2022-05-19, 16:08
  #32809
Medlem
Roerligs avatar
Angående GMP:n får man ha i åtanke att den är utformad efter premissen att GM fått syn på makarna före bion och hämtat ett vapen. Dådet betraktas som en behärskad ingivelse samma kväll.

I huvudscenario SE är dådet en impuls i sekunden av person som går tungt beväpnad på stan. Hade GMP formulerats utifrån det hade SE hamnat än mer på tvärs med den. Den hade även avlägsnat sig från CA-typer och tydligt närmat sig CP.
Citera
2022-05-19, 17:13
  #32810
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det blir en markering som i att du passerat dörren, inte en in- eller utstämpling.

Du skiljer inte på passering och utstämpling när du läser, det är ett problem.

Vilka invändningar har KP och PU om du ser till detta dokument? Att det blir än tydligare att KP hade fel/ljög om utstämplingen? Återkom när du har något som ger stöd för att SE inte stämplat ut i trapphuset.

Att gissa att man kan stämpla ut i inpasseringsterminalen istället för stämpelklockan när man har noll stöd för det är ett ogiltigt argument.

Ursäkta, jag fick brösta en "etta" ... Därav ett sent svar.

Men nu visar ju dokumenten att passeringen ÄR in- och utstämplingen. Ingen stämpelklocka fanns.

Passerkortet är stämpelkortet. Både PH och RB ger stöd för det, och de borde väl veta?

Citerade dessa avsnitt redan innan jag gick med i den s.k. "SEkten" ...

Vad är det som tyder på att SE "stämplade ut", d.v.s. drog kortet, innanför de inre dörrarna?

Inget. Tvärtom blev PH och RB förvånade över att han inte drog kortet där enligt rutinerna.

Även om man så skulle ut i receptionen och vända, var det meningen att man skulle dra kortet.
Citera
2022-05-19, 17:21
  #32811
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ursäkta, jag fick brösta en "etta" ... Därav ett sent svar.

Men nu visar ju dokumenten att passeringen ÄR in- och utstämplingen. Ingen stämpelklocka fanns.

Passerkortet är stämpelkortet. Både PH och RB ger stöd för det, och de borde väl veta?

Citerade dessa avsnitt redan innan jag gick med i den s.k. "SEkten" ...

Vad är det som tyder på att SE "stämplade ut", d.v.s. drog kortet, innanför de inre dörrarna?

Inget. Tvärtom blev PH och RB förvånade över att han inte drog kortet där enligt rutinerna.

Även om man så skulle ut i receptionen och vända, var det meningen att man skulle dra kortet.

Jaså, citera där det framgår att PH och RB var förvånade att han inte drog kortet i de inre dörrarna.

Citera där det framgår att passeringen är in och utstämplingen.

Edit: här är ett citat från förhör med SE:s kollega. X tillfrågas var kortläsaren satt och han uppgav att den satt mellan två svängdörrar och när man väl var ute vid vakten så behövdes inget kort
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-19 kl. 17:37.
Citera
2022-05-19, 17:23
  #32812
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Har svårt att tro att Skandiamannen sköt Palme på vägen hem från jobbet. Om mordet var planerat, hur kunde han då veta att Palme skulle på bio den kvällen samt ta just den vägen hem?

En intressant figur. Men inte Palmes mördare.

Jag tror Palmes mördare aldrig har funnits bland polisens misstänkta.

Hypotes:

Det var inget planerat. I så fall hade han inte burit keps, handledsväska eller annat lätt att känna igen.

Han hade haft bättre skor för ändamålet.

Var sinnestillståndet sådant, just denna kväll, att känslor vällde fram och kanaliserades på en enda punkt?
Citera
2022-05-19, 17:48
  #32813
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaså, citera där det framgår att PH och RB var förvånade att han inte drog kortet i de inre dörrarna.

Citera där det framgår att passeringen är in och utstämplingen och att det inte fanss stämpelklocka.

Det framgår redan på de första sidorna i förhöret med PH:

"Vi har här på Skandia ungefär som ni, sådana här kort som vi sticker in i en läsare så kodar man. Det där är ett personligt kort så man ser alltså när han då sticker in kort i olika apparaturer. Sen skall det där ligga till grund för arbetstider och så."

"Då reagera då RB för olika saker, säger han till mig att han reagerade över att han när han, RB alltså kom in på Skandia och gör den här kontrollen mot datalistorna så snappar han direkt att SE har för lite stämplingar så att säga. På hans datalistor så kan han se att den här SE då inte har använt kortet mer än två gånger under fredagen. Det är när han kommer till Skandia på morgonen klockan 08:10, och när han går klockan 23:19."

"Det är kanske inte så underligt för en utomstående men för oss som jobbar i Skandia är det här mycket märkligt. Varenda gång du ska ut här och käka lunch eller någonting så har vi de här inre skjutdörrarna i entrén, alltså innanför entrén som är låsta med elektriskt lås."

O.s.v.

Förhöret med RB indikerar samma sak:

"F: För jag var i kontakt med han PH som säger att han stämplade in på morgonen och ut på kvällen och ingenting mitt på dagen."

"RB: [...] det är endast om man förlänger sedan lunchrasten och gå ut som man ska stämpla ut. [Min kommentar: Alltså dra kortet före de inre dörrarna när man går ut och sen när man går in på Skandia igen OCH när man passerar de inre dörrarna.] Och det har han inte gjort."

"F: Känner du till huruvida man kan komma in i Skandiahuset utan att stämpla in på data?

RB: Det var ju det som var det konstiga här kan man säga. Jag skulle ju konstatera att han hade stämplat ut på tid ... Vi har alltså en dator som är till för tidredovisning [...] Och när han då gått ut kl 23:19 här och sedan hade han också sagt att han gått tillbaka så tittade jag då om han hade gått in, hur dags han gick in igen. Det var av ren nyfikenhet. Men då var det så att han har inte öppnat dörren själv med hjälp av kortet."
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-19 kl. 17:55.
Citera
2022-05-19, 18:51
  #32814
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Men vi vet nu idag att det var Holmérs jakt på PKK som styrde in YN på en bögslunga.

Tidigare sa hon bara väska.

Mördaren sågs f.ö. inte med nån bögslunga. Han var i 40-årsåldern, sköt två skott, hölstrade vapnet och lämnade platsen vid en tidpunkt då Skandiamannen inte ens lämnat sin arbetsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Och LA (vem?) var känd för sin bögslunga och YN påverkades i förhören att det nog inte var en väska som hon först sa?

Kan någon länka till de första förhören med YN?

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När det nämns i förhörssammanfattningen framgår inte vem som nämner "handledsväska", som det är skrivet finns det en klar möjlighet att det är polisen som ställer en ledande fråga.

Det kan ha varit en handledsväska. En vapenväska. Ett hölster. En dokumentväska. En plånbok. Nån slags väska är väl det vi har.

Lägg då till att första gången ordet "handledsväska" nämns så är det Holmér som säger det. På ett sätt som antyder att det är hans egen tolkning. "...en liten väska. Eh... En handledsväska eller motsvarande"

YN, i förhöret den 2:a mars, kl. 13:55:

"Medans mannen sprang försökte han stoppa ned eller ta ut något ur en väskan han bar i vänster hand. Mannen gjorde rörelser, som om han med den högra armen exempelvis sökte dra upp ett blixtlås. Väskan var i storlek ca 20x15. YN såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade."

Vänster hand, blixtlåset och väskans storlek stämmer överens med SE. Hade han flera sådana väskor?

Remmen syns inte heller när SE håller sin väska, på bilden inne på polishuset ...

Holmér i Aktuellt, den 2:a mars kl. 21:00 (?). Observera att han nämner YN med sällskap:

"HH: En annan detalj också som har kommit fram och det är uppgifter om att mördaren har burit en liten väska i ena handen, i storleksordningen 15x20 centimeter eller någonting sådant. Handledsväska eller motsvarande. Där vi räknar med att han har i så fall dolt vapnet.

[...]

MH: Ni efterlyste tidigare idag ett par som ni var angelägna om att komma i kontakt med, som ni trodde kunde ha sett mördaren fly, och nu har ni fått kontakt med det paret.

HH: Ja, det stämmer.

MH: Vad har de lämnat för uppgifter?

HH: Ja, de har bekräftat delar utav vad vi tidigare kände till bland annat det här om flyktvägen."

Holmérs framträdande i TV är alltså bara några timmar efter förhöret med YN.

Hur spridd var uppgiften om väskan förutom det Holmér sa i TV? Tryckte media något på väskan?

SE var antagligen i Idre när detta sändes, och kanske missade att han behövde parera även detta ...

Å andra sidan tycks han ha snappat upp det här bildspråket med "pusselbitar", och kör med det i april-intervjun.
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-19 kl. 18:57.
Citera
2022-05-19, 20:18
  #32815
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
YN, i förhöret den 2:a mars, kl. 13:55:

"Medans mannen sprang försökte han stoppa ned eller ta ut något ur en väskan han bar i vänster hand. Mannen gjorde rörelser, som om han med den högra armen exempelvis sökte dra upp ett blixtlås. Väskan var i storlek ca 20x15. YN såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade."

Vänster hand, blixtlåset och väskans storlek stämmer överens med SE. Hade han flera sådana väskor?

Remmen syns inte heller när SE håller sin väska, på bilden inne på polishuset ...

Holmér i Aktuellt, den 2:a mars kl. 21:00 (?). Observera att han nämner YN med sällskap:

"HH: En annan detalj också som har kommit fram och det är uppgifter om att mördaren har burit en liten väska i ena handen, i storleksordningen 15x20 centimeter eller någonting sådant. Handledsväska eller motsvarande. Där vi räknar med att han har i så fall dolt vapnet.

[...]

MH: Ni efterlyste tidigare idag ett par som ni var angelägna om att komma i kontakt med, som ni trodde kunde ha sett mördaren fly, och nu har ni fått kontakt med det paret.

HH: Ja, det stämmer.

MH: Vad har de lämnat för uppgifter?

HH: Ja, de har bekräftat delar utav vad vi tidigare kände till bland annat det här om flyktvägen."

Holmérs framträdande i TV är alltså bara några timmar efter förhöret med YN.

Hur spridd var uppgiften om väskan förutom det Holmér sa i TV? Tryckte media något på väskan?

SE var antagligen i Idre när detta sändes, och kanske missade att han behövde parera även detta ...

Å andra sidan tycks han ha snappat upp det här bildspråket med "pusselbitar", och kör med det i april-intervjun.
Remmen syns inte heller på den springande Engström på Expressens bilder.
https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Man ska nog vara extremt skarpögd om man i dåligt ljus skulle se och uppfatta en sådan ynklig rem på ett rörligt mål. Jag har alltid ansett kommentarer om att hon inte såg någon rem som värdelösa, likaså kommentarer om väskans "hårdhet". Det var bra gjort av YN att överhuvudtaget notera väskan, och att hon gjorde det var tack vare att mannen höll på och joxade med den av någon anledning.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-05-19 kl. 20:37.
Citera
2022-05-19, 20:28
  #32816
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Intressant från 36.00 i denna podd:

https://play.acast.com/s/palmemordet/332-sonny-bjork-del-1

Björk pratar om att Vapensamlar-vapnet var inne för analys hos NFC länge och att det borde tyda på att det fanns likheter med mordvapnet. Kanske fick KP positiva besked först men att vapnet skrevs ner till en nolla?

Någonstans har jag läst att någon kände en person som jobbade på NFC och där misstänkte man att det kunde vara mordvapnet. Någon som känner igen och läst om just detta?
Ja med tanke på den optimism som både Petersson och Melander utstrålade i februari 2020 så känns det rimligt att anta att underhandsrapporterna från NFC var lovande.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-05-19 kl. 20:33.
Citera
2022-05-19, 20:56
  #32817
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Remmen syns inte heller på den springande Engström på Expressens bilder.
https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Man ska nog vara extremt skarpögd om man i dåligt ljus skulle se och uppfatta en sådan ynklig rem på ett rörligt mål. Jag har alltid ansett kommentarer om att hon inte såg någon rem som värdelösa, likaså kommentarer om väskans "hårdhet". Det var bra gjort av YN att överhuvudtaget notera väskan, och att hon gjorde det var tack vare att mannen höll på och joxade med den av någon anledning.

Så är det. Förnekarnas försök med dessa halmstrån är bara patetiskt.

Vi har en person som bevisligen var i området när mordet ägde rum, med en väska i samma storlek. Men det är tydligen inte skäl för misstanke enligt vissa. Sorgligt.
Citera
2022-05-19, 21:54
  #32818
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Så är det. Förnekarnas försök med dessa halmstrån är bara patetiskt.

Vi har en person som bevisligen var i området när mordet ägde rum, med en väska i samma storlek. Men det är tydligen inte skäl för misstanke enligt vissa. Sorgligt.
Det är obegripligt att han inte utreddes mer ingående 1986. Karin Johansson (86-utredare) sa till TP: "Engström fick dra sin historia gång på gång. Man såg att han ljög men han fick aldrig några motfrågor".
Citera
2022-05-19, 22:51
  #32819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Anser du dessa punkter korrekta så förstår jag att du har den teorin du har.
Dessa punkter är enligt dig och inte enligt SE. Vet inte vad du får ordet "Först" ifrån?

Vad gäller Palm så fick du precis veta att han inte vare ett perifert vittne som även var framme och påpekade framstupa sidoläge.
Jag påstår varken att han borde vara mer eller mindre minnesvärd, det är inte så enkelt, jag skrev endast att han var centralt framme vid platsen, talade och att ingen minns honom heller.
På en brottsplats fokuserar personer på olika saker och de allra flesta på brottsoffret. Chock och tunnelseende. Att varken SE eller Palm registrerats av någon vet vi egentligen inte, vi kan bara läsa de små fragment som framkommit i vittnenas förhör. Vi har förvisso Jan A. som reagerar på en bild av SE senare. Tillförlitligheten vid det tillfället ser jag ändå som låg, men inte omöjlig.
(I ditt och andras fall här inne måste ni ta ställning eftersom ni redan bestämt er GM. Och med olika medel förklara bort denna typ av uppgifter. Som detta exempel med JA)

Jag begriper inte ditt svar ärligt talat.

Om du läser SE:s förhör så är han uppenbarligen först på plats och det mest centrala och handlingskraftiga vittnet av alla. Varje punkt jag listade är ju sådant som SE själv har hävdat.

Så jag förstår inte varför du jämför SE med bilisten Bengt Palm som kom körde tillbaka till mordplatsen ett bra tag efter andra skottet? Varför menar du att Bengt Palm skulle borde ha blivit ihågkommen av andra?
__________________
Senast redigerad av BleakHouse 2022-05-19 kl. 23:51.
Citera
2022-05-20, 07:04
  #32820
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag begriper inte ditt svar ärligt talat.

Om du läser SE:s förhör så är han uppenbarligen först på plats och det mest centrala och handlingskraftiga vittnet av alla. Varje punkt jag listade är ju sådant som SE själv har hävdat.

Så jag förstår inte varför du jämför SE med bilisten Bengt Palm som kom körde tillbaka till mordplatsen ett bra tag efter andra skottet? Varför menar du att Bengt Palm skulle borde ha blivit ihågkommen av andra?

Vi talade ju om Palm och du nämnde honom även sist i ditt senaste inlägg. Innan detta punktade du upp påstående och nu svarar du enbart ang. din första punkt i den listan.
Först på plats.

Min kommentar gällde alla (dina övriga) dina "först"-påståenden som är din tolkning och inget som SE själv påstått samt ett svar på Palms roll.

Gällande "först på plats" då.
Läser vi SE's förhör så ser vi att det är folk på platsen där han kommer fram.
Det är då inte förenat med att han verkligen skulle vara först på plats, eller hur?
OM detta stämmer så är det enkelt att tänka att han då antingen misstagit sig på sin egna tidsuppfattning, vilket är vanligt. Eller att han räknar tiden från fel utgångspunkt. Avgasknallen var inte skotten, t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in