2022-05-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Nu är det stekta fläsket kokt. Sverige ansöker men får nej av Turkiet. Finland får gå med om inte Kroatien också ska visa musklerna. Underbart. Sverige kanske blir en vit fläck på kartan med en "Varning för radioaktivitet" skylt infogad. Så kan det gå när högmod och inte ödmjukhet får råda. Själv så är det mig egalt om vi är med i Nato eller inte. Det är ansökningstiden som är livsfarlig för våra länder. Sen tycker jag att Nato är organiserat lite som Hells Angels. Med president (Biden ), vice, sekreterare (Stoltenberg ), fullvärdig medlem ( 30 st ), prospekts (Finland), hangaround (Sverige ) och supporters. Hells Angels bildad 1948 och Nato 1949.
Klockrent
Citera
2022-05-13, 15:55
Avstängd
konstapels avatar
Mongolhövdingen i Turkiet har helt rätt. Sverige är ett paradis för terrorister tack vare mångkulturen och dess kravlöshet.
Som tack för att mongolhövdingen låter oss komma in i NATO borde vi skicka tillbaka alla kurder och turkmongoler till honom.
Citera
2022-05-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Min poäng är att USA är fullt berett att trycka till även stadiga allierade och deras suveränitet på det sättet. Vad är det du inte fattar?

Hur kommer en svag svensk regering att agera ifall USA vill placera kärnvapen på Gotland, eller kräver att vi bygger en NATO-anpassad flottbas där? Det är uppenbart att de har tittat med längtansfulla blickar på Gotland, det har man kunnat läsa om i en del intervjuer med amerikanska militärer som gästat Sverige på senare år.

Men låt dom placera kärnvapen där då!!!! Jag är inte en sån som dig som troligen drömmer om vindkraftverk.

Sätt ryssjävlarna på plats. Finns många idioter här på flashback som är så fega så man inte fattar det.
Citera
2022-05-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Låt dem göra det då. Eller vill du att Ryssland ska ha herravälde i värden? Jag föredrar USA.
Jag svarar oftast inte på argument av modellen "om du inte är blint lojal med HONOM så är du med DOM!".
Citera
2022-05-13, 15:58
Medlem
Intressant debattartikel idag i Aftonbladet från norsk politiker som är hyfsat kritisk mot NATO. Hennes poäng är att USA ofta pressar Norge till vägval som inte nödvändigtvis är till gagn för säkerheten i närområdet, utan snarare syftar till att tjäna NATO-intressen mer generellt.

Man ska nog vara klar över att i NATO väger USA väldigt tungt.

Fast kanske kan de nordiska länderna gemensamt bli en stark faktor i NATO på något vis.
Citera
2022-05-13, 15:59
Medlem
Citat:
Jag svarar oftast inte på argument av modellen "om du inte är blint lojal med HONOM så är du med DOM!".

Du svarar nog inte ofta då du inte har nåt bra motargument heller.
Citera
2022-05-13, 16:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det är typiskt att NATOs enda diktatur nobbar Sverige och Finland. Men det är bara ett spel för galleriet. Det är Erdogans enda chans att visa sin makt. Han kan aldrig vägra Sverige och Finland inträde. Ryssland är inte vänligt inställda till Turkiet, och åtskilliga andra länder i NATO tycker likadant som Sverige och Finland i Kurdfrågan. Det skulle vara en mardröm för Turkiet att sparkas ut ur alliansen.

Är väl enda NATO-landet som haft statskupp som nästan lyckades i modern tid också. Tror finnen där har rätt. Han säger bara detta utåt för att bara visa sedan med bakom stängda dörrar är det inte problem.

Men vi får se. Han kanske låter Finland gå med men inte Sverige. Men då skulle ju många länder bli rätt gramse på honom och Turkiet.
Citera
2022-05-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det är typiskt att NATOs enda diktatur nobbar Sverige och Finland. Men det är bara ett spel för galleriet. Det är Erdogans enda chans att visa sin makt. Han kan aldrig vägra Sverige och Finland inträde. Ryssland är inte vänligt inställda till Turkiet, och åtskilliga andra länder i NATO tycker likadant som Sverige och Finland i Kurdfrågan. Det skulle vara en mardröm för Turkiet att sparkas ut ur alliansen.

Var inte så säker på att Ryssland inte är vänligt inställda till Turkiet.

Det är i Turkiet flesta "fredsförhandlingarna" varit och ryska turister är mer än välkomna till Turkiet, https://www.dw.com/en/cashing-in-no-payment-problems-for-russian-tourists-in-turkey/a-61622480

Citat:
"Turkey is trying to attract more Russian tourists by expanding the usage of the Russian Mir payment system in the country, as it seeks to bypass payment bottleneck created by Western sanctions."
Senast redigerad av Siggesiggebigge 2022-05-13 kl. 16:03.
Citera
2022-05-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Tycker det är dumt att skicka vapen och sedan bjuda in Zelensky i riksdagen. Sedan att vapen handlar i händerna på nazister. Tycker inte man borde lagt sig på det sättet man gjort. Jag tror ändå att det är pga detta som ett nato-medlemskap nu känns angeläget. Men då ska vi alltså vara allierade med länder som USA och Turkiet. USA som totalt förstört flera länder i mellanöstern.

Konflikten är förankrad i Donbass och beror på konflikten där är vad jag tror, sen är natos närvaro också en bidragande faktor och ska vi verkligen vara med i en allians som förvarrar konflikter?

För vår egen säkerhet borde vi ha rustat upp försvaret eftersom man aldrig vet hur det ser ut om tio år. Om vi nu ska gå med i Nato så tvivlar jag på att vår regering kommer kunna göra ett rationellt beslut utan snarare i affekt, vår regering är inkompentent.
Hej!
Reggad med 5 inlägg.

Ser att du försvarar ett land som mördar och fängslar politiker å journalister som är emot putler?
Citera
2022-05-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Intressant debattartikel idag i Aftonbladet från norsk politiker som är hyfsat kritisk mot NATO. Hennes poäng är att USA ofta pressar Norge till vägval som inte nödvändigtvis är till gagn för säkerheten i närområdet, utan snarare syftar till att tjäna NATO-intressen mer generellt.

Man ska nog vara klar över att i NATO väger USA väldigt tungt.

Fast kanske kan de nordiska länderna gemensamt bli en stark faktor i NATO på något vis.
Ja om du läser så är de en norsk vänster politiker...
Citera
2022-05-13, 16:02
Medlem
Citat:
Min poäng är att USA är fullt berett att trycka till även stadiga allierade och deras suveränitet på det sättet. Vad är det du inte fattar?

Hur kommer en svag svensk regering att agera ifall USA vill placera kärnvapen på Gotland, eller kräver att vi bygger en NATO-anpassad flottbas där? Det är uppenbart att de har tittat med längtansfulla blickar på Gotland, det har man kunnat läsa om i en del intervjuer med amerikanska militärer som gästat Sverige på senare år.
Det hade ju varit svinbra med kärnvapen på Gotland! Jag är mycket positivt inställd till kärnvapen i Sverige. Det är ett nödvändigt skrämselmedel i dagens värld.
Sverige hade gärna fått bli världens största kärnvapenmakt for all i care.
Citera
2022-05-13, 16:03
Medlem
Oavsett om det blir NATO eller inte så kommer det inte att komma några ryssjävlar hit. Och kommer dom hit blir det storstryk och en lång vandring hem med svansen mellan benen. Vilket land i norden skulle acceptera en ryskt Sverige... Finland, Norge, Danmark? Betänk hur mycket stöd och vapen Ukraina har fått (som icke-NATO medlem) och fundera på hur mycket stöd vi skulle få i ett sånt scenario.

Säkert kan det sprängas sönder en del byggnader i våra fina städer, lite allmän kaos och många döda, men det skulle ändå sluta med att ryssarna får vända hem tomhänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in