2022-05-21, 00:03
Medlem
Kanske det skulle kunna vara en fördel att vad medlem när inbördeskriget i Sverige bryter ut?
När det blir krig mellan islamister och nationalister mfl. och Ryssland underblåser konflikten.
Då kan Sverige ropa på hjälp av NATO.
Citera
2022-05-21, 09:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Ryssland gör så mot Baltstaterna, för att dom gick med i NATO. Det vore naivt att tro Sverige ska bli förskonat från detsamma.
Om man måste välja mellan att bli utsatt för ryska IT-attacker och att bli invaderade, våldtagna och mördade, så tror jag ändå att baltländerna är glada att de valde det första.
I Ukraina har ryssen visat hur man behandlar länder som inte är med i NATO.
Klart Sverige också ska gå med. De flesta svenskar som jag pratat med vill inte bli våldtagna och mördade av ryska soldater.
Citera
2022-05-21, 10:21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om man måste välja mellan att bli utsatt för ryska IT-attacker och att bli invaderade, våldtagna och mördade, så tror jag ändå att baltländerna är glada att de valde det första.
I Ukraina har ryssen visat hur man behandlar länder som inte är med i NATO.
Klart Sverige också ska gå med. De flesta svenskar som jag pratat med vill inte bli våldtagna och mördade av ryska soldater.

Fast det är ju lite det här med propagandan för ett NATO-inträde, att de hamrar in såna här nyckelord, våldtagen mördad våldtagen mördad, det är väldigt effektivt, men frågan för oss som är emot eller skeptiska är om det finns en ökad risk för att Sverige blir invaderat i och med invasionen i Ukraina.
Och om det verkligen är så bråttom att man måste stöka undan det direkt.
Ingen jag känner vill bli våldtagen och mördad. Har inte en enda bekant som vill bli våldtagen och mördad. Men känner en hel del som är skeptiska till att Sverige går med i NATO.
En del är oroliga för hur konsekvenserna blir i Sverige, eftersom polariseringen ökar. Andra gillar inte USA och vill hellre ha europeiskt försvarssamarbete. Eller vill inte vara med i samma militärpakt som Turkiet.
Fast de flesta bryr sig inte, de resonerar som att det redan är bestämt. Och ja det har de ju rätt i så det är dumt att komma travande nu, efter att ha varit osäker plötsligt blivit emot
Ska släppa denna fråga för tycker hela grejen känns destruktiv för Sverige och föredrar att njuta av det fina vädret och strunta i politiken.
Citera
2022-05-21, 10:56
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Ryssland vågar aldrig anfalla ett NATO land.

Det var inte det jag menade. Det låter inte som att gå med NATO är något som sker på en handvändning. Tidigare har NATO verkat ovilliga att ge några garantier när ansökningen pågår, det skulle i så fall vara då Ryssen möjligen skulle slå till på något sätt. Därav trissas Ryssen till att göra något drastiskt medan Sverige fortfarande står utan NATO garantier under ansökningen. Därför kan det tänkas vara klokare att inte ansöka nu när Putin hotar med allt möjligt för att vi inte ska göra det men det kan ju mycket väl vara för då kan dom inte göra något regelrätt anfall efter vi gått med. Men det här är så klart bara vilda spekulationer från min sida.
Citera
2022-05-21, 10:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Lögn.
Det ökar spänningarna i vår del av världen.
Vill du ha kärnvapen i Sverige?
Citera
2022-05-21, 11:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Fast det är ju lite det här med propagandan för ett NATO-inträde, att de hamrar in såna här nyckelord, våldtagen mördad våldtagen mördad, det är väldigt effektivt, men frågan för oss som är emot eller skeptiska är om det finns en ökad risk för att Sverige blir invaderat i och med invasionen i Ukraina.
Och om det verkligen är så bråttom att man måste stöka undan det direkt.
Ingen jag känner vill bli våldtagen och mördad. Har inte en enda bekant som vill bli våldtagen och mördad. Men känner en hel del som är skeptiska till att Sverige går med i NATO.
En del är oroliga för hur konsekvenserna blir i Sverige, eftersom polariseringen ökar. Andra gillar inte USA och vill hellre ha europeiskt försvarssamarbete. Eller vill inte vara med i samma militärpakt som Turkiet.
Fast de flesta bryr sig inte, de resonerar som att det redan är bestämt. Och ja det har de ju rätt i så det är dumt att komma travande nu, efter att ha varit osäker plötsligt blivit emot
Ska släppa denna fråga för tycker hela grejen känns destruktiv för Sverige och föredrar att njuta av det fina vädret och strunta i politiken.
Jag skulle inte säga att det är särskilt sannolikt att Ryssland invaderar Sverige. Putin vet att det skulle vara svårt att hålla Sverige, även om man skulle bekämpa vårt försvar. Vi talar inte ryska, och vi skulle inte finns oss i att kontrolleras från Moskva.

Men, om Rysslands invasion av Ukraina leder till ett nytt världskrig, då skulle Sverige ligga väldigt pyrt till. Vi i Sverige har ofta lyft föreställningen att ”alliansfriheten tjänat oss väl”, vilket syftar till att detta skulle vara en gångbar modell vid en väpnad konflikt.
Realiteten är att vi lyckats undvika världskrigen genom tur och svek.
Vi hjälpte nazisterna invadera våra grannländer genom att bryta isen för tyska krigsfartyg när de invaderade Finland. Vi öppnade våra järnvägar för nazisternas transporter av soldater till Norge. Och vi exporterade järnmalm till Hitlers armé, vilket hjälpte honom att bomba våra grannländer och mörda dess befolkning.
Trots allt detta, upptäcktes efter andra världskriget, kompletta planer på tysk invasion av Sverige. Att vi klarade oss undan invasion, verkar helt bero på att Tyskland väntade med att starta krig mot Sverige eftersom vi ändå stöttade Hitlers krig så mycket vi kunde.
Som alla vet, blev Hitler sedan bekämpad och Sverige slapp bli invaderat. Hade det gått lite bättre för Hitler så hade planerna att invadera Sverige exekverats.

Alliansfrihet är ingen medicin för att undvika krig. Däremot har det visat sig att tur och svek gjort att vi klarat oss från de senaste krigen i vårt närområde.
Om vi inte ska gå med i NATO bör vi lägga fram planer på hur vi tänkt hjälpa en angripare att bomba våra grannländer, så att den svenska befolkningen vet vilka val vi faktiskt har.
Senast redigerad av Saruman 2022-05-21 kl. 11:18.
Citera
2022-05-21, 11:47
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag skulle inte säga att det är särskilt sannolikt att Ryssland invaderar Sverige. Putin vet att det skulle vara svårt att hålla Sverige, även om man skulle bekämpa vårt försvar. Vi talar inte ryska, och vi skulle inte finns oss i att kontrolleras från Moskva.

Men, om Rysslands invasion av Ukraina leder till ett nytt världskrig, då skulle Sverige ligga väldigt pyrt till. Vi i Sverige har ofta lyft föreställningen att ”alliansfriheten tjänat oss väl”, vilket syftar till att detta skulle vara en gångbar modell vid en väpnad konflikt.
Realiteten är att vi lyckats undvika världskrigen genom tur och svek.
Vi hjälpte nazisterna invadera våra grannländer genom att bryta isen för tyska krigsfartyg när de invaderade Finland. Vi öppnade våra järnvägar för nazisternas transporter av soldater till Norge. Och vi exporterade järnmalm till Hitlers armé, vilket hjälpte honom att bomba våra grannländer och mörda dess befolkning.
Trots allt detta, upptäcktes efter andra världskriget, kompletta planer på tysk invasion av Sverige. Att vi klarade oss undan invasion, verkar helt bero på att Tyskland väntade med att starta krig mot Sverige eftersom vi ändå stöttade Hitlers krig så mycket vi kunde.
Som alla vet, blev Hitler sedan bekämpad och Sverige slapp bli invaderat. Hade det gått lite bättre för Hitler så hade planerna att invadera Sverige exekverats.

Alliansfrihet är ingen medicin för att undvika krig. Däremot har det visat sig att tur och svek gjort att vi klarat oss från de senaste krigen i vårt närområde.
Om vi inte ska gå med i NATO bör vi lägga fram planer på hur vi tänkt hjälpa en angripare att bomba våra grannländer, så att den svenska befolkningen vet vilka val vi faktiskt har.

Jo allt det här är skamligt för Sverige. Och det var skamligt med baltutlämningen.
Och om det nu blir så, blir det skamligt med kurdutlämningen.
(Fast jag tror inte det går så långt, kurderna är en ganska inflytelserik minoritet i Sverige).

Tredje världskrig blir det om Ryssland går vidare in på NATO-område. T.ex Baltikum. Då kommer det bli rusning till Gotland.
Fast det verkar jävligt osannolikt att Ryssland skulle gå in i Baltikum. De kan inte.
Sverige har redan partnerskap med NATO också om det skulle bli läge att se om Gotland lite extra.

Nu är det proxykrig, det har jag läst att ukrainare själva kallat det. Tredje världskriget på ukrainsk mark, Ryssland mot USA. Och Sverige är med där. Den här försiktiga diplomatiska politiken är bortblåst. Hålla sig väl med USA, men inte provocera Ryssland för mycket i onödan så att säga.
Jaja, det är som det är och ingen vet hur det blir. Nu ska vi alla vara eniga säger Maggan så det är bara att släppa det här.
Citera
2022-05-21, 12:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det ökar spänningarna i vår del av världen.
Vill du ha kärnvapen i Sverige?

Ja jag vill att Sverige har egna kärnvapen... vilket även Ukraina sagt att deras största misstag var att lämna ifrån sig sina kärnvapen... det är en större garanti på att varken Nato eller Ryssland försöker jävlas med dig... utan att få sina städer bortblåsta med radioaktivitet...
Citera
2022-05-21, 12:10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja jag vill att Sverige har egna kärnvapen... vilket även Ukraina sagt att deras största misstag var att lämna ifrån sig sina kärnvapen... det är en större garanti på att varken Nato eller Ryssland försöker jävlas med dig... utan att få sina städer bortblåsta med radioaktivitet...

priset är dock för högt för något sånt för ett land som sverige som har varit neutrala i 200 år. vi har inget hot egentligen mot oss men dumma regeringen tyckte det var en bra ide skicka pansarvapen till ukraina.
Citera
2022-05-21, 12:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
priset är dock för högt för något sånt för ett land som sverige som har varit neutrala i 200 år. vi har inget hot egentligen mot oss men dumma regeringen tyckte det var en bra ide skicka pansarvapen till ukraina.

Bättre o lägga pengar på det än på alla raketforskare som kommer hit och snyltar... på svenskens pengar.

Då slipper vi USA och vi slipper Ryssland och kan vara våran egen röst istället för en jävla lydstat åt någon av dessa stater.

Men med tanke på hur Nato håller på nu med att jävlas med Sverige! så bör alla deras kränkningar utav svenskt luftrum och marin ses som fientliga handlingar... och tills de visar att de är vänligen inställd till oss så bör deras trupper inom svenskt territorium räknas som fientliga handlingar.
Senast redigerad av nousernameneeded 2022-05-21 kl. 12:28.
Citera
2022-05-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det var inte det jag menade. Det låter inte som att gå med NATO är något som sker på en handvändning. Tidigare har NATO verkat ovilliga att ge några garantier när ansökningen pågår, det skulle i så fall vara då Ryssen möjligen skulle slå till på något sätt. Därav trissas Ryssen till att göra något drastiskt medan Sverige fortfarande står utan NATO garantier under ansökningen. Därför kan det tänkas vara klokare att inte ansöka nu när Putin hotar med allt möjligt för att vi inte ska göra det men det kan ju mycket väl vara för då kan dom inte göra något regelrätt anfall efter vi gått med. Men det här är så klart bara vilda spekulationer från min sida.

Fast med det resonemanget kan man ju aldrig ansöka till NATO, ryssen kan ju alltid pumpa ut hot och därmed blockera ansökningar om nu länder tror på dessa hot.
Citera
2022-05-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Sverige har inte varit neutrala på årtionden och det finns information som framkommit att Sverige inte ens varit neutrala under hela efterkrigstiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in