• 1
  • 2
2022-05-21, 19:15
Medlem
timeistheseasons avatar
Jag var på en 'tele-marketing firma' som det så fint kallas av cheferna en kort stund för några år sen och jobbade. Jag blev aldrig speciellt duktig och tjänade inte mer än grundlönen + ett par tusenlappar i provision. Vi hade dock något system så alla kunde följa allas dagliga försäljningssiffror. Där låg det varje dag samma personer i topp 10 skicket. Detta var alltså 18-20 åringar som håvade hem 50.000 - 90.000 i månaden och dom var jävligt konsekventa. Det var ofta invandrarklingande namn (med ett par svenskar)

Är det bara jag som missat något eller känns det inte som att alla ser telefonförsäljare som luspanka, desperata kids?
Senast redigerad av timeistheseason 2022-05-21 kl. 19:21.
Citera
2022-05-21, 19:27
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag har flertalet gånger hört om de få som tjänar bra som telefonförsäljare, men det är väl naturligt att jobbens negativa sidor tas upp oftare då få tjänar bra.
Och de flesta kan få provjobba som telefonförsäljare därav blir det väl en del luspanka, desperata kids som påbörjar sina arbetsliv där.
Citera
2022-05-21, 19:28
Medlem
Milton.Millss avatar
All respekt till dem, de är säkert duktiga på att snacka och de är väl värda slantarna. Jag skulle dock aldrig nedlåta mitt namn och rykte till att jobba med telefonförsäljare. Nu jobbar jag dock i telefon men hos en myndighet.
Citera
2022-05-21, 19:42
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jag har flertalet gånger hört om de få som tjänar bra som telefonförsäljare, men det är väl naturligt att jobbens negativa sidor tas upp oftare då få tjänar bra.
Och de flesta kan få provjobba som telefonförsäljare därav blir det väl en del luspanka, desperata kids som påbörjar sina arbetsliv där.

Ja det är klart men jag upplevde det ändå som att det var flera stycken på ett kontor med kanske 60-80 anställda.

Å andra sidan så är det väl sjuk personalomsättning och dom som tjänar bra är dom som stannar.
Citera
2022-05-21, 19:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
All respekt till dem, de är säkert duktiga på att snacka och de är väl värda slantarna.
För arbetsgivaren är de kanske det, men inte för oss andra. Sådana där hala försäljare som lurar på folk produkter de inte behöver gör ingen glad.
Citera
2022-05-21, 19:50
Medlem
killawifes avatar
Det är väldigt vanligt i denna typ av mer oseriösa säljyrken att man visar hur mycket sälj toppsäljarna får ut för att sporra de övriga, mer normala säljarna. Man ska ta dessa siffror med en nypa salt då de ofta är överdrivna. Visst, en del är bra på att sälja in en produkt men kunden har ångerrätt och när den ser att det den blivit såld inte är vad den trodde så blir det en ånger på säljet och säljaren får då inte provision för det.
Citera
2022-05-21, 19:57
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Jag var på en 'tele-marketing firma' som det så fint kallas av cheferna en kort stund för några år sen och jobbade. Jag blev aldrig speciellt duktig och tjänade inte mer än grundlönen + ett par tusenlappar i provision. Vi hade dock något system så alla kunde följa allas dagliga försäljningssiffror. Där låg det varje dag samma personer i topp 10 skicket. Detta var alltså 18-20 åringar som håvade hem 50.000 - 90.000 i månaden och dom var jävligt konsekventa. Det var ofta invandrarklingande namn (med ett par svenskar)

Är det bara jag som missat något eller känns det inte som att alla ser telefonförsäljare som luspanka, desperata kids?

Man kan tjäna bra om man orkar vara en tjatig jävla idiot, det var därför jag aldrig blev en bra försäljare.
Tack o lov för ett yrke med garanterad lön, och ingen vidrig provision.

Jag blir fan förbannad när det ringer ett hjon och börjar tjata när jag har sagt NEJ, då har jag gjort en behovsanalys av läget, och det finns fan inget de kan göra för att ändra på det.
Citera
2022-05-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
All respekt till dem, de är säkert duktiga på att snacka och de är väl värda slantarna. Jag skulle dock aldrig nedlåta mitt namn och rykte till att jobba med telefonförsäljare. Nu jobbar jag dock i telefon men hos en myndighet.
Varför har ni så länga kötider när man ringer?
Citera
2022-05-21, 20:03
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är väldigt vanligt i denna typ av mer oseriösa säljyrken att man visar hur mycket sälj toppsäljarna får ut för att sporra de övriga, mer normala säljarna. Man ska ta dessa siffror med en nypa salt då de ofta är överdrivna. Visst, en del är bra på att sälja in en produkt men kunden har ångerrätt och när den ser att det den blivit såld inte är vad den trodde så blir det en ånger på säljet och säljaren får då inte provision för det.

Detta var alltså ett system som uppdaterades konstant så var inga siffror som fifflades med.

Självklart faller en del bort på ångerrätten, och toppsäljarna kanske har en högre grad av dessa i och med att en manipulerad kund helt säkert har större risk för att ta ett felbeslut.
Senast redigerad av timeistheseason 2022-05-21 kl. 20:07.
Citera
2022-05-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason

Är stor skillnad från företag till företag. Men många säljare tjänar riktigt bra. Jag jobbade på kundservice som support samt säljare, drog in 35 000 + grundlön min bästa månad.

Lite OT skulle inte gå tillbaka till det arbetet idag, det krävs så mycket för att ligga på topp om det inte kommer naturligt att sälja och prata med kunder, vilket det inte gör för mig.

Men ja de kan tjäna extremt mycket sålänge det är en bra arbetsgivare som har provision utan tak.
Citera
2022-05-21, 20:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag tror inte ett dugg på de där lönerna. Låter som uppblåsta siffror för att "inspirera" andra. Även jobbannonserna är ju fulla av luftslott om vilka fina löner man kan få, men sanningen är snarare att de allra flesta inte ens får en lön att leva på och när de inser det så slutar de. Det är ju enorm personalomsättning i den där branschen, och det handlar knappast bara om att det är psykiskt påfrestande att ringa upp folk som i 99 fall av 100 säger nej.

OM några, mot förmodan, skulle tjäna hyfsat eller rentav bra på det skulle jag unna dem det, för personligen är nog telefonförsäljare det sista jag skulle vilja jobba som. Känslan att veta att man stör och gör folk förbannade skulle jag aldrig komma över, hur länge jag än jobbade med det - vilket naturligtvis skulle ha gjort mig till en usel (och fattig) försäljare
Citera
2022-05-21, 20:09
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Varför har ni så länga kötider när man ringer?
Jag ringer upp folk för myndighetens skull, jag kan inte svara för någon annan myndighet eller ens min egens svarstider när folk ringer in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in