Citat:
Ursprungligen postat av
Telesto
Nix - det är fortfarade Esbjörn som står på lagfarten.
Killgissar att Lantmäteriet avvaktar lagakraft på domen, dvs när HD avgör överklagandet.
Killgissar att det blir inom 2 veckor, och att HD avslår överklagandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Telesto
Svaret finns här:
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Förlikning fastställd 22-02-08
Överklagandet skulle ske senast 8/3.
Då kom det till HD kring 10:e mars.
Så frågan om prövningstillstånd bör vara avgjort innan midsommar.
Blir det avslag är det vägs ände på affären.
Vad som händer om HD skulle bevilja prövningstillstånd vet jag inte. Men jag tror att överklagan skickas tillbaka till Hovrätten som då måste ta upp målet.
Det är ju avslaget på prövningstillstånd i HR som är överklagat - inte stadsfästelsen i sig.
I så fall blir det sannolikt inte klart i år.
Jag vill också killgissa. Om Esbjörn har införskaffat dokumentation på att han har kognitiva svårigheter eller demens, med bristande rättshandlingsförmåga som följd, ser det inte ljust ut för Ebba Busch. Den person som saknar rättshandlingsförmåga kan till exempel inte köpa och sälja egendom, eller ingå avtal själv.
Problemet blir om HD bortser från läkarutlåtande eller om den dokumentation den gode Sture införskaffat avfärdas av HD. Då har vi en ny rättsskandal, med fast gendom som kan avhändas på lösa Boliner.
Sverige har inte råd att hamna i Europadomstolen, i ett mål om äganderätten till fast egendom som överförs från en privat medborgare, som är lite "egen", till en politiker, i en transaktion som saknar transparens. En politiker som generaliserat om människor, och som använt icke demokratisk retorik som att skjuta skarpt mot folkmassor kommer inte att flyga bland de lärda inom juridiken i Europa. Ebba Busch har klassificerat 100 tals människor som kriminella eller islamister. Där hon tycker att övervåld, är en bättre än proportionalitet, och de metoder polisen följer i alla demokratiska stater.
Där jag ser som det starkaste kortet är att Ebba Busch säger olika saker som sedan måste förtydligas, dementeras eller korrigeras, där Esbjörn är lika bortkollrad som resten av åhörarna.
Det grova förtalet indikerar att Ebba Busch är en person som framför det hon har nytta av för stunden, utan att beakta olika konsekvenser, för enskilda människor. Hon ser på alla som är Esbjörns nära och kära som ett kollektiv av fiender som hindrar henne att segra i kriget om en bostad. Det grova förtalet är övervåld mot ett ombud i tvist, och saknar proportioner i en fastighetstvist.
Ebba Busch har en egen diagnos på Esbjörn som beskriver honom som "kristallklar" och "egen".
Det betyder att Ebba Busch uppfattar att Esbjörn måste ha rättshandligsförmåga för att köpet ska vara giltigt. För att hon ska vara god tro när avtal ingås, framför hon att köpet är som hon framfört "schysst och korrekt".
Min killgissning är att saken handlar inte längre om fastigheten, när Ebba Busch inte släpper fastigheten. Det handlar om att en seger för henne mot Esbjörn styrker att hon varit "schysst och korrekt". Motsatsen är ju horribel.