2022-05-11, 14:45
  #32629
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
han bar rock enligt honom själv. Är han GM kan han burit vilket av sina ytterplagg som helst.

För att få lite nytt liv i tråden. Kan du inte diskutera med Draifos vilket klädesplagg SE hade mordkvällen? Intressant för att se om nya saker händer.
Citera
2022-05-11, 14:49
  #32630
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Vapenfrågan är intressant och det finns endast hypoteser. Vi vet bara att han var kunnig på vapen.

Vapenfrågan är inte bärande i Hypoteser om SE.

2. Ogillade Palme eller mer räcker för mig.

3. Han är inte identifierad efter mordet. Endast felaktigt av Jan A då det var Jås som kom fram och pratade.

4. Ja du skrev i annan replik om tiden. Jo han har tid att utföra mordet om han går ut mellan 23:19:10-23:20:30 ca. HO förhör är försent gjort och uppskattade tider är inte faktiska tider.

5. Hur går det med CA? Vad har du utredningsinsatser har du gjort?

1. Vapenfrågan är en enorm brist i teorin, det tror jag alla kan säga.

3. JÅS pratar uppenbart om två olika personer, den ena är SE
Citera
2022-05-11, 14:51
  #32631
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Därför att jag tror att teorin stämmer. Vykortet senast har till och med en ordvändning SE använder sig av.

Visst det krävs mer. Men det kommer säkert ramla fram till slut, nu när vi är flera som har luppen på karln.

Vad gäller utstämplingen så har jag nyss länkat till ett dokument och bidragit med ett talande citat

Dags att börja läsa i dokumenten istället för att krama om din snuttefilt i form av gubbgissande professorer?

Vykortet innehåller enbart ord som jag använt. Men jag skrev inte vykortet, den gången.

Fanns ingenting i det där dokumentet som gav stöd för ditt snack om utstämplingen. Fanns ju inte ens något som antydde att PU ens frågat om SE kan ha stämplat ut nån annanstans.

Kanske bättre du tar snuttefilten än ljuger vad som står i dokumenten.
Citera
2022-05-11, 14:57
  #32632
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
1. Vapenfrågan är en enorm brist i teorin, det tror jag alla kan säga.

3. JÅS pratar uppenbart om två olika personer, den ena är SE

1. SE uppvisar ändå mer vapenkunnande än en vanlig medelsvensson.

Något PH reagerade på. Han undrade om det hade något med positionen reservofficer att göra.

3. Nej, JA pratar hela tiden om "mannen", en och samma person, enligt dokumentet.

Sedan om de som skrev ner det hela rörde ihop det, är en annan femma.

Det kanske kan klarna om vi någon gång får se vilka bilder som ingick i fotovisningen.

Inte omöjligt att infon finns i CPFUP:en. Där finns det en herrans massa som jag inte sett förr.

Ska även finnas fler dokument om SE där, enligt rykten ...

Det får bli nästa nattlektyr för mig i alla fall. Bäva månde alla lokattar och kylskåp.
Citera
2022-05-11, 15:02
  #32633
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vykortet innehåller enbart ord som jag använt. Men jag skrev inte vykortet, den gången.

Fanns ingenting i det där dokumentet som gav stöd för ditt snack om utstämplingen. Fanns ju inte ens något som antydde att PU ens frågat om SE kan ha stämplat ut nån annanstans.

Kanske bättre du tar snuttefilten än ljuger vad som står i dokumenten.

De gav svar på att passerkortet är stämpelkortet, och att dragningen av kortet ger en markering i systemet. Då är min undran om det blir en markering även om man drar det på utsidan, efter utgång. För ut kunde man komma oavsett, med rörelsesensor och vred enligt personalen ...

Människor har stilistiska grepp som de återkommer till, och ett sådant finns här i vykortet vs en formulering av SE på 60-talet.

Kommer till din fasa att fortsätta spana efter likheter i handstil och stilistik ...

P.S. Just det där dokumentet visar också att utredningen tittat på några av de saker den fått kritik för.

Flera gånger har jag lagt märke till att KP & Co så att säga föregått invändningar.

De kanske tog det så långt det gick, så här 30+ år senare ...
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-11 kl. 15:11.
Citera
2022-05-11, 16:55
  #32634
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1. SE uppvisar ändå mer vapenkunnande än en vanlig medelsvensson.

Något PH reagerade på. Han undrade om det hade något med positionen reservofficer att göra.

3. Nej, JA pratar hela tiden om "mannen", en och samma person, enligt dokumentet.

Sedan om de som skrev ner det hela rörde ihop det, är en annan femma.

Det kanske kan klarna om vi någon gång får se vilka bilder som ingick i fotovisningen.

Inte omöjligt att infon finns i CPFUP:en. Där finns det en herrans massa som jag inte sett förr.

Ska även finnas fler dokument om SE där, enligt rykten ...

Det får bli nästa nattlektyr för mig i alla fall. Bäva månde alla lokattar och kylskåp.

1. På vilket sätt då? Han sköt några tävlingar? Sportskytte var Sveriges största sport. Att han kan rabbla något han läst om palmevapnet säger inget.

2. Nej det är klart och tydligt två olika personer.
Citera
2022-05-11, 17:00
  #32635
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De gav svar på att passerkortet är stämpelkortet, och att dragningen av kortet ger en markering i systemet. Då är min undran om det blir en markering även om man drar det på utsidan, efter utgång. För ut kunde man komma oavsett, med rörelsesensor och vred enligt personalen ...

Människor har stilistiska grepp som de återkommer till, och ett sådant finns här i vykortet vs en formulering av SE på 60-talet.

Kommer till din fasa att fortsätta spana efter likheter i handstil och stilistik ...

P.S. Just det där dokumentet visar också att utredningen tittat på några av de saker den fått kritik för.

Flera gånger har jag lagt märke till att KP & Co så att säga föregått invändningar.

De kanske tog det så långt det gick, så här 30+ år senare ...

Ja det blir en markering som i att du passerat dörren, inte en in- eller utstämpling.

Du skiljer inte på passering och utstämpling när du läser, det är ett problem.

Vilka invändningar har KP och PU om du ser till detta dokument? Att det blir än tydligare att KP hade fel/ljög om utstämplingen? Återkom när du har något som ger stöd för att SE inte stämplat ut i trapphuset.

Att gissa att man kan stämpla ut i inpasseringsterminalen istället för stämpelklockan när man har noll stöd för det är ett ogiltigt argument.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-11 kl. 17:08.
Citera
2022-05-11, 22:25
  #32636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
1. Vapenfrågan är en enorm brist i teorin, det tror jag alla kan säga.

3. JÅS pratar uppenbart om två olika personer, den ena är SE

1. Det är inte bärande i indicierna mot honom.

3. Uppenbart tror jag inte det är för nån. Om det vore så skulle SE spåret vara borta. Det är det inte och därför borde det vara mer känt.

Men varför nämner inte SE att han skulle vart framme vid den stora vanen?

Vilken uppgift är det som gör dig så säker på detta faktum?
Citera
2022-05-11, 23:23
  #32637
Medlem
Adelaides avatar
Har svårt att tro att Skandiamannen sköt Palme på vägen hem från jobbet. Om mordet var planerat, hur kunde han då veta att Palme skulle på bio den kvällen samt ta just den vägen hem?

En intressant figur. Men inte Palmes mördare.

Jag tror Palmes mördare aldrig har funnits bland polisens misstänkta.
Citera
2022-05-11, 23:52
  #32638
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
//Om mordet var planerat, hur kunde han då veta att Palme skulle på bio den kvällen samt ta just den vägen hem? //
Exakt, och här är du inne på de riktigt svåra frågorna. Helt oavsett vem man tänker sig att gärningsmannen i ett planerat dåd skulle vara så måste man ju i så fall ställa sig frågan: - Hur kunde den här "planerande" gärningsmannen då veta att Palme skulle gå just den vägen hem?

Och om man å andra sidan lutar mer åt att det var ett rent impulsmord: - Varför gick då den här "slumpmässige" gärningsmannen omkring på stan med en skarpladdad revolver?
Citera
2022-05-12, 01:17
  #32639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Enligt TP och hans bok var det var på grund av Ström och hans olycksaliga promemoria. Ström blev förhörd av den senaste PU 2017/18 och blev konfronterad med bristerna i PM:et och att dagens åklagare och utredare inte får slutsatserna i den att gå ihop. KP redogjorde för det där på ett förtjänstfullt sätt på pressträffen. Ström hade inte en aning om varför promemorian skrevs eller på vems uppdrag. "Han mindes inte ens den promemoria han själv författat i februari 1987" skriver TP.

Det här påminner obehagligt mycket om Rolf Sandberg (spaningsledare i Kevinfallet) som svarade på liknande när han blev förhörd och konfronterad av den nya utredningen i fallet. Där var det också tomt i minnet.

Underbart att kraven på en random polis är att han ska minnas exakt varför han skrev av en oskyldig grafiker 33-34 år efteråt.

Annars är det något skumt.

Sanningen är ju att det innan avskrivningen - och sedan dess - inte framkommit ett skit som gör Skandiamannen till en trolig gärningsman.

”Han går inte att komma runt”?

En erfaren utredare sa till Lasse Lampers att det fanns 100 till 200 personer i Palme-utredningen som inte gick att komma runt.

Sug på den!

Rolf Sandberg var en idiot som pekade ut två oskyldiga människor som mördare/dråpare.

Om du vill fortsätta tjata om denna nollas nutida motsvarighet så behöver du bara läsa Filter.
Citera
2022-05-12, 01:17
  #32640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Exakt, och här är du inne på de riktigt svåra frågorna. Helt oavsett vem man tänker sig att gärningsmannen i ett planerat dåd skulle vara så måste man ju i så fall ställa sig frågan: - Hur kunde den här "planerande" gärningsmannen då veta att Palme skulle gå just den vägen hem?

Och om man å andra sidan lutar mer åt att det var ett rent impulsmord: - Varför gick då den här "slumpmässige" gärningsmannen omkring på stan med en skarpladdad revolver?

Sen finns ju semi-impuls dådet...

Sett Palme gå in på bio o tar honom efteråt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in