Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Kul att du inte hade ett enda vettigt mot argument mot något i mitt ursprungliga inlägg.
Jag kan försöka. Jag tror inte du kommer ta åt dig, men jag vet att andra som läser mer än dom skriver, och är mer mottagliga för ärlig diskussion kan ta åt sig så vi kör:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Fattar verkligen inte hur alla krypto-bros kan vara så bombsäkra på att den kommer gå upp i längden.
För att det finns mer som talar för det än vad som talar emot det, iaf om vi pratar om Bitcoin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Det stora problem jag ser med Bitcoin långsiktigt är:
90%+ är redan minat, en snabb googling säger att ca 1.3% av världens befolkning äger Bitcoin överhuvudtaget. Således kommer vi behöva vända upp och ner på hela världsekonomin där en bråkdel av de där 1.3% sitter på enorma mängder rikedom på "bekostnad" av resten av världen. I vems intresse ligger detta?
Hur mycket som är minat är ganska irrelevant. Pris påverkas negativt av inflation så ju mindre marknaden späs ut, desto bättre för priset. Detta gäller alla marknader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Bitcoin må vara den första krypto valutan(?), men inte nödvändigtvis den bästa rent tekniskt.
Bitcoin är den ultimata tekniken för sitt
syfte. Det finns inget du kan lägga till utan att göra den sämre på en annan parameter.
Du kan kopiera Bitcoin koden, många har försökt göra Bitcoin cloner, men du kommer ha problem att få marknaden att börja använda en kopia som inte tillför något som Bitcoin redan gör.
(fetmarkerade "syfte", för du behöver fundera på detta när det gäller Bitcoin vs andra kryptos som har andra syften)
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Monero är väl betydligt mer anonym t.ex. Just anonymiteten är den ENDA anledning jag personligen sett Bitcoin användas på riktigt för, och var definitivt en stor bidragande faktor som startade igång hela tåget.
Monero har funnit i snart 10 år. Marknaden verkar inte gilla anonymiteten, eller hur tolkar du utvecklingen? Monero används som ett tillfälligt lager att utföra transaktioner i. Man växlar till monero, utför sin transaktion och växlar sedan tillbaka. Det ger inte Monero något större värde.
En annan faktor är att Monero inte klarar av alla regleringar och krav som finansinspektioner har, vilket gör att ingen seriös aktör vill ta i Monero med tång. Den används mest bara av folk som vill hålla sig undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Kort sagt är det långt ifrån säkert att just Bitcoin kommer vara den dominanta krypton även om vi leker med tanken att krypto rentav tar över världen.
Men som det är nu så är Bitcoin ohotad och har så varit under hela (!) sin livstid.
Jämför med internet, det kan komma ett mycket bättre internet i morgon, men det håller inte investerare att gå all in i satsningar på antagandet att internet kommer forsätta frodas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Med det sagt är Blockchain en jävligt intressant teknik som antagligen kommer gå att använda till mycket i framtiden, men det är långt ifrån samma sak som att just Bitcoin kommer lyckas. Kort sagt kan Blockchain definitivt användas och lyckas UTAN Bitcoin, och t.om Krypto kan lyckas UTAN Bitcoin.
Ja, det finns mycket att använda blockchain till utöver det Bitcoin löser. Därför har vi 10 000 olika kryptovalutor. Ingen konkurrerar dock med Bitcoin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Det är lite som IT-bubblan på 90 talet, alla var 100% rätt ute angående att internet skulle förändra allt och bli hur stort som helst. Men det betydde uppenbarligen inte att varenda affärsidé som bygger på internet var bra.
Se Bitcoin som internet, och Luna som ett av företagen som gick under när bubblan sprack vid milleneskifet. Bitcoin är en färdig produkt. Allt som byggs på Bitcoin utöver detta är ren bonus och ökar Bitcoins värde än mer. Men även utan allt detta så har Bitcoin som "apex store of value" potensial att 10x:a de kommande 10 åren och aldrig sluta stiga i värde på längre sikt.
Det finns inget i universum som är så unikt och samtidigt fungibelt som Bitcoin. Klart det är intressant att investera i, i dessa tider av skenande inflation.