2022-05-13, 10:57
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineUnit
Jag tycker att det framkommer mer och mer att varken Billgren eller Wood förmår att göra några djupare analyser av sakerna de bloggar om. Bägge två har skrivit om böcker som är i ropet, Anna Björklunds "Kvinnomanualen" och Karolina Ramqvists "Bröd och mjölk". Jag har inte hunnit läsa Björklunds bok och är ärligt talat inte intresserad av hennes bakåtsträvande hobbyfilosoferande kring kvinnorollen, men Ramqvists har jag läst, och att beskriva den som att "allt låter så himla gott och språket är underbart" när det är en bok som handlar om mat och dess komplicerade förhållande till kropp, klass och relationer får mig att tro att hon antingen inte har läst boken utan bara om boken, eller att hon inte förstår vad den handlar om. Jag fick samma känsla när Woodan skrev att hon läser den och om "Kvinnomanualen", det enda hon skrev är att hon reflekterade över sin egen kvinnoroll och att hon både höll med och inte höll med men tyckte om. Ingen analys, inget resonemang, bara att hon läser två trendiga böcker.

Ramqvists senaste är helt fantstisk, tycker iofs allt hon skriver blir till guld, men utan att gå in på en djupare analys här kan man ju konstatera att Elsa nog knappast ens "börjat på boken" som hon påstår i sitt inlägg - om det hon tar med sig är att allt låter gott?
Eller så är hon bara så infantil att hon inte förstår sammanhanget.
Pinsamt är det hur som helst.
Citera
2022-05-13, 12:18
Medlem
Fick vi någon uppföljning ang traderafiaskot?? Eller låtsas hon bara som att det aldrig hände?
Citera
2022-05-13, 12:24
Medlem
Branogbitters avatar
Ja. Jg har hävdat i ett antal inlägg här i tråden att Elsa är korkad. I meningen obildad, infantil och utan förmåga till djupare analys eller resonemang vare sig det gäller henne själv eller hennes omvärld. Att hon inte läser böcker tycker jag är uppenbart. Jag tror hon kanske försöker ibland men att hon tröttnar snabbt, då det inte ger de ”snabba kickar” hon är beroende av. Jag gissar att hon vissa stunder inser detta, att hon står utanför och inte fixar att delta i den kulturella sfär hon så gärna vill tillhöra, samtidigt som hon (likt de flesta hon umgås med) är så otroligt upptagen av sig själv och har huvudet så långt uppkört i sin egen röv att detta inte påverkar henne nämnvärt men än möjligen resulterar i gnälliga, självömkande inlägg på bloggen ibland.
Citera
2022-05-13, 12:24
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambib
Fick vi någon uppföljning ang traderafiaskot?? Eller låtsas hon bara som att det aldrig hände?
Blev ingen uppföljning
Citera
2022-05-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineUnit
Jag tycker att det framkommer mer och mer att varken Billgren eller Wood förmår att göra några djupare analyser av sakerna de bloggar om. Bägge två har skrivit om böcker som är i ropet, Anna Björklunds "Kvinnomanualen" och Karolina Ramqvists "Bröd och mjölk". Jag har inte hunnit läsa Björklunds bok och är ärligt talat inte intresserad av hennes bakåtsträvande hobbyfilosoferande kring kvinnorollen, men Ramqvists har jag läst, och att beskriva den som att "allt låter så himla gott och språket är underbart" när det är en bok som handlar om mat och dess komplicerade förhållande till kropp, klass och relationer får mig att tro att hon antingen inte har läst boken utan bara om boken, eller att hon inte förstår vad den handlar om. Jag fick samma känsla när Woodan skrev att hon läser den och om "Kvinnomanualen", det enda hon skrev är att hon reflekterade över sin egen kvinnoroll och att hon både höll med och inte höll med men tyckte om. Ingen analys, inget resonemang, bara att hon läser två trendiga böcker.
Samma sak gäller när de skriver om design och mode. De använder grunda resonemang och begrepp som "tidlös" och "klassiker" utan att beskriva varför de tycker som de tycker i någon djupare mening. Inte nog med att det framstår som poserande, det verkar oproffsigt att fokusera såpass mycket på ett område men uppvisa så lite kompetens och vilja att förkovra sig inom det att man kan röra sig bortom vad som är trendigt och finns på Ett hem eller säljs på Svenskt Tenn. T ex dagens inlägg med mässingljusstaken. Det enda Elsa skriver om den är att den " finns bland annat på Ett Hem och jag tycker den är så tidlöst fin med mässingen som pateneras naturligt med tiden." Varför är den tidlös i hennes tycke? Vad i formspråket gör den tidlös, när designades den, vad i designen gör att hon gillar den? Vad skiljer den från andra mässingsljusstakar som också rimligtvis får patina med tiden? Och varför har hon inte lärt sig ordet "patineras" ordentligt?

De enda gångerna de verkar bry sig om att göra ansatser till djupare analys är i sina personliga inlägg om sina måenden, och även där landar det sällan i något intressant eller tänkvärt för andra än de själva. Att grotta runt i sina trauman och bekymmer och koppla det till pseudovetenskapligheter som ens plats i syskonskaran innebär inte att man faktiskt förstår eller kan förklara varför man beter sig som man gör. Även det verkar poserande och som fiske efter medlidande och en mindre kritisk blick från läsarna.

Bravo! Instämmer i vartenda ord.
Citera
2022-05-13, 15:49
Medlem
Elsas hem är ju ett hem utan bokhylla, vilket känns mycket sällsynt. Detta säger en hel del om Elsa känner jag. Hur är man funtad egentligen när man lever utan bokhylla? Men en dansk influencers IG är väl betydligt mer intressant för henne än vad böckernas värld är.
Citera
2022-05-13, 15:57
Medlem
Känner många som lever utan bokhylla, men de försöker inte framställa sig som nån kulturelit heller. Det är ju detta som är så otroligt provocerande med Elsa, och det som gör att hennes tråd har sån aktivitet, att hon hela tiden försöker framställa sig som nåt annat än vad hon är, och att det är så otroligt genomskinligt. Det gör folk tokiga. "Tror du att du lurar mig med dina slappa sägningar?!?!"
Citera
2022-05-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Elsas hem är ju ett hem utan bokhylla, vilket känns mycket sällsynt. Detta säger en hel del om Elsa känner jag. Hur är man funtad egentligen när man lever utan bokhylla? Men en dansk influencers IG är väl betydligt mer intressant för henne än vad böckernas värld är.

Hon har fått flera frågor som ”visa dina bokhyllor” och ”vad har du för favoriter i din bokhylla” osv som hon valt att inte svara på.
Dom flesta runt 40-års åldern har väl en hel del skönlitteratur, konstböcker och faktaböcker i sitt hem och som inte bara används som prydnad under en vas?
Senast redigerad av Elmo78 2022-05-13 kl. 17:33. Anledning: Korr
Citera
2022-05-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmo78
Hon har fått flera frågor som ”visa dina bokhyllor” och ”vad har du för favoriter i din bokhylla” osv som hon valt att inte svara på.
Dom flesta runt 40-års åldern har väl en hel del skönlitteratur, konstböcker och faktaböcker i sitt hem och som inte bara används som prydnad under en vas?

Tänker ofta på det här! Även med Sofia Wood, som vad jag förstår har böckerna i ett skåp som bara skulle rymma en bråkdel av böckerna i mitt hem. Mitt hem skulle av flera anledningar inte kunna inredas som deras, men en faktor är ju att de inte behöver ha med bokhyllor i ekvationen. Stör mig ofta på det när de kommer med inredningstips, mycket skulle inte funka för mig eftersom jag har så många bokhyllor. Och bor inte så stort. Och när de någon gång i podden pratat om böcker så är det ju bara ett fullständigt estetiserande av att vara någon som läser, det bohemiska hemmet med bokhyllor mmmm, men inte läser de böcker. De hänger väl på Instagram och auktuonssajter i stället. Pontus verkar ju läsa däremot! Men inte alla som har behov av att äga så mycket böcker såklart även om de läser.
Citera
2022-05-13, 19:26
Medlem
Elsa pratade om att bygga en bokhylla i sovrummet, och att Pontus böcker (som han vill ha främme) står i lådor på vinden. Verkar inte blivit
Citera
2022-05-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Förstår inte riktigt hur hon ska kunna anlägga en lummig engelsk ängsträdgård på torra Gotland med ständigt bevattningsförbud, kalkjord och där de inte ens bor? Trädgårdar sköter inte precis sig själva, i synnerhet inte i anläggningsfasen.

Haha, det är så dumt. Hon romantiserar något som tar lång lång tid att få till och som inte ens kommer att få att få till på Gotland. Hon kommer hamna i onåd med ortsbefolkningen om hon går och vattnar i motljus under bevattningsförbudet i sommar. Fast de kanske har egen brunn? Hur som helst är det bevisat sedan länge att Elsa är en som gärna hoppar på projekt som positionerar henne, men sällan orkar hålla fast vid dem (förutom det här med träningen då kanske). Hon ser så klart framför sig drömska bloggfoton i i stråhatt och träskor, vi får väl se hur det blir med den lummiga trädgården…
Citera
2022-05-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Hahaha du e bäst idag! Snälla sluta inte läsa vi behöver dej i tråden!
😀Jag får kämpa på då. Med risk för att offra min mentala hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in