Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Allra värst är det för BRF-radhus, trippel whammy.
- Höga lån och många kvadratmeter. Lån ofta runt 1.5m för en bostad.
- Sålda för höga priser, ca 50k/kvm, utan egen tomt.
- Avgift där inget ingår. Här kommer trippeln med höga kostnader för el och uppvärmning jmf med nybyggda lägenheter.
Samt att man oftast behöver bil i dessa områden, med begränsade möjligheter till snabbladdning av elbil.
De värsta exempel här kan droppa 80%, ungefär som på 90-talet fast det handlar om miljoner istället för hundratals tusen.
Citat:
Ursprungligen postat av
sammbooostn
80%? Jag måste sluta hänga på Flashback. Blir tyvärr för mycket för domedagsprofetior nu. Vet inte om DViking eller liksom-fb är värst

Får instämma i att -80% antagligen aldrig händer ens på ett sådant objekt. Men visst fasen är -40/50% på vissa av dessa mardrömsobjekt till produkter möjliga.
De blir som DViking radar upp totalt penetrerade på alla finansiella fronter. Särskilt nyproducerade sådana. Jag är ingen domedagsprofet kring bostadsmarknaden men när det kommer till nyproduktion i allmänhet och dessa förbannade BRF-radhus i synnerhet så sitter många i skiten. Fattas bara att de har en tomträttsavgäld som precis ska höjas
Man ska ju ha klart för sig att 90-talskrisen renderade en nedgång om -30%
för index på villamarknaden i Stockholm. Samtidigt som det finns hur många anekdoter som helst om enstaka föreningar som blev värdelösa. Detsamma lär hända den här rundan oavsett hur mycket marknaden i stort tappar. Agnarna skiljs från vetet helt enkelt.
BRF-radhusen är som $ZM på aktiemarknaden och villan med äganderätt i Kalix är som en amerikansk oljeaktie. Calls på radhusbiff från min sida!