2022-05-18, 17:29
Medlem
st33rs avatar
Bara en fråga - om nu psykopati inte finns som diagnos inom de modeller psykiatrin använder - kan någon i Sverige "diagnosticeras" som specifikt psykopat?

Jag vet att termen antisocial personlighetsstörning existerar, men det är ju inte exakt samma sak vad jag förstått. Jag läste att det förekom inom rättspsykiatrin. Används psykopati där som nån sorts "sido-diagnos"?
Citera
2022-05-18, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Bara en liten rättelse:
Schizoid, Paranoid och Schizotyp inom kluster A. Finns tillräckligt många som blandar ihop Schizofreni (psykossjukdom), med Schizoid/Schizotyp (personlighetsstörningar/syndrom), som det är.
Kan nog stämma, hade bråttom.
Citera
2022-05-23, 20:05
Medlem
Julle128s avatar
Har själv doagnosen ASPS och några andra diagnoser. Fick diagnos via rättspsyk, går fortfarande sedan länge i rättpsykiatraisk öppenvård. Ni som har frågor ang om hur det att leva med det får gärna ställa frågor.
Har suttit både i fängelse och på rättspsyk, enligt mig har nästsn alla på kåken som är återfallsförbrytare och har någon typ missbruk ASPS, inte så kontstigt egentligen, ligger i diagnosens natur. Brukar vara så att jag undviker att berätta om det för nya vänskaper, om man googlar det så tror folk att man är seriemördare, det är ju faktist diagnosen som i folkmun kallas psykopat, och vad en psykopat är för något i "vanligt" folks ögon är lång ifrån smikrande....
Citera
2022-05-24, 09:34
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Bara en fråga - om nu psykopati inte finns som diagnos inom de modeller psykiatrin använder - kan någon i Sverige "diagnosticeras" som specifikt psykopat?

Jag vet att termen antisocial personlighetsstörning existerar, men det är ju inte exakt samma sak vad jag förstått. Jag läste att det förekom inom rättspsykiatrin. Används psykopati där som nån sorts "sido-diagnos"?

Diagnosen antisocial perssonlighetsstörning är i fulkmun psykopat, diagnosen psykopat finns inte.
Citera
2022-08-12, 22:50
Medlem
Kan min äldre bror vara psykopat?
Hela min uppväxt var kantat med konflikter med min äldre bror. Vi har inga andra syskon. Det var gap och skrik och även våldsamheter. När jag hade en annan uppfattning om något kunde han börja kasta saker efter mig. När jag var 12 år flyttade han hemifrån vilket jag upplevde som mycket befriande.

Idag har vi nästan ingen kontakt alls, träffas ibland på jul. Och det har varit några begravningar vi varit på. På begravningsgudstjänsterna sitter han helt oberörd och rör inte en min medan alla andra i kyrkan storgråter.

Jag tror att den dagen vi inte har föräldrar i livet så kommer vi förmodligen inte ha någon kontakt alls.
Citera
2022-08-12, 23:26
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Har själv doagnosen ASPS och några andra diagnoser. Fick diagnos via rättspsyk, går fortfarande sedan länge i rättpsykiatraisk öppenvård. Ni som har frågor ang om hur det att leva med det får gärna ställa frågor.
Har suttit både i fängelse och på rättspsyk, enligt mig har nästsn alla på kåken som är återfallsförbrytare och har någon typ missbruk ASPS, inte så kontstigt egentligen, ligger i diagnosens natur. Brukar vara så att jag undviker att berätta om det för nya vänskaper, om man googlar det så tror folk att man är seriemördare, det är ju faktist diagnosen som i folkmun kallas psykopat, och vad en psykopat är för något i "vanligt" folks ögon är lång ifrån smikrande....

Känner du av av själv att du reagerar på ett sätt och fungerar på ett sätt som är i enlighet med den här personlighetsstörningen? På vilka sätt yttrar det sig? Att du är impulsiv, skiter i konsekvenser? Blir du arg lätt?
Citera
2022-08-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Kan min äldre bror vara psykopat?
Hela min uppväxt var kantat med konflikter med min äldre bror. Vi har inga andra syskon. Det var gap och skrik och även våldsamheter. När jag hade en annan uppfattning om något kunde han börja kasta saker efter mig. När jag var 12 år flyttade han hemifrån vilket jag upplevde som mycket befriande.

Idag har vi nästan ingen kontakt alls, träffas ibland på jul. Och det har varit några begravningar vi varit på. På begravningsgudstjänsterna sitter han helt oberörd och rör inte en min medan alla andra i kyrkan storgråter.

Jag tror att den dagen vi inte har föräldrar i livet så kommer vi förmodligen inte ha någon kontakt alls.

Hur var era föräldrar mot er? Hade de några egna problem? Hade ni en trygg eller otrygg barndom?

Hur lever din bror? Relationer? Familj? Intressen? Arbete? Kriminalitet? Psykiska problem?
Citera
2022-08-14, 21:35
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Diagnosen antisocial perssonlighetsstörning är i fulkmun psykopat, diagnosen psykopat finns inte.
Debuterade du i tidig ålder med brottslighet? Ställdes sådana frågor till dig medan du utreddes av psyk?
Citera
2022-08-15, 08:06
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Debuterade du i tidig ålder med brottslighet? Ställdes sådana frågor till dig medan du utreddes av psyk?
Ja. Bland annat.
Citera
2022-08-15, 08:12
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Känner du av av själv att du reagerar på ett sätt och fungerar på ett sätt som är i enlighet med den här personlighetsstörningen? På vilka sätt yttrar det sig? Att du är impulsiv, skiter i konsekvenser? Blir du arg lätt?
Jag håller inte med om diagnosen, men enligt läkare är det en del i diagnosen, att inte kunna idetifiera / känna igen sig med diagnosen.

Jag handlar oftast i affekt, alltsp impulsiv utan att ha någon som hellst tanke på konsekvenser.

Tidigare kunde jag vli arg välldigt lätt, men har med åren tränat på att inte bli det lika hastigt och hittat steategier för det, ett stor problem är dock att när jag vippar över och blir arg, så kan det sluta hur som hellst, min reaktion på något jag blivit arg på kan bli mkt kraftigare än vad som är rimligt i propotion.
Citera
2022-08-15, 23:43
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ja. Bland annat.
Ok, tack för svar. Låter ändå som diagnosen kan vara rimlig då. Får fundera ut om jag kommer på fler frågor.
Citera
2023-10-15, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leopard-liljan
Det finns ju lite olika termer som florerat genom åren, men som jag förstår det så är läget just nu att vi har primär (faktor 1) och sekundär (faktor 2) psykopati. Faktor 2 kan ses som ett begrepp som ligger väldigt nära ASPS´s kriterier där det finns en oförmåga att reglera känslorna helt enkelt (nästan en maskulin version av emotionell instabilt personlighetssyndrom). Faktor 1 är betydligt mer känslosval och förmåga att kontrollera sina impulser men helt empatilös. Något som jag har svårt med i dagens läge är att i praktiken försöka urskilja primär psykopati från Machiavelism. Dock ska graden av empatilöshet spela en avgörande roll i hur det tar sig uttryck mellan de båda.

Svårt är det att skilja dem åt, absolut. Machiavellianisten verkar makthungrigare, ska sitta som styranden överallt och är DJÄVULSK på att spela olika roller, på ena stället är den ett superoffer och på det andra en mobbare. Det är något jag ej sett psykopater göra, de brukar hålla samma profil överallt.

Om den jag tror är en machiavellianist, är en, förstår jag varför det är den absolut värsta av personlighetsstörningar då det var det mest djävulska jag sett i onlinevärlden. Han satt och försökte manipulera de han ansåg svaga, till självmord för att bevisa vilken mästermanipulatör han var och hans vän som var med på det, led av sociopati med diagnosen ASPD. De hade t.om. planerat ur hur självmordet skulle gå till, med vilken metod alltså. Sociopaten var dock bara ett bihang i det hela och machiavellianisten ledaren. De fick folk att skada sig själva också. De fann det underhållande och skrattade åt det. Båda missbrukade med tung narkotika. Tänk att dra en egoboost av någons självmord. Undrar vilken nivå i helvetet det blir på det?

Oerhört vidriga varelser med en speciell plats i helvetet där de hör hemma, den saken står klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in