Citat:
Ursprungligen postat av
leopard-liljan
Det finns ju lite olika termer som florerat genom åren, men som jag förstår det så är läget just nu att vi har primär (faktor 1) och sekundär (faktor 2) psykopati. Faktor 2 kan ses som ett begrepp som ligger väldigt nära ASPS´s kriterier där det finns en oförmåga att reglera känslorna helt enkelt (nästan en maskulin version av emotionell instabilt personlighetssyndrom). Faktor 1 är betydligt mer känslosval och förmåga att kontrollera sina impulser men helt empatilös. Något som jag har svårt med i dagens läge är att i praktiken försöka urskilja primär psykopati från Machiavelism. Dock ska graden av empatilöshet spela en avgörande roll i hur det tar sig uttryck mellan de båda.
Svårt är det att skilja dem åt, absolut. Machiavellianisten verkar makthungrigare, ska sitta som styranden överallt och är DJÄVULSK på att spela olika roller, på ena stället är den ett superoffer och på det andra en mobbare. Det är något jag ej sett psykopater göra, de brukar hålla samma profil överallt.
Om den jag tror är en machiavellianist, är en, förstår jag varför det är den absolut värsta av personlighetsstörningar då det var det mest djävulska jag sett i onlinevärlden. Han satt och försökte manipulera de han ansåg svaga, till självmord för att bevisa vilken mästermanipulatör han var och hans vän som var med på det, led av sociopati med diagnosen ASPD. De hade t.om. planerat ur hur självmordet skulle gå till, med vilken metod alltså. Sociopaten var dock bara ett bihang i det hela och machiavellianisten ledaren. De fick folk att skada sig själva också. De fann det underhållande och skrattade åt det. Båda missbrukade med tung narkotika. Tänk att dra en egoboost av någons självmord. Undrar vilken nivå i helvetet det blir på det?
Oerhört vidriga varelser med en speciell plats i helvetet där de hör hemma, den saken står klar.