2022-05-16, 20:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu finns det vl iofs vldigt mycket luft i byggmaterial och nyckelhusbyggsatser kontra totalkostnaden fr en bebyggd fastighet.
Varfr har inte du eller andra startat fretag som minskat p luften och tagit marknadsandelar?
Lter osannolikt att det skulle finnas oskliga marginaler i en sektor dr produkterna inte r komplicerade. (ven i sektorer med komplicerade produkter som mobiltelefoner drller det med konkurrenter).
Dr produkten/servicen r enkel brukar marginalerna vara snudd p obefintliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sjunker markpriserna dvs fastigheterna s kan bde lner och byggmaterialpriser hjas utan att det fr den skull bli dyrare totalt sett.
Kommer inte bonden bara avvakta tills lgkonjunkturen r ver?

Bankerna forecastar prisfall p 7-10%. Dom kanske fr rtt den hr gngen.
Vore vl inte helt orimligt med en stagnation p ngra r efter corona uppgngen.
2022-05-16, 20:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vet inte om jag rknas till din definition av blt men jag grter i alla fall inte.
Har mellan 2.6-2.9 miljoner i ln p vrt hus vrderat till drygt 6 miljoner.
Trots vrderingen amorterar vi fortfarande 2% rligen fr att vara skuldfri till pension.

Vi letar dock hus med strre tomt s det fr grna falla 20-30%, d byter vi upp oss.
Tror det r mnga som tnker s. Och en del vntar inte till ngra 20% utan agerar innan. S det kan bli s att de dr 20-30% aldrig kommer. Framfrallt iom att nyproduktionen troligen haltas.
2022-05-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vet inte om jag rknas till din definition av blt men jag grter i alla fall inte.
Har mellan 2.6-2.9 miljoner i ln p vrt hus vrderat till drygt 6 miljoner.
Trots vrderingen amorterar vi fortfarande 2% rligen fr att vara skuldfri till pension.

Vi letar dock hus med strre tomt s det fr grna falla 20-30%, d byter vi upp oss.
Ja din situation r inte s intressant, drfr jag pongterar att det inte behver glla just dig.

Men jag noterar att mnga sitter med svajig belning och det brjar krypa fram en insikt om att de nog r fattiga; kanske rent av nettonegativa vid nuvarande marknadsfrhllanden. I vanlig svensk ordning kontrar de den knslan med att frska sparka p ngon som r nnu fattigare.

Men att hyresmarknaden - vilken finansieras debit mnad fr mnad - skulle f samma smll som en marknad med (ordagrant) ondliga betalningsplaner under enorm leverage r ganska fel.
2022-05-16, 21:08
Medlem
OverAndUnders avatar
Mnga i nybildade freningar med feta ln lr drabbas av en double whammy nr bde egna lnets rntor gr upp och samtidigt freningens ln ocks gr upp.

"Rnterallyt mrks nu tydligt fr bostadsrttsfreningarna och enligt konsultbolaget Finopti, som frhandlar ln fr flera hundra freningars rkning, ligger snittrntorna fr 5-riga ln nu nra 3 procent.

Det gr att kraftiga avgiftshjningar mste till, hvdar bolagets vd Hans Arn.

Jag kan inte se annat n att kostnaden per kvadrat kommer att ka s mycket att avgifterna kommer att behva hjas med 3540 procent, sger han"

https://www.di.se/nyheter/ranterally...35-40-procent/
2022-05-16, 21:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Mnga i nybildade freningar med feta ln lr drabbas av en double whammy nr bde egna lnets rntor gr upp och samtidigt freningens ln ocks gr upp.

"Rnterallyt mrks nu tydligt fr bostadsrttsfreningarna och enligt konsultbolaget Finopti, som frhandlar ln fr flera hundra freningars rkning, ligger snittrntorna fr 5-riga ln nu nra 3 procent.

Det gr att kraftiga avgiftshjningar mste till, hvdar bolagets vd Hans Arn.

Jag kan inte se annat n att kostnaden per kvadrat kommer att ka s mycket att avgifterna kommer att behva hjas med 3540 procent, sger han"

https://www.di.se/nyheter/ranterally...35-40-procent/

Allra vrst r det fr BRF-radhus, trippel whammy.

- Hga ln och mnga kvadratmeter. Ln ofta runt 1.5m fr en bostad.
- Slda fr hga priser, ca 50k/kvm, utan egen tomt.
- Avgift dr inget ingr. Hr kommer trippeln med hga kostnader fr el och uppvrmning jmf med nybyggda lgenheter.

Samt att man oftast behver bil i dessa omrden, med begrnsade mjligheter till snabbladdning av elbil.

De vrsta exempel hr kan droppa 80%, ungefr som p 90-talet fast det handlar om miljoner istllet fr hundratals tusen.
2022-05-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

- Avgift dr inget ingr. Hr kommer trippeln med hga kostnader fr el och uppvrmning jmf med nybyggda lgenheter.

Samt att man oftast behver bil i dessa omrden, med begrnsade mjligheter till snabbladdning av elbil.

De vrsta exempel hr kan droppa 80%, ungefr som p 90-talet fast det handlar om miljoner istllet fr hundratals tusen.

80%? Jag mste sluta hnga p Flashback. Blir tyvrr fr mycket fr domedagsprofetior nu. Vet inte om DViking eller liksom-fb r vrst
Senast redigerad av sammbooostn 2022-05-16 kl. 22:08.
2022-05-16, 22:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
80%? Jag mste sluta hnga p Flashback. Blir tyvrr fr mycket fr domedagsprofetior nu. Vet inte om DViking eller liksom-fb r vrst

Fr instmma i att -80% antagligen aldrig hnder ens p ett sdant objekt. Men visst fasen r -40/50% p vissa av dessa mardrmsobjekt till produkter mjliga.

De blir som DViking radar upp totalt penetrerade p alla finansiella fronter. Srskilt nyproducerade sdana. Jag r ingen domedagsprofet kring bostadsmarknaden men nr det kommer till nyproduktion i allmnhet och dessa frbannade BRF-radhus i synnerhet s sitter mnga i skiten. Fattas bara att de har en tomtrttsavgld som precis ska hjas

Man ska ju ha klart fr sig att 90-talskrisen renderade en nedgng om -30% fr index p villamarknaden i Stockholm. Samtidigt som det finns hur mnga anekdoter som helst om enstaka freningar som blev vrdelsa. Detsamma lr hnda den hr rundan oavsett hur mycket marknaden i stort tappar. Agnarna skiljs frn vetet helt enkelt.

BRF-radhusen r som $ZM p aktiemarknaden och villan med gandertt i Kalix r som en amerikansk oljeaktie. Calls p radhusbiff frn min sida!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-16 kl. 22:23.
2022-05-16, 22:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Det r i en del extrema fall som fallet kan bli 80%, frn 5m till ca 1m.

Husen kostar ungefr 2m att bygga s varfr betala mer n 1m sjlv och 1.5m i freningen?
2022-05-16, 23:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja mina domedagsprofetior r inte att leka med. Frstr att de skrmmer skiten ur ven de tuffaste.

Men nu sviktar minnet lite. Har DViking passerat mig? Vad ligger jag p i %. Lnk?

Citat:
Det r i en del extrema fall som fallet kan bli 80%, frn 5m till ca 1m.
Hm, kan det inte bli s att en del gr in och kper innan dess??

r freningen liten kan man vl kpa loss >50%. Och s bestmma att man fr hyra ut. Och s stiger priset drastiskt. Och s kan man slja av senare till betydande profit, nr lgkonjunkturen gr att CB mste slppa ned rntan.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-05-16 kl. 23:06.
2022-05-16, 23:32
Medlem
Citat:
Han pekade dock ut ett vldigt speciellt typ av objekt. De dr radhusen (och p senare tid snarare ensamma hus) r liksom slutklmmen i paketerad finansiell produkt. Nr det inte gick att pressa ut mer marginaler ur bostadsrtts-lgenheter (vilket r rtt jvla sjukt med tanke p hur lttlurad marknaden r) brjade man "bostadsrttsifiera" hus och radhus. Paketera in ln och f det att se "billigt" ut, tills kpeskilling till slut nr samma hjd som innan - plus att man nu har berg av ln och massa mellanled som plockat ut pengar utan att frdla ngot.

Ngonstans mste de dr enorma "gratis-pengarna" som plockats ut via leverage visa sitt fula tryne, och rimligen r det den som tjongat ut den dr kpeskillingen som fr betala kalaset.

Hittade sjlv ett objekt frra vren som jag gillade vldigt mycket. Superfint radhus i perfekt lge. Men sen var det ju det dr.. bostadsrtt. Tomtrtt. Det gr liksom inte att kpa, inte p en marknad dr kreti och pleti budar objekten som om det var vanliga gda boenden. S personligen har jag helt klart gissat att de dr objekten kommer g t skogen.
2022-05-17, 00:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Han pekade dock ut ett vldigt speciellt typ av objekt. De dr radhusen (och p senare tid snarare ensamma hus) r liksom slutklmmen i paketerad finansiell produkt. Nr det inte gick att pressa ut mer marginaler ur bostadsrtts-lgenheter (vilket r rtt jvla sjukt med tanke p hur lttlurad marknaden r) brjade man "bostadsrttsifiera" hus och radhus. Paketera in ln och f det att se "billigt" ut, tills kpeskilling till slut nr samma hjd som innan - plus att man nu har berg av ln och massa mellanled som plockat ut pengar utan att frdla ngot.

Ngonstans mste de dr enorma "gratis-pengarna" som plockats ut via leverage visa sitt fula tryne, och rimligen r det den som tjongat ut den dr kpeskillingen som fr betala kalaset.

Hittade sjlv ett objekt frra vren som jag gillade vldigt mycket. Superfint radhus i perfekt lge. Men sen var det ju det dr.. bostadsrtt. Tomtrtt. Det gr liksom inte att kpa, inte p en marknad dr kreti och pleti budar objekten som om det var vanliga gda boenden. S personligen har jag helt klart gissat att de dr objekten kommer g t skogen.

Hr r den dr ddsfreningen som kommer ligga ute hos Kronofogden 2023

https://www.karstapark3.se/parhus

Snart klart fr inflytt och det mesta r oslt. Marknaden kraschar nu i slowmotion och detta ligger redan helt fel prismssigt. Game Over BLT.
2022-05-17, 00:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Hr r den dr ddsfreningen som kommer ligga ute hos Kronofogden 2023

https://www.karstapark3.se/parhus

Snart klart fr inflytt och det mesta r oslt. Marknaden kraschar nu i slowmotion och detta ligger redan helt fel prismssigt. Game Over BLT.

Ahhh, vilken skit. r det sprucken bubbla ngonstans s r det fan i Krsta, Vallentuna.

Tidigare fas i detta BRF-spektakel: https://www.booli.se/annons/4339523

Sld fr 3.3m p huspeaken men de vill ha 4.4m fr de nya i fas 3 nu. Granskar man fas 3s ekonomiska plan s behver de nstan frdubbla rsavgiften redan vid inflytt

https://crm.fasad.eu/api/document/re...mentid/3060495

Marken verkar vara kpt fr 3.3m?

https://www.booli.se/bostad/4290724

Men sen sld till BRF fr 40m! Haha, helt galet.

Uppgraderar fallhjden till 100%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in