Efter att ha kikat lite på det utav Astrid Lindgren som finns på CMore, bl a Pippi och Saltkråkan, så har jag blivit sugen på att se om dom äldsta Astrid Lindgren-filmatiseringarna, i form av följande:
Mästerdetektiven Blomkvist (1947)
Pippi Långstrump (1949)
Mästerdetektiven och Rasmus (1953)
Luffaren och Rasmus (1955)
Rasmus, Pontus och Toker (1956)
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1957)
Alla vi barn i Bullerbyn (1960)
Är osäker på om jag någonsin sett alla, dom jag har sett är det minst 30år sedan senast, förmodligen upp emot 40. Den äldsta har jag hittat en VHS-rip på, övriga titlar med
Mästerdetektiven och
Rasmus i titlarna finns som DVD-rippar, plus att SVTPlay har TV-teatern av Blomkvist, som iofs inte står med i listan ovan.
Patrull stöts dock på gällande
Pippi Långstrump (1949) och
Alla vi barn i Bullerbyn (1960), hittar inte ens när dom senaste sändes i svensk TV, finns dom överhuvudtaget att få fatt i? Hittar 30min från
Pippi på Youtube men det är inte hela, då den ska vara långfilmslång.
Första Mästerdetektiven från 1947 har ju sänts på både SVT och TV3(varifrån VHS-rippen härstammar), men sen verkar det ta stopp. Har dessa tre titlar aldrig givits ut på DVD eller behagats restaureras? Är det så illa så det rör sig om
lost films?
Citat:
Ursprungligen postat av
tryffel
summering av några av filmerna.
Bullerbyn Den första versionen från 60-talet går knappt att kolla på idag. Det är lågbudget och riktat till väldigt små barn.
Vart stötte du senast på möjligheten att kolla på den äldsta versionen av Bullerbyn?