2022-01-31, 00:51
Medlem
Såg 'Bröderna Lejonhjärta' häromdagen. Tycker att den var riktigt bra. Bästa Astrid Lindgren-filmen. Spännande, världens djupaste barnfilm ? och väldigt bra musik samt känslosam. Blev tagen och berörd.
Citera
2022-02-01, 20:27
Medlem
LillTurkens avatar
Peter och Petra... fyfan vad jag hatade den filmen. Är något med dom där barnskådespelarna som känns fel. Nej, nu ska jag se på Tjorven, Båtsman och Moses. Saltkråkan dom filmerna och tv-serien dom gillar jag. Ofta är det bra skådespelare i Astrid Lindgren filmerna. Riktig bra. Men inte Peter och Petra.

Igår såg jag Karlsson på taket. Han som spelar Karlsson är en mycket obehaglig barnskådespelare. Men han gör det bra. Gillar att han har det här med att vara bäst. Enda han inte är är att vara världens bästa hund. Där går gränsen.

Just ja. Nils Karlsson Pyssling !!! Det är en film som fascinerar mig. BERTIL...

Det här alltså... vadfan är det här? https://www.youtube.com/watch?v=2JI2yKezzAc

Det där kan ju inte vara nyttigt för barn? Väcker konstiga känslor i mig. Är Nils Karlsson Pyssling en tjej? Alltså en tjej som spelar rollen?

Rena Åsa Nisse ju?
Senast redigerad av LillTurken 2022-02-01 kl. 20:43.
Citera
2022-02-01, 20:55
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Hela sekvensen när Emil tar med Alfred till Mariannelund är fortfarande stor, svensk filmkonst.

Exakt den såg jag i söndags. Började böla när han kom fram till doktorn. Såååå fint

Att se om Emil-filmerna som vuxen har gjort mig väldigt nyfiken på Sverige för 100 år sen. Tänker bland annat på att de flesta kvinnor bär sjal/huvudduk när de går utanför gården. Inte helt olikt muslimernas Hijab. Hela grejen med fattigstugan fascinerar mig också. Att det för bara 100 år sen satt fattiga människor i Sverige ihopknödda i en usel stuga och svalt bland löss och smuts. Det har hänt en del på 100 år ändå.

Och allt manuellt jordbruksarbete är också rätt otroligt. Att man under hundratals år har skördat allt med handkraft och lie. Att man mjölkat alla kor för hand tre gånger om dagen, varje dag, året runt. Burit in vatten i hinkar och huggt veden med yxa. Vi som lever nu har ett extremt slappt och slött liv i jämförelse...
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-02-01 kl. 21:14.
Citera
2022-02-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Någon mer som reflekterat över att Nils Karlsson Pyssling är riktigt bögig i sin framtoning?

Som en blogg skrev om för några år sedan.

Det finns mycket som är märkligt i den filmen.

Bertil leker med dockor (det gör honom inte gay, men lite queer, med tanke på att det är 40-tal)
Bertil och Nils gnuggar varandras ryggar för att hålla sig varma.
Nils säger till Bertil ”Om du skulle skaffa något att äta skulle jag gilla dig så länge jag lever!”
Nils säger ”Åh vad snäll du är, Bertil. Tänk om jag inte hade dig.” Bertil säger: ”Tänk om jag inte hade dig.”
Bertil håller i köttbullen när Nils äter från den. Sen äter de från varsin del av den samtidigt.
Bertil är verkligen ”mannen”* i förhållandet. Han tänker försvara Nils från den elaka råttan. Nils är ”kvinnan”* i förhållandet. Han himlar med ögonen och ler mot Bertil.
De kollar SÅÅÅ romantiskt på varandra.
Bertil lägger sig bredvid Nils på golvet. Sen lägger han huvudet på Nils arm. Nils kollar hela tiden på Bertil och ler förälskat.
Nils frågar oroligt ”Du kommer väl tillbaka?” Bertil säger ”Såklart jag gör!”
Nils får en klänning av Bertil. Nils blundar och säger fjolligt: ”NYP MIG!” och sen när Bertil nyper honom säger han ”Nej, jag drömmer inte!”
Nils säger ”Nu är jag jättevarm tack vare dig.”
Bertil säger ”jag stannar tills du somnat” och håller handen på Nils nacke.
Bertil och Nils sjunger ”det är jättebra att vi får träffas varje dag och vara tillsammans du och jag.” Samtidigt som de sjunger håller de varandras hand.
Bertil smeker Nils kind innan han går ut ur rummet. Nils gnyr kärleksfullt.
De badar skumbad nakna tillsammans. Bertil håller om Nils axlar bakifrån.
Bertil ger Nils en pappersblomma. Nils luktar på den och ler förälskat mot Bertil
De går tillsammans in i en garderob när de blir rädda för råttan.
I slutet sover de tillsammans i Bertils säng.
Citera
2022-02-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Som en blogg skrev om för några år sedan.

Det finns mycket som är märkligt i den filmen.

Bertil leker med dockor (det gör honom inte gay, men lite queer, med tanke på att det är 40-tal)
Bertil och Nils gnuggar varandras ryggar för att hålla sig varma.
Nils säger till Bertil ”Om du skulle skaffa något att äta skulle jag gilla dig så länge jag lever!”
Nils säger ”Åh vad snäll du är, Bertil. Tänk om jag inte hade dig.” Bertil säger: ”Tänk om jag inte hade dig.”
Bertil håller i köttbullen när Nils äter från den. Sen äter de från varsin del av den samtidigt.
Bertil är verkligen ”mannen”* i förhållandet. Han tänker försvara Nils från den elaka råttan. Nils är ”kvinnan”* i förhållandet. Han himlar med ögonen och ler mot Bertil.
De kollar SÅÅÅ romantiskt på varandra.
Bertil lägger sig bredvid Nils på golvet. Sen lägger han huvudet på Nils arm. Nils kollar hela tiden på Bertil och ler förälskat.
Nils frågar oroligt ”Du kommer väl tillbaka?” Bertil säger ”Såklart jag gör!”
Nils får en klänning av Bertil. Nils blundar och säger fjolligt: ”NYP MIG!” och sen när Bertil nyper honom säger han ”Nej, jag drömmer inte!”
Nils säger ”Nu är jag jättevarm tack vare dig.”
Bertil säger ”jag stannar tills du somnat” och håller handen på Nils nacke.
Bertil och Nils sjunger ”det är jättebra att vi får träffas varje dag och vara tillsammans du och jag.” Samtidigt som de sjunger håller de varandras hand.
Bertil smeker Nils kind innan han går ut ur rummet. Nils gnyr kärleksfullt.
De badar skumbad nakna tillsammans. Bertil håller om Nils axlar bakifrån.
Bertil ger Nils en pappersblomma. Nils luktar på den och ler förälskat mot Bertil
De går tillsammans in i en garderob när de blir rädda för råttan.
I slutet sover de tillsammans i Bertils säng.

Mkt homovibbar där ja.
Citera
2022-02-17, 23:09
Medlem
Rasmus på Luffen innehåller ett faktafel.

Fimen utspelar sig 1910 men myntet som han får av skurkarna är daterat till 1912. Det syns tydligt i en närbild.
Citera
2022-04-09, 23:55
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Är Karlsson på taket en cyborg? För han har väl en propeller inbyggd i ryggen? Vilket bränsle använder denna propeller, finns det en tank som han fyller med bensin? Vem byggde in denna propeller i Karlssons rygg? Varför gjorde de det? Hur gammal är Karlsson? I filmerna ser han samtidigt ut som en pojke på 10 år och en gubbe på 60. Har han fler maskiner inbyggda i kroppen? Propellermaskinen är den enda som jag minns att han hade.

Många frågor, men jag antar att Astrid aldrig besvarade dessa i sina böcker, utan man får själv fantisera ihop något.
Tror inte att Astrid själv funderade så mycket på de tekniska aspekterna när hon skapade Karlsson. Han är en Mållgan, alltså en fantasifigur och ett påhitt även i den värld som berättelsen utspelas i.

Detta är lite underförstått för oss vuxna som tar del av sagan medan kidsen tolkar Karlsson som en existerande person som bara råkar ha försetts med propeller och en motor inbyggd i maggen.

Skådespelaren Mats Wikström var 9-10 år under filmens inspelning och är född samma år som Lars Söderdahl som spelade Lillebror. Här är en bild på dem båda vid (vad som antas vara) filmens premiär - https://nojeslivet.newsner.com/wp-co....-12.22.00.png

Hans riktiga ålder syns ganska tydligt på det fotot. Var väl gubbsminkningen samt den anskrämligt dubbade mansrösten som gav många tittare illusionen av en äldre person.

Tycker själv att de kunde låtit Karlsson få vara ett barn eller castat en vuxen man i rollen. Hade framstått som något mindre läskig på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Det vet man aldrig. Kanske en förtäckt homoerotisk historia. Astrid var en slug tant. Klart är i alla fall att Nisse är en ”taker” och Bertil en ”giver”.
Jag har läst böckerna om pysslingen men snappade inte själv upp några sådana budskap i just det formatet.

Du syftar på filmatiseringen och där bör väl snarare regissören ställas till svar då det är denne som sätter an tonen (och ev. undertoner) för själva grundstoryn.
Citera
2022-04-28, 02:38
Medlem
Adelaides avatar
Jag gillar Mio Min Mio, även om det inte är en svensk film. Men Sverige har väl inte råd att finansiera fantasyfilmer som är inspelade i Skottland och där mycket rekvisita behövs.
Christopher Lee och Christian Bale är dock tillräckligt för att älska filmen. Coolt att Jum-Jum fick rollen som Batman i The Dark Knight senare.
Citera
2022-04-28, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Peter och Petra... fyfan vad jag hatade den filmen. Är något med dom där barnskådespelarna som känns fel. Nej, nu ska jag se på Tjorven, Båtsman och Moses. Saltkråkan dom filmerna och tv-serien dom gillar jag. Ofta är det bra skådespelare i Astrid Lindgren filmerna. Riktig bra. Men inte Peter och Petra.

Igår såg jag Karlsson på taket. Han som spelar Karlsson är en mycket obehaglig barnskådespelare. Men han gör det bra. Gillar att han har det här med att vara bäst. Enda han inte är är att vara världens bästa hund. Där går gränsen.

Just ja. Nils Karlsson Pyssling !!! Det är en film som fascinerar mig. BERTIL...

Det här alltså... vadfan är det här? https://www.youtube.com/watch?v=2JI2yKezzAc

Det där kan ju inte vara nyttigt för barn? Väcker konstiga känslor i mig. Är Nils Karlsson Pyssling en tjej? Alltså en tjej som spelar rollen?

Rena Åsa Nisse ju?
Saltkråkan är bra förutom den sinnessjuka musiken. Han må vara hyllad musiker, men hur stenad var han när musiken till Saltkråkan gjordes? Huga!
Citera
2022-05-02, 04:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Saltkråkan är bra förutom den sinnessjuka musiken. Han må vara hyllad musiker, men hur stenad var han när musiken till Saltkråkan gjordes? Huga!

Det där visslandet? Genialt ju. Låter som en tysk militärmarsch från andra världskriget.

Skönaste Astrid Lindgren-filmen är nog Karlsson På Taket. Stockholmsmiljöer från 1970-talet. Underbart att få se. Kul också med vissa 70-talsinteriörer.
Citera
2022-05-02, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Det där visslandet? Genialt ju. Låter som en tysk militärmarsch från andra världskriget.

Skönaste Astrid Lindgren-filmen är nog Karlsson På Taket. Stockholmsmiljöer från 1970-talet. Underbart att få se. Kul också med vissa 70-talsinteriörer.
Inte visslandet. Den skrämmande "musiken" som låter som helt slumpmässigt hopsatta toner.
Citera
2022-05-04, 09:48
Medlem
Emil i Lönneberga var min favorit när jag var barn. Fortfarande blir jag glad när jag ser de filmerna.
Här hittade jag en intervju med en 16-årig Jan Ohlsson, några år efter tiden som Emil. Idag ställer han ju inte längre upp i några intervjuer tyvärr.
https://nojesvirveln.blogspot.com/20...n-ohlsson.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in