2022-05-25, 06:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Angående att folk talar om brist på bostäder. Finns en bra BBC dokumentär som visar på att hela lägenhetshus kan stå tomma då folk har investerat i dessa. Så pass att det ockuperas av folk utan att något händer då det är utländska investerare.

Tänk den dagen går upp för folk här i Stockholm.
- Först folk som bara investerat i rent vinstsyfte.
- Sedan har du dom som har betalat av sina lägenheter för 15-30 år sedan och bor utanför stan, men har kvar dessa och står skrivna på adressen då dom tjänar på att vara skrivna i Stockholm när skatten dras varje månad.
- Sedan dom som har hyreslägenheter och står skriva av samma sak som exemplet här ovanför. I mitt stora punkthus med brevlådor är det förvånansvärt många där reklamen/posten är så fulla att det sticker ut, men töms nån gång sådär i kvartalet.
Hon närmast mig är en trevlig kvinna runt 50 år som kommer högst en helg varannan månad.
- Sedan alla stora lägenheter som varit kontor senaste 20 åren där man sagt upp sina kontrakt nu efter Corona, dessa kan snabbt förvandlas till lägenheter igen. Vet ett par kompisar som varit med om detta.

Sedan en beräknad stor inflyttning till Stockholm som istället har blivit en större och större nettoutflyttning för varje år som går. Jag har tyckt det varit en brist på bostäder i Stockholm men börjat slå över till att det är ett mantra som blivit en sanning som inte stämmer.

Detta är rena spekulationer från din sida att det på något sätt skulle vara en trend med ”tomma bostäder” i Stockholm.
2022-05-25, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Detta är rena spekulationer från din sida att det på något sätt skulle vara en trend med ”tomma bostäder” i Stockholm.

De har varit en trend i flera år, gå i stan under kvällen och titta upp.
Mycket är nedsläkt.
2022-05-25, 08:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Apropå bostadsbrist så gick precis den här sexrummaren i Ursvik i Sundbyberg till någon med ett par dagars kötid:

https://www.skb.org/sok-ledigt/kohistorik/kohistorikdetalj/?refid=516f5661664778416f4e38366e76376755494241554 151424a58477946753773

Har tidigare sett folk får treor i Nockeby i Bromma helt utan kötid.
2022-05-25, 08:44
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

Ja jag vet två hela fastigheter som står tomma mitt på Södermalm då man trodde fri marknadshyror skulle införas, står fortfarande helt tomma två år senare.
Är inte vilda spekulationer man ser väl och hör en hel del efter 35 år i staden.

Angående kontorslokaler vìlket här typ hela Klara (City) i sekelskiftslägenheter:

Tomma kontor kan bli bostäder
https://www.svd.se/a/28qBMy/mangder-av-tomma-kontor-kan-bli-bostader?metering=premium-klarna
Citat:
I delar av Stockholm står en femtedel av kontorslokalerna tomma efter pandemin. Den heta bostadsmarknaden kan bli räddningen – enligt experter väntas många vakanta kontor byggas om till bostäder.

Som personen innan skrev, spana upp i lägenheter kl 18-19 när dom flesta borde vara hemma och vara ljust inne så är det väldigt mörkt. Gå förbi dessa bostäder under samma tid och dag under några veckors tid så kan du återkomma och säga om det verkar liv och rörelse.
Senast redigerad av sebno1 2022-05-25 kl. 08:54.
2022-05-25, 09:02
Medlem
Epistemologens avatar
Har någon åtkomst till The Economist? De rankar ju Sverige som det land i världen som har störst risk för en krasch i bostadspriser. Man undrar om de räknar in skulder i bostadsrättsföreningar i sina beräkningar. Det får man ju verkligen hoppas.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/economist-sverige-har-storst-risk-for-bostadsbubbla-i-varlden/
2022-05-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Apropå ränta ser jag att obligationsräntorna i USA har fallit tillbaka en hel del. Står nu i samma läge som i början på April.

Och marknaden har dragit tillbaka en del höjning av Fed Funds. Nu tror man FED stannar vid 2.75% i Februari. Och ligger kvar där. Tidigare antog man att FED skulle fortsätta höja.

Fortfarande ingen som snackar om ingves och presskonferensen igår. Han påstår också att räntorna kommer stiga i några år om något annat inte inträffar, första gången jag tror på dom. Och enligt han så har de inga planer på att höja räntan mer än 3%

Bostadspriserna kommer falla mellan 5-10% enligt han ,men jag tror på en typ max 20%

Man märker nu på marknaden att dyra hus/lägenheter är till salu och de kommer att bli fler....
2022-05-25, 09:12
Medlem
Gammalhiphopares avatar
”Om boräntorna stiger med 1,5 procentenheter måste priserna falla med 25 procent för att månadskostnaden ska vara oförändrad.”

https://www.di.se/nyheter/swedbank-annu-tuffare-att-kopa-bostad/

Men ändå tror en massa människor att man efter två års pandemi ska vilja öka utgifterna för boende istället för att konsumera resor och nöjen och på så sätt hålla priserna uppe.
2022-05-25, 09:17
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Nordea tror på två 0,5%-höjningar och en 0,25%-are fram till årsskiftet. Totalt 1,5% repo till nyår. https://corporate.nordea.com/article/74726/nordeas-boraenteprognos-dubblerad-boraenta

Whoopsie…
2022-05-25, 09:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Fortfarande ingen som snackar om ingves och presskonferensen igår. Han påstår också att räntorna kommer stiga i några år om något annat inte inträffar, första gången jag tror på dom. Och enligt han så har de inga planer på att höja räntan mer än 3%

Bostadspriserna kommer falla mellan 5-10% enligt han ,men jag tror på en typ max 20%

Man märker nu på marknaden att dyra hus/lägenheter är till salu och de kommer att bli fler....

Det kommer falla betydligt mer i storstadsregionerna än 20%, om styrräntan höjs till hela 3% och 4.7% rörlig ränta.
2022-05-25, 09:29
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nordea tror på två 0,5%-höjningar och en 0,25%-are fram till årsskiftet. Totalt 1,5% repo till nyår. https://corporate.nordea.com/article/74726/nordeas-boraenteprognos-dubblerad-boraenta

Whoopsie…

Jag tror det kommer chocka marknaden med så många och stora höjningar på kort tid vid dessa mycket höga prisnivåer i Stockholms regionen. Priserna har blåst upp 25% under pandemin och nu är den över, det kommer bidra än mer till fallet och göra det kraftigare.
Folk trodde räntan för alltid framöver skulle vara 1.5% rörligt på bolån.

Jag hoppas partierna skruvar ner ränteavdraget till 15-20% också för det blir för dyrt annars när räntorna stiger. Vem ska annars betala dessa 50 miljarder/år i subvention för alla moderater? Liksom-fb kanske vill betala?! Jag vill inte iaf betala 50 miljarder på skatten för folks lån, nästan lika mycket som försvaret för i helvete. Varför startar inte liksom-fb en privat välgörenshetsorgansation där han delar ut gratis vouchers med räntebidrag till överbelånade moderater?

Låt marknaden bära sig själv! Subventioner/bidrag ska endast riktas till de fattigare segmentet av populationen.
Det finns faktiskt bostadsbidrag/socialbidrag samt även försäkringar mot arbetslöshet och låneskydd om någon moderat inte klarar av kostnaderna.

Då har vi nog en 50% nedgång om 2 år om alla räntehöjningar verkligen införs, mindre på landsbygden där priserna är lägre och inte lika räntekänsliga.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-25 kl. 09:56.
2022-05-25, 09:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Apropå bostadsbrist så gick precis den här sexrummaren i Ursvik i Sundbyberg till någon med ett par dagars kötid:

https://www.skb.org/sok-ledigt/kohistorik/kohistorikdetalj/?refid=516f5661664778416f4e38366e76376755494241554 151424a58477946753773

Har tidigare sett folk får treor i Nockeby i Bromma helt utan kötid.
Det där påminner om när jag köpte BR på 80-talet. Låg kontantinsats och hög månadsavgft.

Här är insatsen 475 200 kr och månadsavgiften/hyra 18 587 kr/mån.
Föreningen lär sitta med nästan hela produktionskostnaden i skulder.
Det är i sig en ganska vettig lösning. Men många kissar ju ned sig pga föreningens skulder.

(Notera att detta är en bostadsförening. Inte bostadsrättsförening).
2022-05-25, 09:47
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det där påminner om när jag köpte BR på 80-talet. Låg kontantinsats och hög månadsavgft.

Här är insatsen 475 200 kr och månadsavgiften/hyra 18 587 kr/mån.
Föreningen lär sitta med nästan hela produktionskostnaden i skulder.
Det är i sig en ganska vettig lösning. Men många kissar ju ned sig pga föreningens skulder.

(Notera att detta är en bostadsförening. Inte bostadsrättsförening).

Föreningen skulder spelar inte så stor roll. Det är en kooperativ hyresförening som har fri hyressättning (som jag förstår det). I det givna faller har man en modell där de äldsta husen tenderar att betala minst i hyreshöjningar. Sen är det ju bara tre månaders uppsägningstid om man vill bli av med den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in