2022-02-20, 13:09
Medlem
Hur fungerar det när man tex köpt en aktie via Avanza och ska sälja den? Är det bara på Avanza den försäljningen då kommer "synas"?
Citera
2022-02-20, 18:12
Medlem
Hade tänkt att börja köpa utländska aktier, vissa av dom har utdelning och då rekomenderas en kapitalförsäkring har jag förstått, men tycker KF verkar lite krånligt.

Vad betyder det att kapitalförsäkringen är bunden? Är nordnets och avanzas KF bundna tex? Betyder det att man inte kan göra något uttag från en aktieförsäljning under en viss period?
Citera
2022-02-21, 14:02
Medlem
Hur vet man om aktier har utdelningar? Ibland står bara på Avanza vid vissa aktier "Vi saknar information om utdelningar", betyder det att det inte finns några utdelningar eller att de just saknar information?
Citera
2022-02-22, 06:36
Medlem
flowerpower900s avatar
Sålt av 50% av mitt börsinnehåll personligen, funderar på att sälja av ännu mer trots rejält back eller om man ska vara nöjd med detta.

Hur mycket har ni sålt av på börsen? Någon som tagit ut allt?
Citera
2022-02-22, 08:46
Medlem
Är det försent att sälja alla sina fonder på Avanza nu om de redan gått ner med -15% i år?

Jag har 130k på fonderna totalt just nu, och siktar långsiktigt så behöver pengarna om kanske 3-4 år.
Citera
2022-02-22, 08:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Är det försent att sälja alla sina fonder på Avanza nu om de redan gått ner med -15% i år?

Jag har 130k på fonderna totalt just nu, och siktar långsiktigt så behöver pengarna om kanske 3-4 år.
Tänk så här: Om du haft pengarna som fonderna är värda nu, hade du då köpt de fonderna?

Jag skulle nog inte gjort det, alltså sälj. Men man kan aldrig veta. Kanske allt vi har omkring oss nu med krig, ränteoro, högre oljepris och säkert lite till redan är inprisat?

Och aldrig att förglömma, klassikern: "köp aktier när det flyter blod på gatorna".
Citera
2022-02-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tänk så här: Om du haft pengarna som fonderna är värda nu, hade du då köpt de fonderna?

Jag skulle nog inte gjort det, alltså sälj. Men man kan aldrig veta. Kanske allt vi har omkring oss nu med krig, ränteoro, högre oljepris och säkert lite till redan är inprisat?

Och aldrig att förglömma, klassikern: "köp aktier när det flyter blod på gatorna".

Det luriga är att jag började med fonder i början på 2021 så har inte gjort någon vinst direkt vilket gör att det tar emot att sälja. Men samtidigt går det ner mer förlorar jag ännu mer.
Citera
2022-02-22, 08:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Det luriga är att jag började med fonder i början på 2021 så har inte gjort någon vinst direkt vilket gör att det tar emot att sälja. Men samtidigt går det ner mer förlorar jag ännu mer.
Hängde du med på frågan? Att om du istället suttit med fondvärdet i kontanter nu, hade du då köpt fonder för hela beloppet i dag?
Citera
2022-02-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hängde du med på frågan? Att om du istället suttit med fondvärdet i kontanter nu, hade du då köpt fonder för hela beloppet i dag?

Okej nu är jag med, nej det hade jag inte gjort.
Citera
2022-02-22, 09:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Okej nu är jag med, nej det hade jag inte gjort.
Då ska du sälja :-)
Citera
2022-02-22, 19:23
Medlem
Det är lurigt. Tekniskt finns gott om säljsignaler, men som vanligt vill man ju inte sälja på botten och tvingas köpa dyrare. Normalt sett ska man ligga kvar oavsett om man har något år på sig innan man behöver pengarna. Så brukar jag alltid göra.

Men just den här gången sålde jag allt för runt 1 månad sen. Första gången jag gör något dylikt. Det fanns för mycket som pekade nedåt och inte minst osäkerheten kring Ukraina som ännu inte hade påverkat börsen och det gav mig en riktigt dålig känsla. Om jag inte sålt då skulle jag troligen inte gjort det nu. Lyckades klara mitt kapital med en liten vinst.

Det har inte varit något ras sedan jag sålde men de fonderna jag hade har i genomsnitt gått ned 7 %. Som läget är nu kommer jag förstås avvakta vad som händer i Ukraina innan jag går in ingen.
Citera
2022-02-24, 07:15
Medlem
Nu när världsekonomin kommer att gå igenom en kaotisk period, kan det vara ett bra tillfälle att flytta sina tillgångar från sparkonto till ISK-konton eller är det tvärtom nu man ska behålla pengarna på sparkonton?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in