2022-05-20, 21:49
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Översättning, tack! Handlar det ens om NATO?
Sånt här politiserat medryckande schlagergrejs gillar inte jag alls, små barn som sjunger, osv.

finland är redan klar!
Citera
2022-05-20, 21:49
Medlem
Citat:
Översättning, tack! Handlar det ens om NATO?
Sånt här politiserat medryckande schlagergrejs gillar inte jag alls, små barn som sjunger, osv.

Det lilla jag orkade lyssna på texten så hann jag inte riktig uppfatta något av värde alls, men stod inte ut ens en minut. Kan ju ha varit nåt slags budskap men jag hann inte riktigt uppfatta vad , få se om jag orkar titta igen men sannolikt inte.
Nån annan kanske kan hjälpa
Citera
2022-05-20, 21:50
Medlem
Citat:
Tack för komplimangen, killgissare.

En sak i sänder. Det som händer nu är att svenska regeringen åker och förhandlar med Erdogan om de svenska kurderna och om PYD. Som du kanske såg i artikeln jag länkade till finns det starka ekonomiska intressen i att man bryter stödet till PYD. Det har inte med några principer att göra, man har inga problem med att gulla med Turkiet trots att de stöder IS och PYD är rätt bra som jag fattat det.
OK, kommer regeringen gå med på att kriminalisera PYD, för att få komma in i NATO? Jag tror de skulle sälja sin mormor, så lite utvisning av kurder eller avkriminalisering av oskuldskontroller osv är nog inget de betraktar som en "faktor".

Det är där vi är nu. Vad händer i framtiden? Jag har sett att NATO-gänget i tråden är bombsäkra på att svenska värnpliktiga inte kommer att skickas till Europa och strida. Det kan de inte lova. Jag tror att det kommer att bli så, sen får ni väsa hur mycket fula ord som helst och låtsas att ni kan garantera att det inte blir så.
Det här med Turkiet, är en grej som i alla fall fått mig att gå från osäker till ganska säker.
NATO? nä.... Vi klarar oss utan.

Vart i Europa kommer svenska värnpliktiga att skickas enligt dig? Och har du en källa till detta påstående?
Citera
2022-05-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Du länkar till något /../ som Norge frivilligt väljer att göra?
Mm, precis. Internationella påtryckningar, så att NATO-länder gör på sätt som dom själva inte kommit fram till, vilket verkar för USA och mot Ryssland, på Norges bekostnad.
Detta är exakt vad Putin alltid tagit upp i princip varje tal mot NATO som han gett - av dom många jag har hört. Det är en av fundamenten till varför han är emot NATO. Att NATO är USAs förlängda arm, oavsett vad det "ska" vara, eller "sägs" vara. Vore naivt att tro att Sverige inte ska få smaka på samma kaka.
Citat:
Om ryssarna begår brott i organiserad skala mot baltländerna känns det som ett argument för att ingå i NATO för att skydda sig mot en skurkstat som verkar vara kapabel till vad som helst.
Hur ska Nato kunna skydda mot det? USA kunde inte ens hindra ryssarna från att påverka vilken president dom själva valde.
Nato kan inte skydda mot det, och inte heller mot invasion.

Ryssland gör så mot Baltstaterna, för att dom gick med i NATO. Det vore naivt att tro Sverige ska bli förskonat från detsamma. Varför skulle vi? För att vi är snälla och gulliga? För att vi inte gjort nåt mot Ryssland först? Wake up.
Senast redigerad av Robbinist 2022-05-20 kl. 21:53.
Citera
2022-05-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
putin har dock inte hotat finnarna, att dom är grannar betyder inte att han bryr sig om dom, det lär säkert bita dom hårt i röven.

Ryssland har hotat Finland och Sverige ett flertal gånger bara i år.
Citera
2022-05-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Mm, precis. Internationella påtryckningar, så att NATO-länder gör på sätt som dom själva inte kommit fram till, vilket verkar för USA och mot Ryssland, på Norges bekostnad.
Detta är exakt vad Putin alltid tagit upp i princip varje tal mot NATO som han gett - av dom många jag har hört. Det är en av fundamenten till varför han är emot NATO. Att NATO är USAs förlängda arm, oavsett vad det "ska" vara, eller "sägs" vara.
Hur ska Nato kunna skydda mot det? USA kunde inte ens hindra ryssarna från att påverka vilken president dom själva valde.
Nato kan inte skydda mot det, och inte heller mot invasion.

Ryssland gör så mot Baltstaterna, för att dom gick med i NATO. Det vore naivt att tro Sverige ska bli förskonat från detsamma. Varför skulle vi? För att vi är snälla och gulliga? För att vi inte gjort nåt mot Ryssland först? Wake up.

Fast Norge väljer ju att göra det. Fast man är med i NATO väljer man själv eller anser du att Turkiet lyder USA och andra NATO länder?
Vad ryssanar hade gjort eller inte gjort mot baltländerna om de inte var med i NATO är ju omöjligt att säga, då skulle man behöva ha insyn i någon slags paralelluniversum vilket inte är möjligt vad jag vet.
Det bevisar ju bara ännu mer vilken skurkstat Ryssland är och att man måste värja sig på alla sätt man kan.
Citera
2022-05-20, 21:57
Medlem
cazzofigas avatar
Finlands Nato Fest! https://www.youtube.com/watch?v=1KGpcvJiDEE&list=RDMM&index=9
Citera
2022-05-20, 22:01
Medlem
TuffRobbans avatar
Som jag ser på det är svenskar essensen, kärnan av USA, NATO, Västvärldens demokratiska öppna gata eller vad faan ryssjävlar och blattar kallar det.
Så... Lite NATO eller lite mer eller mindre.

Kan någon översätta detta till diplomatssspråk för att vinna tid och alltså fred?
Citera
2022-05-20, 22:10
Medlem
Citat:
Fast Norge väljer ju att göra det. Fast man är med i NATO väljer man själv eller anser du att Turkiet lyder USA och andra NATO länder?
Vad ryssanar hade gjort eller inte gjort mot baltländerna om de inte var med i NATO är ju omöjligt att säga, då skulle man behöva ha insyn i någon slags paralelluniversum vilket inte är möjligt vad jag vet.
Det bevisar ju bara ännu mer vilken skurkstat Ryssland är och att man måste värja sig på alla sätt man kan.
Det är inte så det fungerar.

Det fungerar istället precis så som Turkiet nu visar oss. Om vi har behov av något, då sätter man ett pris på det, så att Sverige blir så illa tvunget att agera på sätt som vi inte själva valt eller är i gagn av.
Det är samma sak med Norge-artikeln. Du tror väl inte bara USA ringt upp Norge, och liksom: "Tjaba. Öh, du kan vi få några egna zoner i Norge, där amerikansk lagstiftning ska råda, där inte ni har någon juridisk insyn, och vi kan ladda in militär där?".

Självklart måste man se till att Norge på olika sätt går med på det. Man måste hitta en vinkel som gör att Norge upplever sig tjäna mer på att göra som USA säger, än att inte göra det. Samma som Turkiet gör mot Sverige nu med, våra politiker upplever att vi tjänar mer på att få gå med i NATO, än att på vägra lämna ut 30 turkar och inte få komma med i NATO. Det är politiskt tryck, lågintensiv utpressning, man kapitaliserar på andras upplevda behov. Det är så som dom flesta säkerhetspolitiska avtal kommer till, en blandning av käpp och morot, där moroten är liten men käppen är stor.

Norge kommer nog välja att göra så som står i artikeln, och utan folkomröstning - precis som här i Sverige. Officiellt ser det ut som det är norskt beslut, och vad som försiggått bakom stängda rådsdörrar, det är förstås hemligstämplat för allmänheten. Så är det i princip alltid. Men den politiska pressen kommer utifrån, och den gynnar bara USA. Inte Norge. Den försätter Norge i starkare säkerhetspolitisk anspänning mot Ryssland. Risken för konsekvenser blir högre.

Ryssarna gör också såhär, för att kontrollera andra nationer. Dom gör så mot Baltstaterna med, försöker påverka i viss riktning, eller försvaga. Och ryssarna känner dom måste ha den kontrollen eftersom NATO finns där. Om NATO inte funnits där, hade Ryssland inte varit i lika riskfyllt läge som när NATO är där. Så att släppa in NATO som gäst, ökar risken för olika former av påverkan eller angrepp från Ryssland, och ökar risken att man blir politiskt manövrerad in i att behöva etablera militära resurser i sitt egna land, vilket i sin tur ökar risken för angrepp från Ryssland, som NATO inte kan göra något åt.
Citera
2022-05-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Det är inte så det fungerar.

Det fungerar istället precis så som Turkiet nu visar oss. Om vi har behov av något, då sätter man ett pris på det, så att Sverige blir så illa tvunget att agera på sätt som vi inte själva valt eller är i gagn av.
Det är samma sak med Norge-artikeln. Du tror väl inte bara USA ringt upp Norge, och liksom: "Tjaba. Öh, du kan vi få några egna zoner i Norge, där amerikansk lagstiftning ska råda, där inte ni har någon juridisk insyn, och vi kan ladda in militär där?".

Självklart måste man se till att Norge på olika sätt går med på det. Man måste hitta en vinkel som gör att Norge upplever sig tjäna mer på att göra som USA säger, än att inte göra det. Samma som Turkiet gör mot Sverige nu med, våra politiker upplever att vi tjänar mer på att få gå med i NATO, än att på vägra lämna ut 30 turkar och inte få komma med i NATO. Det är politiskt tryck, lågintensiv utpressning, man kapitaliserar på andras upplevda behov. Det är så som dom flesta säkerhetspolitiska avtal kommer till, en blandning av käpp och morot, där moroten är liten men käppen är stor.

Norge kommer nog välja att göra så som står i artikeln, och utan folkomröstning - precis som här i Sverige. Officiellt ser det ut som det är norskt beslut, och vad som försiggått bakom stängda rådsdörrar, det är förstås hemligstämplat för allmänheten. Så är det i princip alltid. Men den politiska pressen kommer utifrån, och den gynnar bara USA. Inte Norge. Den försätter Norge i starkare säkerhetspolitisk anspänning mot Ryssland. Risken för konsekvenser blir högre.

Ryssarna gör också såhär, för att kontrollera andra nationer. Dom gör så mot Baltstaterna med, försöker påverka i viss riktning, eller försvaga. Och ryssarna känner dom måste ha den kontrollen eftersom NATO finns där. Om NATO inte funnits där, hade Ryssland inte varit i lika riskfyllt läge som när NATO är där. Så att släppa in NATO som gäst, ökar risken för olika former av påverkan eller angrepp från Ryssland, och ökar risken att man blir politiskt manövrerad in i att behöva etablera militära resurser i sitt egna land, vilket i sin tur ökar risken för angrepp från Ryssland, som NATO inte kan göra något åt.

Du vet väl inte varför Norge gjort det val de gjort, du gissar bara nåt.

Ja Turkiet gör som de vill trots att de är ett NATO land oavsett vad någon annan säger åt de att göra.

Ja precis Ryssland är en skurkstat som manipulerar andra länder och när det inte fungerar så startar de anfallskrig, där är vi överens verkar det som.
Citera
2022-05-20, 22:35
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
putin har dock inte hotat finnarna, att dom är grannar betyder inte att han bryr sig om dom, det lär säkert bita dom hårt i röven.
Mest troligt så. Sist jag kollade såg det misstänkt ut som att finnpajsarna synes ligga mer raklånga i kisset än vad vi gör för tillfället
Citera
2022-05-20, 22:38
Bannlyst
Sverige och Finland äts av kurderna som termiterna, så chansen att Sverige och Finland godkänns att gå med i Nato är obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in