2022-02-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estoc
Nu när världsekonomin kommer att gå igenom en kaotisk period, kan det vara ett bra tillfälle att flytta sina tillgångar från sparkonto till ISK-konton eller är det tvärtom nu man ska behålla pengarna på sparkonton?
Sparkonto med ränta är nog det bästa nu skulle jag tro.
Citera
2022-05-04, 15:43
Medlem
Jag började med fonder för 1.5 år sen vilket var en dålig period att börja med det eftersom det bara gått ner sedan dess typ i och pandemin och Rysslands invasion. Sen 2 månader tillbaka har jag pausat mitt månadssparande. Men funderar om man ska börja igen eller inte? Hur har ni andra gjort?

Jag tänker långsiktigt och har dessa fonder(https://i.imgur.com/tWiKNZg.png). I och med att det är långsiktigt så borde man kanske månadsspara 5000(hade 10 000 tidigare) ändå? Samtidigt känns det dumt att lasta in 5000 om det bara går ner som det gör just nu, då kan man lika gärna ha pengarna på sparkontot.
Citera
2022-05-13, 12:36
Medlem
"För varje innehavd aktie i bolag erhålls 1 teckningsrätt. Det krävs 30 rätter för att teckna 1 ny aktie till kurs 215 sek per aktie"

För en som precis börjat med aktier, vad betyder detta? Jag har 6 aktier. Jag kan välja att delta med 6 rätter. Jag har 180 kr att handla för, behöver jag sätta in pengar på det kontot för att täcka 6x215kr?
Citera
2022-05-13, 18:25
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggiemeister
"För varje innehavd aktie i bolag erhålls 1 teckningsrätt. Det krävs 30 rätter för att teckna 1 ny aktie till kurs 215 sek per aktie"

För en som precis börjat med aktier, vad betyder detta? Jag har 6 aktier. Jag kan välja att delta med 6 rätter. Jag har 180 kr att handla för, behöver jag sätta in pengar på det kontot för att täcka 6x215kr?

Fel forum men jag svarar ändå, du kommer inte ha tillräckligt med TR för att teckna en ny aktie.

Du behöver ju 30 för att teckna en aktie och du kommer att få 6st. Dina alternativ är att sälja TR eller köpa 24 TR och vara med och teckna en ny aktie.
Citera
2022-05-19, 18:54
Avslutad
Har (hade) 100k i fondrobot och och det gick ner 10k så är nere på 90 nu på 5 månader.

Prognosen framöver ser väl inte riktigt god ut heller där många förutspår en krasch.
Sen jag vi ju kriget som pågår och ostabiliteten med Nato frågorna.

Så fråga,
Ska jag sälja eller inte? Har ändå +15k oavsett. Men nackdelen med att ha det på vanligt konto är ju inflationen och så. Fast med tanke på hur det rört sig neråt så har det ju lönat och ha pengarna på vanligt lönekonto..
Citera
2022-05-19, 20:48
Medlem
Stanna i fondroboten. Du kommer inte att lyckas tajma marknaden. Antar att du har en lång sparhorisont?
Citera
2022-05-22, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Stanna i fondroboten. Du kommer inte att lyckas tajma marknaden. Antar att du har en lång sparhorisont?

Ja jag har en lång sparhorisont.

Men när de tappat sitt värde varje månad senaste halvåret så börjar man tvivla.
Citera
2022-05-24, 10:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Jag började med fonder för 1.5 år sen vilket var en dålig period att börja med det eftersom det bara gått ner sedan dess typ i och pandemin och Rysslands invasion. Sen 2 månader tillbaka har jag pausat mitt månadssparande. Men funderar om man ska börja igen eller inte? Hur har ni andra gjort?

Jag tänker långsiktigt och har dessa fonder(https://i.imgur.com/tWiKNZg.png). I och med att det är långsiktigt så borde man kanske månadsspara 5000(hade 10 000 tidigare) ändå? Samtidigt känns det dumt att lasta in 5000 om det bara går ner som det gör just nu, då kan man lika gärna ha pengarna på sparkontot.

Jag tänker så här att om du tror på den typ av marknad/företag som fonden investerar i så kan du fortsätta spara, men flytta över en del av sparandet till rena kontanter under en tid. Däremot kan en ev. kommande kraftigare dipp såklart innebära att rebounden tar längre tid så du får utöka din sparhorisont för att få någon meningsfull vinst. Själv har jag de flesta av mina investeringar i företag som jag tror på på lång sikt (typ tio år), och även om det är ganska mycket rött just nu så räknar jag med att de kommer komma igen om några år.
Citera
2022-05-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger

Men din strategi går väl ut på att köpa andelar i fonderna varje månad i nedgång som uppgång? Det är en bra strategi.

Antingen byter du strategi helt och hållet till något helt annat eller så sparar du med lägre risk eller spara en längre summa som du är bekväm med. Min poäng är man inte ska avbryta sin tänkta strategi för ett långsiktigt mål på grund av magkänslan helt plötsligt säger annat, ibland kanske det fungerar men i långa loppet är det en dålig sätt att investera. Psyket påverkar en mer än vad man tror, då kan det vara idé att gå ner i risk eller summa.

Köper du konsekvent enligt din strategi i nedgångarna med billiga andelar så kommer de köpen att stiga vid uppgången. "Buy the dipp" som unga aktiesparare brukar säga. Annars köper du bara i uppgång och skippar de billiga andelarna på botten, låter väl inget vidare? En variant är ju momentumstrategi där man köper/byter bara fonder som har ett positivt momenten för stunden, men då får man byta till den strategin och läsa på hur den fungerar och varför.
Senast redigerad av sunnis 2022-05-24 kl. 12:08.
Citera
2022-05-25, 22:06
Medlem
Du kommer inte kunna tajma marknaden. Om du säljer nu för att det har gått ner så kommer du inte veta när det är dags att gå in igen. Stor risk att du bara säljer efter nedgångar och köper efter uppgångar. Då får du bara förluster. Du har bäst odds om du stannar genom både med- och motgångar.
Citera
2022-05-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger

Ja det är trist men så är det för de flesta av oss som har fonder nu. Du skulle kunna sätta pengarna på konto med en ränta. Men risken kan bli att fonderna börjar öka. Bäst är att inte sätta in för mycket pengar som man kan behöva snart.
Citera
2022-06-21, 15:42
Medlem
Ibland när jag kollar på aktier ser jag aktier som har en P/E på flera tusen men jag fattar inte riktigt varför, förväntas dessa aktier stiga snabbt eller vad beror det på? Någon som vill förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in