2022-05-11, 06:16
  #32617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Va?

Hur ska nån bevisa att YN ser gärningsmannen?

Hur bevisa att denne man är Skandiamannen?

Skandiamannen bar rock.

Han gick mot tunnelbanan som han öppet deklarerat för vakten.

Han chockades av mordet.

Driver du?

han bar rock enligt honom själv. Är han GM kan han burit vilket av sina ytterplagg som helst.
Citera
2022-05-11, 06:54
  #32618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Fast Skandiamannen saknade vapen, motiv och enligt utstämplingstiden fysisk möjlighet att hinna fram och i bitande vinterkyla - sekundsnabbt - identifiera makarna Palme och besluta sig för att mörda dem båda.

Utan vapen och motiv och han är även identifierad på Sveavägen efter mordet samtidigt som ingen i hans närhet reflekterade ens över att han kunde vara mördare (jävligt oklart varför dessutom).

CA hade motiv och vapen och ljög om alibit.

Han erkände även mordet för svägerskan.

Väg detta mot Skandiamannen.

Skandiamannen får 0 procent av mig.

1. Vapenfrågan är intressant och det finns endast hypoteser. Vi vet bara att han var kunnig på vapen.

Vapenfrågan är inte bärande i Hypoteser om SE.

2. Ogillade Palme eller mer räcker för mig.

3. Han är inte identifierad efter mordet. Endast felaktigt av Jan A då det var Jås som kom fram och pratade.

4. Ja du skrev i annan replik om tiden. Jo han har tid att utföra mordet om han går ut mellan 23:19:10-23:20:30 ca. HO förhör är försent gjort och uppskattade tider är inte faktiska tider.

5. Hur går det med CA? Vad har du utredningsinsatser har du gjort?
Citera
2022-05-11, 07:28
  #32619
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Tror att det fortsätter så länge personer som du försöker snacka bort dokumenterade fakta som utstämplingsproceduren och DNA.

Varför fortsätter du med dina debila teorier?

Därför att jag tror att teorin stämmer. Vykortet senast har till och med en ordvändning SE använder sig av.

Visst det krävs mer. Men det kommer säkert ramla fram till slut, nu när vi är flera som har luppen på karln.

Vad gäller utstämplingen så har jag nyss länkat till ett dokument och bidragit med ett talande citat

Dags att börja läsa i dokumenten istället för att krama om din snuttefilt i form av gubbgissande professorer?
Citera
2022-05-11, 07:39
  #32620
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Om han löst mordet så hade han rimligen lagt fram ett enda bevis eller ens en teori som någon normalintelligent människa velat ta vidare.

Nu fick han sparken från polisen och därefter Skandia.

Blir en tråkig film tror jag.

Tycker det låter som en utmärkt rulle. Många som bryter ny mark blir spottade på och utfrysta först. Hur genant hade det inte varit om en ex-polis dök upp och löste fallet, mitt framför näsan på alfahannen Holmér?

PH gav dem allt som behövdes för att ta det vidare. Men Holmér hade i samma veva en större vision.

Vi får väl göra en Tarantino istället och skriva om historiens slut. Polisen lyssnar och griper SE.

Husrannsakan leder till ...
Citera
2022-05-11, 07:45
  #32621
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Fast det är ju, om vi ska vara ärliga, lite mycket begärt att en person ska komma ihåg alla promemorior vederbörande skrivit under 35 år?

Promemorian skrevs uppenbarligen för att inget pekade på att Skandiamannen var inblandad.

Du tycks enbart ha intresserat dig för två rättsfall sedan 1986 och drar ständigt paralleller mellan dessa.

Lite udda faktiskt.
Så sent som någon eller några veckor innan Ström skrev den olycksaliga promemorian - som fick en sådan avgörande och fatal påverkan på utredandet av Engström - fanns det folk i PU/86-utredningen som ansåg att SE kunde vara mördaren. Till och med Holmér var inne på det, innan han snöade in helt på kurderna så det stämmer inte alls det du skrev. Kolla in "Palmemördaren" på SVT Play.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-05-11 kl. 08:32.
Citera
2022-05-11, 07:47
  #32622
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Det var så orimligt att till och med Krister Petersson la det åt sidan.

Men Filter och Thomas Pettersson såg möjligheten!

Starkt ändå.

Ja, KP kunde såklart inte använda dessa brev som något bevis/indicum.
Men jag tror inte ens TP/MG vill använda dessa brev till stöd för teorin. Eller?

Kuriosa
Gällande KP så släppte man det inte helt direkt, utan man blev för en stund osäker på om man hade SE's DNA från ett tidigare brev. Därav topsade man SE's släktingar, vilket vi kunde läsa om under våren 2020. Detta är efter att KP gått ut med att man ska presentera en lösning. Man fortsatte ju utredningen ändå till sista veckan innan presskonferensen. Förhör med Djurfeldt bl.a. o.s.v. Rätt anmärkningsvärt.
Gällande SE's DNA så hade man även fått in ett vykort från en kamrat och där kunde man till sist verifiera att det faktiskt var SE's DNA på det ursprungliga brevet. (Som alltså jämförts mot Norrtäljebreven etc.)
Såldes behövde man inte gå vidare med släktningarnas DNA-analys, varvid ärendet avslutades.
https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-slakt-dna-testad-av-polisen/
__________________
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-05-11 kl. 07:58.
Citera
2022-05-11, 10:22
  #32623
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vänta nu! Det var ett brev den 7/3 1986, ett den 18/3 1986 och ett den 15/3 1989.

Och så detta vykort i maj 1986?

Det är från samma person, fast betydligt mer oförsiktigt skrivet.

Väldigt hånfullt! "Polisen 350 år" och så frimärket ... är det en bild på OP?

Hittar genast en stilistisk likhet med Skandiamannens sätt att formulera sig.

Synd att texten delvis är maskad ...

Är det frimärket på Olof Palme och" polisen 350 år" som påminner stilistiskt?

Hånfullt värrre... Du menar att brevskrivaren på något sätt orkestrerat så att enstaka personer misstar kungen för Olof Palme och sett till att poststämpeln "posten 350 år" används, så någon skulle missta texten som "polisen 350 år"?

Man ser vad man vill se antar jag.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-11 kl. 10:32.
Citera
2022-05-11, 10:25
  #32624
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad innebär motsatt håll? Vad pekar DNA-spåren mot? Någon speciell person eller plats?

Går det inte att köra dem i något sån där genealogi-databas?

Har du någon aning om varför vykortet är maskat?

DNA på brev tre år isär tillhör samma man. Just de tre åren ger viss sannolikhet för att det är brevskrivarens DNA.
Citera
2022-05-11, 11:07
  #32625
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det frimärket på Olof Palme och" polisen 350 år" som påminner stilistiskt?

Hånfullt värrre... Du menar att brevskrivaren på något sätt orkestrerat så att enstaka personer misstar kungen för Olof Palme och sett till att poststämpeln "posten 350 år" används, så någon skulle missta texten som "polisen 350 år"?

Man ser vad man vill se antar jag.

Haha! Bra där. Ja, där var jag verkligen ute och cyklade.

Får skylla på att jag tittade på en liten skärm i en skumpig buss.

Exakt så infernalisk var nu brevskrivaren inte, tack och lov.

Ja, det hade onekligen varit hånfullt.

Nej, stilistik är sättet att uttrycka sig, och där finns det en formulering som SE tidigare använder.

Är det någon som har hela texten på det här vykortet?
Citera
2022-05-11, 11:18
  #32626
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vet ej varför, det var inget som polisen redogjorde för. Handstilen möjligen?
Jag misstänker att det är denna "kvinna" LGWP har refererat till med sina teorier om att GM sprang söderut och ned på Kungsgatan och krockade då med detta vittne.

Det är din teori att en expedit skulle hanterat breven(slickat på frimärket) och inget som utredningen på något sätt stödjer.

Nej, 86 och 89 är åren då de två Norrtäljebreven skickades, vilka gav DNA från samma person.
D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10)

Det tredje skickades i april 86.

Sedan fanns även ett ytterligare brev, men som inte gav någon träff alls på DNA.
En försiktig person som använde frimärksdyna kanske?

Du är förresten ingen "fårskalle", men möjligen en Ulv i fårakläder..

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
DNA på brev tre år isär tillhör samma man. Just de tre åren ger viss sannolikhet för att det är brevskrivarens DNA.

Har jag förstått er rätt nu?

Brevet den 7/3 1986: Brevskrivarens DNA.

Brevet den 18/3 1986: Brevskrivarens DNA.

Brevet i april 1986: Inget känt DNA. Finns det någon länk även till det här brevet?

Vykort i maj 1986: Inget känt DNA.

Brevet den 15/3 1989: Brevskrivarens DNA.
Citera
2022-05-11, 11:39
  #32627
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har jag förstått er rätt nu?

Brevet den 7/3 1986: Brevskrivarens DNA.

Brevet den 18/3 1986: Brevskrivarens DNA.

Brevet i april 1986: Inget känt DNA. Finns det någon länk även till det här brevet?

Vykort i maj 1986: Inget känt DNA.

Brevet den 15/3 1989: Brevskrivarens DNA.

Nej, Norrtäljebreven är en och samma person, brevet i april en helt annan person.

D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10) är två brev, postade i Norrtälje och från samma person.

E 4799-1 (86-04-23) den gav inte träff mot vare sig Stig eller Norrtälje-personen

E 5412-1 (86-05-09) Vykorten som man inte fann något DNA på alls

Det är alltså dessa av hundratals eller tusentals brev som skrivits som ingår just i denna "sena" DNA-analysen.(Ärendet påbörjades 2018)

Läs NFC's utlåtande:
https://drive.google.com/file/d/1o6DhZ4zoEEuQH0OGF08gnOWa3WAJJSfP/view
Citera
2022-05-11, 14:34
  #32628
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1.
Har sett uppgiften på fler ställen, bland annat i Linders PM den 25:e april (?!) 1986:

"SE anländer till Skandiahuset vid Sveavägen den 28 febr. 1986 vid 08-tiden. Han tar sis in på föreskrivet sätt, genom brukande av passerkort, vilket finnes arkiverat på kontrollsystemet. Nästa markering är kl. 23,19, några markeringar däremellan finnes ej."

25:e april? Betyder detta att SE var misstänkt före sitt förhör på polishuset?

Visste den ena handen vad den andra gjorde?

2. Okej, eftersom jag är på glatt humör efter det där sjuka vykortet* som MOPspanaren serverade!

s. 3 och 4, tyvärr mycket maskning: https://drive.google.com/file/d/1s05hk67M45WPhyUiywQwobLnX7k63X5i/view

*) Kom att tänka på den där scenen när Jokern applåderar åt polischef Gordon.

1. Nej det där säger inte att man stämplar in på utsidan. "Föreskrivet sätt" innebär att det finns en process, dvs tex att man tar sig in genom ytterdörren med passerkortet, men att att man stämplar in i trapphuset med passerkortet. Och av förhören med väktare och RB så pekar allt mot att det enda stället man kan stämpla är i trapphuset.

2. Det jag kan avläsa av dokumentet är att PU försöker ta reda på om man kan hitta tider för när passerkortet öppnar dörrar. Att de försöker reda ut om det fanns fler stämpelklockor går inte att utläsa.

Framförallt antyds att passerterminaler och stämplingsterminaler är två olika sorters terminaler.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-11 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in