2022-05-16, 20:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu finns det väl iofs väldigt mycket luft i byggmaterial och nyckelhusbyggsatser kontra totalkostnaden för en bebyggd fastighet.
Varför har inte du eller andra startat företag som minskat på luften och tagit marknadsandelar?
Låter osannolikt att det skulle finnas oskäliga marginaler i en sektor där produkterna inte är komplicerade. (Även i sektorer med komplicerade produkter som mobiltelefoner dräller det med konkurrenter).
Där produkten/servicen är enkel brukar marginalerna vara snudd på obefintliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sjunker markpriserna dvs fastigheterna så kan både löner och byggmaterialpriser höjas utan att det för den skull bli dyrare totalt sett.
Kommer inte bonden bara avvakta tills lågkonjunkturen är över?

Bankerna forecastar prisfall på 7-10%. Dom kanske får rätt den här gången.
Vore väl inte helt orimligt med en stagnation på några år efter corona uppgången.
2022-05-16, 20:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vet inte om jag räknas till din definition av blt men jag gråter i alla fall inte.
Har mellan 2.6-2.9 miljoner i lån på vårt hus värderat till drygt 6 miljoner.
Trots värderingen amorterar vi fortfarande 2% årligen för att vara skuldfri till pension.

Vi letar dock hus med större tomt så det får gärna falla 20-30%, då byter vi upp oss.
Tror det är många som tänker så. Och en del väntar inte till några 20% utan agerar innan. Så det kan bli så att de där 20-30% aldrig kommer. Framförallt iom att nyproduktionen troligen haltas.
2022-05-16, 20:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vet inte om jag räknas till din definition av blt men jag gråter i alla fall inte.
Har mellan 2.6-2.9 miljoner i lån på vårt hus värderat till drygt 6 miljoner.
Trots värderingen amorterar vi fortfarande 2% årligen för att vara skuldfri till pension.

Vi letar dock hus med större tomt så det får gärna falla 20-30%, då byter vi upp oss.
Ja din situation är inte så intressant, därför jag poängterar att det inte behöver gälla just dig.

Men jag noterar att många sitter med svajig belåning och det börjar krypa fram en insikt om att de nog är fattiga; kanske rent av nettonegativa vid nuvarande marknadsförhållanden. I vanlig svensk ordning kontrar de den känslan med att försöka sparka på någon som är ännu fattigare.

Men att hyresmarknaden - vilken finansieras debit månad för månad - skulle få samma smäll som en marknad med (ordagrant) oändliga betalningsplaner under enorm leverage är ganska fel.
2022-05-16, 21:08
Medlem
OverAndUnders avatar
Många i nybildade föreningar med feta lån lär drabbas av en double whammy när både egna lånets räntor går upp och samtidigt föreningens lån också går upp.

"Ränterallyt märks nu tydligt för bostadsrättsföreningarna och enligt konsultbolaget Finopti, som förhandlar lån för flera hundra föreningars räkning, ligger snitträntorna för 5-åriga lån nu nära 3 procent.

Det gör att kraftiga avgiftshöjningar måste till, hävdar bolagets vd Hans Arén.

Jag kan inte se annat än att kostnaden per kvadrat kommer att öka så mycket att avgifterna kommer att behöva höjas med 35–40 procent”, säger han"

https://www.di.se/nyheter/ranterally...35-40-procent/
2022-05-16, 21:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Många i nybildade föreningar med feta lån lär drabbas av en double whammy när både egna lånets räntor går upp och samtidigt föreningens lån också går upp.

"Ränterallyt märks nu tydligt för bostadsrättsföreningarna och enligt konsultbolaget Finopti, som förhandlar lån för flera hundra föreningars räkning, ligger snitträntorna för 5-åriga lån nu nära 3 procent.

Det gör att kraftiga avgiftshöjningar måste till, hävdar bolagets vd Hans Arén.

Jag kan inte se annat än att kostnaden per kvadrat kommer att öka så mycket att avgifterna kommer att behöva höjas med 35–40 procent”, säger han"

https://www.di.se/nyheter/ranterally...35-40-procent/

Allra värst är det för BRF-radhus, trippel whammy.

- Höga lån och många kvadratmeter. Lån ofta runt 1.5m för en bostad.
- Sålda för höga priser, ca 50k/kvm, utan egen tomt.
- Avgift där inget ingår. Här kommer trippeln med höga kostnader för el och uppvärmning jmf med nybyggda lägenheter.

Samt att man oftast behöver bil i dessa områden, med begränsade möjligheter till snabbladdning av elbil.

De värsta exempel här kan droppa 80%, ungefär som på 90-talet fast det handlar om miljoner istället för hundratals tusen.
2022-05-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

- Avgift där inget ingår. Här kommer trippeln med höga kostnader för el och uppvärmning jmf med nybyggda lägenheter.

Samt att man oftast behöver bil i dessa områden, med begränsade möjligheter till snabbladdning av elbil.

De värsta exempel här kan droppa 80%, ungefär som på 90-talet fast det handlar om miljoner istället för hundratals tusen.

80%? Jag måste sluta hänga på Flashback. Blir tyvärr för mycket för domedagsprofetior nu. Vet inte om DViking eller liksom-fb är värst
Senast redigerad av sammbooostn 2022-05-16 kl. 22:08.
2022-05-16, 22:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
80%? Jag måste sluta hänga på Flashback. Blir tyvärr för mycket för domedagsprofetior nu. Vet inte om DViking eller liksom-fb är värst

Får instämma i att -80% antagligen aldrig händer ens på ett sådant objekt. Men visst fasen är -40/50% på vissa av dessa mardrömsobjekt till produkter möjliga.

De blir som DViking radar upp totalt penetrerade på alla finansiella fronter. Särskilt nyproducerade sådana. Jag är ingen domedagsprofet kring bostadsmarknaden men när det kommer till nyproduktion i allmänhet och dessa förbannade BRF-radhus i synnerhet så sitter många i skiten. Fattas bara att de har en tomträttsavgäld som precis ska höjas

Man ska ju ha klart för sig att 90-talskrisen renderade en nedgång om -30% för index på villamarknaden i Stockholm. Samtidigt som det finns hur många anekdoter som helst om enstaka föreningar som blev värdelösa. Detsamma lär hända den här rundan oavsett hur mycket marknaden i stort tappar. Agnarna skiljs från vetet helt enkelt.

BRF-radhusen är som $ZM på aktiemarknaden och villan med äganderätt i Kalix är som en amerikansk oljeaktie. Calls på radhusbiff från min sida!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-16 kl. 22:23.
2022-05-16, 22:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Det är i en del extrema fall som fallet kan bli 80%, från 5m till ca 1m.

Husen kostar ungefär 2m att bygga så varför betala mer än 1m själv och 1.5m i föreningen?
2022-05-16, 23:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja mina domedagsprofetior är inte att leka med. Förstår att de skrämmer skiten ur även de tuffaste.

Men nu sviktar minnet lite. Har DViking passerat mig? Vad ligger jag på i %. Länk?

Citat:
Det är i en del extrema fall som fallet kan bli 80%, från 5m till ca 1m.
Hm, kan det inte bli så att en del går in och köper innan dess??

Är föreningen liten kan man väl köpa loss >50%. Och så bestämma att man får hyra ut. Och så stiger priset drastiskt. Och så kan man sälja av senare till betydande profit, när lågkonjunkturen gör att CB måste släppa ned räntan.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-05-16 kl. 23:06.
2022-05-16, 23:32
Avstängd
Citat:
Han pekade dock ut ett väldigt speciellt typ av objekt. De där radhusen (och på senare tid snarare ensamma hus) är liksom slutklämmen i paketerad finansiell produkt. När det inte gick att pressa ut mer marginaler ur bostadsrätts-lägenheter (vilket är rätt jävla sjukt med tanke på hur lättlurad marknaden är) började man "bostadsrättsifiera" hus och radhus. Paketera in lån och få det att se "billigt" ut, tills köpeskilling till slut når samma höjd som innan - plus att man nu har berg av lån och massa mellanled som plockat ut pengar utan att förädla något.

Någonstans måste de där enorma "gratis-pengarna" som plockats ut via leverage visa sitt fula tryne, och rimligen är det den som tjongat ut den där köpeskillingen som får betala kalaset.

Hittade själv ett objekt förra våren som jag gillade väldigt mycket. Superfint radhus i perfekt läge. Men sen var det ju det där.. bostadsrätt. Tomträtt. Det går liksom inte att köpa, inte på en marknad där kreti och pleti budar objekten som om det var vanliga ägda boenden. Så personligen har jag helt klart gissat att de där objekten kommer gå åt skogen.
2022-05-17, 00:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Han pekade dock ut ett väldigt speciellt typ av objekt. De där radhusen (och på senare tid snarare ensamma hus) är liksom slutklämmen i paketerad finansiell produkt. När det inte gick att pressa ut mer marginaler ur bostadsrätts-lägenheter (vilket är rätt jävla sjukt med tanke på hur lättlurad marknaden är) började man "bostadsrättsifiera" hus och radhus. Paketera in lån och få det att se "billigt" ut, tills köpeskilling till slut når samma höjd som innan - plus att man nu har berg av lån och massa mellanled som plockat ut pengar utan att förädla något.

Någonstans måste de där enorma "gratis-pengarna" som plockats ut via leverage visa sitt fula tryne, och rimligen är det den som tjongat ut den där köpeskillingen som får betala kalaset.

Hittade själv ett objekt förra våren som jag gillade väldigt mycket. Superfint radhus i perfekt läge. Men sen var det ju det där.. bostadsrätt. Tomträtt. Det går liksom inte att köpa, inte på en marknad där kreti och pleti budar objekten som om det var vanliga ägda boenden. Så personligen har jag helt klart gissat att de där objekten kommer gå åt skogen.

Här är den där dödsföreningen som kommer ligga ute hos Kronofogden 2023

https://www.karstapark3.se/parhus

Snart klart för inflytt och det mesta är osålt. Marknaden kraschar nu i slowmotion och detta ligger redan helt fel prismässigt. Game Over BLT.
2022-05-17, 00:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Här är den där dödsföreningen som kommer ligga ute hos Kronofogden 2023

https://www.karstapark3.se/parhus

Snart klart för inflytt och det mesta är osålt. Marknaden kraschar nu i slowmotion och detta ligger redan helt fel prismässigt. Game Over BLT.

Ahhh, vilken skit. Är det sprucken bubbla någonstans så är det fan i Kårsta, Vallentuna.

Tidigare fas i detta BRF-spektakel: https://www.booli.se/annons/4339523

Såld för 3.3m på huspeaken men de vill ha 4.4m för de nya i fas 3 nu. Granskar man fas 3s ekonomiska plan så behöver de nästan fördubbla årsavgiften redan vid inflytt

https://crm.fasad.eu/api/document/re...mentid/3060495

Marken verkar vara köpt för 3.3m?

https://www.booli.se/bostad/4290724

Men sen såld till BRF för 40m! Haha, helt galet.

Uppgraderar fallhöjden till 100%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in