2022-05-25, 09:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag tror det kommer chocka marknaden med så många och stora höjningar på kort tid vid dessa mycket höga prisnivåer i Stockholms regionen. Priserna har blåst upp 25% under pandemin och nu är den över, det kommer bidra än mer till fallet och göra det kraftigare.
Folk trodde räntan för alltid framöver skulle vara 1.5% rörligt på bolån.

Jag hoppas partierna skruvar ner ränteavdraget till 15-20% också för det blir för dyrt annars när räntorna stiger. Vem ska annars betala dessa 50 miljarder/år i subvention för alla moderater? Liksom-fb kanske vill betala?! Jag vill inte iaf betala 50 miljarder på skatten för folks lån, nästan lika mycket som försvaret för i helvete. Låt marknaden bära sig själv! Subventioner/bidrag ska endast riktas till de fattigare segmentet av populationen.
Det finns faktiskt bostadsbidrag/socialbidrag samt även försäkringar mot arbetslöshet och låneskydd om någon moderat inte klarar av kostnaderna.

Då har vi nog en 50% nedgång om 2 år om alla räntehöjningar verkligen införs, mindre på landsbygden där priserna är lägre och inte lika räntekänsliga.
De som har gått ut grundskolan vet att ränteinkomsterna stiger när räntan stiger. Och att fogden är där och plundrar.
Ökningen i fogdens plundrande är lika stort som ökning i skattelindring för låntagare.
Staten får in precis lika mycket skatt som tidigare.

Obegripligt att folk inte kan lyckas förstå detta enkla, när jag förklarar det om och om igen i forumet.
(Möjligen är det bara slemhog nu som inte klarar av att förstå).
2022-05-25, 09:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De som har gått ut grundskolan vet att ränteinkomsterna stiger när räntan stiger. Och att fogden är där och plundrar.
Ökningen i fogdens plundrande är lika stort som ökning i skattelindring för låntagare.
Staten får in precis lika mycket skatt som tidigare.

Obegripligt att folk inte kan lyckas förstå detta enkla, när jag förklarar det om och om igen i forumet.
(Möjligen är det bara slemhog nu som inte klarar av att förstå).

Det finns inget som säger man inte kan ha kapitalskatt på 30% och 0% ränteavdrag, de flesta europeiska länder har kapitalskatt men inget ränteavdrag, bara i din sjuka hjärna för rättfärdiga bidrag till moderater ska det vara så.
När startar du liksom-fb välgörenhetstiftelse där du delar ut vouchers med räntebidrag till överbelånade moderater på 50 miljarder/år?
Varför har du inte gjort det??

Moderatkommunisten liksom-fb.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-25 kl. 10:12.
2022-05-25, 10:14
Medlem
Citat:
Jag hoppas partierna skruvar ner ränteavdraget till 15-20% också för det blir för dyrt annars när räntorna stiger. Vem ska annars betala dessa 50 miljarder/år i subvention för alla moderater?

Du är ju bara en för underbar individ. Messias själv!

Åt helvete med dessa moderater så att du kan hyra ut din hyresreglerade, subventionerade kommunisträtt svart. Fy fan (FB) Ta ut mer i andrahandshyra

Men det är moderaterna som är problemet…
2022-05-25, 10:20
Medlem
Citat:
Det kommer falla betydligt mer i storstadsregionerna än 20%, om styrräntan höjs till hela 3% och 4.7% rörlig ränta.

Ifall detta ska hända så måste det bli en väldigt stor arbetslöshet. Jag tror de kommer göra allt för att rädda bostadsmarknaden, de kommer snart börja med att höja låne perioden.

Antingen fortsätter räntan att stiga som aldrig förr och slår ut alla så att de kan starta om på nytt (The reset) eller så sker det något som får de att börja sänka räntan och printar igen
2022-05-25, 10:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Ifall detta ska hända så måste det bli en väldigt stor arbetslöshet. Jag tror de kommer göra allt för att rädda bostadsmarknaden, de kommer snart börja med att höja låne perioden.

Antingen fortsätter räntan att stiga som aldrig förr och slår ut alla så att de kan starta om på nytt (The reset) eller så sker det något som får de att börja sänka räntan och printar igen

Ne det behövs ingen arbetslöshet, för folk köper bostäder efter nettokostnad kalkyler samt banken lånar ut mindre vid högre räntor.
Räkna ut vad kostnaden blir för en 1a i vasastan, vid dessa prisnivåer, med 4.7% ränta. Det är inget folk kommer vilja betala och priserna kommer sjunka kraftigt tills kostnaden kommer i jämnvikt igen!
Arbetslösheten kommer SEN att öka, för nuvarande bolånetagare som köpt dyrt senaste 5 åren, kommer ha mindre marginaler att spendera och konsumtionen går ner. Då blir det ännu värre prisfall sen.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-25 kl. 10:25.
2022-05-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ne det behövs ingen arbetslöshet, för folk köper bostäder efter nettokostnad kalkyler samt banken lånar ut mindre vid högre räntor.
Räkna ut vad kostnaden blir för en 1a i vasastan, vid dessa prisnivåer, med 4.7% ränta. Det är inget folk kommer vilja betala och priserna kommer sjunka kraftigt tills kostnaden kommer i jämnvikt igen!
Arbetslösheten kommer SEN att öka, för nuvarande bolånetagare som köpt dyrt senaste 5 åren, kommer ha mindre marginaler att spendera och konsumtionen går ner. Då blir det ännu värre prisfall sen.

Då sker en pivot ganska snart och räntorna börjar sjunka ner igen, efter en korrektion på max 20%.... riksbanken går ju efter FED och när FED gör en u-sväng så gör vi också det. Och då är vi inte ens uppe på 2% när FED gör en u-sväng vid 2.5
2022-05-25, 10:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nordea tror på två 0,5%-höjningar och en 0,25%-are fram till årsskiftet. Totalt 1,5% repo till nyår. https://corporate.nordea.com/article/74726/nordeas-boraenteprognos-dubblerad-boraenta

Whoopsie…

AW har väl länge varit hökig och kritisk till bostadsmarknaden om jag minns rätt?

Men ändå runt 4% listränta på både rörliga och bundna räntor redan vid årsslutet ligger ju en bit över vad man själv som domedagsprofet mässade om här för ett halvår sedan
2022-05-25, 10:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
AW har väl länge varit hökig och kritisk till bostadsmarknaden om jag minns rätt?

Men ändå runt 4% listränta på både rörliga och bundna räntor redan vid årsslutet ligger ju en bit över vad man själv som domedagsprofet mässade om här för ett halvår sedan

1.5 repo blir snarare 3-3.3% rörlig listränta efter påslag. Eller kanske RB obligationsförsäljningar m m får räntan att gå högre än det?
2022-05-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Stannar det vid 4% så skall vi nog vara lyckliga. Försöker däremot politikerna kompensera bidragstagarna för ökade levnadskostnader och finansierar hela bidragskalaset via sedelpressen (som Covid stöden) så kan nog inflationen fortsätta stiga trots 4% ränta. Då kanske vi snarare får räntor uppåt 10% om ett par år...

Gäller nog att amortera ner så mycket som bara går medans räntorna trots allt är rätt låga...

För egen del är nog frågan när det är dags att belåna aktierna och skaffa hävstång i nästa uppgångsperiod men det ligger nog nägra år bort...

Tror att det blir som vanligt. Alltså när experterna tänker igenom det värsta tänkbara så glömmer de hur korkade och kortsiktiga politikerna är...
Senast redigerad av FBerntsson 2022-05-25 kl. 11:03.
2022-05-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Detta är rena spekulationer från din sida att det på något sätt skulle vara en trend med ”tomma bostäder” i Stockholm.

Här har du en bild på ett bostadshus nära Solna centrum. Ser typ alltid ut sådär. Tydligare bild av Sveriges dysfunktionella bostadsmarknad är svårt att hitta enligt mig. Finns massa sådana där hus:
https://ibb.co/XLW92Qb
2022-05-25, 11:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
1.5 repo blir snarare 3-3.3% rörlig listränta efter påslag. Eller kanske RB obligationsförsäljningar m m får räntan att gå högre än det?

Många banker ger rätt höga rabatter från sina listräntor. Med 1.5% styrränta landar väl snitträntan runt 3% för många.
2022-05-25, 11:04
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Det är bra att Compricer går in och förklarar. Bolånetagarna har dragit en lottovinst! https://www.compricer.se/nyheter/artikel/hog-inflation-en-lottovinst-for-dig-med-bolan/?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_campai gn=newsletter_20220525_B

Citat:
För dig som har bolån är det tvärtom. Att ha lån med negativa reala räntor är rena lottovinsten och det har väldigt många just nu.

Du får visserligen betala mer varje månad och det kan förstås vara dåligt i många fall, men inflationen ger dig i praktiken en gratisamortering som är värd betydligt mer.

Blir inflationen för 2022 6 % kommer du i praktiken ha amorterat 6 % på ditt bolån. Har du då bara betalat 2 % ränta har du gjort en fantastisk affär.

Så nu vet ni det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in