2022-05-20, 07:21
Medlem
Resultatet av provskjutningen av vapensamlarens vapen var klar 20180219 så Krister Petersson kände till resultatet mer än 2 år före presskonferensen.

Vapensamlarens vapen fick graderingen 0.

https://drive.google.com/file/d/1vCGQHPqGOVvRFmItYU-RMbiKDo5zuqyg/view

20180219 provskjutningar 2017
Citera
2022-05-20, 07:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Resultatet av provskjutningen av vapensamlarens vapen var klar 20180219 så Krister Petersson kände till resultatet mer än 2 år före presskonferensen.

Vapensamlarens vapen fick graderingen 0.

https://drive.google.com/file/d/1vCGQHPqGOVvRFmItYU-RMbiKDo5zuqyg/view

20180219 provskjutningar 2017

Och 2020-05-29 (mindre än två veckor) innan presskonferensen kommer NFC's rapport.
Dnr: NFC 2020013393

Där framgår också detta om att det förmodligen aldrig ens varit möjligt att binda kulorna till utskjutet vapen. (Men som påpekats, ändå möjlighet att åtminstone utesluta revolvrar i viss utsträckning)

Potential för framtida undersökning
Utifrån den begränsade spårmängden bedöms kulorna från Sveavägen sakna
potential för att med dagens metoder kunna bindas till/identifiera det vapen
eller den pipa de utskjutits ur. Dagens metoder är i grunden desamma som
tillämpades för sådana jämförelser 1986. Även under förutsättningen att aktuellt
vapen/pipa vid provskjutning fortfarande är i samma skick som vid mordet,
vilket inte kan tas för givet, har det redan från början varit närmast utsiktslöst
att kunna binda kulorna till det vapen som utskjutit dem.

Utöver vapnet så har vi även kulor/ammunitionstyp att utreda.
Mig veterligen har ingen ansats gjorts för att försöka härleda dessa till Vapensamlaren.
I fallet CA så fann man ju att han via skytteklubben införskaffat några kulor av denna ammunitionstyp, tex.
Citera
2022-05-20, 09:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det framgår redan på de första sidorna i förhöret med PH:

"Vi har här på Skandia ungefär som ni, sådana här kort som vi sticker in i en läsare så kodar man. Det där är ett personligt kort så man ser alltså när han då sticker in kort i olika apparaturer. Sen skall det där ligga till grund för arbetstider och så."

"Då reagera då RB för olika saker, säger han till mig att han reagerade över att han när han, RB alltså kom in på Skandia och gör den här kontrollen mot datalistorna så snappar han direkt att SE har för lite stämplingar så att säga. På hans datalistor så kan han se att den här SE då inte har använt kortet mer än två gånger under fredagen. Det är när han kommer till Skandia på morgonen klockan 08:10, och när han går klockan 23:19."

"Det är kanske inte så underligt för en utomstående men för oss som jobbar i Skandia är det här mycket märkligt. Varenda gång du ska ut här och käka lunch eller någonting så har vi de här inre skjutdörrarna i entrén, alltså innanför entrén som är låsta med elektriskt lås."

O.s.v.

Förhöret med RB indikerar samma sak:

"F: För jag var i kontakt med han PH som säger att han stämplade in på morgonen och ut på kvällen och ingenting mitt på dagen."

"RB: [...] det är endast om man förlänger sedan lunchrasten och gå ut som man ska stämpla ut. [Min kommentar: Alltså dra kortet före de inre dörrarna när man går ut och sen när man går in på Skandia igen OCH när man passerar de inre dörrarna.] Och det har han inte gjort."

"F: Känner du till huruvida man kan komma in i Skandiahuset utan att stämpla in på data?

RB: Det var ju det som var det konstiga här kan man säga. Jag skulle ju konstatera att han hade stämplat ut på tid ... Vi har alltså en dator som är till för tidredovisning [...] Och när han då gått ut kl 23:19 här och sedan hade han också sagt att han gått tillbaka så tittade jag då om han hade gått in, hur dags han gick in igen. Det var av ren nyfikenhet. Men då var det så att han har inte öppnat dörren själv med hjälp av kortet."

Så RB och PH var alltså inte förvånade att han inte dragit sitt kort i de intre dörrarna när han skulle gå. De var förvånad att han inte gjort det tidigare under dagen. Det är väl ändå riden runt 23:19 vi diskuterar.

Det står också att de hade en dator för tidsredovsing. Så du kunde inte heller visa att det inte fanns stämpelklocka.
Citera
2022-05-20, 11:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det framgår redan på de första sidorna i förhöret med PH:

"Vi har här på Skandia ungefär som ni, sådana här kort som vi sticker in i en läsare så kodar man. Det där är ett personligt kort så man ser alltså när han då sticker in kort i olika apparaturer. Sen skall det där ligga till grund för arbetstider och så."

"Då reagera då RB för olika saker, säger han till mig att han reagerade över att han när han, RB alltså kom in på Skandia och gör den här kontrollen mot datalistorna så snappar han direkt att SE har för lite stämplingar så att säga. På hans datalistor så kan han se att den här SE då inte har använt kortet mer än två gånger under fredagen. Det är när han kommer till Skandia på morgonen klockan 08:10, och när han går klockan 23:19."

"Det är kanske inte så underligt för en utomstående men för oss som jobbar i Skandia är det här mycket märkligt. Varenda gång du ska ut här och käka lunch eller någonting så har vi de här inre skjutdörrarna i entrén, alltså innanför entrén som är låsta med elektriskt lås."

O.s.v.

Förhöret med RB indikerar samma sak:

"F: För jag var i kontakt med han PH som säger att han stämplade in på morgonen och ut på kvällen och ingenting mitt på dagen."

"RB: [...] det är endast om man förlänger sedan lunchrasten och gå ut som man ska stämpla ut. [Min kommentar: Alltså dra kortet före de inre dörrarna när man går ut och sen när man går in på Skandia igen OCH när man passerar de inre dörrarna.] Och det har han inte gjort."

"F: Känner du till huruvida man kan komma in i Skandiahuset utan att stämpla in på data?

RB: Det var ju det som var det konstiga här kan man säga. Jag skulle ju konstatera att han hade stämplat ut på tid ... Vi har alltså en dator som är till för tidredovisning [...] Och när han då gått ut kl 23:19 här och sedan hade han också sagt att han gått tillbaka så tittade jag då om han hade gått in, hur dags han gick in igen. Det var av ren nyfikenhet. Men då var det så att han har inte öppnat dörren själv med hjälp av kortet."

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så RB och PH var alltså inte förvånade att han inte dragit sitt kort i de intre dörrarna när han skulle gå. De var förvånad att han inte gjort det tidigare under dagen. Det är väl ändå riden runt 23:19 vi diskuterar.

Det står också att de hade en dator för tidsredovsing. Så du kunde inte heller visa att det inte fanns stämpelklocka.

Men det står ju i klartext att personalen stämplade ut och in genom att dra kortet i anordningar kopplade till en dator för tidsredovisning. Behöver de då ha ett extra system med stämpelklocka?

Var är då den här stämpelklockan som folk pratat om i alla dessa år? Ge gärna några citat som bevisar dess existens.

Annars kan man befara att stämpelklockan är fria fantasier.

PH och RB var uppenbarligen förvånade över att SE inte använde kortet som avsett, rent allmänt. Även vid ingång, kl. 08:10, var det meningen att han skulle dra kortet både utanför OCH vid de inre dörrarna. Men det gjorde han inte. Så var drog han då kortet, vid inpasseringen? Utanför?

Poängen är att det, utifrån RB:s och PH:s undersökning, verkar som om SE ignorerar de inre dörrarna över huvud taget. Min fråga är således om han gjorde detta även på utvägen. Möjligheten fanns. Enligt en av väktarna kunde man passera ut hela vägen genom rörelsesensor och vred.

Så som troligtvis skedde när han gick ut för att äta på eftermiddagen/kvällen, om han nu inte gick någon bakväg.
Citera
2022-05-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vi talade ju om Palm och du nämnde honom även sist i ditt senaste inlägg. Innan detta punktade du upp påstående och nu svarar du enbart ang. din första punkt i den listan.
Först på plats.

Min kommentar gällde alla (dina övriga) dina "först"-påståenden som är din tolkning och inget som SE själv påstått samt ett svar på Palms roll.

Gällande "först på plats" då.
Läser vi SE's förhör så ser vi att det är folk på platsen där han kommer fram.
Det är då inte förenat med att han verkligen skulle vara först på plats, eller hur?
OM detta stämmer så är det enkelt att tänka att han då antingen misstagit sig på sin egna tidsuppfattning, vilket är vanligt. Eller att han räknar tiden från fel utgångspunkt. Avgasknallen var inte skotten, t.ex.

Varför går du in på detaljer? Det är helt ointressant att jämföra personerna.

Återigen, du jämför någon som var på mordplatsen när det small (SE) och en bilist som befann sig 200 meter bort.

Din jämförelse är bisarr, snälla inse det. Tror ingen i tråden orkar läsa mer om Bengan som hade rövsvett i en bil ett kvarter bort.

Höj nivån på dina inlägg/jämförelser, eller avstå från att skriva i tråden.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-05-20 kl. 17:25.
Citera
2022-05-20, 23:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Varför går du in på detaljer? Det är helt ointressant att jämföra personerna.

Återigen, du jämför någon som var på mordplatsen när det small (SE) och en bilist som befann sig 200 meter bort.

Din jämförelse är bisarr, snälla inse det. Tror ingen i tråden orkar läsa mer om Bengan som hade rövsvett i en bil ett kvarter bort.

Höj nivån på dina inlägg/jämförelser, eller avstå från att skriva i tråden.

Jag förstår att du inte kan jämföra, då den ena är GM enligt dig.

Återigen så behöver inte SE ha befunnit sig på mordplatsen eller ens 20m därifrån, när det small.
Om du inte kan se det i materialet alls så förklarar det också en hel del av ditt resonemang och jag förstår din frustration över mina inlägg.
Bisarra jämförelser? Varför överdriva?
Citera
2022-05-23, 21:50
Medlem
Dalulvens avatar
Har börjat gå igenom CPFUP:en på jakt efter ett dokument, men det finns en del annat intressant där.

Syskonen V skyndar sig efter skotten över vägen:

"F: Har det kommit fram några andra människor till den här platsen före er?

CV: Mm. [...] Ja, vad jag kommer ihåg, så var det bara en tre stycken som var där, när vi kom."

CV noterar även en man med midjelång, mörkblå täckjacka i porten in till Dekorima.

Men vilka är då de tre kring kroppen? Kan det vara några andra än LP, AH och SG?

I så fall blir det åter, föga förvånande, en spik i Skandiamannens alibikista.

Tiden rinner nämligen ut för honom när det gäller att hinna se LJ, i en position från Sveavägen.

P.S. En grej, som är lite udda! CV:s bror PV ser följande när han kommit över gatan:

"det är LP, en tjej som jag upplevde som flinande, och jag sa åt henne, det här är väl ingenting att flina åt, så då vart hon litet stött på mig. Sen var det någon kille i 20-25 årsåldern -- jag vet inte riktigt -- som stod bakom henne, ljushårig."

Jämför detta med Skandiamannens berättelse: "Vet du vem det är dom skjutit, säger hon, när jag säger att, nej ingen aning ... då säger hon så här, det är OP. Jag minns de här orden väldigt tydligt så de är jag väldigt säker på, för jag säger nämligen, nej du skojar, säger jag till henne, varpå hon säger, nej du, säger hon, sånt skojar man inte om."

Man kan undra om PV och SE beskriver samma person, eller om det är nåt retoriskt grepp i media.

Alltså. Detta är inget att flina åt, skoja om eller vara glad över ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-23 kl. 22:21.
Citera
2022-05-24, 03:01
Medlem
Citat:
Jag förstår att du inte kan jämföra, då den ena är GM enligt dig.

Återigen så behöver inte SE ha befunnit sig på mordplatsen eller ens 20m därifrån, när det small.
Om du inte kan se det i materialet alls så förklarar det också en hel del av ditt resonemang och jag förstår din frustration över mina inlägg.
Bisarra jämförelser? Varför överdriva?

Ditt resonemang är såvitt jag förstår:

1)En bilist som vände och började köra tillbaka till mordetplatsen cirka 200 meter därifrån när han hörde ett andra skott.

2) Ingen kommer ihåg att denna bilist senare anslutit till folkskaran runt liket Palme.

Din slutsats: Att SE som ett av de första vittnena och mest handlingskraftiga inte heller bör ha setts av någon.

Men varför drar du denna slutsats? Det är så olika vittnen.

Sen har du en brasklapp i ditt resonemang att SE troligen ljuger.

Ja, det gör han eftersom han är mördaren.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-05-24 kl. 03:05.
Citera
2022-05-24, 07:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ditt resonemang är såvitt jag förstår:

1)En bilist som vände och började köra tillbaka till mordetplatsen cirka 200 meter därifrån när han hörde ett andra skott.

2) Ingen kommer ihåg att denna bilist senare anslutit till folkskaran runt liket Palme.

Din slutsats: Att SE som ett av de första vittnena och mest handlingskraftiga inte heller bör ha setts av någon.

Men varför drar du denna slutsats? Det är så olika vittnen.

Sen har du en brasklapp i ditt resonemang att SE troligen ljuger.

Ja, det gör han eftersom han är mördaren.

Slutsatsen du försöker beslå mig med är såklart inget jag påstått! Du behöver inte överdriva och hitta på i tron om att dina argument plötsligt skulle bli starkare för det.

Jag har aldrig påstått att SE inte "bör ha setts" och definitivt inte att han var den "mest handlingskraftiga"!

När Bengt Palm slutligen anländer till mordplatsen, kanske 1 min + lite till efter skotten upplever han sig vara "bland de första". Han är framme centralt och inte perifert som du försökt vilja påstå.
Han påtalar detta om framstupa sidoläge, men ingen tar notis om honom.

Vittnet SE är knappast den förste på plats.
Det finns inga uppgifter som stödjer det alls. Hans egna uppgifter ger att det redan är folk på plats då han kommer fram, så visar det på just detta.

Min poäng är att det alls inte är konstigt att vittnen inte minns varandra på en brottsplats. Fokus på offer och annat gör att vem som står intill såklart är mindre intressant.

Bengt P är mitt exempel på att vittnet SE inte är ensam om att inte omnämnas.
Omnämnas(nedtecknat i ett uppslag) är precis det allt handlar om.
Om något vittne minuterna efter hade fått frågor om Bengt och SE så kanske vi haft någon/några som registrerat dessa.
Citera
2022-05-24, 10:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
När Bengt Palm slutligen anländer till mordplatsen, kanske 1 min + lite till efter skotten upplever han sig vara "bland de första". Han är framme centralt och inte perifert som du försökt vilja påstå.
Han påtalar detta om framstupa sidoläge, men ingen tar notis om honom.

Vittnet SE är knappast den förste på plats.
Det finns inga uppgifter som stödjer det alls. Hans egna uppgifter ger att det redan är folk på plats då han kommer fram, så visar det på just detta.

Min poäng är att det alls inte är konstigt att vittnen inte minns varandra på en brottsplats. Fokus på offer och annat gör att vem som står intill såklart är mindre intressant.

Bengt P är mitt exempel på att vittnet SE inte är ensam om att inte omnämnas.
Omnämnas(nedtecknat i ett uppslag) är precis det allt handlar om.
Om något vittne minuterna efter hade fått frågor om Bengt och SE så kanske vi haft någon/några som registrerat dessa.

SE menar på att han är framme efter bara några sekunder. Med "folk omkring" (1:a mars) avses:

10:e mars: "en äldre kvinna" samt "en ung kvinna och en ung man".

11:e mars: "två unga flickor" och "en dam på knä".

25:e april: "en dam som låg på knä" och "en ung flicka till vänster, och en ung grabb till höger".

Detta indikerar att han kom fram till platsen strax efter AH och SG.

Han säger inget om AB i porten, eller SG:s bekanta. Tensonmannen syns inte heller till ...

BP kör förbi i en bil när det smäller, åker 200 meter ifrån mordplatsen, svänger sedan runt och kör tillbaka för att parkera på motsatt sida av vägen, och dröjer kvar ytterligare 30 sekunder i bilen (10-15 sekunder, enligt ett senare förhör). Därefter ska han ta sig över vägen till fots ...

För att hinna se LJ måste SE ha varit på platsen senast en 40-60 sekunder efter skotten.

BP, enligt sin egen berättelse, ser ut att ha kommit fram något senare än så ...

SE är, av hans story att döma, betydligt mer aktiv vid kroppen. Så frågan är hur jämförbara de två individerna är egentligen.

P.S. BP nämner en ung man som springer över vägen före honom. Är det PV?

EDIT: Nej, verkar inte vara PV, med tanke på klädseln på fotografiet.

BP nämner en vit eller ljus jacka, medan PV har ett svart plagg.
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-24 kl. 10:53.
Citera
2022-05-24, 11:08
Medlem
Citat:
Enligt sin egen berättelse var han framme efter bara några sekunder. Med "folk omkring" (1:a mars) menar han:

25:e april: "en dam som låg på knä" och "en ung flicka till vänster, och en ung grabb till höger".

Detta indikerar att han måste ha kommit fram strax efter AH och SG.

Han säger inget om AB i porten, eller SG:s bekanta. Tensonmannen syns inte heller till ...

BP kör förbi i en bil när det smäller, åker 200 meter ifrån mordplatsen, svänger sedan runt och kör tillbaka för att parkera på motsatt sida av vägen, och dröjer kvar ytterligare 30 sekunder i bilen (10-15 sekunder, enligt ett senare förhör). Därefter ska han ta sig över vägen till fots ...

För att hinna se LJ måste SE ha varit på platsen senast en 40-60 sekunder efter skotten.

BP, enligt sin egen berättelse, ser ut att ha kommit fram något senare än så ...

SE är, av hans story att döma, betydligt mer aktiv vid kroppen. Så frågan är hur jämförbara de två individerna är egentligen.

Intressant är ju också att SE i olika förhör säger olika kring vilka som befann sig på platsen när han kom dit. En äldre kvinna och " dam på knä" är såklart LP. Men sedan 10 mars " ung kvinna och ung man". Rimligtvis AH och SG. Men redan nästa dag var det plötsligt " två unga flickor" alltså AH och KJ. Enligt detta förhör noterade SE inte SG trots att han dagen före nämnt att han sett denne.

25e april " ung flicka till vänster och ung grabb till höger". AH och SG igen , plötsligt så kan SE minnas SG igen . Som du säger så nämner han inte AB alla trots att dessa nästan borde ha krockat, det är en smula besynnerligt. Ändå kunde SE identifiera AB som någon han såg på platsen. Var och en får fundera på hur man ska tolka dessa utsagor från SE. En försiktig tolkning är att att SE inte verkar ha koll på vilka som var på platsen när han kom till platsen.

Det lutar lite åt att han faktiskt inte var där utan antagligen på flykt eller möjligen någon helt annanstans ,tex kvar inne i Skandiahuset.
Citera
2022-05-24, 11:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
SE menar på att han är framme efter bara några sekunder. Med "folk omkring" (1:a mars) avses:

Detta indikerar att han kom fram till platsen strax efter AH och SG.

Ja, håller med. Det är nog drygt 250 totalt för Palm han kör efter skotten fram tills han parkerar på andra sidan. Och ja, det är nog senare han anländer mordplatsen än min tidigare killgissning.

Citat:
Ja, sedan är väl frågan hur aktiv han egentligen var och vad som i vittnet SE's fall skulle kunna vara en skarvning. "Drar lite i benet" kanske var allt? Eller inget alls?

Att SE och Palm inte företar exakt samma saker är klart och att SE har uppgifter om att handgripligen ha deltagit likaså. Och visst bör det således vara enklare att minnas SE utifrån det.

Vi har ju exempelvis inga uppgifter om Ersson från andra personer än hans kamrater, där både han och Glantz placerade Palme i framstupa sidoläge.

Det är denna avsaknad av information som möjliggör spekulationer.

Citat:

Precis, jag har heller inte landat i vem denna person är, men det finns som sagt även en möjlighet att BP misstagit CV's ljusa klädsel och "placerat på" PV.
Och kanske är det jag lutar åt ändå, eftersom jag inte hittat någon annan som springer över just där med det signalementet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in