2022-05-23, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Kan du länka? Det skulle vara intressant att läsa om.
Jag har nämligen gjort egna observationer under diskussion som tyder på att vissa människor är oförmögna att röra sig uppåt i abstraktionslagren. Jag har upplevt det som att det finns ett tak som de inte kan penetrera. Hur mycket man än försöker att förklara vissa abstrakta idéer så är det som att det inte ens fäster. Man får således inte ens tillbaka någon kritik i sak utan enbart svar på en lägre abstraktionsnivå som man inte ens har diskuterat.
Det låter ju precis som att det inte "lyser upp" där man förväntar sig att det ska göra när man förmedlar information.
Intressant. Ja det fanns faktiskt bilder förr på autistiska hjärnor där de hade via magnetröntgen kollat centrat för tro och den lös inte alls upp hos dem, den var helt nersläckt. Tänker om det kan ha ett samband med det kanske? Autism är ju supervanligt idag. Hittar dem dock inte nu men du kanske är bättre än mig på googling.
Citera
2022-05-23, 19:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Intressant. Ja det fanns faktiskt bilder förr på autistiska hjärnor där de hade via magnetröntgen kollat centrat för tro och den lös inte alls upp hos dem, den var helt nersläckt. Tänker om det kan ha ett samband med det kanske? Autism är ju supervanligt idag. Hittar dem dock inte nu men du kanske är bättre än mig på googling.
Finns det ett centrum för tro i hjärnan? Möjligen för fantasi och föreställningsförmåga. Eller för socialt samspel:

https://liu.se/artikel/autism-hos-pojkar-avslojas-med-magnetkamera
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-05-23 kl. 19:25.
Citera
2022-05-23, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Finns det ett centrum för tro i hjärnan? Möjligen för fantasi och föreställningsförmåga. Eller för socialt samspel:

https://liu.se/artikel/autism-hos-pojkar-avslojas-med-magnetkamera
Yes, man fann det 2008. Saxat från gogle:

"Among the limbic structures that have been associated with religious belief, the most frequently credited are the hypothalamus, amygdala, and hippocampus. Neurotheologians point to changes in functional MRI scans in these areas as research subjects engage in religious meditation.1 maj 2008"

Finns en massa att läsa på google: https://www.google.se/search?q=center+for+religious+belief+brain&bih=724 &biw=1157&hl=sv&sxsrf=ALiCzsb6MI1Ge3JTGdoCu0XUbvH1 q8bMWg%3A1653330371543&ei=w9GLYqHlII6GwPAPgruM0As& ved=0ahUKEwjh0vfLn_b3AhUOAxAIHYIdA7oQ4dUDCA0&uact= 5&oq=center+for+religious+belief+brain&gs_lcp=Cgdn d3Mtd2l6EAMyBQghEKABMgUIIRCgATIKCCEQHhAPEBYQHTIICC EQHhAWEB06BwgAEEcQsAM6BAgjECc6BwgjECcQi wM6CAguELEDEIMBOg4ILhCABBCxAxDHARDRAzoICAAQgAQQsQM 6CwgAEIAEELEDEIMBOg0IIxAnEIsDEKgDEKYDOgQIABBDOhEIL hCABBCxAxCDARDHARCjAjoFCC4QgAQ6DgguEIAEELEDEMcBEK8 BOgUIABCABDoLCC4QgAQQxwEQrwE6CwguEIAEELEDEIMBOgoIL hDHARDRAxBDOgsILhCABBDHARDRAzoLCC4QgAQQxwEQowI6Cwg uEMcBEK8BEMsBOgUIABDLAToLCC4QxwEQ0QMQywE6BggAEB4QF joHCCEQChCgAToECCEQFUoECEEYAEoECEYYAFD2BFixQGDgQWg BcAF4AIABfogBuheSAQQyNC45mAEAoAEByAEEuAECwAEB&scli ent=gws-wiz

Detta var ju vad de uppfann Funvaxx för, "Fundamentalist vaccination" Vilket var för att stänga av den delen i hjärnan hos soldater i mellanöstern så de skulle sluta kriga. Här kan du se föredraget om det: https://www.bitchute.com/video/siLEdXiZ0t9s/
Citera
2022-05-24, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Påhitt eller vidskepelse, kalla det vad du vill. Du gör en värdering.
Så allmänmänskliga berättelser är meningslösa för dig? Bara så att jag förstår vad du menar.
Ja, jag har gjort en värdering. Eftersom det inte finns några som helst evidens att bemöta är det endast det som återstår att kunna göra, trots allt.
Om det finns värde och lärdomar eller inte berör inte sakernas sanningshalt. Där kan man säkert göra en avvägning om grupptillhörighet, vidskepelse och berättelsers kraft som socialt klister. Moraliskt sett skulle jag nog säga att Abrahamismen lämnar mycket att önska och kompenseras för endast genom moderna omtolkningar av skrifterna. Men det är min personliga åsikt.
Citera
2022-05-24, 10:38
Medlem
En aspekt av det hela kanske är att många kända konstverk genom historien har avbildat Gud på det sättet, något som kanske undermedvetet har påverkat ateister (och möjligen också vissa kristna) som aldrig läst Bibeln? På samma sätt som många fått uppfattningen att det finns änglar som ser ut som barn eller rentav bebisar med vingar på ryggen, eller att det finns kvinnliga änglar.
Citera
2022-05-24, 10:50
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ja. Ateister verkar inte särskilt intelligenta som vanligt. För att tro ska en viss del av hjärnan vara utvecklad, på många lyser denna del i magnetröntgen inte ens upp. Intressant. Så för min del förvånar det mig inte att de tror detta, de är helt enkelt inte särskilt intelligenta själsmässigt.

Citat:
Kan du länka? Det skulle vara intressant att läsa om.
Jag har nämligen gjort egna observationer under diskussion som tyder på att vissa människor är oförmögna att röra sig uppåt i abstraktionslagren. Jag har upplevt det som att det finns ett tak som de inte kan penetrera. Hur mycket man än försöker att förklara vissa abstrakta idéer så är det som att det inte ens fäster. Man får således inte ens tillbaka någon kritik i sak utan enbart svar på en lägre abstraktionsnivå som man inte ens har diskuterat.
Det låter ju precis som att det inte "lyser upp" där man förväntar sig att det ska göra när man förmedlar information.
https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence
Här kan man börja, självklart är inte wikipedia hela sanningen men det är en bra start. Det finns en hel del undersökningar som visar att ateister i genomsnitt är intelligentare än troende. Det är väldigt tydligt i länder som är blandade, dom intelligenta tar sig bort från religionen i mycket högre utsträckning än dom mindre intelligenta. I mer homogena länder så är det mindre tydligt, där finns inte samma mekanismer.

Och det där sista du pratar om Flammarion gäller ju alla som har fundamentalt bestämt sig för en åsikt, troende, militanta ateister, antivaxxare eller plattjordare. Dock så är jag ju tämligen säker på att andelen ateister som är fundamentalister är bra mycket mindre än andelen religiösa som är det.

Citat:
Det verkar så.
Nämn annars en ateist som inte halmgubbar Gud. Det hade varit mer intressant än att lyssna på Richard Dawkins.
Det enda vi ateister vet om gud är det som ni troende berättar om gud. Och så länge ni troende envisas med att visa gud som en skäggig gubbe på ett moln så har vi inte så mycket annat val än att förhålla oss till det.

Citat:
Påhitt eller vidskepelse, kalla det vad du vill. Du gör en värdering.
Så allmänmänskliga berättelser är meningslösa för dig? Bara så att jag förstår vad du menar.
Värdering? Ja, om du kallar det för värdering att säga att "Sagan om ringen." är en saga så är det klart att det även är en värdering att kalla er bok för en saga. Jag ser det inte så. Det är bara ett kort ord för en påhittad berättelse. Används oftast för historier som är eller ska föreställa gamla. Alltså ett tämligen perfekt ord för att beskriva Bibeln. Eller Stjärnornas krig. "A long time ago in a galaxy far far away".

Allmänmänskliga berättelser kan såklart vara meningsfulla. Frågan är dock om berättelser som går ut på att det är en bra sak att mörda allt levande på jorden ingår där..
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2022-05-24 kl. 10:53.
Citera
2022-05-24, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence
Här kan man börja, självklart är inte wikipedia hela sanningen men det är en bra start. Det finns en hel del undersökningar som visar att ateister i genomsnitt är intelligentare än troende. Det är väldigt tydligt i länder som är blandade, dom intelligenta tar sig bort från religionen i mycket högre utsträckning än dom mindre intelligenta. I mer homogena länder så är det mindre tydligt, där finns inte samma mekanismer.

Och det där sista du pratar om Flammarion gäller ju alla som har fundamentalt bestämt sig för en åsikt, troende, militanta ateister, antivaxxare eller plattjordare. Dock så är jag ju tämligen säker på att andelen ateister som är fundamentalister är bra mycket mindre än andelen religiösa som är det.

Det enda vi ateister vet om gud är det som ni troende berättar om gud. Och så länge ni troende envisas med att visa gud som en skäggig gubbe på ett moln så har vi inte så mycket annat val än att förhålla oss till det.

Värdering? Ja, om du kallar det för värdering att säga att "Sagan om ringen." är en saga så är det klart att det även är en värdering att kalla er bok för en saga. Jag ser det inte så. Det är bara ett kort ord för en påhittad berättelse. Används oftast för historier som är eller ska föreställa gamla. Alltså ett tämligen perfekt ord för att beskriva Bibeln. Eller Stjärnornas krig "A long time ago in a galaxy far far away".

Allmänmänskliga berättelser kan såklart vara meningsfulla. Frågan är dock om berättelser som går ut på att det är en bra sak att mörda allt levande på jorden ingår där..
Fråga då så berättar vi!
Citera
2022-05-24, 11:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Fråga då så berättar vi!
Fast ni har ju 300 miljoner olika varianter så det hjälper inte att du berättar. Nästa troende människa har en annan beskrivning. Det sägs att mänskligheten genom tiderna har skapat bortåt 3000 olika gudar, sen finns alla hundratusentals varianter av den kristna/muslimska/judiska guden på det. Din gud är inte mer speciell än någon annan. Mer än för dig själv såklart.
Citera
2022-05-24, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast ni har ju 300 miljoner olika varianter så det hjälper inte att du berättar. Nästa troende människa har en annan beskrivning. Det sägs att mänskligheten genom tiderna har skapat bortåt 3000 olika gudar, sen finns alla hundratusentals varianter av den kristna/muslimska/judiska guden på det. Din gud är inte mer speciell än någon annan. Mer än för dig själv såklart.
Och då får du ju söka svar själv, eller hur? Varför ska vi servera dig svar när du inte vill ha dem? Alla andra får söka själva, likaså får du om du inte vill höra det av oss.
Citera
2022-05-24, 11:26
Medlem
Citat:
Och då får du ju söka svar själv, eller hur? Varför ska vi servera dig svar när du inte vill ha dem? Alla andra får söka själva, likaså får du om du inte vill höra det av oss.

Man hittar det man letar efter, de som behöver en gud för att göra sin tillvaro meningsfull kommer hitta (på) en gud som passar dem.
Citera
2022-05-24, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Man hittar det man letar efter, de som behöver en gud för att göra sin tillvaro meningsfull kommer hitta (på) en gud som passar dem.
Okej okej, vi säger så.
Citera
2022-05-24, 11:33
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Vad jag vill ha? Denna tråden handlar om hur vi uppfattar gud. Och svaret är ju att vi uppfattar gud så som ni beskriver den. Om ni inte är nöjda med hur vi uppfattar gud så är det ju upp till er att beskriva den bättre. Varför ska vi göra det jobbet åt er? Och hur ska vi kunna göra det? Tycker du att vi ska hitta på? Hela poängen med denna tråden är ju att vi ska lyssna mer på er, inte mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in