2022-05-19, 20:24
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vet inte vad allemanslagen är så den lämnar jag därhän. Jag har inte heller ifrågasatt kompetensen hos någon på Karolinska sjukhuset. Men jag ifrågasätter ett anonymt läkarintyg som ingen kan kontrollera äktheten på. Det är inte rimligt som du resonerar, en läkare kan inte vara anonym för att slippa få sin bedömning ifrågasatt. Det är ett brott mot grundlagen.

Jag har förstått att du inte är särskilt intresserad av juridiska aspekter av tvisten, det är iofs ganska märkligt eftersom tvisten förs i domstol, men att påstå att hänvisning till grundlagen är larvigt tyder på hål i huvudet.

Jag har aldrig någonsin ifrågasatt att Esbjörn Bolin inte har ångrat sig, du kan sluta med sådana lögner. Han har ångrat sig och det diskuteras om anledningar till detta, det är en fullt tillåten och viktig diskussion även om den inte tilltalar dig.

Men den juridiska delen är helt klar, det existerar ingen ångerfrist på fastighetsförsäljningar. Det finns ingen ångerfrist på några som helst försäljningar av någonting i det här landet. Har man sålt något så finns det inget lagstöd för att få ångra sig i efterhand. Man kan inte sälja något i en affär, på torget, på hemnet, på Blocket eller på loppis och sedan skicka en lapp eller ringa dagen efter och säga att man ångrade sig och vill ha tillbaka det man sålt.

Jag förstår att du inte vill diskutera juridik eftersom det inte finns något att diskutera mer rörande tvisten, sålt är sålt och kommer aldrig igen.

Så på samma sätt som jag tycker att lagens skyldigheter ska gälla Esbjörn Bolin så vill jag även att lagens rättigheter ska gälla honom. Ligan som tänkte råna honom på hans fastighet har nu siktat in sig på hans förmögenhet. Men de ska inte lyckas få honom satt under förmyndarskap för att kunna tömma hans tillgodohavanden.

Det är därför ett läkarintyg som Tersaeus har lämnat in till tingsrätten ska kunna granskas, oavsett dina personliga känslor i frågan.

Det är att åstadkomma en prolepsis om man satsar på att få någon under förmyndare, för att man efteråt ska kunna tillskansa sig personens tillgångar el. förmå denne att skriva testamente i egen favör.
Det är ju redan försent när någon satts under förmyndare.
2022-05-19, 21:05
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du önskar verkligen att han är dement. Man skulle kunna tro att du får ut nåt för dig själv av det som du tjatar.

Hur i hela helvete kan du tro att man kan se nåt sånt i ögonen? Kan du förklara det för oss och visa var det finns i sjukvårdens utbildning?

Sluta rök på och ta till dig fakta.

Jösses, du ska ju inte nämna ordet etik överhuvudtaget.
Jag önskar ingen att var dement. Men jag öskar människor som är dementa att få sin diagnos.

Man kan se det i ögonen på folk. Det är givetvis inget sätt att diagnostisera. För det krävs andra mätverktyg. Men om du känner någon som jobbar länge inom demensvård så fråga så får du se.

Jag kan nämna etik och moral hur mycket jag vill, har du inte märk det? Jag skriver ju hela tiden om hur jag tycker Ebba handlat etiskt och moralisk förkastligt.

Citat:
När minnes- och geriatrikmottagningen gör en utredningen är den individualiserad och omfattar alltid klinisk undersökning inklusive strukturerad anamnes från patient och anhöriga, testning av kognitiva funktioner, lab-prover och neuroimaging (CT).
Har du googlat lite? Eller är du förutom mäklare, jurist och hantverkare. Nu även geriatriker. Du har många strängar på din lyra.

Alla dessa tester utfördes på Esbjörn. Jag är trygg i att minneskliniken på akademiska sjukhuset i Uppsala utför korrekta utredningar är inte du det?
Citat:
För yngre-äldre patienter med atypiska symptom görs en utvidgad utredning som kan innehålla utförlig neuropsykologisk testning, lumbalpunktion för analys av alzheimer-associerade protein (beta-amyloid, tau) i ryggmärgsvätskan, MR och PET.
Esbjörn är förvisso inte yngre äldre, utan äldre äldre. MT, PET och ryggmärgsvätskan nämndes i utlåtandet.
Citat:
De har nog inte samma expertkunskaper som du att både kunna läsa det som är maskerat i en text och sätta diagnoser genom att se människor i ögonen.
Jag har sagt att en geriatriker bör kunna läsa ut det maskade. Men även utan att veta vad som står under det maskade kan man tydligt utläsa att Esbjörn är dement.

Det förvånar mig att du har svårt att läsa det maskade. Du var ju en fena på det när det gällde Barrys utredning.
Citat:
Det står dock i klartext att Esbjörn Bolin kom till mötet på egen hand och att läkaren informerade honom om resultatet av utredningen. Han kan behöva hjälp med att betala räkningar, handla och med färdtjänst. Det innebär absolut inte att han är dement, beslutsoförmögen eller behöver förmyndare.
Helt rätt, vi vet dock inte om han kom ensam till Uppsala. Eller till sjukhusområdet. Någon kan suttit på sjukhusfiket och väntat på honom. Att läkaren informerar honom är självklar, det kallas läkar etik och görs till och med till koma patienter.
Citat:
Det är samma resultat som Barry Karlssons, lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Det finns inte typiska symptom för alzheimer så man gör en fördjupad test med lumbalpunktion för att söka markörer för alzheimer. Det är rimligt att hitta det hos någon med lindrig kognitiv funktionsnedsättning, vilket man också gör.
Men nu karvar du väll lite. Det är inte på något sätt samma som Barrys.
Citat:
Det hans omgivning försöker göra är att få honom satt under förvaltare, det ser man inte genom att läsa mejlet från Karolinska till Tersaeus, det ser man genom att någon har begärt att tingsrätten beslutar att Esbjörn Bolin ska få en förmyndare. Någon har begärt detta och Esbjörn Bolin har begärt att få slippa. Även om hans begäran beror på det du kallar för någon sorts ambivalens så är det ändå hans önskan och ska respekteras.
Du hävdar ju det. Dock har ingen lyckas pressa fram ett uns av bevis på att någon i Esbjörn omgivning vill honom orätt. Känns ganska tandlöst att älta vidare om det. Nu kräver bevis för att en polisanmälan finns. Men tillåter er att dikta ihop de mest horribla historier om människor. Och detta helt utan bevis.
Citat:
Men det är uppenbart att hans närmaste, Majkgård har något med detta att göra. Esbjörn Bolin anger henne som sin närmaste, både till Barry Karlsson och till överläkaren på Karolinska. Det betyder att hon är något mer än ägare till den kursgård där han valt att bo. Jag gissar att de har en relation med allt vad det innebär. Den förra generalfullmaktshavaren är uppenbarligen nu ute ur leken. Hon är ersatt med en god man som heter Göran Fredriksson. Förmodligen också handplockad av Majkgård.
Ja det är bra att du själv säger att du gissar. För gissningar är ju exakt vad du gör. I mina ögon väldigt långsökta och ologiska gissningar. Men det står dig ju fritt att gissa precis hur du vill.

Jag gissar att Majkgård står med som Rsbjörn närmastes anhörig, för att hon är det. De är vänner och har levt under samma tak en lång tid. I vilka sängar Esbjörn och Majkgård sover tänker inte jag gissa om.

Jag antar att du ska till att gräva fram skit om den nya förvaltaren oxå, som du väljer att namnge till och med utan att maska det. Onödigt, mycket onödigt.

För förutom att du gissar att Majkgård har en armé av ohedliga advokater, vänner, journalister, domare, poliser och kanske till och med en ohedlig gud fadern själv, att tillgå. Så finns det inget som talar för det. Och i mina ögon är det ologiskt att människor riskerar både yrkestitel och heder för att gå Majkgårds ärende.
2022-05-19, 21:08
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hade inte ligan satt klorna i gubben så skulle han kunnat flytta till thailand och levt som en kung sina sista år i stället för att bli hunsad hit och dit bland diverse pengahungriga och psykologer.
Jag tror verkligen inte Esbjörn vill bo i Tailand. Gamla dememta gubbar brukar sällan vara förtjusta i förändringar.

Dessutom har han själv sagt att pengarna inte spelar någon roll, utan att det får kosta vad det vill att få tillbaka huset. Men som vanligt är du ju ganska selektiv vilka av Esbjörn uttalande du tolkar som sanning.
2022-05-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OK, jag försöker en gång till, så skall vi se om du fattar. Visst är det så att Ebba kan ha juridiken på sin sida; jag har aldrig påstått något annat. Vad jag diskuterar är vad det är som är klokt, och faktiskt etiskt. I en god affär skall båda parter vara nöjda. Så är det inte här. Man skall vidare inte göra affärer med säljare som kanske inte vet vad det är de vill. Det är exempelvis inte lämpligt att tjata på en hussäljare att han skall sälja.

Ebba har misslyckats med att genomföra en snygg husaffär. Hon därtill fått betala böter för grovt förtal. Hon har därmed visat på dåligt omdömme, och är inte lämplig för den postition som hon innehar.

Till sist ett råd i all välmening. Jag gissar att du är en ung man utan särskillt mycket livserfarenhet? Din argumentation blir inte starkare av sprida förolämpningar omrking dig. Det understryker tvärt om din osäkerhet, som ju tydligt lyser igenom. Gör istället som jag. Var artig och saklig!

(Se exempelvis på Regulas - vi är sällan överens, men kan utbyta åsikter iartiga och vänliga former!)
Nu var ju dock så att båda var nöjda...
Det var först senare som Esbjörn ångrade sig och föreföll missnöjd.
Men det är ju inget som Ebba varken är skuld till eller kan göra något åt.
Det finns ingen ångerrätt i jordabalken.

Affären fram till det att Esbjörn ångrade sig var klanderfri, och det fanns inget omoraliskt i den från något håll. Sedan gick allt åt helvete när Esbjörn kastade allt var vett och sans över bord och började konstra. Det är Esbjörn som saknar moral - ingen annan.

Hitintills har ingen kunnat peka på något omoraliskt i Ebbas agerade.
Endast om man ljuger om de faktiska förhållandena och antar att Esbjörn var gravt dement, halt, lytt, blind, döv samt att Ebba, vid kontraktsskrivningen, dragit dit en blåsorkester, åtta kan-kan-dansare, fyra manuella huggare från skogssällskapet och en två skörade i syfte att distrahera Esbjörn. Dessutom hade hon bett NASA släcka solen och skaffat riktigt billiga parafinljus från coop för att det skulle vara i princip kolsvart vid köksbordet som hon dessutom släpat in i en fönsterlös garderob.

Men nu var det ju inte så det gick till...
2022-05-19, 21:26
Medlem
Merrybums avatar
Hur mycket är det möjligt att förneka innan det till och med blir löjeväckande för förnekaren?

Det spelar ingen roll att Esbjörn ni är diagnostiserad med demens. Och inte för att jag eller någon annan vill att han ska ha det, utan för att han har det.

Trotts detta går det jättebra att förneka det. Även om era desorienterade inlägg, där ni bekräftar varandra tillslut verkar logiska för er, så är de inte det för någon annan.

Man kan nästan tro att många av er lever ett liv där ni inte är vana att bli ifrågasatta. Där ni är vana vid att bara ni har tillräckligt med auktoritet i rösten så tror folk det ni säger fast det är strunt.

Men så är det inte på Flashback, för att få trovärdighet här behöver resonera trovärdigt. Det gör sällan ni.

För lyssna själva.
Majkgård försöker med alla medel tillförskansat sig Esbjörn hus. Detta trotts att det enligt er är näst intill värdelös. Till sin hjälp i huskupen lyckad Majkgård övertyga ett brögäng människor att ställa upp på sin sida. Om detta är för att de älskar Majkgård eller för att de hatar Ebba varierara efter hur det passar sig.

Ebba har inte gjort något som helst fel i denna affär. Att det finns ett flertal punkter man kan lyfta fram som exempel är det uteslutet att Ebba brustit. Huset är bara Ebbas och hon sjunger lovsång av glädje över sitt lyckade husköp. Detta trotts att lagfarten forfarande är vilande.

Och så här bara pågår det, ingen förklaring är för vidlyftig för att använda när det gäller att försvara
Ebba.
2022-05-19, 21:29
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu var ju dock så att båda var nöjda... ..
Men ursäkta vad? Jag skrev precis ett inlägg att inget försvar var för vidlyftigt för att försvara Ebba. Men detta är ju löjligt.

Ingen är nöjd med denna affär. Det hoppas jag du förstår.
2022-05-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men ursäkta vad? Jag skrev precis ett inlägg att inget försvar var för vidlyftigt för att försvara Ebba. Men detta är ju löjligt.

VAR - det är ett ord man använder om man vill beskriva något som hänt.
Kallas även IMPERFEKT.

ÄR - används när man vill återge saker som händer i nutid, även kallat PRESENS.

Efter att köpekontraktet VAR signerat så VAR båda nöjda.
Det vittnar ett antal personer om.

Det går verkligen utför med den svenska skolan. Den enda som är löjlig här är ju du.
Du måste inneha någon form av rekord i att vara dum i huvudet.
2022-05-19, 21:50
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll att Esbjörn ni är diagnostiserad med demens. Och inte för att jag eller någon annan vill att han ska ha det, utan för att han har det.

OK, vi säger att du har rätt och Esbjörn är dement. När blev han så pass dement att han skall anses sakna rättsförmåga?

Innan augusti 2020?
December samma år?
Någon gång innan förlikningen/ önskan om stadfästelse?
Vid överklagan av stadfästelsen?

Det är rätt viktigt att ta reda på eftersom antalet personer som agerat, enligt dig, "omoraliskt" då kan bli rätt många.

Som exempel kan du ju svara på om du anser det moraliskt rätt att Monica fick en generalfullmakt.
OM (notera om) han nu kanske var så dement (vilket han inte var) att husaffären skall fördömas så kanske man skall ta sig en funderare i hur korrekt det är att personer som borde varit högst medvetna om hans tillstånd dels sätter honom i beroendeställning till sig (Majkgårds "omvårdnad") dels ser till att han skriver på ett papper där han i teorin förlorar all kontroll över sina tillgångar.

Som bonus så ser man via Expressen till att stackarn får stå och staka sig i intervjuer. Verkligen fint agerande mot en påstått dement gammal farbror.....
Senast redigerad av rhdf 2022-05-19 kl. 21:53.
2022-05-19, 21:51
Medlem
Citat:
Esbjörn är förvisso inte yngre äldre, utan äldre äldre. MT, PET och ryggmärgsvätskan nämndes i utlåtandet.
Du kan läsa i ögon och sådant som är maskat med svart. Men du kan inte läsa vad som står i normal text. Det är förmodligen därför du hamnar i diket hela tiden. Det står yngre-äldre i texten och i din förvirring får du det till yngre äldre när det betyder yngre och äldre. Du klarar inte av en enkel syftning mellan yngre-äldre med atypiska symptom och lumbalpunktion. Förstår du ens vad atypiska symptom betyder och varför det är relevant att lumbalpunktion nämndes i Esbjörn Bolins utredning?

Det betyder att han har atypiska symptom och inte typiska eller normala symptom.

Resten får du försöka lista ut själv, ett tips är att det inte räcker att titta Esbjörn Bolin djupt i ögonen för att förstå vad det betyder.
För yngre-äldre patienter med atypiska symptom görs en utvidgad utredning som kan innehålla utförlig neuropsykologisk testning, lumbalpunktion för analys av alzheimer-associerade protein (beta-amyloid, tau) i ryggmärgsvätskan, MR och PET.
Senast redigerad av N.Armstark 2022-05-19 kl. 21:54.
2022-05-19, 21:52
Medlem
Citat:
Hur mycket är det möjligt att förneka innan det till och med blir löjeväckande för förnekaren?

Trotts detta går det jättebra att förneka det. Även om era desorienterade inlägg, där ni bekräftar varandra tillslut verkar logiska för er, så är de inte det för någon annan.

Man kan nästan tro att många av er lever ett liv där ni inte är vana att bli ifrågasatta. Där ni är vana vid att bara ni har tillräckligt med auktoritet i rösten så tror folk det ni säger fast det är strunt.

Men så är det inte på Flashback, för att få trovärdighet här behöver resonera trovärdigt. Det gör sällan ni.

För lyssna själva.
Majkgård försöker med alla medel tillförskansat sig Esbjörn hus. Detta trotts att det enligt er är näst intill värdelös. Till sin hjälp i huskupen lyckad Majkgård övertyga ett brögäng människor att ställa upp på sin sida. Om detta är för att de älskar Majkgård eller för att de hatar Ebba varierara efter hur det passar sig.

Ebba har inte gjort något som helst fel i denna affär. Att det finns ett flertal punkter man kan lyfta fram som exempel är det uteslutet att Ebba brustit. Huset är bara Ebbas och hon sjunger lovsång av glädje över sitt lyckade husköp. Detta trotts att lagfarten forfarande är vilande.

Och så här bara pågår det, ingen förklaring är för vidlyftig för att använda när det gäller att försvara
Ebba.
Är det inte bättre att du hävdar att Esbjörn är död.
att Ebba lurade huset av en redan död gubbe...?

Eller du menar att han faktist inte är död - och framförallt inte var det när kontraktet skrevs?
Är det så?

Det har aldrig slagit dig att han kanske inte heller var dement?
2022-05-19, 21:55
Avslutad
Citat:

Eftersom Ebbas gelikar här inne hänvisar till att Esbjörn är glasklar då återkommer jag till kompletteringen av polisanmälan, för där skriver Esbjörn alldeles själv att han blivit lurad av Ebba.
Om den ena parten i en affär lämnar in en polisanmälan och där skriver att han har blivit lurad så har jag svårt att tro båda parter isf är nöjda!
(Men i Ebba Busch med gelikars värld kanske det är ett normalt läge, vad vet jag om dem.)
2022-05-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Eftersom Ebbas gelikar här inne hänvisar till att Esbjörn är glasklar då återkommer jag till kompletteringen av polisanmälan, för där skriver Esbjörn alldeles själv att han blivit lurad av Ebba.
Om den ena parten i en affär lämnar in en polisanmälan och där skriver att han har blivit lurad så har jag svårt att tro båda parter isf är nöjda!
(Men i Ebba Busch med gelikars värld kanske det är ett normalt läge, vad vet jag om dem.)

Menar du polisanmälan som inte finns?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in