2020-08-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Kan någon få "antisocialll personlighetsstörning" utan att ha en kronisk historia av lagöverträdelser och trubbel med myndigheterna bakom sig? Det hänger väl ganska intimt samman med vilket liv man haft bakåt, va?

Alla jag hört om som har antisocial störning har varit straffade, missbrukare, begått våldsbrott och andra brott och helt enkelt levt en "kriminell livsstil".

Eftersom psykopati inte är en diagnos inom vanlig psykiatri så får man väl gissa att de flesta som skulle kallas psykopater i det sammanhang där man ger någon den benämningen nästan alltid också har antisocial personlighetsstörning i kombination med narcissitiska drag?
Vad jag förstått är det ytterst få psykopater som inte har någon historia ända sen barndomen av våld mot andra barn eller mot djur och liknande. Iden om "den iskalla psykopaten" som är nån sorts machiavelli-figur som bygger ett imperium och är hal och smart och kall, "i samhällets topp", känns lite som en fantasifigur.
Möjligtvis kan man se ett porträtt av en ganska trolig psykopat i filmen "Scarface" som vissa kriminella märkligt nog ser som en förebild. Det handlar om en antisocial våldsbenägen kriminell kuban som bygger upp nån sorts rikedom kring knark men sen pga sin vidriga personlighet , kontrollbehöv girghet misstänksamhet och narcissism går under. Psykopater behåller sällan sin makt. Därav deras krinfflackande kriminella värdelösa liv.

Det finns enstaka fall där en person har fått diagnosen ASPD utan att vara dömd för något grövre brott men de flesta får ju diagnosen via rättspsyk.

Det finns psykopater med bättre impulskontroll som kan hålla sig undan polisen och i stället lyckas inom affärsområden men ja de flesta som lyckas där och kan ses som psykopater är nog egentligen Narcissister men allt de där är ju bara något man kan spekulera om då det ytterst sällan blir några diagnoser på de här personerna.
Citera
2021-08-01, 16:28
Medlem
Det finns ju lite olika termer som florerat genom åren, men som jag förstår det så är läget just nu att vi har primär (faktor 1) och sekundär (faktor 2) psykopati. Faktor 2 kan ses som ett begrepp som ligger väldigt nära ASPS´s kriterier där det finns en oförmåga att reglera känslorna helt enkelt (nästan en maskulin version av emotionell instabilt personlighetssyndrom). Faktor 1 är betydligt mer känslosval och förmåga att kontrollera sina impulser men helt empatilös. Något som jag har svårt med i dagens läge är att i praktiken försöka urskilja primär psykopati från Machiavelism. Dock ska graden av empatilöshet spela en avgörande roll i hur det tar sig uttryck mellan de båda.
Citera
2021-08-01, 16:47
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leopard-liljan
Det finns ju lite olika termer som florerat genom åren, men som jag förstår det så är läget just nu att vi har primär (faktor 1) och sekundär (faktor 2) psykopati. Faktor 2 kan ses som ett begrepp som ligger väldigt nära ASPS´s kriterier där det finns en oförmåga att reglera känslorna helt enkelt (nästan en maskulin version av emotionell instabilt personlighetssyndrom). Faktor 1 är betydligt mer känslosval och förmåga att kontrollera sina impulser men helt empatilös. Något som jag har svårt med i dagens läge är att i praktiken försöka urskilja primär psykopati från Machiavelism. Dock ska graden av empatilöshet spela en avgörande roll i hur det tar sig uttryck mellan de båda.

Machiacellism är väl mer ett begrepp ur populärpsykologin?
Citera
2021-08-05, 08:54
Avslutad
Shit har inte hört någon bry sig om dessa saker överhuvudtaget sedan 5 år sedan.

Lol, så löjligt ändå.
En jobbig människa är fucking jobbig, man ska inte tro annat än att hoppas att dom dör. Dessa ”psykopater” ja.
Citera
2022-05-12, 15:31
Avslutad
Anledningen till att psykopat nu på senare år klassas som antisocial diagnos och klumpas samman med sociopat är för att sociopater och psykopater styr över allt och de vill inte att folk ska fatta vad de är för några. Därför klassas den som en antisocial diagnos och det faller istället på människor med asperger eller autism.

Influensers är psykopater eller sociopater och ni fattar väl själva att det blir svårt att sälja grejer om kunderna vet om vad säljarna är för några.
🤣
Citera
2022-05-12, 21:17
Bannlyst
En psykopat är personen som kommer in och "HÄR är jag! Alla ser på mig eller fruktar mig då jag är BÄST, kan ALLT och ni kommer aldrig glömma mig!" Och nej när psykopaten stulit allt man haft samt krossat kropp och själ på en för att "Det är roligt" så glömmer man inte den. Se upp med de med ett enormt självförtroende.
Citera
2022-05-13, 07:18
Medlem
MisterSekretess666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
En psykopat är personen som kommer in och "HÄR är jag! Alla ser på mig eller fruktar mig då jag är BÄST, kan ALLT och ni kommer aldrig glömma mig!" Och nej när psykopaten stulit allt man haft samt krossat kropp och själ på en för att "Det är roligt" så glömmer man inte den. Se upp med de med ett enormt självförtroende.
Jag HATAR psykopater över allt annat, förstår du? Dem värsta måste ju vara dem med bra självförtroende! Har tur som inte är en psykopat
Citera
2022-05-13, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSekretess666
Jag HATAR psykopater över allt annat, förstår du? Dem värsta måste ju vara dem med bra självförtroende! Har tur som inte är en psykopat
Nej men hallååå, mysigt att du börjat skriva. <3 (Kom upp i 50 inlägg så kan vi PMa)

Tja bra självförtroende är sunt men psykopater lider ju av grandiositet typ "Här kommer jag!" vilket gör dem lätta att pinpointa i min mening. Sedan förstår jag att antisocial personlighetsstörning innebär sociopati vilket jag kan förstå och sympatisera med då personen varit helt normal men utsatts för trauman vilket gjort att personen tvingats stänga av empatin (och mer parten av känslorna?) för att helt enkelt överleva. Detta betyder ju att någonstans därinne finns den, om det bara är säkert nog att släppa fram den. Psykopater är däremot helt oförmögna att känna den pga hjärnans struktur. (Jag skulle vilja kalla detta en medfödd hjärnskada enligt de senaste rönen där man alltså ser hjärnskadan på magnetröntgen, hänvisar här till bl.a. denna forskning: https://www.youtube.com/watch?v=oAEYwgDre3g) Tyvärr är världen inte säker men kanske med någon person de lär känna och med tiden märker kan litas på och är genuin, kan det få komma fram lite. Sociopaten är i min mening bara en arg individ och ilska förstår jag då den oftast är legitim.
Citera
2022-05-13, 09:24
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Nej men hallååå, mysigt att du börjat skriva. <3 (Kom upp i 50 inlägg så kan vi PMa)

Tja bra självförtroende är sunt men psykopater lider ju av grandiositet typ "Här kommer jag!" vilket gör dem lätta att pinpointa i min mening. Sedan förstår jag att antisocial personlighetsstörning innebär sociopati vilket jag kan förstå och sympatisera med då personen varit helt normal men utsatts för trauman vilket gjort att personen tvingats stänga av empatin (och mer parten av känslorna?) för att helt enkelt överleva. Detta betyder ju att någonstans därinne finns den, om det bara är säkert nog att släppa fram den. Psykopater är däremot helt oförmögna att känna den pga hjärnans struktur. (Jag skulle vilja kalla detta en medfödd hjärnskada enligt de senaste rönen där man alltså ser hjärnskadan på magnetröntgen, hänvisar här till bl.a. denna forskning: https://www.youtube.com/watch?v=oAEYwgDre3g) Tyvärr är världen inte säker men kanske med någon person de lär känna och med tiden märker kan litas på och är genuin, kan det få komma fram lite. Sociopaten är i min mening bara en arg individ och ilska förstår jag då den oftast är legitim.
Jag tror psykopaten kan känna fruktan och smärta. Obehag. Alltså kan han tämjas, som vilken annan.
Och han ser till slut en eventuell morot. Alla vägar leder till Rom.

Gäller att bryta ner den bara. Som oss andra. Eller vad han ska användas till.

En psykopat är värdefull o användbar.
Han kan också till slut se vem han vill vara, vem han är, och. iaf borde vara.

Vi intalas massor av Satan hollywood etc om människor.

Handlar om att tänka o skaffa sig tro, själv. Men det blir tufft att tänka sig fram om inte resten hänger med. Tough luck.
Allt ska med, dock.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-05-13 kl. 09:53.
Citera
2022-05-13, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag tror psykopaten kan känna fruktan och smärta. Obehag. Alltså kan han tämjas, som vilken annan.
Och han ser till slut en eventuell morot. Alla vägar leder till Rom.

Gäller att bryta ner den bara. Som oss andra. Eller vad han ska användas till.

En psykopat är värdefull o användbar.
Han kan också till slut se vem han vill vara, vem han är, och. iaf borde vara.

Vi intalas massor av Satan hollywood etc om människor.

Handlar om att tänka o skaffa sig tro, själv. Men det blir tufft att tänka sig fram om inte resten hänger med. Tough luck.
Allt ska med, dock.
Har du känt några psykopater själv? Det har nämligen jag och jag kan lova dig, en psykopat tämjs inte. Är han inte överhunden så ser han till att hugga dig i ryggen när du sover så att han blir. Och han kommer njuta av det.
Citera
2022-05-13, 10:19
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Har du känt några psykopater själv? Det har nämligen jag och jag kan lova dig, en psykopat tämjs inte. Är han inte överhunden så ser han till att hugga dig i ryggen när du sover så att han blir. Och han kommer njuta av det.
Det finns alltid en större hund
Till slut kan han inte hålla på längre
Och kommer gnyende. Eller så kör han på tills han dör. Ja då är det en dåre.
Citera
2022-05-18, 17:24
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:

(Till Mod; Kan se ut som offtopic men anser det en guldgruva för tråden att få se hur en kluster B personlighet tänker)

Ps; Finns tre kluster inom psykologi;

Kluster A= Schizofreni, paranoid, schizotyp. De märkliga.

Kluster B= Narcissism, psykopati, sociopati samt borderline och histrionisk personlighetsstörning. De våldsamma/arga.

Kluster C= De räddhågsna. Ängsliga, osjälvständiga, tvångsmässiga. Typ OCD (tvångssyndrom) osjälvständig personlighetsstörning o.s.v.

Bra att veta.
Bara en liten rättelse:
Schizoid, Paranoid och Schizotyp inom kluster A. Finns tillräckligt många som blandar ihop Schizofreni (psykossjukdom), med Schizoid/Schizotyp (personlighetsstörningar/syndrom), som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in