2022-06-22, 01:21
Medlem
Stones avatar
Är detta nivån på svenskens kunnande? Det låter som det är gjort för en 12 åring.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ap-fondens-vd-ser-ljusglimtar
Citera
2022-06-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ibland när jag kollar på aktier ser jag aktier som har en P/E på flera tusen men jag fattar inte riktigt varför, förväntas dessa aktier stiga snabbt eller vad beror det på? Någon som vill förklara?
P/E = Price/Earnings.

Är det flera tusen så betalar man väldigt många kronor för väldigt liten vinst. Att marknaden prissätter så borde betyda att man väntar sig mkt högre vinster i framtiden.

Alla aktier har inte ett P/E-tal ens. De har ett högt pris och obefintlig vinst.
Citera
2022-06-25, 13:07
Medlem
Jag la in en säljorder (17 juni) och fick då preliminära uppgifter att vinsten skulle bli 3069 SEK.

Nu när det blivit ett avslut blev vinsten tydligen "bara" 2602 SEK.

Är det så det går till efter att man lagt en säljorder? Dvs det kan landa på allt mellan himmel och jord.

Känns ju verkligen som roulette. Nu handlade det ju om ett relativt litet belopp men om man skulle lagt till en nolla hade det varit försmädligt.

Trickset blir väl då att sälja lite i taget...
Citera
2022-06-26, 14:25
Medlem
Ok, bara så att jag förstått avgifterna rätt och vilken stor del av kakan bankerna roffar åt sig, är följande antagande korrekt?

Jag investerar 100 000 SEK i en fond.

Värdet går varken upp eller ner under ett år (för enkelhetens skull)

Fondavgiften är 1,5 %.

Efter 1 år kommer jag då att ha betalt 1500 SEK i fondavgifter (eller 4,11 SEK/dag).

Om värdet av fonden går upp eller ner under året kommer jag följaktligen att betala mer eller mindre vid en viss given tidpunkt (per dag).
Citera
2022-07-16, 19:42
Medlem
Nån som kan förklara hur fonden Lucy Global Fund kan gå runt? Den ska investera i "lyx-varumärken" och för typ 1 år sen var hon som startade den med i en massa olika kanaler och gjorde reklam för den.

Om jag tolkar det rätt har dom bara 7 miljoner kronor i förvaltat kapital. Det är ju galet lite. Då avgiften är runt 1,5% så borde dom väl bara tjäna strax över 100 tusen per år och då är det innan avgift till mäklare, skatt och en massa andra kostnader som ju måste finnas när man driver en fond? Hur kan dom gå runt på det?
Citera
2022-07-16, 19:51
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Nån som kan förklara hur fonden Lucy Global Fund kan gå runt? Den ska investera i "lyx-varumärken" och för typ 1 år sen var hon som startade den med i en massa olika kanaler och gjorde reklam för den.

Om jag tolkar det rätt har dom bara 7 miljoner kronor i förvaltat kapital. Det är ju galet lite. Då avgiften är runt 1,5% så borde dom väl bara tjäna strax över 100 tusen per år och då är det innan avgift till mäklare, skatt och en massa andra kostnader som ju måste finnas när man driver en fond? Hur kan dom gå runt på det?
Säkerligen ingen kassako och växer den inte till sig det närmaste läggs den väl ner. För övrigt snacka om att spä på stereotyper när kvinnor ska starta fonder och sen väljer exklusivt smink, parfym och kläder.
Citera
2022-08-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Hade tänkt att börja köpa utländska aktier, vissa av dom har utdelning och då rekomenderas en kapitalförsäkring har jag förstått, men tycker KF verkar lite krånligt.

Vad betyder det att kapitalförsäkringen är bunden? Är nordnets och avanzas KF bundna tex? Betyder det att man inte kan göra något uttag från en aktieförsäljning under en viss period?

Mycket viktigt att du kollar upp vad som händer vid breda och långa nedgångar. Behöver du betala samma avgift/skatt när det går ner?
Citera
2022-09-18, 19:28
Medlem
Har ett par gånger det senaste året sålt aktier (på Avanza) och snabbt tagit ut pengar.

Vad jag vet så pga likviddagar så blir jag skyldig en summa pengar. Men hur fungerar det i praktiken? Dras det bara av i det saldo som finns på ISK-kontot? Jag får inget meddelanden eller notor om detta? Kan inte se i någon transaktionspost i historiken typ " 2022-09-01 X - kr skuldränta".

T.ex. har jag sålt investor för ca 10000kr och tagit ut 7-8000 direkt.
Citera
2022-09-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asburypark
Har ett par gånger det senaste året sålt aktier (på Avanza) och snabbt tagit ut pengar.

Vad jag vet så pga likviddagar så blir jag skyldig en summa pengar. Men hur fungerar det i praktiken? Dras det bara av i det saldo som finns på ISK-kontot? Jag får inget meddelanden eller notor om detta? Kan inte se i någon transaktionspost i historiken typ " 2022-09-01 X - kr skuldränta".

T.ex. har jag sålt investor för ca 10000kr och tagit ut 7-8000 direkt.
Om du har ett saldo på ISK tex 3000 och säljer aktier för 5000 och direkt tar ut 4000 så plockas ju först dina 3000 och sedan en tusenlapp av de där 5 000 som du sålde aktier för. Du ligger då back 1000 kronor i 3 dagar innan det blir likviddag och pengarna faktiskt finns på ditt konto.

Att ligga back 8000 kr kostar 400 kr per år vid 5 % ränta. Om du ligger back i 3 dagar så blir det alltså runt 4 kronor i ränta. Du åker nog på den i slutet av året.

Tips! Du får betala skatt varje gång du sätter in pengar på ISK/KF. Man ska därför försöka att göra så få insättningar som möjligt. Ta därför inte ut pengar för att snabbt sätta in dem igen. ISK är inget bra transaktionskonto...
Senast redigerad av Mynicname 2022-09-18 kl. 20:29.
Citera
2023-05-22, 23:43
Medlem
Joakwims avatar
Om teckningsrätter: Jag funderar på att köpa TR via företrädesemission.
  • Två TR omvandlas till en aktie
  • En aktie har teckningskurs 50kr
  • Aktien handlas för 100kr
  • En TR handlas således för 25kr = 0.5 x (100kr - 50kr)

Jag kan köpa två TR för 2x25kr = 50kr. Två omvandlas TR till en aktie, så betalar jag ytterligare 50kr (teckningskursen). Tutti 100kr, samma pris som aktien handlas för.

Vad är då poängen med att handla teckningsrätter? Jag förstår att själva teckningsrätterna i mitt exempel rör sig 2kr för varje krona som aktien rör sig. Exempel:

Fall 1: Handel med TR (sälj innan teckningsperiodens avslut)
Dag 1: Köp 4 TR för 100kr.
Dag 2: Aktien handlas för 110kr. TR handlas då för 30kr. Jag säljer 4 TR för 120kr och har gjort en vinst på 20kr, alltså 20% vinst.

Fall 2: Handel med Aktier
Dag 1: Köp 1 aktie för 100kr.
Dag 2: Aktien handlas för 110kr. Jag säljer 1 aktie för 110kr och har gjort en vinst på 10kr, alltså 10% vinst.

Fall 3: Handel med TR (sälj efter teckningsperiodens avslut)
Dag 1: Köp 4 TR för 100kr.
Dag 2: Aktien handlas för 110kr. TR handlas då för 30kr.
Dag 3: Teckningsperioden löper ut och teckningsrätterna omvandlas till 2 aktier. Jag betalar 2x50kr=100kr, och har då totalt betalat 100kr (4 TR) + 100kr (teckningskurs 2 aktier) = 200kr. Jag säljer aktierna för 220kr och har gjort en vinst på 20kr, alltså 10% vinst.

I Fall 1 så är det ju en slags hävstångshandel. Är det detta som är "fördelaktigt" med handel av teckningsrätter? Eller finns det nåt jag missar? Nåt avdrag man kan göra, eller nåt? Jag tycker inte att det verkar vara någon skillnad på att handla med teckningsrätter och teckna aktier mot att bara handla med aktier, oavsett hur kursen rör sig.
Senast redigerad av Joakwim 2023-05-22 kl. 23:47.
Citera
2023-05-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
I Fall 1 så är det ju en slags hävstångshandel. Är det detta som är "fördelaktigt" med handel av teckningsrätter? Eller finns det nåt jag missar? Nåt avdrag man kan göra, eller nåt? Jag tycker inte att det verkar vara någon skillnad på att handla med teckningsrätter och teckna aktier mot att bara handla med aktier, oavsett hur kursen rör sig.
Så länge TR handlas till dess teoretiska värde så finns det ingen direkt fördel att köpa TR och teckna aktien jämfört med att köpa aktien direkt. Snarare innebär det ju bara mer krångel. Men priset på TR kan av olika anledningar avvika från det teoretiska värdet. T.ex. ser jag just nu att Intervacc TR handlas i 0,4 kr där 2 TR ger rätt att teckna en aktie för 4,1 kr. Kostnad för 1 aktie genom TR blir alltså 4,9 kr. Samtidigt handlas Intevacc-aktien för 5,2 kr. Och det kan vara större avvikelser än så.

Sen kan man om man tecknat aktier via TR få förtur att teckna ytterligare aktier utan företräde (beroende på villkoren för emissionen). Typiskt sett är det ju alltid en del som glömmer att agera på sina TR och varken säljer eller tecknar vilket gör att emissionen inte blir helt fulltecknad via företräde.
Citera
2023-06-21, 10:22
Medlem
Jag har lagt en säljorder på en fond på 2000kr. När jag väl får pengarna på mitt konto får jag vara 1900kr. Vad har hänt med mina 100kr???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in