Om teckningsrätter: Jag funderar på att köpa TR via företrädesemission.
- Två TR omvandlas till en aktie
- En aktie har teckningskurs 50kr
- Aktien handlas för 100kr
- En TR handlas således för 25kr = 0.5 x (100kr - 50kr)
Jag kan köpa två TR för 2x25kr = 50kr. Två omvandlas TR till en aktie, så betalar jag ytterligare 50kr (teckningskursen). Tutti 100kr, samma pris som aktien handlas för.
Vad är då poängen med att handla teckningsrätter? Jag förstår att själva teckningsrätterna i mitt exempel rör sig 2kr för varje krona som aktien rör sig. Exempel:
Fall 1: Handel med TR (sälj innan teckningsperiodens avslut)
Dag 1: Köp 4 TR för 100kr.
Dag 2: Aktien handlas för 110kr. TR handlas då för 30kr. Jag säljer 4 TR för 120kr och har gjort en vinst på 20kr, alltså 20% vinst.
Fall 2: Handel med Aktier
Dag 1: Köp 1 aktie för 100kr.
Dag 2: Aktien handlas för 110kr. Jag säljer 1 aktie för 110kr och har gjort en vinst på 10kr, alltså 10% vinst.
Fall 3: Handel med TR (sälj efter teckningsperiodens avslut)
Dag 1: Köp 4 TR för 100kr.
Dag 2: Aktien handlas för 110kr. TR handlas då för 30kr.
Dag 3: Teckningsperioden löper ut och teckningsrätterna omvandlas till 2 aktier. Jag betalar 2x50kr=100kr, och har då totalt betalat 100kr (4 TR) + 100kr (teckningskurs 2 aktier) = 200kr. Jag säljer aktierna för 220kr och har gjort en vinst på 20kr, alltså 10% vinst.
I Fall 1 så är det ju en slags hävstångshandel. Är det detta som är "fördelaktigt" med handel av teckningsrätter? Eller finns det nåt jag missar? Nåt avdrag man kan göra, eller nåt? Jag tycker inte att det verkar vara någon skillnad på att handla med teckningsrätter och teckna aktier mot att bara handla med aktier, oavsett hur kursen rör sig.