2020-01-15, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men om jag lägger pengar på ett sparkonto så är de ju inte längre kvar på mitt ISK...

Men jag tror jag förstår tanken, att räntan betalar skatten, eller?

Exakt, efter 57 dagar överstiger räntan du tjänat på sparkontot den skatt som blir när du sätter in pengarna på ditt ISK igen.
Citera
2020-01-15, 11:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Exakt, efter 57 dagar överstiger räntan du tjänat på sparkontot den skatt som blir när du sätter in pengarna på ditt ISK igen.
Toppen, tack. Känner att det är läge att plocka ut nu, snart...

Antar att Avanza inte vill att man har för mycket som likvid på deras ISK, eller?
Citera
2020-01-15, 11:16
Avslutad
Citat:
Toppen, tack. Känner att det är läge att plocka ut nu, snart...

Antar att Avanza inte vill att man har för mycket som likvid på deras ISK, eller?

Det struntar Avanza i. De vill väl snarare tvärtom att deras kunder har så mycket kapital som möjligt i Avanza. Det är bara du som förlorar på att ha likvida medel på ditt ISK.
Citera
2020-01-15, 11:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Det struntar Avanza i. De vill väl snarare tvärtom att deras kunder har så mycket kapital som möjligt i Avanza. Det är bara du som förlorar på att ha likvida medel på ditt ISK.
Har hört motsatsen, att de ogillar att man ligger likvid istället för att ha värdepapper och handla med dem.

Men å andra sidan, om jag har ett värdepapper utan att köpa och sälja, tjänar de inget på det.
Citera
2020-01-15, 13:02
Medlem
EthanMarss avatar
Varför kan man inte köpa denna?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/348342/pacific-coast-oil-trust
Citera
2020-01-15, 16:12
Medlem
Citat:
Har hört motsatsen, att de ogillar att man ligger likvid istället för att ha värdepapper och handla med dem.

Men å andra sidan, om jag har ett värdepapper utan att köpa och sälja, tjänar de inget på det.

Avanza kan inte bry sig mindre om ifall du har mycket likvider på ditt ISK eller inte, precis som de lika lite bryr sig om ditt liv, så du kan göra precis som du vill.

Att du däremot pratar om att försöka tajma marknaden och funderar på att gå ur börsen pga dina spekulationer det kommer din plånbok i längden inte tycka om
Citera
2020-01-15, 16:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Att du däremot pratar om att försöka tajma marknaden och funderar på att gå ur börsen pga dina spekulationer det kommer din plånbok i längden inte tycka om
Varför inte det? Det fungerar väl utmärkt.
Citera
2020-01-15, 16:45
Medlem
Försöker igen - ursäktar verkligen dum fråga.
Men jag sitter och suger lite på om jag ska köra 60% på Avanza Global Index eller om det blir 60% i Länsförsäkringar Global Index.
Avanza har ju hälften i avgifter vilket är lockande då jag ska ha detta som en långsiktig investering alltså en plan på 10+ år.
Så hur hade ni tänkt här - kan ni hjälpa mig med för och nackdelar med respektive eller hjälpa mig på traven till att försöka begripa?

Är som sagt väldigt ny och oerfaren kring sånt här och försöker verkligen att lära mig.
Senast redigerad av vossibop 2020-01-15 kl. 16:54.
Citera
2020-01-15, 16:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
Däremot verkar skatten högre på Avanza Global?
Av vilken anledning skulle skatten vara olika beroende på fond?
Citera
2020-01-15, 16:54
Medlem
Citat:
Av vilken anledning skulle skatten vara olika beroende på fond?

Vet du vad det var jag som helt blandade ihop två ting nu, ber om ursäkt haha redigerar inlägget.

Men utöver det så undrar jag fortfarande vad för fördelar och nackdelar ni personligen ser med de två respektive fonderna.

Det jag uppfattat är att Avanza Global har annat skatteavtal med USA på något vänster, det var det jag menade med skatt.
Senast redigerad av vossibop 2020-01-15 kl. 16:57.
Citera
2020-01-15, 16:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Det jag uppfattat är att Avanza Global har annat skatteavtal med USA på något vänster, det var det jag menade med skatt.
Om två olika fonder har exakt samma innehav så är det naturligtvis bättre att ha den med lägre avgifter. Det måste du förstå själv, eller?
Citera
2020-01-15, 17:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Nyfiken på vad det skulle kunna vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in