2022-05-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Angende bostadsrtter:

"Rnterallyt bddar fr avgiftschock: Kommer att behva hjas med 3540 procent"

https://www.di.se/nyheter/ranterally...BEEZ0P9GLRSc-s
Jao, detta skulle jag se som den i nrtid strsta faran fr svenska hushll. Bara fr att kreti och pleti inte fattar vad leverage r, betyder inte detta att de inte redan deltar i en komplex finansiell marknad under sinnessjuk leverage. Det packeteras ju s prydligt att kreti och pleti gr p visningar och kallar amortering, rntor och underhll fr "hyran".

Den typen av kande leverage vi sett inom bostadsrttsmarknaden imploderar alltid. ALLTID. Det kan hnda efter dagar, r eller generationer, men det imploderar ALLTID - fr det konvergerar inte mot stabilitet; aktiviteten kar tills den inte kar lngre. Och nr det smller gr det snabbt, fr en likvidering skapar en annan tills hela pyramiden rasat.

2017 sg vi sopor som Oscar Properties (jo, jag vet att Oscar sjlv blev rik) g under. Detta var nog bra fr marknaden. Men jag vet inte riktigt vilka ben som ska kapas om vi imploderar 2022.

Paketeringen med bostadsrtter r fachinerande fr att den innefattar idag s mnga aktrer, s mnga led av rent seeking, det har bara vxt och vxt. Och som pelare till pyramiden str dr kreti och pletis med vanliga svenssonjobb och inte bara 4x hvstng utan ven beroende till grannens 4x hvstng (om din bostadsrttsgranne gr i konkurs kanske din andra granne gr det ocks, och om bda dessa gr i konkurs gr nog du det ocks; s bubblar det upp tills folk p efterhand str och sger "oofan, s freningen lg p typ 100x hvstng allts, sedr?").

Vi fr se om det hnder nu, men om det hnder kan inte ens den statliga planekonomin Sverige gra ngot t saken (frutom att typ skriva av alla ln, d.v.s. ngon typ av subventionerat konkurs-frfarande... vilket andra sidan kan hnda om politiker kommer ikvl; kom ihg att korruption r lagligt i Sverige).
2022-05-16, 16:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Angende bostadsrtter:

"Rnterallyt bddar fr avgiftschock: Kommer att behva hjas med 3540 procent"

https://www.di.se/nyheter/ranterally...BEEZ0P9GLRSc-s

Ngon som kan posta texten? ver viken tidsperiod tnker han tex?

Att rntorna enskilt skulle ge upphov till 35-40% hgre avgifter ser jag som osannolikt i snittfreningen. Dremot hgst troligt i nyproduktion.

Snittbelningen r 6K/kvm idag i befintligt bestnd och drygt 14-15K/kvm i nyprod vill jag minnas.

Trippla rntekostnaden mot idag blir drygt 120 kr extra per kvadratmeter och r allts (0,02 * 6 000), dvs 750 kr i mnaden fr en trea p 75 kvadrat.
2022-05-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ngon som kan posta texten? ver viken tidsperiod tnker han tex?

Att rntorna enskilt skulle ge upphov till 35-40% hgre avgifter ser jag som osannolikt i snittfreningen. Dremot hgst troligt i nyproduktion.

Snittbelningen r 6K/kvm idag i befintligt bestnd och drygt 14-15K/kvm i nyprod vill jag minnas.

Trippla rntekostnaden mot idag blir drygt 120 kr extra per kvadratmeter och r allts (0,02 * 6 000), dvs 750 kr i mnaden fr en trea p 75 kvadrat.

Frn Du:
"Rknat p en lgenhet med strax ver 10.000 kronor i ln per kvadratmeter, med en snittrnta som kar frn 1 procent till 3 procent till 2023/2024, och med driftskostnader som kar med 25 procent under samma period, behver avgiften hjas med 35 procent fr att tcka kostnadskningen."
2022-05-16, 17:52
Medlem
flukkes avatar
Inte bara bostadsgare ska f lttnader och bidrag anser hyresgstfreningen.
Mnga hyresvrdar kommer med hga krav p hyreshjningar d priset p el, fjrrvrme och material har skjutit i hjden. En kostnad som sjlvklart ska betalas av hyresgsterna i slutndan med hgre hyror.

https://www.di.se/nyheter/hyresgastf...r-hyresgaster/

Ska bli spnnande att se om det inte blir ett par rejla hyreshjningar framver, s att ven de i hyresrtt drabbas av inflationen. Om inte bolagen fr igenom de hjningar de behver kommer vi nog se mnga fall av okynnes renoveringar fr att p s vis tvinga upp hyran.
2022-05-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Mnga hyresvrdar kommer med hga krav p hyreshjningar d priset p el, fjrrvrme och material har skjutit i hjden. En kostnad som sjlvklart ska betalas av hyresgsterna i slutndan med hgre hyror.

Ska bli spnnande att se om det inte blir ett par rejla hyreshjningar framver, s att ven de i hyresrtt drabbas av inflationen. Om inte bolagen fr igenom de hjningar de behver kommer vi nog se mnga fall av okynnes renoveringar fr att p s vis tvinga upp hyran.
Sjlvfallet blir allting dyrare vid inflation och hgre rntor, inklusive hyror.

Men det r roligt att flja alla verbelnad grtmongos (jag vet inte om du r en av dem) som r ngonstants kring "bargaining" i processen och frsker hvda typ "ameh, ameh, ameh, de kommer bli nnu vrre fr hyresrtter jueeeh".

Fr n, det kommer det sklart inte (givet att marknaden kraschar). Det r inte nra. Hyror och hyresrtter r nmligen frankrade i faktiska betalningsfrmgor, du fr inte en spiral av likvideringar.

Livet blir jobbigt fr alla fattiga mnniskor vid ekonomisk nedgng - oavsett om det r fattiga hyresgster eller fattiga bostadsrttsinnehavare - men hyresmarknaden smller inte.
2022-05-16, 18:26
Medlem
Har man en hyresrtt som r relativt billig ska man nog hlla hrt i den.

I min stad dr kostar en 3:a (nyproducerad) runt 14tkr/mn.

Gr rntan upp till 7% samt min avgift till min frening dubblas, bor jag fortfarande billigare n ovan nmnda 3:a. Att f tag i en inom kommunen tar c:a 6-8 r, och d kommer du till ett MENA-omrde.

Dock tror jag att vi har mnga problem om vi vl kommer till 7% inom en vldigt kort tidsperiod.

Tnker nya BRF:er ligger vl inte sllan p ln runt 15-20tkr/kvm, speciellt i Gteborg/Stockholm.
2022-05-16, 18:39
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke

Lga hyreshjningar r en av f saker som fn. hller tillbaka KPI-kningarna. Det r den strsta enskilda posten i KPI-berkningen, s skulle hyror brja hjas 4-5-6% ger det en kraftig boost till KPI verlag. Men lite ondigt att spekulera i detta nu d det inte r aktuellt ens med ngra frhandlingar frrn om ca 6 mnader.

Det r vl bara att gra hyran avdragsgill mot inkomsten samt hja bostadsbidragen s blir det vl balans, symmetri och rttvisa till alla i evigheten, amen.
2022-05-16, 18:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Har man en hyresrtt som r relativt billig ska man nog hlla hrt i den.

I min stad dr kostar en 3:a (nyproducerad) runt 14tkr/mn.

Gr rntan upp till 7% samt min avgift till min frening dubblas, bor jag fortfarande billigare n ovan nmnda 3:a. Att f tag i en inom kommunen tar c:a 6-8 r, och d kommer du till ett MENA-omrde.

Dock tror jag att vi har mnga problem om vi vl kommer till 7% inom en vldigt kort tidsperiod.

Tnker nya BRF:er ligger vl inte sllan p ln runt 15-20tkr/kvm, speciellt i Gteborg/Stockholm.

I vilken stad frutom Stockholm kostar en trea 14k/mn i hyra? Stockholm innerstad ligger runt 16k/mn nu 2022.

Om du kommer under 14k/mn vid dubblad avgift (frn 4k till 8k) och 7% rnta har du ca 1.5m i ln, vilket p 75 kvm betyder att lgenheten kostar 20k/kvm. Bostadsmarknaden i Mgelkping kanske inte r s relevant fr trden...
2022-05-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
I vilken stad frutom Stockholm kostar en trea 14k/mn i hyra? Stockholm innerstad ligger runt 16k/mn nu 2022.

Om du kommer under 14k/mn vid dubblad avgift (frn 4k till 8k) och 7% rnta har du ca 1.5m i ln, vilket p 75 kvm betyder att lgenheten kostar 20k/kvm. Bostadsmarknaden i Mgelkping kanske inte r s relevant fr trden...

Jag har 1,275mkr i ln, rntan vid 7% blir d ~5200kr/mn (behver sledes inte amortera).

Avgiften vid 7% skulle ligga p ungefr det dubbla idag, d vi har en rnteknslig p ungefr 15%, d.v.s. 7000kr (vr bundna rntor ligger p 2% i snitt). Dessa blev dock vldigt behndigt precis omfrhandlade och gr ut 2027.

S runt 12tkr per mnad vid 7%. Lgenheten ligger strax norr om Gteborg, i ett villakvarter. Och nu sa jag nybyggd 3:a, kollade precis p HomeQ, 12900/mn, s okej, frlt, jag hade fel.

Var hur arg du vill p alla "BLTs", men vissa av oss har verkligen tagit hjd och amorterat vldigt hrt fr att klara dessa omstndigheter.

Men har man en vldigt hgt belnad frening, hga skulder, relativt lg ln och en redan hg avgift att det kan blir tufft framver, men men, snt r livet.
Senast redigerad av sammbooostn 2022-05-16 kl. 19:10.
2022-05-16, 19:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Jag har 1,275mkr i ln, rntan vid 7% blir d ~5200kr/mn (behver sledes inte amortera).

Avgiften vid 7% skulle ligga p ungefr det dubbla idag, d vi har en rnteknslig p ungefr 15%, d.v.s. 7000kr (vr bundna rntor ligger p 2% i snitt). Dessa blev dock vldigt behndigt precis omfrhandlade och gr ut 2027.

S runt 12tkr per mnad vid 7%. Lgenheten ligger strax norr om Gteborg, i ett villakvarter. Och nu sa jag nybyggd 3:a, kollade precis p HomeQ, 12900/mn, s okej, frlt, jag hade fel.

Var hur arg du vill p alla "BLTs", men vissa av oss har verkligen tagit hjd och amorterat vldigt hrt fr att klara dessa omstndigheter.

Men har man en vldigt hgt belnad frening, hga skulder, relativt lg ln och en redan hg avgift att det kan blir tufft framver, men men, snt r livet.

Om man bor p Strandvgen i Stockholm och har 0 kr i ln kan rntan bli 10% utan att man fr ngon kad mnadsutgift. Vet inte hur du tror att din egna specifika situation r relevant p ngot stt fr en diskussion kring en eventuell bostadsbubbla?

Det r ingen som borde vara arg varken p BLTs eller Hyresmuppar. Ilskan borde riktas mot de ansvariga inom politik och nringsliv som korrumperat ihop den felfungerande bostadssituationen i landet dr folk fr betala hga hyror, st i k eller skuldstta sig fr livet fr att bo i en helt ordinr lgenhet eller hus.

Som vanligt kommer de som kom in sist drabbas hrdast i verbelnade lgenheter i skuldtyngda freningar samtidigt som de i vrigt r hnvisade till nyproduktion (som i all vsentlighet redan har hyror ver marknadshyra).
2022-05-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om man bor p Strandvgen i Stockholm och har 0 kr i ln kan rntan bli 10% utan att man fr ngon kad mnadsutgift. Vet inte hur du tror att din egna specifika situation r relevant p ngot stt fr en diskussion kring en eventuell bostadsbubbla?

Det r ingen som borde vara arg varken p BLTs eller Hyresmuppar. Ilskan borde riktas mot de ansvariga inom politik och nringsliv som korrumperat ihop den felfungerande bostadssituationen i landet dr folk fr betala hga hyror, st i k eller skuldstta sig fr livet fr att bo i en helt ordinr lgenhet eller hus.

Som vanligt kommer de som kom in sist drabbas hrdast i verbelnade lgenheter i skuldtyngda freningar samtidigt som de i vrigt r hnvisade till nyproduktion (som i all vsentlighet redan har hyror ver marknadshyra).

Fair enough, och jag hller till stor del med dig. Jag missade sjlv racet och fick kpa in mig dyrt, s jag har vl i grund och botten samma invndringar som du har mot marknaden.
2022-05-16, 19:58
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Sjlvfallet blir allting dyrare vid inflation och hgre rntor, inklusive hyror.

Men det r roligt att flja alla verbelnad grtmongos (jag vet inte om du r en av dem) som r ngonstants kring "bargaining" i processen och frsker hvda typ "ameh, ameh, ameh, de kommer bli nnu vrre fr hyresrtter jueeeh".

Fr n, det kommer det sklart inte (givet att marknaden kraschar). Det r inte nra. Hyror och hyresrtter r nmligen frankrade i faktiska betalningsfrmgor, du fr inte en spiral av likvideringar.

Livet blir jobbigt fr alla fattiga mnniskor vid ekonomisk nedgng - oavsett om det r fattiga hyresgster eller fattiga bostadsrttsinnehavare - men hyresmarknaden smller inte.
Vet inte om jag rknas till din definition av blt men jag grter i alla fall inte.
Har mellan 2.6-2.9 miljoner i ln p vrt hus vrderat till drygt 6 miljoner.
Trots vrderingen amorterar vi fortfarande 2% rligen fr att vara skuldfri till pension.

Vi letar dock hus med strre tomt s det fr grna falla 20-30%, d byter vi upp oss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in