Citat:
Ursprungligen postat av
Vildblom
Ja. Ateister verkar inte särskilt intelligenta som vanligt. För att tro ska en viss del av hjärnan vara utvecklad, på många lyser denna del i magnetröntgen inte ens upp. Intressant. Så för min del förvånar det mig inte att de tror detta, de är helt enkelt inte särskilt intelligenta själsmässigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Kan du länka? Det skulle vara intressant att läsa om.
Jag har nämligen gjort egna observationer under diskussion som tyder på att vissa människor är oförmögna att röra sig uppåt i abstraktionslagren. Jag har upplevt det som att det finns ett tak som de inte kan penetrera. Hur mycket man än försöker att förklara vissa abstrakta idéer så är det som att det inte ens fäster. Man får således inte ens tillbaka någon kritik i sak utan enbart svar på en lägre abstraktionsnivå som man inte ens har diskuterat.
Det låter ju precis som att det inte "lyser upp" där man förväntar sig att det ska göra när man förmedlar information.
https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence
Här kan man börja, självklart är inte wikipedia hela sanningen men det är en bra start. Det finns en hel del undersökningar som visar att ateister i genomsnitt är intelligentare än troende. Det är väldigt tydligt i länder som är blandade, dom intelligenta tar sig bort från religionen i mycket högre utsträckning än dom mindre intelligenta. I mer homogena länder så är det mindre tydligt, där finns inte samma mekanismer.
Och det där sista du pratar om Flammarion gäller ju alla som har fundamentalt bestämt sig för en åsikt, troende, militanta ateister, antivaxxare eller plattjordare. Dock så är jag ju tämligen säker på att andelen ateister som är fundamentalister är bra mycket mindre än andelen religiösa som är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det verkar så.
Nämn annars en ateist som inte halmgubbar Gud. Det hade varit mer intressant än att lyssna på Richard Dawkins.
Det enda vi ateister vet om gud är det som ni troende berättar om gud. Och så länge ni troende envisas med att visa gud som en skäggig gubbe på ett moln så har vi inte så mycket annat val än att förhålla oss till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Påhitt eller vidskepelse, kalla det vad du vill. Du gör en värdering.
Så allmänmänskliga berättelser är meningslösa för dig? Bara så att jag förstår vad du menar.
Värdering? Ja, om du kallar det för värdering att säga att "Sagan om ringen." är en saga så är det klart att det även är en värdering att kalla er bok för en saga. Jag ser det inte så. Det är bara ett kort ord för en påhittad berättelse. Används oftast för historier som är eller ska föreställa gamla. Alltså ett tämligen perfekt ord för att beskriva Bibeln. Eller Stjärnornas krig. "A long time ago in a galaxy far far away".
Allmänmänskliga berättelser kan såklart vara meningsfulla. Frågan är dock om berättelser som går ut på att det är en bra sak att mörda allt levande på jorden ingår där..