Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-25, 18:58
  #1
Medlem
Nu när man verkligen fått blodad tand för aktier/fonder, så växer intresset kring att förstå hur det fungerar med allt och ingeting. Visst, hade säkert kunnat google mig till mycket av svaren, men blir bara trött i huvudet av att läsa fackspråk och till slut så ger jag upp.

De första är att jag får inte riktigt grepp kring strukturen kring fonder, såhär tror jag just nu:
Andelsägare -> Fondförvaltare -> Företagen -> ? ?

Jag köper andelar i fonden, fondförvaltaren köper andelar i företagen, företagen använder pengar för att investera i diverse företag men även sig själva?
  • Företag som har aktier behöver börsnotera sig innan man kan köpa deras aktier(kanske är ute och cyklar?), fungerar det på samma samma sätt med fonder? Om inte, hur skapas fonder?
  • Kan vilket företag som helst ha fonder?
  • Aktier innebär att man kan sikta sig in på specifika företag, men varför är det inte så med fonder?
  • Om man t.ex. tittar på de globala fonderna så innehåller större delen av dem samma företag med lite olika procent. Finns någon poäng/nytta med att många fonder har samma innehåll? Är det så att det finns såpass mycket marginal att tjäna pengar på så att dem även vill ha en bit av kakan?
  • Finns begränsat antal andelar i varje fond till varje företag eller finns det ingen limit?
Citera
2017-01-25, 20:03
  #2
Medlem
Höll på med ett långt svar som sen försvann. Suck.

För att göra det enkelt kan man väl sammanfatta frågorna med att du verkar inte vara riktigt klar på skillnaden mellan aktier och (aktie)fonder. En aktie representerar att du äger en del i ett företag, företag måste vara listat på en börs för att du ska kunna köpa aktier via börsen.Enkelt uttryckt så är en fond helt enkelt en "korg" med aktier (Eller obligationer, eller optioner, terminer eller vad det nu finns för andra värdepapper) i olika företag. Folk sätter in pengar i fonden som sedan förvaltar dem genom att investera i olika aktier. Ganska meningslöst med en fond som riktar in sig på bara en aktie, det finns ju ingen anledning att inte äga aktien direkt istället.

En fond är ju i grund och botten samma sak som att 10 vänner lägger ihop 10 000 kr var och ger till en person så att denne kan investera pengarna åt dem i aktier. De 10 vännerna äger inte aktierna själva men har var och en rätt till 10% av värdet av aktieportföljen. För att få kalla sig en fond finns krav på hur pengarna ska hanteras och redovisas, vad man får och inte får investera i osv osv. De flesta fonder ägs och sköts av antingen renodlade fondbolag (exv Didner & Gerge), banker (t.ex Swedbank), pensionsbolag (t.ex. SPP) som alla ansökt om tillstånd att driva fonder.

Likadana fonder handlar helt enkelt om att olika företag erbjuder samma tjänst för att båda vill ha en del av kakan. Är fonderna faktiskt helt likadana är det ju ingen skillnad, annat än möjligen avgiften, dem emellan. En indexfond har en förutbestämd viktning mellan företag (t.ex. att 1% ska utgöras av Apple-aktier, 0,5% av Pfizer osv), och köper/säljer vid vissa intervall för att bibehålla detta. En aktiv fond kan placera friare, men för vanliga aktiefonder finns ändå vissa regler om hur stor del som får utgöras av enskilda bolag, en minimigräns för hur många olika värdepapper fonden måste innehålla osv.
Citera
2017-01-25, 22:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Höll på med ett långt svar som sen försvann. Suck.

För att göra det enkelt kan man väl sammanfatta frågorna med att du verkar inte vara riktigt klar på skillnaden mellan aktier och (aktie)fonder. En aktie representerar att du äger en del i ett företag, företag måste vara listat på en börs för att du ska kunna köpa aktier via börsen.Enkelt uttryckt så är en fond helt enkelt en "korg" med aktier (Eller obligationer, eller optioner, terminer eller vad det nu finns för andra värdepapper) i olika företag. Folk sätter in pengar i fonden som sedan förvaltar dem genom att investera i olika aktier. Ganska meningslöst med en fond som riktar in sig på bara en aktie, det finns ju ingen anledning att inte äga aktien direkt istället.

En fond är ju i grund och botten samma sak som att 10 vänner lägger ihop 10 000 kr var och ger till en person så att denne kan investera pengarna åt dem i aktier. De 10 vännerna äger inte aktierna själva men har var och en rätt till 10% av värdet av aktieportföljen. För att få kalla sig en fond finns krav på hur pengarna ska hanteras och redovisas, vad man får och inte får investera i osv osv. De flesta fonder ägs och sköts av antingen renodlade fondbolag (exv Didner & Gerge), banker (t.ex Swedbank), pensionsbolag (t.ex. SPP) som alla ansökt om tillstånd att driva fonder.

Likadana fonder handlar helt enkelt om att olika företag erbjuder samma tjänst för att båda vill ha en del av kakan. Är fonderna faktiskt helt likadana är det ju ingen skillnad, annat än möjligen avgiften, dem emellan. En indexfond har en förutbestämd viktning mellan företag (t.ex. att 1% ska utgöras av Apple-aktier, 0,5% av Pfizer osv), och köper/säljer vid vissa intervall för att bibehålla detta. En aktiv fond kan placera friare, men för vanliga aktiefonder finns ändå vissa regler om hur stor del som får utgöras av enskilda bolag, en minimigräns för hur många olika värdepapper fonden måste innehålla osv.

Får i första hand tacka dig för ett mycket bra inlägg som fick mig och förstå precis vad detta handlar, har en mycket bättre helhetsbild på vad jag har gett mig in på!

Skulle faktiskt ställa en fråga kring fördelningen men det förklarade du väldigt bra också.

Blev för en stund helt tom på frågor, men kom på en som spinner vidare på detta.
Det finns en väldigt stor risk att jag kommer ge mig in på specifika aktier som intresserar mig,
t.ex. ICA Gruppen, Axfood osv. Är själv insatt i den branschen och har rätt så bra koll.

Men frågan är, hur mycket mer kommer dessa aktier att gå upp? Några få procent årligen?
Kommer alla avgifter käka upp vinsten?

Ska man satsa på mer på "nya" kring sjukvård, teknik, energi istället?

Du verkar vara väldigt bra insatt i ämnet, så hoppas du kanske kan hjälps mig lite grann eller åtminstone bolla lite tankar!
Citera
2017-01-25, 22:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Får i första hand tacka dig för ett mycket bra inlägg som fick mig och förstå precis vad detta handlar, har en mycket bättre helhetsbild på vad jag har gett mig in på!

Skulle faktiskt ställa en fråga kring fördelningen men det förklarade du väldigt bra också.

Blev för en stund helt tom på frågor, men kom på en som spinner vidare på detta.
Det finns en väldigt stor risk att jag kommer ge mig in på specifika aktier som intresserar mig,
t.ex. ICA Gruppen, Axfood osv. Är själv insatt i den branschen och har rätt så bra koll.

Men frågan är, hur mycket mer kommer dessa aktier att gå upp? Några få procent årligen?
Kommer alla avgifter käka upp vinsten?

Ska man satsa på mer på "nya" kring sjukvård, teknik, energi istället?

Du verkar vara väldigt bra insatt i ämnet, så hoppas du kanske kan hjälps mig lite grann eller åtminstone bolla lite tankar!

Nu frågar du inte mig men jag skulle föreslå att du kollar i några fonder på avanza för att se vilka företag som aktiefonden har aktier i och hur stor del andel den utgör av fondens tillgångar.

Jag skulle generellt föreslå indexfonder då dessa har lägre förvaltningsavgifter än aktivt förvaltade, en favorit är nog spiltan investmentbolag som dessutom investerar i Ica Gruppen.

Jag kommer inte spekulera hur det kommer gå för spetsfonder som investerar inom en sektor, du kan självfallet prova detta men då skulle jag föreslå att du regelbundet kollar hur det går för fonden jämfört med en fond som investerar mer brett. Jag har DNB Teknik som har gått väldigt bra men då är jag också verksam inom IT och jag investerar inte inom branscher som jag inte kan.

Men om du är insatt inom livsmedelsbranschen kanske det är intressantare att köpa andelar direkt hos ovannämnda och eventuellt spara i någon indexfond för att sprida äggen.
Citera
2017-01-25, 23:48
  #5
Medlem
Förutspå hur enskilda aktier utvecklas, eller ens vilka sektorer som kommer gå bra, är inget jag kan. Jag äger inga aktier för närvarande annat än genom aktiefonder just av den anledningen. Ska man ändå köpa aktier kan det vara klokt att hålla sig till sådant man kan, eller där man iaf förstår företagets affärsmodell och hur de tjänar pengar.
Citera
2017-01-26, 00:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Förutspå hur enskilda aktier utvecklas, eller ens vilka sektorer som kommer gå bra, är inget jag kan. Jag äger inga aktier för närvarande annat än genom aktiefonder just av den anledningen. Ska man ändå köpa aktier kan det vara klokt att hålla sig till sådant man kan, eller där man iaf förstår företagets affärsmodell och hur de tjänar pengar.

Och diversifiering i bolag och olika branscher. Äg hellre 10-15 bolag i 4-6 olika branscher. Spara regelbundet.
Citera
2017-01-26, 13:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Nu frågar du inte mig men jag skulle föreslå att du kollar i några fonder på avanza för att se vilka företag som aktiefonden har aktier i och hur stor del andel den utgör av fondens tillgångar.

Jag skulle generellt föreslå indexfonder då dessa har lägre förvaltningsavgifter än aktivt förvaltade, en favorit är nog spiltan investmentbolag som dessutom investerar i Ica Gruppen.

Jag kommer inte spekulera hur det kommer gå för spetsfonder som investerar inom en sektor, du kan självfallet prova detta men då skulle jag föreslå att du regelbundet kollar hur det går för fonden jämfört med en fond som investerar mer brett. Jag har DNB Teknik som har gått väldigt bra men då är jag också verksam inom IT och jag investerar inte inom branscher som jag inte kan.

Men om du är insatt inom livsmedelsbranschen kanske det är intressantare att köpa andelar direkt hos ovannämnda och eventuellt spara i någon indexfond för att sprida äggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Förutspå hur enskilda aktier utvecklas, eller ens vilka sektorer som kommer gå bra, är inget jag kan. Jag äger inga aktier för närvarande annat än genom aktiefonder just av den anledningen. Ska man ändå köpa aktier kan det vara klokt att hålla sig till sådant man kan, eller där man iaf förstår företagets affärsmodell och hur de tjänar pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Och diversifiering i bolag och olika branscher. Äg hellre 10-15 bolag i 4-6 olika branscher. Spara regelbundet.

Spiltan Investment Bolag har jag redan, men andelen var inte så stor.
Har även 7-8 indexfonder redan, men har fått lite intresse för aktier.

Det kan vara så att jag tänker lite galet, men jag resonerade för mig själv att aktier/företag som har nått sin stopp inte kommer att öka i mer värde. Var inne på ICA Gruppen inte skulle öka så mycket åren framöver, men dem har ändå börjat satsa mat online, köp av andra verksamheter osv.

Hittade detta på Nordnet som fick mig och tänka om lite grann:
http://www.nordnetbloggen.se/danmark...ie/10/01/2017/
Citera
2017-04-12, 20:58
  #8
Medlem
Pickels67s avatar
Jag kanske kan fortsätta med dumma frågor ang. fonder?
Jag har lite smått börjat intresserat mig för fonder och spar lite då och då.

Min bank, Ica Banken, har ju inte alla fonder som jag vill spara i.
Nu t.ex. skulle jag vilja spara i en global fond som Länsförsäkringar har.
Hur skall jag kunna spara i den fonden?

Måste jag skapa ett konto hos Länsförsäkringar också och börja spara där också?
Då vill ju dom säkert att jag skall byta bank m.m.


Mvh
Citera
2017-04-12, 21:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Jag kanske kan fortsätta med dumma frågor ang. fonder?
Jag har lite smått börjat intresserat mig för fonder och spar lite då och då.

Min bank, Ica Banken, har ju inte alla fonder som jag vill spara i.
Nu t.ex. skulle jag vilja spara i en global fond som Länsförsäkringar har.
Hur skall jag kunna spara i den fonden?

Måste jag skapa ett konto hos Länsförsäkringar också och börja spara där också?
Då vill ju dom säkert att jag skall byta bank m.m.


Mvh

Enklast om du vill kunna nå fler fonder än de ICA erbjuder är att skapa ett konto hos t.ex Avanza eller Nordnet. Du behöver inte byta bank, flytta några tjänster eller dylikt. Bara för över pengar till kontot på Avanza/Nordnet och sköt fondsparandet där. Räkningar, bankkort, lån osv. kan du ha kvar hos din gamla bank.

Kollade vilka fonder Ica har på sitt fondtorg, och det fanns ju inte mycket billigt där inte. Lite fult att de erbjuder fonder från t.ex Swedbank Robur, men då endast de dyra aktiva sådana, och inga av deras indexfonder. Går ju ändå att snickra ihop ett hyfsat paket med billiga aktie (och ränte)fonder från AMF och Spiltan, kanske någon aktiv fond från D&G eller Lannebo osv. Men som du säger, avsaknaden av global indexfond (Eller för den delen Europeiska + Nordamerikanska indexfonder så man kan skapa en egen globalfond) ställer till det lite.
Citera
2017-04-13, 16:04
  #10
Medlem
Pickels67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Enklast om du vill kunna...

...ställer till det lite.

F*n va bra. Tack så mycket för hjälpen
Citera
2017-04-14, 17:20
  #11
Medlem
Vad betyder det när en fond går sämre än index? Måste den gå minus då, eller går den bara sämre än någon form av genomsnitt?
Citera
2017-04-14, 17:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sooofiieee
Vad betyder det när en fond går sämre än index? Måste den gå minus då, eller går den bara sämre än någon form av genomsnitt?
Då går fonden sämre än det benchmark som är valt för fonden, indexet. Sverige som land kan till exempel utgöra ett index. Då är det en samling av hela svenska aktiemarknaden och dennes sammanlagda avkastning. En Sverigefond som investerat brett på svenska marknaden kan exempelvis jämföras med detta index. Ett index kan också vara smalare, till exempel Sveriges 30 största bolag, det måste inte vara hela marknaden och alla storlekar av bolag.

Syftet med aktiv förvaltning är att göra rätt val och sålla bort rötäggen på börsen och axplocka rätt bolag. Tas de dåliga bort så är ju avkastningen högre än börsen i sig som har dessa dåliga bolag som drar ned avkastningen.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2017-04-14 kl. 17:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback