2022-05-13, 15:45
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Min poäng är att USA är fullt berett att trycka till även stadiga allierade och deras suveränitet på det sättet. Vad är det du inte fattar?

Hur kommer en svag svensk regering att agera ifall USA vill placera kärnvapen på Gotland, eller kräver att vi bygger en NATO-anpassad flottbas där? Det är uppenbart att de har tittat med längtansfulla blickar på Gotland, det har man kunnat läsa om i en del intervjuer med amerikanska militärer som gästat Sverige på senare år.
Dette väl inga problem om USA placerar kärnvapen på Gotland? Det skulle väl vara att försvara Sverige då?
Citera
2022-05-13, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Sen så ökade ju inte terror anfalen i turkiet efter pengarna kom in, Själv är jag kurd så säger öppet att jag säkert har lite "bias" men håller med om att sverige skickade så pass mycket pengar håller jag med var onödigt, sverige har tagit tillbaka sina medborgare så enligt mig är det de som har vägrat ta sina medborgare tillbaka som ska betala. PKK finns för en anledning och kommer försvinna ifall kurder faktiskt blir behandlade bättre i turkiet tills dess kommer inget förändras. Turkiet har dödat inprincip varje minoritets språk de har i landet på mindre än 100 år och att folk är så paranoida om att sverige inte kommer bli insläppa, turkiet vill bara kunna förhandla med usa om vapen och pengar medans erdogan får mer röster eftersom han står upp emot de onda svenskarna. På 80 talet kunde du inte ens prata kurdiska utomhus eller hemma i privat utan att bli fängslad

Notera vid vilket tillfälle Erdogan väljer att släppa denna bomb. Sverige/Finland har redan sonderat med alla NATO-länder och alla har sagt JA, sedan väntar han till i sista stund och släpper sedan denna bomb.

Nu kommer han, precis som du skriver, att tvinga till sig fördelar från olika parter. Säga vad man vill, men en skicklig politiker det är han.
Citera
2022-05-13, 15:46
Medlem
Citat:
Min poäng är att USA är fullt berett att trycka till även stadiga allierade och deras suveränitet på det sättet. Vad är det du inte fattar?

Hur kommer en svag svensk regering att agera ifall USA vill placera kärnvapen på Gotland, eller kräver att vi bygger en NATO-anpassad flottbas där? Det är uppenbart att de har tittat med längtansfulla blickar på Gotland, det har man kunnat läsa om i en del intervjuer med amerikanska militärer som gästat Sverige på senare år.

Låt dem göra det då. Eller vill du att Ryssland ska ha herravälde i värden? Jag föredrar USA.
Citera
2022-05-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det fanns inget Finland före det och i praktiken inget Sverige heller. Sverige inkorporerade en massa stammar i Finland och Karelen genom handel, korståg etc. under själva uppstarten av ett Svenskt rike. Finland var lika mycket en del av Sverige som Norrland.
Japp och det var samma sak med Kievan Rus som var ett enat rike med västra Ukraina och västra Ryssland.
I modern tid vill varken Finland eller Ukraina (åtminstone västra) tillhöra någon av grannarna.
Men jag tycker Sverige borde sticka ut hakan mot Putin och kräva tillbaka St Petersburg
Citera
2022-05-13, 15:49
Medlem
antoneriks avatar
Det är typiskt att NATOs enda diktatur nobbar Sverige och Finland. Men det är bara ett spel för galleriet. Det är Erdogans enda chans att visa sin makt. Han kan aldrig vägra Sverige och Finland inträde. Ryssland är inte vänligt inställda till Turkiet, och åtskilliga andra länder i NATO tycker likadant som Sverige och Finland i Kurdfrågan. Det skulle vara en mardröm för Turkiet att sparkas ut ur alliansen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Dette väl inga problem om USA placerar kärnvapen på Gotland? Det skulle väl vara att försvara Sverige då?
Fråga baltrepublikerna om den saken. De har markerat att de inte vill ha kärnvapen posterade hos sig - just för att de inser att det kostar mer än det smakar, det målar en måltavla på deras ryggar om det skulle bli kris. Just därför att de ligger nära Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Vi får väl hoppas på att CHP vinner nästa presidentvalet och att Erdogan eller någon annan Islamist aldrig kommer tillbaka. Det ser inte helt omöjligt ut med tanke på Turkiets ekonomi och missnöje.

CHP har börjat uttala sig väldigt kurd vänligt på senaste och försökt poacha de kurdiska rösterna från HDP, bland annat har de sagt att de ska fria demirtash HDPs ledare som sitter i fängelse nu på obestämd tid eftersom han fortfarande efter 5 år inte blivit dömd för något. Detta har gjort till att fler turkiska nationalister har slutat rösta på de men ja med störst sannolikhet vinner nog CHP
Citera
2022-05-13, 15:51
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det är typiskt att NATOs enda diktatur nobbar Sverige och Finland. Men det är bara ett spel för galleriet. Det är Erdogans enda chans att visa sin makt. Han kan aldrig vägra Sverige och Finland inträde. Ryssland är inte vänligt inställda till Turkiet, och åtskilliga andra länder i NATO tycker likadant som Sverige och Finland i Kurdfrågan. Det skulle vara en mardröm för Turkiet att sparkas ut ur alliansen.

Turkiet har NATOs andra största arme, efter USA, och kommer aldrig sparkas ur NATO. Ingen slump NATO satt 50 atombomber i Turkiet.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-13 kl. 15:59.
Citera
2022-05-13, 15:51
Medlem
Polis2010s avatar
Nu är det stekta fläsket kokt. Sverige ansöker men får nej av Turkiet. Finland får gå med om inte Kroatien också ska visa musklerna. Underbart. Sverige kanske blir en vit fläck på kartan med en "Varning för radioaktivitet" skylt infogad. Så kan det gå när högmod och inte ödmjukhet får råda. Själv så är det mig egalt om vi är med i Nato eller inte. Det är ansökningstiden som är livsfarlig för våra länder. Sen tycker jag att Nato är organiserat lite som Hells Angels. Med president (Biden ), vice, sekreterare (Stoltenberg ), fullvärdig medlem ( 30 st ), prospekts (Finland), hangaround (Sverige ) och supporters. Hells Angels bildad 1948 och Nato 1949.
Citera
2022-05-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Notera vid vilket tillfälle Erdogan väljer att släppa denna bomb. Sverige/Finland har redan sonderat med alla NATO-länder och alla har sagt JA, sedan väntar han till i sista stund och släpper sedan denna bomb.

Nu kommer han, precis som du skriver, att tvinga till sig fördelar från olika parter. Säga vad man vill, men en skicklig politiker det är han.

Jobbiga är ju att nu tror massor svenskar att ryssland kommer släppa en nuke på sverige lol. Erdogan är en dum islamist som är rädd för att förlora makten och har gett massor av medlemskap till syriska flyktingar för att öka sina röstare. detta är något som majoriteten turkar hatar eftersom de hatar araber. finns definitivt en chans att en till coup eller krig slår ut i turkiet när erdogan förloarar makten 2023 mellan erdogans loyalister och syriska araberna mot de turkiska oppositionen och turkiska nationalisterna
Citera
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Fråga baltrepublikerna om den saken. De har markerat att de inte vill ha kärnvapen posterade hos sig - just för att de inser att det kostar mer än det smakar, det målar en måltavla på deras ryggar om det skulle bli kris. Just därför att de ligger nära Ryssland.
Det skiter väl USA i i så fall... jag tycker att Sverige skall hålla käften och visa att de lyder Putin och inte skickar in Nato ansökan på måndag. Gör dom det och det blir nej från Erdogan så är det kört. Risken finns. Då agerar Ryssland mot Sverige. Om USA skulle ställa upp atombomber på Gotland så är det inte lika självklart att Ryssland anfaller oss.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Jo, svenskarna gillar ju snacka skit om Erdogan, men han är verkligen inte lika naiv och lättlurad som gemene svensk är.

Vad ska den feministiska utrikespolitiken göra avkall på, vem skall nu offras?

Feministerna brukar ju vara duktiga på drama i alla fall!

Och det är framför allt av denna anledning jag är positiv till såväl EU som NATO. Den svenska dumheten finns det mindre av internationellt. Dvs blir Sverige mer internationellt kommer dumheten i Sverige att avta.

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Låt dem göra det då. Eller vill du att Ryssland ska ha herravälde i värden? Jag föredrar USA.

Slutligen är det detta hela NATO-frågan kokar ned till. Man måste välja från menyn, man kan inte välja något som inte finns på menyn, och på menyn finns Ryssland/Kina eller USA. Det är mellan dessa två alternativ vi väljer och majoriteten sunda människor väljer sålunda USA, och NATO-medlemskap till Sverige/Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in