2022-05-21, 22:38
Medlem
TheAlamos avatar
En duktig säljare är ett underskattat yrke i Sverige och många andra länder. Säljer du bra så är det du som kommer komma längst, givet att det inte är för mycket fiffel och ohederligt beteende som kommer sätta käppar i hjulet för en längre fram. Jag har själv sålt än del och jobbat/jobbar i brancher där vi har mycket kontakt med säljare. De som är bäst på det tjänar grovt med cash.
Citera
2022-05-21, 22:48
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Fint det kapitalistiska samhället är, verkligen.

Haha, ja det var mycket bättre i Sovjetunionen, där du hamrade stål utan hörselskydd i 12 timmar om dagen i en stank av kålsoppefisar och svett från otvättade kroppar i polyesterkläder, medan du väntade på din nybeställda bil som hade leveransdatum om 7 år.

Förbaskade kapitalism!
Citera
2022-05-21, 22:50
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Jag var på en 'tele-marketing firma' som det så fint kallas av cheferna en kort stund för några år sen och jobbade. Jag blev aldrig speciellt duktig och tjänade inte mer än grundlönen + ett par tusenlappar i provision. Vi hade dock något system så alla kunde följa allas dagliga försäljningssiffror. Där låg det varje dag samma personer i topp 10 skicket. Detta var alltså 18-20 åringar som håvade hem 50.000 - 90.000 i månaden och dom var jävligt konsekventa. Det var ofta invandrarklingande namn (med ett par svenskar)

Är det bara jag som missat något eller känns det inte som att alla ser telefonförsäljare som luspanka, desperata kids?

Varför stannar de inte kvar i yrket då?

Du beskriver ju det själv som att det mest är ungdomar som jobbar med detta, det måste finnas någon nedsida att de i så fall går vidare till sämre betalda jobb?
Citera
2022-05-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Haha, ja det var mycket bättre i Sovjetunionen, där du hamrade stål utan hörselskydd i 12 timmar om dagen i en stank av kålsoppefisar och svett från otvättade kroppar i polyesterkläder, medan du väntade på din nybeställda bil som hade leveransdatum om 7 år.

Förbaskade kapitalism!

Måste det vara extremt åt något åt hållen? Kapitalismen har haft ihjäl 150 miljoner människor, kommunismen 100 miljoner. Personligen föredrar jag inget av det.
Citera
2022-05-22, 00:54
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Varför stannar de inte kvar i yrket då?

Du beskriver ju det själv som att det mest är ungdomar som jobbar med detta, det måste finnas någon nedsida att de i så fall går vidare till sämre betalda jobb?

Många blir teamleaders, coacher eller till och med platschefer. På dessa positioner var det inte många i den åldern.
Citera
2022-05-22, 07:56
Medlem
Det är ju bara ett fåtal som tjänar bra i den branchen. Ofta någon person med någon personlighetsstörning och kriminellt tänk som gör vad som helst för att sälja så mycket som möjligt. Lite som gangsteradvokater.

Normala människor ringer inte upp ensamma pensionärer och försöker stjäla deras lilla pension i utbyte mot något skräp.

Dock verkar det ju inte vara brist på säljare, är tvungen att blockera flera nummer i veckan från diverse företag.
Citera
2022-05-22, 08:44
Medlem
Blaskas avatar
Nej, det är ingen telefonförsäljare som drar in 90 papp. Man kan tjäna bra i den branschen om man är duktig. Men aldrig dom summorna.
Citera
2022-05-22, 09:21
Medlem
Jag har varit ut och in ur ett gäng call centers och kan bekräfta att det absolut finns folk som tjänar sådär mycket, och ibland mer.

Lite info om varför:

1. Väldigt få människor är funtade till att kunna jobba med det här hemska jobbet (jag klarade bara korta perioder när jag var tvungen). När man var i "training" i typ en vecka eller två så slutade de flesta i gruppen redan efter några dagar och kvar var de desperata som inte hade något annat val. Men även de försvann så snabbt de kunde (efter ett par månader kanske).

2. Det är svårt att sälja bra och vara konsekvent, det är verkligen ett hemskt jobb. Många som klarar av att vara kvar länge (typ över ett år) och säljer bra har ofta något slags psykopatdrag (om jag får överdriva lite, men ni hajar).

3. Toppsäljarna som tjänar supersummor sitter inte på samma material som noobsen. Ju bättre och mer pålitlig säljare du är, desto varmare material får du. I början kan du få ringa massa folk som typ råkat ge ut sitt nummer för att få en gratis kylbox från aftonbladet medans toppsäljare får ringa folk som redan är kunder och varit kunder i flera år. Då kan ett samtal låta typ så här "Hej, jag ringer bara och kollar att allt funkat bra, du har ju varit kund hos oss i fem år, så då är det bara den åriga bekräftelsen att fortsätta " Den säljen räknas lika mycket som din, men företaget vill inte riskera att bli av med trogna kunde för att någon noob sabbade samtalet.

Den som tjänade mest av alla jag sett drog in runt 130 papp (innan skatt) men jag tror de ändrade provisionssystemet så att han fick mindre sen. Han var en riktig snåljåp också den snubben.
Citera
2022-05-22, 09:31
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten112
Det är ju bara ett fåtal som tjänar bra i den branchen. Ofta någon person med någon personlighetsstörning och kriminellt tänk som gör vad som helst för att sälja så mycket som möjligt. Lite som gangsteradvokater.

Normala människor ringer inte upp ensamma pensionärer och försöker stjäla deras lilla pension i utbyte mot något skräp.

Dock verkar det ju inte vara brist på säljare, är tvungen att blockera flera nummer i veckan från diverse företag.

Undrar om de som sysslar med åldringsbedrägerier har börjat som telefonförsäljare en gång i tiden? Läser man i tråden kan man ju nästan få den känslan.
Citera
2022-05-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Det lönar sig att vara empatilös.

Jag jobbade tidigare på olika telefonförsäljarföretag, ej som säljare eller så, utan jag tog hand om administrativa saker. Så jag kunde se vilka som tjänade vad.

På de flesta företagen var det oftast invandrarkillar som sålde mest. Det var också invandrarkillar som fick flest klagomål och anmälningar. De har en fascinerande tendens att ljuga, stressa och manipulera folk. Främst gamla svenskar.

Jag var på 4-5 sådana här ställen där man hade call centers och gatu/dörr-försäljning. Skiten invandrarkillarna sysslade med var hänsynslös. Men de tjänade bra pengar på det - eftersom de saknar empati. De har inga problem med att lura dementa tanter och gubbar, ibland flera gånger om.

Jag minns en gång det var en dement äldre dam som signerat 4-5 olika kontrakt och hennes svärson kopplades in.

Det visade sig att Mohammed hade gått dit och lurat henne första gången genom att påstå att de var släkt. En vecka senare dyker Mohammed upp igen, denna gång hade han "listat ut" hur de kunde förbättra hennes avtal. Avtalet uppdaterades inte, utan istället fick hon två avtal samtidigt.

Nästa gång åkte han dit med sin kollega, också en invandrare, medan Mohammed satt utanför i bilen. Tredje kontraktet skrivet. Sådär fortsatte det 4-5 gånger, tills den svenska damen var tvungen att betala 5 tusen varje månad för skit hon inte behöver.

Det slutade i anmälan, VDn rev upp hennes kontrakt och betalade tillbaka pengarna.

Mohammed och Ali fick behålla sina jobb, eftersom de sålde mest. Det var varken deras första eller sista anmälningar.

Ärligt talat, jag skiter fullständigt i vad de tjänar. Efter att ha sett vad som faktiskt händer på dessa bolag, så blir jag bara äcklad.

Helt korrekt analys, fullständig avsaknad av empati är det som ligger bakom.
Citera
2022-05-22, 10:20
Medlem
undercover-racists avatar
Det är nog svårare att tjäna bra i det här yrket nuförtiden än vad det var för några års sen. Tror att kunden numera måsta skriva under papper för att avtal ska gälla.
Citera
2022-05-22, 10:27
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Nej, det är ingen telefonförsäljare som drar in 90 papp. Man kan tjäna bra i den branschen om man är duktig. Men aldrig dom summorna.

Skitsnack, 90 tusen är i låga änden om man arbetar mot företag och inte har några skrupler. Mitt allra första jobb var som telefonförsäljare och trots att jag sällan drog in över 35-40k innan skatt på mina 4-timmar arbetsdagar så hade jag flertalet vänner/kollegor som aldrig hamnade under 100k brutto under dom månader jag jobbade där. Tilläggas ska göras att det var ren lurendrejeri från företagets sida, dels lurades vi som sålde att tro att produkten var något annat än den var och såklart blev även kunderna lurade av detta, vilket var huvudorsaken till att jag slutade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in