2022-05-13, 09:16
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det borde du ha gjort för länge sedan. Den egentliga frågan är om man anser att NATO är en organisation som gör världen bättre. Nästa fråga är om man tror att Sverige kan göra NATO bättre. Om man svarar ja på dessa båda frågor så är man för ett NATO-medlemskap.

Tänker att NATO ibland gjort bra saker (avskräckning mot ryssen) och ibland gjort saker som jag inte stödjer (intervention i Libyen, Afghanistan etc)
Citera
2022-05-13, 09:16
Avslutad
Om Sverige först bjuder in Putin till statsbesök och en timmes paneldebatt i riksdagen och vi därefter tycker att vi borde gå med i NATO pga vad han svarar så är det rätt men inte utifrån uppgifter i media eller allmänt grupptryck i frågan.

Vidare kan undras vad USA och länder som tex Belgien har i NATO att göra. Ingen av dylika länder riskerar att bli anfalla av ryska hangarfartyg eller soldater.
Det är väl bara Finland, Baltikum, Polen och ner till Moldavien som är nettovinnare vid ett eventuellt anfall. Alla andra borde vara förlorare.

Så frågan är, vad och hur mycket vinner USA på att Sverige går med i pakten?
Citera
2022-05-13, 09:17
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varmt välkommen till NATO, kamrat!

Vi ska inte ha nåt NATO! Det kommer bara bli skit. Det räcker om Finland går med. Det räcker som markering mot PutaPutin. Det är bättre att ha åtminstone en neutral medlare i Östersjöområdet. Vad fan hände med Sveriges självupplevda moraliska higher ground?! Det här är bara ytterligare ett tecken på att politiker är förljugna jävla arselhål.
Citera
2022-05-13, 09:40
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Vi ska inte ha nåt NATO! Det kommer bara bli skit. Det räcker om Finland går med. Det räcker som markering mot PutaPutin. Det är bättre att ha åtminstone en neutral medlare i Östersjöområdet. Vad fan hände med Sveriges självupplevda moraliska higher ground?! Det här är bara ytterligare ett tecken på att politiker är förljugna jävla arselhål.

Så synd att du är ledsen. Men om du inte misstycker så tror jag att vi går med ändå bara utifall att.
Citera
2022-05-13, 09:41
Medlem
Citat:

Nej, det är ett teckan på sund säkerhetspolitik. Vi kommer att gå med i NATO så det är bara att tugga i sig.
Citera
2022-05-13, 09:44
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
NEJ till NATO! Det är en självmordspakt.

Vilka partier förutom vänstern är emot? De partierna ska jag rösta på i valet. Det är så jävla fult att besluta om detta just nu. Typiskt jävla arselpolitiker. Fyfan.

Då får du rösta på Tant Märta. Det kunde du ha tagit reda på själv.

Nu spelar det ju ingen roll vem du röstar på. När det blir val så är processen antagligen avslutad och vi är fullvärdiga medlemmar.
Tänkte ha en Nato-tårta bakad och fin champagne med cigarr dagen till ära.
Citera
2022-05-13, 09:49
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
NEJ till NATO! Det är en självmordspakt.

Vilka partier förutom vänstern är emot? De partierna ska jag rösta på i valet. Det är så jävla fult att besluta om detta just nu. Typiskt jävla arselpolitiker. Fyfan.

Miljöpartiet eller Feministiskt Initiativ är emot och verkar passa dig bra.
Citera
2022-05-13, 09:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-Twice
Maken till extremt är Finlands snabba svängning!!??
Att gemene finländare har gått runt med misstanke mot ryssen är ingen nytt, av mina personliga finska vänner har jag uppfattat dem som både stabila och stolta.

Men när folkopinionen går från ca +25% till +75% på några få månader kan jag inte annat än observera att vändningen är uppstressad känslo-baserad då det officiellt inte förelåg något konkret militärt hot av nationen annat en underbyggda fantasier.

Tja har Ukraina som neutral nation "boots on the ground" ifrån väst ? Var finns det "uppstressade känslo-baserade", "fantasierna" i det ?

Kan beslutet ha något att göra med att Putin bara ger blaffen i folkrätten, agerar som ett bortskämt barn som börjar söndra andras leksaker ?

I dag sina egna neutrala syskon i Ukraina, imorgon är det ngn annan..
Citera
2022-05-13, 09:53
Medlem
wwrs avatar
Ukraina hade en lång konflikt om gränsprovinser med Ryssland. Ukraina hade misskött Donbas. Vi har inga liknande problem utan vi har goda relationer med Ryssland. Ukrainas problem med Ryssland förvärrades när de uttryckte önskan att gå med i NATO.
Citera
2022-05-13, 09:56
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Vilket även Sverige gjorde på sin tid. "it's OK when we do it"
Frågan norrmännen varför de firar 17 maj och varför finnarna gärna vill slå oss i ishockey osv.
Det brukar sägas att svenskar är "fredsskadade" men jag tror att det mer handlar om att vi aldrig kommit över att vi inte längre är en nordisk stormakt. Därav kommentare här på forumet att man ser på finsk mark som om den vore svensk osv.
Därav inbillar sig politiker att nationen Sverige klarar allt och är viktig internationellt - stormaktshybris.
Det fanns inget Finland före det och i praktiken inget Sverige heller. Sverige inkorporerade en massa stammar i Finland och Karelen genom handel, korståg etc. under själva uppstarten av ett Svenskt rike. Finland var lika mycket en del av Sverige som Norrland.
Citera
2022-05-13, 10:01
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Miljöpartiet eller Feministiskt Initiativ är emot och verkar passa dig bra.

Det är ett säkerhetspolitiskt vådaskott att gå med i NATO, det borde man fatta oavsett ideologisk härkomst. Med din snäva mentala kapacitet kan du gå och rösta på FI eller MP.
Citera
2022-05-13, 10:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Tänker att NATO ibland gjort bra saker (avskräckning mot ryssen) och ibland gjort saker som jag inte stödjer (intervention i Libyen, Afghanistan etc)

Avskräckning är ju knappast något som gjorts och endast en tro att det är så. När det gäller aktiva insatser med negativ klang är väl bombningarna i Jugoslavien det mest påtagliga vad gäller angrepp från NATO:s sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in