2022-05-11, 18:55
Medlem
Efter att ha kikat lite på det utav Astrid Lindgren som finns på CMore, bl a Pippi och Saltkråkan, så har jag blivit sugen på att se om dom äldsta Astrid Lindgren-filmatiseringarna, i form av följande:

Mästerdetektiven Blomkvist (1947)
Pippi Långstrump (1949)
Mästerdetektiven och Rasmus (1953)
Luffaren och Rasmus (1955)
Rasmus, Pontus och Toker (1956)
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1957)
Alla vi barn i Bullerbyn (1960)

Är osäker på om jag någonsin sett alla, dom jag har sett är det minst 30år sedan senast, förmodligen upp emot 40. Den äldsta har jag hittat en VHS-rip på, övriga titlar med Mästerdetektiven och Rasmus i titlarna finns som DVD-rippar, plus att SVTPlay har TV-teatern av Blomkvist, som iofs inte står med i listan ovan.

Patrull stöts dock på gällande Pippi Långstrump (1949) och Alla vi barn i Bullerbyn (1960), hittar inte ens när dom senaste sändes i svensk TV, finns dom överhuvudtaget att få fatt i? Hittar 30min från Pippi på Youtube men det är inte hela, då den ska vara långfilmslång.

Första Mästerdetektiven från 1947 har ju sänts på både SVT och TV3(varifrån VHS-rippen härstammar), men sen verkar det ta stopp. Har dessa tre titlar aldrig givits ut på DVD eller behagats restaureras? Är det så illa så det rör sig om lost films?

Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
summering av några av filmerna.

Bullerbyn Den första versionen från 60-talet går knappt att kolla på idag. Det är lågbudget och riktat till väldigt små barn.

Vart stötte du senast på möjligheten att kolla på den äldsta versionen av Bullerbyn?
Senast redigerad av pumahunter 2022-05-11 kl. 19:44.
Citera
2022-05-11, 19:07
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Efter att ha kikat lite på det utav Astrid Lindgren som finns på CMore, bl a Pippi och Saltkråkan, så har jag blivit sugen på att se om dom äldsta Astrid Lindgren-filmatiseringarna, i form av följande:

Mästerdetektiven Blomkvist (1947)
Pippi Långstrump (1949)
Mästerdetektiven och Rasmus (1953)
Luffaren och Rasmus (1955)
Rasmus, Pontus och Toker (1956)
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1957)
Alla vi barn i Bullerbyn (1960)

Är osäker på om jag någonsin sett alla, dom jag har jag sett är det minst 30år sedan senast, förmodligen upp emot 40. Den äldsta har jag hittat en VHS-rip på, övriga titlar med Mästerdetektiven och Rasmus i titlarna finns som DVD-rippar, plus att SVTPlay har TV-teatern av Blomkvist, som iofs inte står med i listan ovan.

Patrull stöts dock på gällande Pippi Långstrump (1949) och Alla vi barn i Bullerbyn (1960), hittar inte ens när dom senaste sändes i svensk TV, finns dom överhuvudtaget att få fatt i? Hittar 30min från Pippi på Youtube men det är inte hela, då den ska vara långfilmslång.

Första Mästerdetektiven från 1947 har ju sänts på både SVT och TV3(varifrån VHS-rippen härstammar), men sen verkar det ta stopp. Har dessa tre titlar aldrig givits ut på DVD eller behagats restaureras? Är det så illa så det rör sig om lost films?

Vart stötte du senast på möjligheten att kolla på den äldsta versionen av Bullerbyn?
De tre filmerna om Mästerdetektiven Blomkvist såg jag senast förra sommaren på SVT play. De brukar dyka upp då och då.

De andra filmerna du räknar upp har jag inte sett, förutom Bullerby-filmen. Den var inte direkt sevärd. Gick som tv-serie på 80-talet och var typ stumfilm. Bara en berättarröst. Den finns på dvd.
Citera
2022-05-11, 19:11
Emil i Lönneberga och Saltkråkan är mina favoriter.

Hela miljön i Emilfilmerna är supermysiga och Melker och Tjorven bjuder på många skratt i Saltkråkan. Mysiga filmer som absolut går att se på - oavsett ålder.
Citera
2022-05-11, 19:36
Medlem
DoktorNos avatar
Nummer ett på min lista är filmerna om Emil. Jag hade fått alla tre Emilböckerna i julklapp och jag älskade dom och nåt år senare kom första filmen, som i mitt tycke var exakt som böckerna.

God tvåa är Saltkråkan.

3. Pippi Långstrump.

4. Madicken.

5. Rasmus på luffen.

6. Lotta på Bråkmakargatan.

Har emellertid flera filmatiseringar osedda, bl.a Mio min Mio men jag gillade aldrig boken så jag lär antagligen inte gilla filmen heller. Ronja och Lejonhjärta var heller inga av mina favoriter, vare sig som bok eller film.
Citera
2022-05-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
De tre filmerna om Mästerdetektiven Blomkvist såg jag senast förra sommaren på SVT play. De brukar dyka upp då och då.

De andra filmerna du räknar upp har jag inte sett, förutom Bullerby-filmen. Den var inte direkt sevärd. Gick som tv-serie på 80-talet och var typ stumfilm. Bara en berättarröst. Den finns på dvd.
Även den äldsta från 1947? Tusan att jag missat det. Kanske sparar mig ett tag till då, ifall dom dyker upp igen, med förhoppning att det är lite bättre bildkvalitet på den äldsta på SVTPlay.

Ser även nu att dom två efterföljande från '53 och '57 rullar på SF-kanalen ibland, synd att inte Telia kan lägga upp dom på CMore då.

Gällande Bullerbyn från 1960, SMDb är ju långt ifrån komplett men hittar inga sändningar av Hellbom-varianten, bara Hallströms, i tur och ordning på både SVT, FilmNet och TV1000. Inte heller hittar jag den på DVD eller några rippar av den på PirateBay. Hittar bara 80-talsvarianten.
Citera
2022-05-11, 20:07
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Även den äldsta från 1947?

Den första Blomkvist finns på dvd i en nyscannad version, så den torde väl ha bättre bildkvalitet.

Övriga finns på en dvd-box, utom Pippi och Bullerbyn.

Bullerbyn har gått på tv men det var länge sedan, men finns på utgången dvd som kanske kan hittas begagnad på tradera ibland. Den första Pippi-filmen finns snuttar av på YT men annars vet jag inte?

(Du har ju ingen spelare dock så det skiter sig i vilket fall.)

https://www.ginza.se/product/masterd...mkvist/404389/

https://www.ginza.se/product/astrid-...ssiker/380639/
Citera
2022-05-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Den första Blomkvist finns på dvd i en nyscannad version, så den torde väl ha bättre bildkvalitet.

Övriga finns på en dvd-box, utom Pippi och Bullerbyn.

Bullerbyn har gått på tv men det var länge sedan, men finns på utgången dvd som kanske kan hittas begagnad på tradera ibland. Den första Pippi-filmen finns snuttar av på YT men annars vet jag inte?

(Du har ju ingen spelare dock så det skiter sig i vilket fall.)
Där ser man, jag borde sökt med Prisjakt eller Pricerunner så kanske jag hade hitta den, sökte med Google vars sökresultat blir allt sämre för var dag som går.

Även serien från 1960 fanns på DVD som "Bara rolig i Bullerbyn" men exempelvis på Ginza så finns inte årtalet 1960 med i beskrivningen. Dock saknas tydligen ett utav avsnitten i den boxen enligt vad jag fick reda på i en annan tråd.

Dock är ju som sagt problemet att jag saknar DVD-spelare för the time being. Jag saknar SweBits och dess föregångare eller om det var efterföljare, som jag glömt av namnet på. Får se om jag kan luska fram någon fungerade streamingsajt med svenskt material, den där drömsajten är väl också nerlagd.

Kvarstår gör Pippi Långstrump från 1949. Med tanke på vilket nationalklenod Astrid Lindgren är så är det lite märkligt att inte samtliga hennes filmatiseringar finns lättillgängliga att streama.
Citera
2022-06-25, 14:03
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag gillar Mio Min Mio, även om det inte är en svensk film. Men Sverige har väl inte råd att finansiera fantasyfilmer som är inspelade i Skottland och där mycket rekvisita behövs.
Christopher Lee och Christian Bale är dock tillräckligt för att älska filmen. Coolt att Jum-Jum fick rollen som Batman i The Dark Knight senare.
Förstår inte riktigt varför Mio min Mio tvunget skulle spelas in i Skottland när det säkert funkat lika bra i natursköna svenska miljöer likt Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta som ju också var relativt påkostade produktioner.

Har svårt att räkna in just MMM till min dvd-samling med Astrid-filmer då den inte känns som en äkta sådan. Antagligen mest p.g.a. dubbningen.

Stör mig något enormt på denna och särskilt också då vissa karaktärer fått en röst som inte passar dem något vidare.

Ett praktexempel är ju Christopher Lee som inte låter det minsta som Tor Isedals hesa sluddrande.

Eller Karlssonskådisen - ett barn som låter likadant som den stränge och barnmisshandlande överläraren i Madicken. Det blir ju bara så tokfel när man ser (och hör) honom prata.

Anser själv att dubbning kommer mer till sin rätt i animerade filmer där munrörelser också är mindre tydliga än i vanliga spelfilmer.
Citera
2022-09-24, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shekinah82
Åh, jag älskar verkligen Astrid Lindgrens barnfilmer. De är så underbara. Nostalgi delux. Jag blir 39 i år men kan fortfarande se en barnfilm då och då, och minnas med glädje den tiden då jag själv var barn. När familjen var samlad och vi tillsammans såg på de här filmerna som vi hade hyrt eller sett på TV.

Jag älskar det gamla Sverige. Så Emil och Vi Alla barn i Byllerbyn samt även Madicken är favoriter. Sedan drömde jag allt om att ha en kompis som Pippi också. 😜 Det är något med dessa filmer som skänker frid, och eftersom jag är stressigt lagd, är dessa filmer samt min Katt som valium. ❤️
Är i ungefär samma ålder som du och tittar också ibland. Madicken sänds ju på svtplay just nu. Hon är även en av mina favoriter.
Var längesen man såg avsnittet där grannfrun sålde sin kropp till läkarvetenskapen. Minns den delen som lite mörkare och mer allvarsam än de övriga. Tungt tema för barn att ta till sig men samtidigt engagerande tyckte man då. Hon behövde inte oroa sig mer för en hederlig begravning där i slutet.

Upplever också en del nostalgi av Astridfilmerna men också mycket vemod. Man tänker på och längtar tillbaka till en tid som aldrig kommer igen. Undrar varför det känns så svårt att släppa taget om sin egen barndom ibland?
Fick tårar i ögonen när jag hörde Piluttavisan igen. Låter väl dumt då det bara är en fånig sång för barn men ändå. De har betytt så mycket för en genom åren och man vill känna samma glädje igen. Varför gör man inte det

Kollade upp Jonna Liljendahl som spelade titelrollen. Hon ser så snäll och vänlig ut idag. Verkar må bra också. Hoppas att hon har positiva minnen från sin tid som barnskådespelare.

Har man barn själv så borde man ge dem dessa filmer i arv tillsammans med böckerna. Då lever de kvar för all framtid. Det är min förhoppning.
Citera
2022-09-24, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuggeBigge12
Emil i Lönneberga var min favorit när jag var barn. Fortfarande blir jag glad när jag ser de filmerna.
Här hittade jag en intervju med en 16-årig Jan Ohlsson, några år efter tiden som Emil. Idag ställer han ju inte längre upp i några intervjuer tyvärr.
https://nojesvirveln.blogspot.com/20...n-ohlsson.html
Lika vithårig i tonåren. Undrar om han har kvar den där ljusa kalufsen än idag. Lär väl aldrig få veta det.
Varför ska så gott som alla Astridbarn bo i Stockholmsområdet numera?

Hade seriöst velat morsa lite på Mats Wikström, han som spelade Karlsson på taket. Han verkar chill.
Citera
2022-09-24, 03:30
Medlem
Måste leta fram nå Astrid Lindgren filmer för att få en såndär härlig nostalgi-tripp!
Citera
2022-09-28, 02:10
Medlem
https://www.imago-images.com/bild/st/0097157893/w.jpg

Tror att det är ett Astridbarn här ovan bredvid Carl Philip. Inte sett henne som vuxen förut. Om det nu är rätt person det vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in