2022-05-21, 20:14
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tror inte ett dugg på de där lönerna. Låter som uppblåsta siffror för att "inspirera" andra. Även jobbannonserna är ju fulla av luftslott om vilka fina löner man kan få, men sanningen är snarare att de allra flesta inte ens får en lön att leva på och när de inser det så slutar de. Det är ju enorm personalomsättning i den där branschen, och det handlar knappast bara om att det är psykiskt påfrestande att ringa upp folk som i 99 fall av 100 säger nej.

OM några, mot förmodan, skulle tjäna hyfsat eller rentav bra på det skulle jag unna dem det, för personligen är nog telefonförsäljare det sista jag skulle vilja jobba som. Känslan att veta att man stör och gör folk förbannade skulle jag aldrig komma över, hur länge jag än jobbade med det - vilket naturligtvis skulle ha gjort mig till en usel (och fattig) försäljare

Siffrorna var inte uppblåsta. Det var ett system som uppdateras konstant med dagliga säljsiffror, jag satt bredvid vissa av dessa säljare, både hörde och såg själv att det stämde. Som tidigare nämnt så kan sälj där kunden nyttjar ångerrätt dra ner siffrorna. Att vissa tjänar snuskigt bra är det dock ingen fråga om.
Citera
2022-05-21, 20:16
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Detta var alltså 18-20 åringar som håvade hem 50.000 - 90.000 i månaden och dom var jävligt konsekventa.

Trodde inte en käft köpte något från de där hjonen som ringer.

Vad säljer de då t.ex.?
Citera
2022-05-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Jag var på en 'tele-marketing firma' som det så fint kallas av cheferna en kort stund för några år sen och jobbade. Jag blev aldrig speciellt duktig och tjänade inte mer än grundlönen + ett par tusenlappar i provision. Vi hade dock något system så alla kunde följa allas dagliga försäljningssiffror. Där låg det varje dag samma personer i topp 10 skicket. Detta var alltså 18-20 åringar som håvade hem 50.000 - 90.000 i månaden och dom var jävligt konsekventa. Det var ofta invandrarklingande namn (med ett par svenskar)

Är det bara jag som missat något eller känns det inte som att alla ser telefonförsäljare som luspanka, desperata kids?

Tog studenten under bostadsbubblan så de första arbetsåren var det si sådär med jobb, tog vid ett tillfälle ett jobb som telefonförsäljare. Lönen var piss om man inte, som nån tidigare skrev, var en tjatig idiot. Lottades ut sprit, gavs sprit till den som sålt bäst under veckan osv. Det tveklöst mest oseriösa jobb jag haft och jag begriper inte hur man vill göra det mer än ett par månader när man är runt 20-års åldern.
Jag tyckte att dom som var "bäst" och varit där länge verkade lite yrkesskadade, typ som att dom alltid skulle ha sista ordet och älskade att höra sin egen röst lite väl mycket. Ifall dom säger nått som inte stämmer använde dom hellre retorik och tjat tills en annan inte orkade tjafsa vidare istället för att erkänna att dom faktiskt hade fel i sak. Manipulativa osv.
Hoppas inte alla telemarketing-arbetsplatser ser ut som den jag jobbade på ca 2008.😂

Men får man fråga vad ni sålde och ungefär hur många procent över genomsnittet toppsäljaren låg på?

Minns att genomsnittet var typ 20 sälj/månad där jag jobbade, och nån var väl uppe i nästan 40 nån gång som max vad jag minns.
Jag tjänade kanske i snitt 11 500 /månad, plus nån flaska sprit 😅
Skulle jag haft 40 sälj skulle jag legat på strax under 20 000 (som ändå var en hyfsat fet lön för ca 15 år sen)
Senast redigerad av journeyman2k 2022-05-21 kl. 20:27.
Citera
2022-05-21, 20:22
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Trodde inte en käft köpte något från de där hjonen som ringer.

Vad säljer de då t.ex.?

Utlöpta tidningsabonnemang, el-avtal, bingolotto-prenumerationer, TV-abbonemang. Allt du kan tänka dig. Tror dom hade någonstans runt 15 stycken "projekt" under den korta tiden jag var där.
Citera
2022-05-21, 20:24
Medlem
Bajslukts avatar
Det lönar sig att vara empatilös.

Jag jobbade tidigare på olika telefonförsäljarföretag, ej som säljare eller så, utan jag tog hand om administrativa saker. Så jag kunde se vilka som tjänade vad.

På de flesta företagen var det oftast invandrarkillar som sålde mest. Det var också invandrarkillar som fick flest klagomål och anmälningar. De har en fascinerande tendens att ljuga, stressa och manipulera folk. Främst gamla svenskar.

Jag var på 4-5 sådana här ställen där man hade call centers och gatu/dörr-försäljning. Skiten invandrarkillarna sysslade med var hänsynslös. Men de tjänade bra pengar på det - eftersom de saknar empati. De har inga problem med att lura dementa tanter och gubbar, ibland flera gånger om.

Jag minns en gång det var en dement äldre dam som signerat 4-5 olika kontrakt och hennes svärson kopplades in.

Det visade sig att Mohammed hade gått dit och lurat henne första gången genom att påstå att de var släkt. En vecka senare dyker Mohammed upp igen, denna gång hade han "listat ut" hur de kunde förbättra hennes avtal. Avtalet uppdaterades inte, utan istället fick hon två avtal samtidigt.

Nästa gång åkte han dit med sin kollega, också en invandrare, medan Mohammed satt utanför i bilen. Tredje kontraktet skrivet. Sådär fortsatte det 4-5 gånger, tills den svenska damen var tvungen att betala 5 tusen varje månad för skit hon inte behöver.

Det slutade i anmälan, VDn rev upp hennes kontrakt och betalade tillbaka pengarna.

Mohammed och Ali fick behålla sina jobb, eftersom de sålde mest. Det var varken deras första eller sista anmälningar.

Ärligt talat, jag skiter fullständigt i vad de tjänar. Efter att ha sett vad som faktiskt händer på dessa bolag, så blir jag bara äcklad.
Citera
2022-05-21, 20:26
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
Tog studenten under bostadsbubblan så de första arbetsåren var det si sådär med jobb, tog vid ett tillfälle ett jobb som telefonförsäljare. Lönen var piss om man inte, som nån tidigare skrev, var en tjatig idiot. Lottades ut sprit, gavs sprit till den som sålt bäst under veckan osv. Det tveklöst mest oseriösa jobb jag haft och jag begriper inte hur man vill göra det mer än ett par månader när man är runt 20-års åldern.
Jag tyckte att dom som var "bäst" och varit där länge verkade lite yrkesskadade, typ som att dom alltid skulle ha sista ordet och älskade att höra sin egen röst lite väl mycket. Ifall dom säger nått som inte stämmer använde dom hellre retorik och tjat tills en annan inte orkade tjafsa vidare istället för att erkänna att dom faktiskt hade fel i sak. Manipulativa osv.
Hoppas inte alla telemarketing-arbetsplatser ser ut som den jag jobbade på ca 2008.😂

Det var självklart rena fritidsgården. Berg med disk som folk inte ställer in, musik dundrades ut, horder med folk som sprang runt och höll på med allt möjligt. Jag tyckte det var ganska kul men är helt ohållbart för den som behöver ha en lugn och bra arbetsmiljö.
Citera
2022-05-21, 20:26
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Utlöpta tidningsabonnemang, el-avtal, bingolotto-prenumerationer, TV-abbonemang. Allt du kan tänka dig. Tror dom hade någonstans runt 15 stycken "projekt" under den korta tiden jag var där.

Men vem fan köper då, är det ensamma stackare som inte har någon att prata med eller?
Citera
2022-05-21, 20:28
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men vem fan köper då, är det ensamma stackare som inte har någon att prata med eller?

Ofta pensionärer som faller för charmiga och ibland rent oetiska taktiker.
Citera
2022-05-21, 20:29
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Det lönar sig att vara empatilös.

Jag jobbade tidigare på olika telefonförsäljarföretag, ej som säljare eller så, utan jag tog hand om administrativa saker. Så jag kunde se vilka som tjänade vad.

På de flesta företagen var det oftast invandrarkillar som sålde mest. Det var också invandrarkillar som fick flest klagomål och anmälningar. De har en fascinerande tendens att ljuga, stressa och manipulera folk. Främst gamla svenskar.

Jag var på 4-5 sådana här ställen där man hade call centers och gatu/dörr-försäljning. Skiten invandrarkillarna sysslade med var hänsynslös. Men de tjänade bra pengar på det - eftersom de saknar empati. De har inga problem med att lura dementa tanter och gubbar, ibland flera gånger om.

Jag minns en gång det var en dement äldre dam som signerat 4-5 olika kontrakt och hennes svärson kopplades in.

Det visade sig att Mohammed hade gått dit och lurat henne första gången genom att påstå att de var släkt. En vecka senare dyker Mohammed upp igen, denna gång hade han "listat ut" hur de kunde förbättra hennes avtal. Avtalet uppdaterades inte, utan istället fick hon två avtal samtidigt.

Nästa gång åkte han dit med sin kollega, också en invandrare, medan Mohammed satt utanför i bilen. Tredje kontraktet skrivet. Sådär fortsatte det 4-5 gånger, tills den svenska damen var tvungen att betala 5 tusen varje månad för skit hon inte behöver.

Det slutade i anmälan, VDn rev upp hennes kontrakt och betalade tillbaka pengarna.

Mohammed och Ali fick behålla sina jobb, eftersom de sålde mest. Det var varken deras första eller sista anmälningar.

Ärligt talat, jag skiter fullständigt i vad de tjänar. Efter att ha sett vad som faktiskt händer på dessa bolag, så blir jag bara äcklad.

Så är det. Det var ofta oschyssta taktiker (kanske inte på nivån i ditt exempel), men det funkade för dom. Jag skulle aldrig kunna förmå mig att försöka manipulera en pensionär för att sälja in något och det var väl därför man inte hade drivkraften eller förmågan att bli en bra säljare heller.
Citera
2022-05-21, 20:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Vadå inte pratas, "living is easy with eyes closed", det finns över hundra trådar på Flashback under "Arbetsliv och arbetsmarknad" om telefonförsäljare, nån kan ju sammanfatta vad medellönen ur dem påstås vara. Eller gå på officiella statistiken, som säger 28 300 kr.
Citera
2022-05-21, 21:25
Medlem
Fint det kapitalistiska samhället är, verkligen.
Citera
2022-05-21, 22:28
Medlem
cerns avatar
Fick ut runt 35.000kr efter skatt som telefonförsäljare men 90k osv låter jävligt kryddat! Jag var Top 5 listan så den absolut bästa kanske fick ut 40-50 men fan inte mera.
Bra start på karriären. Man lär sig att vara modig och köra på trots motgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in