Citat:
Ursprungligen postat av
SunshineUnit
Jag tycker att det framkommer mer och mer att varken Billgren eller Wood förmår att göra några djupare analyser av sakerna de bloggar om. Bägge två har skrivit om böcker som är i ropet, Anna Björklunds "Kvinnomanualen" och Karolina Ramqvists "Bröd och mjölk". Jag har inte hunnit läsa Björklunds bok och är ärligt talat inte intresserad av hennes bakåtsträvande hobbyfilosoferande kring kvinnorollen, men Ramqvists har jag läst, och att beskriva den som att "allt låter så himla gott och språket är underbart" när det är en bok som handlar om mat och dess komplicerade förhållande till kropp, klass och relationer får mig att tro att hon antingen inte har läst boken utan bara om boken, eller att hon inte förstår vad den handlar om. Jag fick samma känsla när Woodan skrev att hon läser den och om "Kvinnomanualen", det enda hon skrev är att hon reflekterade över sin egen kvinnoroll och att hon både höll med och inte höll med men tyckte om. Ingen analys, inget resonemang, bara att hon läser två trendiga böcker.
Ramqvists senaste är helt fantstisk, tycker iofs allt hon skriver blir till guld, men utan att gå in på en djupare analys här kan man ju konstatera att Elsa nog knappast ens "börjat på boken" som hon påstår i sitt inlägg - om det hon tar med sig är att allt låter gott?
Eller så är hon bara så infantil att hon inte förstår sammanhanget.
Pinsamt är det hur som helst.