2022-05-13, 15:37
Medlem
Under gårdagen meddelade Finland att landet omgående bör gå med i Nato.

Finlands president Sauli Niinistö uppger att han hela tiden har haft en öppen och "väldigt rättfram" dialog med Putin.

Niinistö har haft kontakt med Putin under hela Nato-processen, rapporterar DN. När nu Finland tar ytterligare steg mot ett medlemskap i försvarsalliansen kommer Niinistö fortsätta att ha en rak dialog med Putin.

– Jag är inte den som tyst smyger runt hörnet. Jag kommer ringa honom och berätta att situationen har förändrats. Vilket vi båda vet, säger han till DN.

Detta var bra. Hade Putin tänkt attackera Finland hade han sagt det i samtalen med Niinistö.
Citera
2022-05-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Skitsnack!

Men som det är riggat så är NATO vår ända väg att gå.

Det är inget val där vi medborgare har något att säga om utan att Sverige kommer att ansöka om ett NATO medlemskap.
Vem har riggat vad, Ryssland?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Erodgan säger också:

Turkiet inte kommer att upprepa samma misstag med Skandinavien som dom gjorde under Greklands anslutning till Nato. "De använder Nato mot oss"

Får se hur sossarna ska slingra sig ur det här, det handlar inte bara PKK, men även Sveriges stöd för bland annat SDF
https://twitter.com/annlinde/status/1469369722760314880

Känns ärligt som sossarna kommer behöva göra eftergifter här, dags att ladda med popcornen!

Nu blev det intressant. Erdogan lurar de (S) inte lika lätt som svenska väljare. Han kommer att kräva eftergifter om han ska släppa in Sverige i NATO. Tyvärr kommer vi nog inte att få veta särskilt mycket om spelet bakom kulisserna.
Citera
Medlem
Erdogans motivering (hyser terrorister PKK?) till att inte Sverige och Finland ska släppas med i Nato är nästan ännu sämre än Rysslands motivering att rädda Ryssland från nazisterna. Kurd == terrorist? I Turkiet verkar det dessutom bo fler kurder än det totalt bor människor i Sverige och Finland. Och i många Nato-medlemsländer verkar det inte bo enbart en obetydlig mängd kurder.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-05-13 kl. 15:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Trump ville köpa Grönland för bara tre år sedan - det är ganska tydligt att han använde lilla Danmarks ställning inom NATO, ocn USA:s roll som chiefen i gänget, som påtryckningsmedel.

Och vad vill du ha sagt med det? Det gick ju inte så bra för Trump. Jag har inga problem med att se USA som chiefen i Nato. De har ju ändå varit med om att avsluta 2 världskrig.
Citera
2022-05-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Och? de är en jävligt liten minoritet. Sossarna bör inte vika sig för kommunisterna.
Jag snackar inte om kommunister, men jag skulle tro att personer som t ex Gulan Avci, Sakine Madon (bägge två liberaler), Kurdo Baksi, Nalin Pekgul m fl inte gärna vill att Sverige slänger YPG under bussen för att Turkiet önskar det.
Citera
2022-05-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
YPG och PKK är utbytbara.

Ja jag vet att YPG har varit effektiva mot ISIS vilket är anledningen till att de flesta västerlänska länder har stöttat dom när ISIS spred sig som en parasit. Men Att skicka 370 miljoner dollar förra året till YPG när PKK utför terrordåd mot civila turkar så är det ett stort problem. Och nu får vi betala för det priset.

Sen så ökade ju inte terror anfalen i turkiet efter pengarna kom in, Själv är jag kurd så säger öppet att jag säkert har lite "bias" men håller med om att sverige skickade så pass mycket pengar håller jag med var onödigt, sverige har tagit tillbaka sina medborgare så enligt mig är det de som har vägrat ta sina medborgare tillbaka som ska betala. PKK finns för en anledning och kommer försvinna ifall kurder faktiskt blir behandlade bättre i turkiet tills dess kommer inget förändras. Turkiet har dödat inprincip varje minoritets språk de har i landet på mindre än 100 år och att folk är så paranoida om att sverige inte kommer bli insläppa, turkiet vill bara kunna förhandla med usa om vapen och pengar medans erdogan får mer röster eftersom han står upp emot de onda svenskarna. På 80 talet kunde du inte ens prata kurdiska utomhus eller hemma i privat utan att bli fängslad
Citera
2022-05-13, 15:40
Medlem
Ann Linde verkar inte alltför orolig. Hon har "goda förhoppningar" att alla länder säger ja:

https://www.expressen.se/nyheter/erdogan-ett-misstag-att-slappa-in-sverige/

Oscar Jonsson, forskare vid Försvarshögskolan, skriver också: "Sverige och Finland sonderade med Turkiet innan där de sade ”ja”. Nu använder de situationen för att få förhandlingsfördelar vis-a-vis oss och/eller USA, men kommer nog att svänga till ja.
Citera
2022-05-13, 15:42
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nu blev det intressant. Erdogan lurar de (S) inte lika lätt som svenska väljare. Han kommer att kräva eftergifter om han ska släppa in Sverige i NATO. Tyvärr kommer vi nog inte att få veta särskilt mycket om spelet bakom kulisserna.

Jo, svenskarna gillar ju snacka skit om Erdogan, men han är verkligen inte lika naiv och lättlurad som gemene svensk är.

Vad ska den feministiska utrikespolitiken göra avkall på, vem skall nu offras?

Feministerna brukar ju vara duktiga på drama i alla fall!
Senast redigerad av doncroce 2022-05-13 kl. 15:46.
Citera
2022-05-13, 15:42
Medlem
Akacia2050s avatar
Tycker det är dumt att skicka vapen och sedan bjuda in Zelensky i riksdagen. Sedan att vapen handlar i händerna på nazister. Tycker inte man borde lagt sig på det sättet man gjort. Jag tror ändå att det är pga detta som ett nato-medlemskap nu känns angeläget. Men då ska vi alltså vara allierade med länder som USA och Turkiet. USA som totalt förstört flera länder i mellanöstern.

Konflikten är förankrad i Donbass och beror på konflikten där är vad jag tror, sen är natos närvaro också en bidragande faktor och ska vi verkligen vara med i en allians som förvarrar konflikter?

För vår egen säkerhet borde vi ha rustat upp försvaret eftersom man aldrig vet hur det ser ut om tio år. Om vi nu ska gå med i Nato så tvivlar jag på att vår regering kommer kunna göra ett rationellt beslut utan snarare i affekt, vår regering är inkompentent.
Citera
2022-05-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Och vad vill du ha sagt med det? Det gick ju inte så bra för Trump. Jag har inga problem med att se USA som chiefen i Nato. De har ju ändå varit med om att avsluta 2 världskrig.
Min poäng är att USA är fullt berett att trycka till även stadiga allierade och deras suveränitet på det sättet. Vad är det du inte fattar?

Hur kommer en svag svensk regering att agera ifall USA vill placera kärnvapen på Gotland, eller kräver att vi bygger en NATO-anpassad flottbas där? Det är uppenbart att de har tittat med längtansfulla blickar på Gotland, det har man kunnat läsa om i en del intervjuer med amerikanska militärer som gästat Sverige på senare år.
Citera
2022-05-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Sen så ökade ju inte terror anfalen i turkiet efter pengarna kom in, Själv är jag kurd så säger öppet att jag säkert har lite "bias" men håller med om att sverige skickade så pass mycket pengar håller jag med var onödigt, sverige har tagit tillbaka sina medborgare så enligt mig är det de som har vägrat ta sina medborgare tillbaka som ska betala. PKK finns för en anledning och kommer försvinna ifall kurder faktiskt blir behandlade bättre i turkiet tills dess kommer inget förändras. Turkiet har dödat inprincip varje minoritets språk de har i landet på mindre än 100 år och att folk är så paranoida om att sverige inte kommer bli insläppa, turkiet vill bara kunna förhandla med usa om vapen och pengar medans erdogan får mer röster eftersom han står upp emot de onda svenskarna. På 80 talet kunde du inte ens prata kurdiska utomhus eller hemma i privat utan att bli fängslad

Vi får väl hoppas på att CHP vinner nästa presidentvalet och att Erdogan eller någon annan Islamist aldrig kommer tillbaka. Det ser inte helt omöjligt ut med tanke på Turkiets ekonomi och missnöje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in