Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
När Bengt Palm slutligen anländer till mordplatsen, kanske 1 min + lite till efter skotten upplever han sig vara "bland de första". Han är framme centralt och inte perifert som du försökt vilja påstå.
Han påtalar detta om framstupa sidoläge, men ingen tar notis om honom.
Vittnet SE är knappast den förste på plats.
Det finns inga uppgifter som stödjer det alls. Hans egna uppgifter ger att det redan är folk på plats då han kommer fram, så visar det på just detta.
Min poäng är att det alls inte är konstigt att vittnen inte minns varandra på en brottsplats. Fokus på offer och annat gör att vem som står intill såklart är mindre intressant.
Bengt P är mitt exempel på att vittnet SE inte är ensam om att inte omnämnas.
Omnämnas(nedtecknat i ett uppslag) är precis det allt handlar om.
Om något vittne minuterna efter hade fått frågor om Bengt och SE så kanske vi haft någon/några som registrerat dessa.
SE menar på att han är framme efter bara några sekunder. Med "folk omkring" (1:a mars) avses:
10:e mars: "en äldre kvinna" samt "en ung kvinna och en ung man".
11:e mars: "två unga flickor" och "en dam på knä".
25:e april: "en dam som låg på knä" och "en ung flicka till vänster, och en ung grabb till höger".
Detta indikerar att han kom fram till platsen strax efter AH och SG.
Han säger inget om AB i porten, eller SG:s bekanta. Tensonmannen syns inte heller till ...
BP kör förbi i en bil när det smäller, åker 200 meter ifrån mordplatsen, svänger sedan runt och kör tillbaka för att parkera på motsatt sida av vägen, och dröjer kvar ytterligare 30 sekunder i bilen (10-15 sekunder, enligt ett senare förhör). Därefter ska han ta sig över vägen till fots ...
För att hinna se LJ måste SE ha varit på platsen senast en 40-60 sekunder efter skotten.
BP, enligt sin egen berättelse, ser ut att ha kommit fram något senare än så ...
SE är, av hans story att döma, betydligt mer aktiv vid kroppen. Så frågan är hur jämförbara de två individerna är egentligen.
P.S. BP nämner en ung man som springer över vägen före honom. Är det PV?
EDIT: Nej, verkar inte vara PV, med tanke på klädseln på fotografiet.
BP nämner en vit eller ljus jacka, medan PV har ett svart plagg.