Citat:
Ursprungligen postat av
timeistheseason
Jag var på en 'tele-marketing firma' som det så fint kallas av cheferna en kort stund för några år sen och jobbade. Jag blev aldrig speciellt duktig och tjänade inte mer än grundlönen + ett par tusenlappar i provision. Vi hade dock något system så alla kunde följa allas dagliga försäljningssiffror. Där låg det varje dag samma personer i topp 10 skicket. Detta var alltså 18-20 åringar som håvade hem 50.000 - 90.000 i månaden och dom var jävligt konsekventa. Det var ofta invandrarklingande namn (med ett par svenskar)
Är det bara jag som missat något eller känns det inte som att alla ser telefonförsäljare som luspanka, desperata kids?
Tog studenten under bostadsbubblan så de första arbetsåren var det si sådär med jobb, tog vid ett tillfälle ett jobb som telefonförsäljare. Lönen var piss om man inte, som nån tidigare skrev, var en tjatig idiot. Lottades ut sprit, gavs sprit till den som sålt bäst under veckan osv. Det tveklöst mest oseriösa jobb jag haft och jag begriper inte hur man vill göra det mer än ett par månader när man är runt 20-års åldern.
Jag tyckte att dom som var "bäst" och varit där länge verkade lite yrkesskadade, typ som att dom alltid skulle ha sista ordet och älskade att höra sin egen röst lite väl mycket. Ifall dom säger nått som inte stämmer använde dom hellre retorik och tjat tills en annan inte orkade tjafsa vidare istället för att erkänna att dom faktiskt hade fel i sak. Manipulativa osv.
Hoppas inte alla telemarketing-arbetsplatser ser ut som den jag jobbade på ca 2008.😂
Men får man fråga vad ni sålde och ungefär hur många procent över genomsnittet toppsäljaren låg på?
Minns att genomsnittet var typ 20 sälj/månad där jag jobbade, och nån var väl uppe i nästan 40 nån gång som max vad jag minns.
Jag tjänade kanske i snitt 11 500 /månad, plus nån flaska sprit 😅
Skulle jag haft 40 sälj skulle jag legat på strax under 20 000 (som ändå var en hyfsat fet lön för ca 15 år sen)