2022-04-22, 21:28
Medlem
Mitt mål är att väga 80 kg till juni månad. Ligger på 84,5 kg just nu. I december vägde jag 87 kg. Långsamt åt rätt håll. Går ner 0,5 - 1 kg per månad vilket är helt OK. Förmodligen kommer jag nå mitt mål i Augusti.

Jobbar bara nätter (inom vården) vilket är riktigt bra för att gå ner i vikt. Äter bara innan arbetspasset och efteråt på morgonen när man har kommit hem. Max ett äpple + lite kaffe på nätterna. Försöker maxa proteinmängden så mycket som det går.

Försöker köra periodisk fasta så mycket som det bara går under mina lediga dagar. Ibland lättare, ibland svårare. Kan ibland gå 24 h innan jag ens känner hunger.

Fortsätta kämpa på allihopa!
Citera
2022-04-23, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Mitt mål är att väga 80 kg till juni månad. Ligger på 84,5 kg just nu. I december vägde jag 87 kg. Långsamt åt rätt håll. Går ner 0,5 - 1 kg per månad vilket är helt OK. Förmodligen kommer jag nå mitt mål i Augusti.

Jobbar bara nätter (inom vården) vilket är riktigt bra för att gå ner i vikt. Äter bara innan arbetspasset och efteråt på morgonen när man har kommit hem. Max ett äpple + lite kaffe på nätterna. Försöker maxa proteinmängden så mycket som det går.

Försöker köra periodisk fasta så mycket som det bara går under mina lediga dagar. Ibland lättare, ibland svårare. Kan ibland gå 24 h innan jag ens känner hunger.

Fortsätta kämpa på allihopa!

Vad är det som är så jobbigt känner du? Meningen är inte att det ska bara jobbigt utan lätt. Kommer bli lika jobbigt att behålla vikten sedan och hela ditt liv kan inte kretsa kring att gå ner eller behålla vikten.
Citera
2022-04-28, 12:25
Medlem
cerns avatar
Hur snabbt går det för er att lägga på er vikt/bli tjocka?

Min mage är känslig och svullnar upp av de minsta lilla. Har insett att jag bara ska äta 2 gånger om dagen. Gärna rikligt med grönsaker och kött men väldigt lite kolhydrater.

Hur lägger ni upp eran kost för att slippa gå upp i vikt?
Citera
2022-05-01, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hur snabbt går det för er att lägga på er vikt/bli tjocka?

Min mage är känslig och svullnar upp av de minsta lilla. Har insett att jag bara ska äta 2 gånger om dagen. Gärna rikligt med grönsaker och kött men väldigt lite kolhydrater.

Hur lägger ni upp eran kost för att slippa gå upp i vikt?

Jag tror snarare det är bättre att äta fler mindre mål utspridda på hela dagen. När man känner sig hungrig blir det lätt att man vill få i sig något snabbt och det är då man ofta går i fällan och äter mat av sämre kvalité.

Sen beror det ju på hur pass aktiv du är annars i vardagen. Ju mer aktiv du är, desto mer kan du äta utan att gå upp i vikt.

Min mage sväller upp direkt av kaffe, pasta och vitt bröd. Pastan har jag tagit bort sedan länge men det vita brödet är ju så jävla gott så jag kämpar fortfarande med att vänja mig av med det. Kaffet kommer jag aldrig att klara mig utan, men jag vill gärna dra ned på det. Men kaffet gör att jag får en biaframage, även om jag har magrutor. Det är helt sjukt!

Däremot blir jag inte fet då jag är så aktiv i vardagen, men det är helt klart valet av vissa matvaror som gör att min mage reagerar som den gör.
Citera
2022-05-02, 17:29
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Är inte just det svåra att skippa sådant som anses vara skit och börja äta grönsaker dagligen?
Hade det varit lätt hade man ju aldrig levt ett liv som överviktig tänker jag. Sen så är väl den lätta biten att gå ner i vikt och den svåra biten är att behålla vikten.
När man gått ner i vikt så står man väl där utan några roliga mål och börjar tröstäta igen.

Jag har haft magrutor länge och det är enklare än man tror (provocerande mening)...
Handlar väl mest om att se igenom vad de som tjänar pengar på ditt ätande anser att du ska tycka är gott och hitta sådant som verkligen är gott.

Slentrian är huvudskälet till varför så många är överviktiga.

(Det finns inget provocerande med din sista mening. Den är tvärtom löjligt sann.)
Citera
2022-05-10, 23:11
Medlem
ENKLA maträtter för deff?

halloj,
är student, 180 lång, 20 år, kille, 75kg. jag har gymmat periodvis men när jag började plugga i höstas blev det en del dåligt käk och snålt med styrketräning. alltså riktigt kass mat, typ kebab, hamburgare, mycket mjölk, pyttipanna och chips. jag har ingen ugn, och endast 2 rätt värdelösa spisplattor.

jag ska fortsätta styrketräna nu sista månaden fram till sommarlovet, samt gå massa promenader i rask takt tänkte jag. vad kan jag äta? vill ju ha protein och mat med lite fett. samt ENKEL mat. tänkte varva mellan 2-3 rätter för att göra det enkelt.

jag fattar att jag inte är fet, men känner att jag har början till en för stor mage och lär ta tag i saken. på sommarlovet kommer jag ta upp löpningen igen, 5km ockuperat elljusspår har jag sprungit på 24 min för något år sedan, det lär jag inte göra nu med några onödiga kilon släpandes styrketränar inte heller ben då polaren skrämde livet ur mig när han pajade ryggen, så 75kg överkropp får vi se det som

kan jag ens förvänta mig några resultat på 1 månad? har inte precis legat i med träningen senaste året hehe
Citera
2022-05-10, 23:45
Medlem
Gabbegy000s avatar
Börja med att tränna ben (starta med maskiner eller något)
75 killo är inte mycker så kör en leanbulk/maintain bara
släng in lite cardio efter varje pass typ bara 10min behövs inte mer

2 ägg till frukost varje dag, en kvarg som kvällsmåltid. Mycket lättmjölk

https://www.youtube.com/watch?v=z-p84S56h3U (mycket bra rätt)
Citera
2022-05-11, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
kan jag ens förvänta mig några resultat på 1 månad? har inte precis legat i med träningen senaste året hehe

0.5 kilo per vecka är inte orimligt att gå ned om man är seriös. Beräkna BMR och TDEE här:
Sailrabbit.com/bmr

Sedan räkna kalorier, ligg på 500 underskott varje dag, kanske en dag på +/-0 en dag i veckan. Jogga 5 km om dagen 3-5 dagar i veckan så blir det bra. Så slipper du svälta dig. Exakt vad du äter är inte så väldigt noga så länge du håller koll på macros och äter "riktig mat", vissa mår bättre av en särskild kost. Jag själv föredrar högre på protein och fett och lägre på kolhydrat. Men jag tror att det viktigaste är att du äter riktig mat. Tänk bonde för 100 år sedan så är du på rätt väg. Om du är osäker så fråga dina föräldrar eller mor/farföräldrar vad riktig mat är.
Citera
2022-05-11, 05:48
Medlem
Tarrous avatar
Omelett eller scrambled eggs - lätt att variera med lök, tomat, skinka etc. och dessutom både billigt och nyttigt. Blir lättare att laga med en bra stekpanna, och en klick smör.
Citera
2022-05-11, 06:54
Medlem
HBStoffels avatar
Frön/nötter (speciellt hampafrön), böner/linser (undvik vita bönor) ersätt ris/pasta med bulgur, frukt/grönt/rotfrukter enligt rengbågsmodellen (du kan inte äta för mycket "frukt/grönt". Tillsätt mins 20g (ligger själv på 50g) fett (smör/kokosfett) per 100g rent kött som du sätter i dig (släpp föreställningen att fett får dig att gå upp i vikt), går lätt att göra grytor/sallader med dessa råvaror skippa socker/halvfabrikat. Drick vatten och skippa allt vad tillskott heter. Ät enligt detta alla mål på dygnt.

Lyft tungt med få reps varva med kondition i form av rodd.

själv mellan 30-40 äter rejält 2gånger om dagen 180/75 kg och klarar av en gård även om traktorn är trasig.

EDIT: Detta kommer även bygga om din tarmflora som påverkar ditt andra problem, men räkna med att gå och fisa dom första 2-3 veckorna innan det stabiliserar sig.
Senast redigerad av HBStoffel 2022-05-11 kl. 07:03.
Citera
2022-05-11, 08:11
Moderator
manamanahs avatar
Matlagning och metoder --> Träning, kost och kosttillskott
/Moderator
Citera
2022-05-11, 08:25
Medlem
Ägg och äggröra i massor. Näringsrikt. Bra mat som verkligen mättar. Är själv uppe i 15 ägg per dag. Kommer aldrig sluta med ägg. Att det är bra för ekonomin bryr jag mig inte så mycket om. Pengarna försvinner ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in