Citat:
Ursprungligen postat av
cdec
Ja fan.
Fiskdisken på Ica Maxi i Östersund har grym kvalitét på grejerna, men det är ju inte som förr när Take Mikado-gubben själv gjorde regelbundna resor till Japan för att få toppkvalitet på sin fisk.
Om tonfisk i Tokyo kan jag alldeles för lite för att lägga mig i eran diskussion.
Jag vet inte ens vad som diskuteras där, att Japan får in en massa bra tonfisk kan knappast vara det som diskuterar där.
Dock i Sverige är ju efterfrågan rätt begränsad på tonfisk och därav utbudet som också är begränsat kring där jag bor.
Och detta trots att det har/hade en fiskdisk som ansågs en av de bästa i Sverige, byte sen ägare och vet inte om de anser den är lika bra fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av
43dz
Nejnej int bli putt nu. Bra att du är en expert på svensk sushi. Det är uppskattat. Om du däremot intresserar dig för japansk sushi någon dag kommer du märka att det handlar om i första hand tonfisk och också hur tonfisk migrerar och smakar under olika årstider då den är olika mogen. Precis som en potatis. Makrill är en annan populär fisk som inte borde vara helt obekant för göteborgare och den ser jag också väldigt sällan på svenska sushitallrikar.
Jag föreslog att man skulle sluta försvenska den maträtten därför det är inte 1980 längre. Det är precis som med kinamat och hamburgare och pizza, det är maträtter som har upptäckts på nytt efter att ha varit rätt sunkigt.
Det första man kan göra då är att börja förstå fisk. Det andra man kan göra är att sluta snobba sig kring det därför är det verkligen något japaner skrattar åt är det folk som försöker vara märkvärdiga när det verkligen inte är märkvärdigt.
Gillar man att laga mat gör man bra sushi. Precis som med annan mat. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Men du vill såklart fortsätta att leka herren på täppan med dina svenska sushirestauranger och visst whatever.
Men vill man börja göra bra sushi så lär man sig hur en tonfisk fungerar. Det behöver inte vara speciellt dyrt ens i Sverige.
Blir inte det minsta putt över din otydlighet och lägga orden i munnen, utan det är bra ett krasst konstaterande att det sker.
Sushi är mycket mer än tonfisk.
Det är "snobberiet" som gör den goda sushin, och just därför vi haft en i Sverige som ansågs en av de absolut bästa sushirestaurangerna i hela Europa.
Och just jaga goda råvaror.
Man kan undra varför du börjar prata om att förstå fisk, ja, det är nog bra om man ska göra sushi med fisk.
Eller vad trior du, och vad "snobberi" är är en bra fråga, är det dom som letar kvalitet som är snobbar?
Eller vad avgör en snobb?
Sushi är bra mer komplicerat än bara kunna laga mat, det berättar kinakrogen för mig var gång man smakat på deras sushi.
Sure det finns säkerligen undantag, men lärt mig de lägger väldigt lite engagemang på sin sushi.
Och ska du nå 3 Michelin, då är inte ens "snobberi" tillräckligt för nå den nivån, utan en extrem fokusering på var detalj och ingrediens.
Du måste samla ihop dig och vara tydligare och inte dra iväg om saker som inte ens sagts.
Det var extremt löjligt av dig att säga Atlanta tonfisken är slut enligt mig, det berättar du har problem med nått och att det inte har något med mig att göra.