2025-01-20, 20:55
Medlem
Vargjakt borde totalt förbjudas, allt jag kan säga!
Citera
2025-01-22, 12:22
Medlem
Påskjutningar vid vad som hävdas vara paragraf 28-händelser i helgen.

Citat från jaktojagare.se

"Jägare tvingades i helgen skjuta mot varg för att freda sina jakthundar, skriver Jaktjournalen."

"Vi hittade blod på skottplatsen men vargen sprang vidare, berättar Nelly Grönberg på länsstyrelsen i Västra Götaland för tidningen. Hunden klarade sig men vargen träffades förmodligen i käken.

"

"I helgen skadsköts en varg i enlighet med paragraf 28 då den attackerade en jakthund."

"Eftersöksjägare har förgäves försökt spåra vargen men hittills utan resultat. Nu pausas eftersöket och länsstyrelsen ber om tips från allmänheten. "

https://www.jaktojagare.se/kategorie...stra-gotaland/

https://www.jaktojagare.se/kategorie...n-inte-sparad/
Citera
2025-01-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Påskjutningar vid vad som hävdas vara paragraf 28-händelser i helgen.

Citat från jaktojagare.se

"Jägare tvingades i helgen skjuta mot varg för att freda sina jakthundar, skriver Jaktjournalen."

"Vi hittade blod på skottplatsen men vargen sprang vidare, berättar Nelly Grönberg på länsstyrelsen i Västra Götaland för tidningen. Hunden klarade sig men vargen träffades förmodligen i käken.

"

"I helgen skadsköts en varg i enlighet med paragraf 28 då den attackerade en jakthund."

"Eftersöksjägare har förgäves försökt spåra vargen men hittills utan resultat. Nu pausas eftersöket och länsstyrelsen ber om tips från allmänheten. "

https://www.jaktojagare.se/kategorie...stra-gotaland/

https://www.jaktojagare.se/kategorie...n-inte-sparad/
Det torde vara otroligt lätt att tjuvskjuta Varg (säger inte att detta var det) det är ju bara att säga att Vargen var på väg att anfalla hunden eller hästen eller liknande hur fan ska polisen kunna bevisa att så inte var fallet!
Citera
2025-01-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Det torde vara otroligt lätt att tjuvskjuta Varg (säger inte att detta var det) det är ju bara att säga att Vargen var på väg att anfalla hunden eller hästen eller liknande hur fan ska polisen kunna bevisa att så inte var fallet!
En känd polis från Örebro, sa vid ett jägarmöte på Hotell Fröding i Karlstad, följande "Om jag ser en varg så skjuter jag den, sen får det bli en §28".
Där satt Svenska Jägareförbundets höjdare och höll med!
Citera
2025-01-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
En känd polis från Örebro, sa vid ett jägarmöte på Hotell Fröding i Karlstad, följande "Om jag ser en varg så skjuter jag den, sen får det bli en §28".
Där satt Svenska Jägareförbundets höjdare och höll med!
Kan tänka mig!
Citera
2025-01-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
1. På vilket sätt förändrar det något om du ställde en fråga eller gav ett påstående? Svara gärna på det! Jag hävdar nämligen att du försökte anklaga vargjägarna för att vara dåliga skyttar. Har jag fel? I så fall: Hur kom det sig att du frågade överhuvudtaget?
2. Du frågade efter en källa på att en varg kan gå vidare efter träff. Jag gav dig en sådan källa.
3. Jag har inte sagt något om hur långt älgar går efter träff.
4. Hur kom du fram till det där med haren?

Varför ska jag svara på dina frågor när du inte svarar på mina?
Citera
2025-01-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Jag vet inte vars rovdjur.se får siffran 2800 ifrån, men sannolikt är det antal jägare som har registrerat sig för vargjakt hos Naturvårdsverket, för det är nämligen krav på att registrera sig om man ska jaga varg. Det betyder inte att det var 2800 jägare som faktiskt var ute i skogen, för många registrerar sig utan att jaga. De registrerar sig för att ha möjlighet att åka och jaga varg om de får chansen. Jag vill minnas att det vid första licensjakten 2010 var 18000 jägare som registrerade sig. Alla de var förstås inte i skogen.

Jag känner till detta, det var därför jag frågade här i tråden om hur många jägare som faktiskt deltog i de olika reviren.

Skribenten på svenskjakt.se tyckte att jägarna var effektiva nämligen.
Citera
2025-01-30, 09:52
Medlem
Ett citat från Svensk Jakt den 29 januari -25: "Nyligen avslutades årets licensjakt på varg, som kantats av angrepp från aktivister. På regeringens hemsida kommenterar landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) just detta, kopplat till nyheten om att utredningstiden förlängs."

Var har dessa angrepp från "aktivister" skett? Läste i en värmlandstidning, att polisen hade kontrollerat två bilar med maskerade personer men inte hade sett något skäl till att avhysa dem.
Då kan det ju knappast ha varit någon stor dramatik.

Kanske jägare som själva har deltagit i jakten kan ge en vittnes skildring av vad som har hänt, samt var man har haft incidenter med aktivister.
Citera
2025-04-19, 12:37
Medlem
Vi måste utöka vargjakten kraftigt! Skjut alla. Vem bryr sig om några dumma hundliknande djur som förpestar tillvaron? Renägare, fårägare, hundägare får lida enorma skador till följd av att vi skjuter för lite varg.

Jag läste en rapport som uppskattade skador som vargar orsakar till 12 miljarder kronor om året. Helt befängt! Utrota alla vargar för ett bättre samhälle.
Citera
2025-04-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Vi måste utöka vargjakten kraftigt! Skjut alla. Vem bryr sig om några dumma hundliknande djur som förpestar tillvaron? Renägare, fårägare, hundägare får lida enorma skador till följd av att vi skjuter för lite varg.

Jag läste en rapport som uppskattade skador som vargar orsakar till 12 miljarder kronor om året. Helt befängt! Utrota alla vargar för ett bättre samhälle.
Vilken rapport läste du då? Ge gärna en länk till den.
Citera
2025-04-20, 19:26
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen

Varför svarar du inte på Grodologens fråga?
Var den för svår, eller hittade du bara på rapporten?

/VV
Citera
2025-04-20, 21:15
Medlem
Citat:
Vilken rapport läste du då? Ge gärna en länk till den.

Kan du inte föregå med gott exempel och ge länk till undersökningen som visar att en majoritet av svenska folket är emot licensjakt på varg och övriga rovdjur? För det var väl inte så att du hittade på det fetstilade här:

Citat:
Jag är inte lönnfet, utan snarare magerlagd och jag bor på landet, så jag ser gubbarna när de sitter alt. står vid vägkanten med sin bössa.Och även i januari, så kommer jag tvingas att se dem där.
Sedan är det faktiskt ingen uppoffring av jägarna att jaga varg, för det är något som de själva har tjatat sig till att få göra. Detta trots att en majoritet av det svenska folket, är emot licensjakt på varg och även de övriga rovdjuren. Det finns opinionsundersökningar som visar detta!
Jägarkåren utgör knappt 3% av befolkningen men tar sig rätten att bestämma över rovdjursförvaltningen. Licensjakten på varg, kom till med en förhoppning om att acceptansen för varg skulle öka och samtidigt att den illegala jakten skulle minska, vilket man ju inte ser tecken på.
Innan första licensjakten år 2010, så skrev Gunnar Glöersen, att om man inte får licensjakt så är risken stor att jägarna löser det själva "by the Italian way". Så att staten skulle ha bett er om denna tjäsnt är inte korrekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in