Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Turkiet har enligt dig en pajas till president. Men nu bestämmer han och det är bara så det är. Egentligen handlar det mer om att han talar om vad han tycker, än om vi kommer med i Nato, och han har faktiskt rätt i mycket. Sverige har ändrat synen på Nato, och nu blir det att lära sig umgås med andra länder på ett hövligt sätt.
Jag undrar om Erdogan hade haft något att komma med om vi haft en annan regering och annan utrikespolitik. Jag avskyr sossepolitik, där man missbrukar ord som feminism och humanism och lyckas reta upp folk i och utanför Sverige med dessa floskler utan innehåll.
Erdogan har Turkiets intressen och Turkiet har en viktig roll i Nato, med en viktig gräns mot Ryssland, och nu kan han ställa villkor. Sverige och Finland är lika viktiga i vår del av Europa som vakt mot haven.
Nato, och eftergifter kommer eftersom Sverige tvingas till det. Vi kan tacka Erdogan som visat vilken innehållslös utrikespolitik Sverige har haft, och att han hjälpte till att få slut på eländet. Det jag reagerat på är hur Sverige tagit sig rätt att förolämpa andra länder som har problem med olika grupper som skapar oro i länderna.
Nu när vi har kravaller i Sverige blir det ett kvitto på hur hur lite man kan påverka inre förhållanden i andra länder, när terrorister och kriminella härjar. Sverige har fått samma problem, efter import av kaosfolk. De politiker som varit "experter" på problem utomlands kan inte hantera de problem i Sverige som de kritiserade andra länder för.
Bra skrivet!
Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Va f-n är det sant utryckte hon sig så..

Passar ordspråket "dummare än tåget" här.
Att tror det är poängen från turkiet i den här frågan, är svaret
nej. Men i sak ser jag jag inget problem om turkiet skulle "sänka" den totalt värdelösa feministdyngan Sverige försöker pracka på andra länder.
Många länder ser hur det raserat Sverige men det kommer ta lång tid till innan många i vårat land fattar det och speciellt en sådan som Linde.
Det är många som kommer få ett bryskt uppvaknande. För somliga kan det bli ödesdigert.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lättöl
Som tidigare påpekats i tråden så har Sverige EU veto. Jag tror att EU har större betydelse för Turkiet än vad NATO har för Sverige under de närmsta åren.
Det lär finnas andra länder än Sverige som kommer använda veto mot Turkiet i EU. Om jag inte missminner mig så var väl Bildt mfl positiva till Turkiet i EU?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sextioplus
Ja, Erdogan är laglig president i Turkiet och kan förhoppningsvis röstas bort nästa år. En lättnad för alla, speciellt de som måste leva med hans hemmasnickrade finanspolitik.
Så länge hans förhandlingsbud har med försvarsalliansen att göra är det helt OK.
Men när han t.ex. vill att väst skall fördöma ypg/ypj som tog på sig att stoppa IS så är det hans Sunnimuslimska religion som lyser igenom. Att Turkiet stödde IS är ingen hemlighet. Om nåt så var/är det en av de absolut brutalaste terrororganisationer som funnits.
IS skapades av Mossad och CIA.
Citat:
Ursprungligen postat av
M_A_R
Turkiet med sina nära 80 miljoner invånare skulle hota den demografiska maktbalansen i EU, något som varken Tyskland eller Frankrike skulle gå med på. Turkiet är dessutom ett asiatiskt land. Turkiet kan glömma EU. Tycker det vore bättre om turkarna satsade på en turkunion i stället med sina turkspråkiga grannländer och med Turkiet som den självklare ledaren.
Båda länderna, framför allt Frankrike har väl redan enorma problem med folk långt värre än turkarna. En nyligen publicerad utredning visade att av 3 miljoner turkar i Tyskland är det endast 20% som arbetar. 80 % av de som kommit från 50-talet och framåt och deras avkomma lever alltså på tyska bidrag och i ett eget valt utanförskap. Naturligtvis måste dessa återbördas Turkiet igen.