2022-05-24, 20:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Kommentar på detta från april 2020, ang diskussion vi hade kring inflation?
Det var en relevant fråga jag ställde. Och ställde för 2.5 år sedan ungefär. Innan corona.

Fick jag något svar?

Om jag hade fått svaret att det blir en pandemi, och i kina bli man tokig och gör lockdown as if there were no tomorrow så att fraktraterna stiger i höjden och varor blir dyrare, då hade jag varit imponerad nu.

Och om jag dessutom fått svaret att EU/USA skulle försöka hindra naturgas och olje export så att energipriserna drar iväg hade jag väl också blivit imponerad.

Men vad fick jag för svar?
2022-05-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
"och därmed blåser upp priserna"
Går jag naturligtvis inte med på. Det är ju helt hjärndött.
Det är vedertagen ekonomisk teori att priser ökar med ökad efterfrågan.
2022-05-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Kolla Blocket och återkom sen. Finns exempelvis en enda 1:a på Södermalm med hyra ca 10 000 kr. Den är 25 kvm och hyrs ut endast under sommaren. Alla andra betydligt högre. Oavsett är det högre än ca 6 000 kr (räknar inte med amortering) som en annan skrev är betalningsviljan.
Är man direkt efterbliven kanske man, eventuellt, söker ett svart hyreskontrakt på blocket. Vad man är om man söker svarta hyreskontrakt på blocket för information... jag vet inte vilken term vi ska använda för det. Du kan få välja ett eget epitet.
2022-05-24, 20:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Lite intressant data från Kanada som allmänt brukar anses som snäppet värre än Sverige i frågan. Särskilt nu under pandemin https://news.yahoo.com/suburbs-vs-downtown-torontos-mixed-100857996.html

Kan det vara så jävligt att folk får nog av hemester i villaförorterna här hemma i Sverige också och istället göder t.e.x Slöddermalm till en uppgång?

Att en återgång till kontoren, energipriserna och den allmänna inflationen får folk att nöja sig med en bostadsrätt i stan?
Vancouver är väl största hatobjektet i Kanada för bubbelpratare.
Dit flydde kineser i massor 1999 från Hongkong och drog upp tillväxten, och därmed bostadspriserna.

Men tittar man på MLS HPI Benchmark Price här så är det fortfarande uppgång.
https://wowa.ca/vancouver-housing-market
"Vancouver’s housing market has now seen 13 consecutive months of record-breaking benchmark home prices."
(I de billigare områdena så har 12 mån ökningen varit enorm. 27% Port Coquitlam)

Kan ju komma att vika ned. Det har inte varit helt monotont stigande varje månad.
Blir lite intressant att se om det kommer backa något. Eller om Hongkong-kapitalisterna håller fart i tillväxten trots ränte-squeez.

(Mer perifera "förorter" har väl mer potential uppåt i pris. Det är fler som har råda att köpa där).
2022-05-24, 20:43
Medlem
Citat:
Apropå ränta ser jag att obligationsräntorna i USA har fallit tillbaka en hel del. Står nu i samma läge som i början på April.

Och marknaden har dragit tillbaka en del höjning av Fed Funds. Nu tror man FED stannar vid 2.75% i Februari. Och ligger kvar där. Tidigare antog man att FED skulle fortsätta höja.

Precis så. Recession stundar.
2022-05-24, 20:46
Medlem
Citat:
Det var en relevant fråga jag ställde. Och ställde för 2.5 år sedan ungefär. Innan corona.

Fick jag något svar?

Om jag hade fått svaret att det blir en pandemi, och i kina bli man tokig och gör lockdown as if there were no tomorrow så att fraktraterna stiger i höjden och varor blir dyrare, då hade jag varit imponerad nu.

Och om jag dessutom fått svaret att EU/USA skulle försöka hindra naturgas och olje export så att energipriserna drar iväg hade jag väl också blivit imponerad.

Men vad fick jag för svar?

Sanningen är att citatet är från april 2020, dvs efter Covid var ett faktum, precis efter FED börjat trycka pengar igen för glada livet.
2022-05-24, 20:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Det är vedertagen ekonomisk teori att priser ökar med ökad efterfrågan.
Jahaja, då borde du berätta det för alla producenter som envisas med att i stället öka produktionen. Världens producenter är helt omedveten om din vedertagna ekonomiska teori.

Har du kontaktat någon producent och frågat varför dom envisas med att försöka ta market share istället för att följa din ekonomiska teori?
Vad fick du i så fall för svar?

2022-05-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Snarare så att du verkar sakna större perspektiv och ekonomisk förståelse.

Förklara istället hur QE och sänkta räntor ska hjälpa oss ur inflationen?

Kommer absolut inte hjälpa oss ur inflationen, därav ”financial repression” som sagt (pratar FED nu alltså).

Läs länken från Ray Dalio så framgår det tydligt hur det sett ut de senaste 500 åren vid liknande situationer och hur man hanterat det. QE, Financial repression, devalvering osv.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-05-24 kl. 20:52.
2022-05-24, 20:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Sanningen är att citatet är från april 2020, dvs efter Covid var ett faktum, precis efter FED börjat trycka pengar igen för glada livet.
När jag går och tittar efter när detta postades står det: 2020-01-24, 18:32

Jag får det till 24 Jan. Kan du berätta hur du får det till April?
2022-05-24, 20:51
Medlem
Citat:
Jahaja, då borde du berätta det för alla producenter som envisas med att i stället öka produktionen. Världens producenter är helt omedveten om din vedertagna ekonomiska teori.

Har du kontaktat någon producent och frågat varför dom envisas med att försöka ta market share istället för att följa din ekonomiska teori?
Vad fick du i så fall för svar?

Du glömde dra TV-exemplet. Gör det snälla, har glömt hur det gick
2022-05-24, 20:57
Medlem
Citat:
När jag går och tittar efter när detta postades står det: 2020-01-24, 18:32

Jag får det till 24 Jan. Kan du berätta hur du får det till April?

Snacka om fultolkning från min sida. Du har faktiskt helt rätt. Ber om ursäkt, kollade alldeles för snabbt.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-05-24 kl. 21:33.
2022-05-25, 00:46
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Fantastiskt! Bland SBAB:s utfrågade tror fortfarande en majoritet på stigande priser. Inte stillastående, stigande https://omni.se/sbab-kraftigt-fall-i-boprisforvantningarna/a/jaye7e

Angående att folk talar om brist på bostäder. Finns en bra BBC dokumentär som visar på att hela lägenhetshus kan stå tomma då folk har investerat i dessa. Så pass att det ockuperas av folk utan att något händer då det är utländska investerare.

Tänk den dagen går upp för folk här i Stockholm.
- Först folk som bara investerat i rent vinstsyfte.
- Sedan har du dom som har betalat av sina lägenheter för 15-30 år sedan och bor utanför stan, men har kvar dessa och står skrivna på adressen då dom tjänar på att vara skrivna i Stockholm när skatten dras varje månad.
- Sedan dom som har hyreslägenheter och står skriva av samma sak som exemplet här ovanför. I mitt stora punkthus med brevlådor är det förvånansvärt många där reklamen/posten är så fulla att det sticker ut, men töms nån gång sådär i kvartalet.
Hon närmast mig är en trevlig kvinna runt 50 år som kommer högst en helg varannan månad.
- Sedan alla stora lägenheter som varit kontor senaste 20 åren där man sagt upp sina kontrakt nu efter Corona, dessa kan snabbt förvandlas till lägenheter igen. Vet ett par kompisar som varit med om detta.

Sedan en beräknad stor inflyttning till Stockholm som istället har blivit en större och större nettoutflyttning för varje år som går. Jag har tyckt det varit en brist på bostäder i Stockholm men börjat slå över till att det är ett mantra som blivit en sanning som inte stämmer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in