2022-05-09, 22:40
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej det är ju just det. Ingen bevisning alls har lagts fram för något. Och trotts total brist på bevis har tråden och Ebba hängt ut allt från Esbjörns vänner, till Majkgård vaktmästeris dotter och gud och alla människor där emellan oxå. Hon hänger till och med ut sina barn om det passar för stunden. Ganska oetiskt om du frågar mig.

Bägge ombuden har lagt fram bevisuppgifter som stöd för deras sakframställan i Tingsrätten.

Vad som ingår i denna bevisningen vet vi som har läst inlagorna, vi vet också att allt som är inlämnat inte är upptaget av ombuden som bevisning.

Du som inte bryr dig om fakta utan mer förlitar dig på ditt hat mot Ebba missar därmed den bevisning som är framlagd.

Tyvärr så vågade inte Esbjörns ombud att få sin inlämnade bevisning prövad så de övertalade parterna att en förlikning var bättre, tråkigt att det inte prövades i rätten.
2022-05-09, 22:41
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ebba lät göra en värdering på huset innan köpet, hon anlitade en av Uppsalas mest respektabla mäklarbyråer för uppdraget, Notar. Ebba har lämnat in värderingen till UT, och den gav ett värde på 4.2 mille +/- 200ksek.

Esbjörn har enligt egen utsago låtit göra flera värderingar som påstås säga ända upp till 5.7 miljoner.
Men den enda värdering som Esbjörn har lämnat in till UT i samband med tvisten visar ett värde, som vid aktuell värdetidpunkt, överensstämmer med den värdering som Notar gjorde.

Därefter har Esbjörn, i samband med sina överklaganden, inlämnat ytterligare två värderingar, där den ena visade sig vara en förfalskning, och den andra en värdering från en person med direkt koppling till Esbjörn, men som trots denna koppling, inte visade något annat värde än motsvarande från Notar.

Ingenting av detta är något som är känsligt för oss Ebbotar, vi talar gärna om alla dessa värderingar, hur de kommit till, vad de säger, vilka som gjort dem, och så vidare. De visar allihop, att Ebba har betalat ett korrekt marknadsmässigt pris för fastigheten.

Allt detta är däremot något som trollen i tråden har extremt svårt att acceptera, och istället lägger de fokus på helt irrelevanta saker, som vilken dag ett papper skrevs ut, eller att någon annan värdering som de påstår inte finns, inte har visats upp (ja, troll är så korkade att de gör sådana saker, frågar efter sånt som de först säger inte finns).

Men fakta är, att såväl Ebba som Esbjörn har båda två inlämnat värderingar till domstol som båda två visar att priset som Esbjörn själv bestämde, var marknadsmässigt.

Helt korrekt och egentligen behövde inte köparen lämna in någon värdering.
Det är nämligen säljaren som ska bevisa sitt påstående att priset var felaktigt.
Vilket säljarens egna värdering sen visade att så inte var fallet utan marknadsmässigt.
2022-05-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
All "diskussion" om mäklare, antal, värderingar, värdedatum är som ett rött skynke för tjurskallarna här som försöker försvara Ebbas lurifaxande av Esbjörn.

Väldigt obekvämt ämne för dem.

Noterar än en gång att Ebba använder sig av ordet "Uppsalamäklare". I min svenskbok betyder det att det är mer än en mäklare annars så hade Ebba använt sig av "En Uppsalamäklare".

Kanske hon ville att det skulle låta som mer än en, så kan de va. Hon brukar ju gilla att hennes uttalande har ett tolkningsutrymme som hon o hennes entourage kan justera efter behov.
Och vad skulle singularformen av mäklare vara…? Länka gärna till din ordbok.
En mäkla flera mäklare? Är du på riktigt?
2022-05-09, 22:46
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har du sett en värdering som gjordes i oktober? Varför tjatar du om att den saknas i så fall? Vad är en förenklad värdering?

Det är en sån som gjordes i oktober av riksmäklaren……
2022-05-09, 23:34
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
jag vet inte om du är trög men ortprismetoden utgår från ett hus i färdigt skick sen dras kostnader av för detta som behövs göras för att nå dit
ex huset är värt 7.000.000 i normal försäljningspris och kostnaden för att komma dit är ex 3100.000 då får man om man utför subtraktionen 7.000.000 - 3.100.000 = 3.900.000 detta lärde jag mig i mellanstadiet
Ursäkta jag vet inte om du är trög, men har jag någonsin köpt dina undanflykter och bortförklaringar? Så nu är det plötsligt ortsmetoden enbart som gällde? Ursäkta men hurdå? Jag menar både Densia och Notar använde ortsmetoden som en del av sin värdering. De kom fram till 4,2 respektive 4,6. Men nu menar du alltså att efter utförd värdering så använde man ortsmetoden lite till?
2022-05-09, 23:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu börjar verkligen halmstråna bli tunna!
Hur böjer man Uppsalamäklare ?? en, flera, Uppsalamäklarnana??
Nu är ju sällan Ebbas främsta mål att vara tydlig, av någon anledning verkar hon tycka att otydligheten är makt. Dom som förstår, förstår.
Men om det varit en mäklare hos mig så hade jag benämnt den som mäklaren, någon som väljer formuleringen mäklare i den meningen vill väldigt gärna att det ska låta som de var flera. I synnerhet när man sedan själv skriver att man låtit göra två värderingar.

Citat:
Ebba lät göra en värdering på huset innan köpet, hon anlitade en av Uppsalas mest respektabla mäklarbyråer för uppdraget, Notar. Ebba har lämnat in värderingen till UT, och den gav ett värde på 4.2 mille +/- 200ksek.
Du pratar alltså om den med ett tydligt värderingsdatum i oktober? Den på två sidor där det tydligt står angivet att mäklaren grundar sin värdering på ortsmetoden och kännedom om området?

Det förvånar mig att Uppsalas mest respektabla mäklare gör sådan fundamentala misstag i sin värdering, som att missta sig på två månader på värderingsdatumet. Och att när han beskriver viken metod han har använt för att värdera bostaden missat att han varit i huset.

Jag måste säga att ni måste ha bra slarviga mäklare i Uppsala, om den mest respektabla missar sådana viktiga saker i en värdering. Borde inte Mäklarsamfundet se över mäklare stocken i Uppsala tro.
2022-05-09, 23:55
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Det är klart att Notar inte har besökt någon släktgård, i alla fall inte i detta ärendet. Varför i herrans namn skulle Notar göra det?
Vilken Uppsala mäklare var ute vid sommarstugan som gått i Esbjörn släkt så länge då? Sommarhuset som skulle vandra vidare till nästa generation.
2022-05-10, 00:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Bägge ombuden har lagt fram bevisuppgifter som stöd för deras sakframställan i Tingsrätten.

Vad som ingår i denna bevisningen vet vi som har läst inlagorna, vi vet också att allt som är inlämnat inte är upptaget av ombuden som bevisning.

Du som inte bryr dig om fakta utan mer förlitar dig på ditt hat mot Ebba missar därmed den bevisning som är framlagd.

Tyvärr så vågade inte Esbjörns ombud att få sin inlämnade bevisning prövad så de övertalade parterna att en förlikning var bättre, tråkigt att det inte prövades i rätten.
Jag pratar om bevis på att Majkgård och gänget är ond och vill Esbjörn illa. Att samtliga av hans juridiska ombud varit onda och i maskopi med Majkgård, att Matz var en skitstövel som ville Ebba illa, att Ulf både är en gammal gubbe som låter sig sol och våras av Majkgård och i maskopi med henne mot Esbjörn, att Monica stulit pengar av Esbjörn och bara fått honom att skriva på generalfullmakt för att få makt över honom, att Binninge fakturerat fett och allt annat som skrivets här.

Men du som läst inlagorna så noga kanske kan tala om för mig var den bevisningen finns att hitta. För jag har läst inlagorna. Men just den inlagan måste jag missat.
2022-05-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hexpipan
Jag hittar TRE olika väderingar
NOTAR med värdetidpunkt augusti 2020: 4 200 000:-
RIKSMÄKLAREN med värdetidpunkt november 2020: 4 500 000:-
DENSIA med värdetidpunkt februari 2021: 4 600 000:-

Härligt att vi fått igång en dialog kring antalet värderingar som faktiskt existerar! Tar man hänsyn till att de har olika värdetidpunkter så är de ganska samstämmiga. Jag har förstått att enskilda har synpunkter på en uppräkning av pris mot index för att kunna jämföra värderingarna mot varandra. Likaså tvivlar någon på att NOTARs värdering speglar marknadsvärdet i augusti. Det är dock helt klart att några värderingar upp mot 5,5 MSEK inte existerar. Min gissning är att någon i mäklarfamiljen Lullma var lite för snabb att bedöma marknadsvärdet utifrån taxeringsvärdet till 5,5 MSEK utan att först besiktiga huset på plats och att ett felbedömt värde sedan spreds muntligen. Först till Binninge. Sedan till Expressen. Lullmas misstag rättades visserligen till inför Riksmäklarens skriftliga värdering, men 5,5 MSEK har genom Expressens försorg fått visst fäste bland allmänheten.

Den som är journalist och vill gå vidare med frågan om de tre värderingarna kan ju enkelt kontakta respektive värderingsman. Kontaktuppgifterna står ju på respektive värdering, och länkar till alla tre värderingar återfinns i trådstarten.

Under vilka omständigheter var Ebba Busch beredd att låta köpet gå tillbaka? Det verkar förekommit MÅNGA tolkningar i tråden. Men för att slippa spekulera går det ju att lyssna på den aktuella intervjun:
https://www.youtube.com/watch?v=0N5ECJrGeEA. Lyssna efter 4:16

Förresten: Är det klarlagt vem som försöker lägga ord i Esbjörns mun vid 4:12 "Släpp den"
2022-05-10, 00:39
Medlem
trngws avatar
Merrybums lögnaktiga inlägg är ett typexempel på hur trollen i tråden försöker sprida sina lögner.

De hittar på en massa saker och påstår sedan att påhitten är sanna genom rena argumenationsfel.

Mäklaren nämner att han utgått från ortprismetoden, vilket är helt naturligt och det sätt på vilket mäklare grundar sina värderingar. Det är för övrigt inte bara mäklare som grundar sina värderingar på dylika metoder. I princip alla värderingsmän gör så, t.ex. värderingsmännen i antikrundan gör just så, kollar upp vad andra liknande, motsvarande, objekt, sålts för, och justerar sedan för omständigheter, men de inspekterar också objektet som de värderar.

Att en mäklare använder ortprismetoden är en del av en värdering, att en mäklare använder besiktningsrapporter är en annan, och att besöka fastigheten är en tredje. Ingen av dessa olika metoder utesluter någon av de andra.

Trollet Merrybum har säkert hundra gånger i tråden berättat att värderingen som EBba skickade in till domstolen har det datum då det skrevs ut noterat, men vad hen aldrig berättar, är att den mäklare från Notar som faktiskt gjorde värderingen, själv vittnat om att värderingen gjordes i augusti, inför köpet. Inte heller nämner trollet att Esbjörn aldrig motsatt sig denna utsaga. Något som såklart hade skett om den inte var sann. Men det mest intressanta av allt, som trollet inte heller vill tala om, är det faktum att Esbjörns egna värdering, som gjordes långt efter det datum som trollet hänger upp sig på, ger huset samma värde som Ebbas värdering. Det spelar i grund och botten ingen som helst roll när någon värdering gjorts, eller om det överhuvudtaget gjorts någon värdering eller inte. Det enda som spelar roll är om priset var marknadsmässigt och det samtidigt inte förelåg någon form av tvång och ond tro. I detta fallet är det redan visat att allt gick korrekt till. Priset var rätt, det fanns ingen ond tro och Esbjörn agerade av egen fri vilja. Faktum är att det var Esbjörn som gick hem till Ebba för att sälja sitt hus. Det är också något som trollet MerryBum förnekar, också här har hen hittat på sin egen version som framförs ideligen helt utan några som helst belägg.
2022-05-10, 00:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexpipan

Förresten: Är det klarlagt vem som försöker lägga ord i Esbjörns mun vid 4:12 "Släpp den"

Sol-och-vårar-kärringen Margareta Majkgård. Det är hon som styr och ställer i Esbjörns liv. Det är hon som påstår sig vara hans sambo, när det passar. Det är hon som är testamentstagare till Esbjörns hus. Och det är hon som bestämmer vilka frågor Expressen ställer, och inte ... ... ...
2022-05-10, 01:01
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Mäklaren nämner att han utgått från ortprismetoden, vilket är helt naturligt och det sätt på vilket mäklare grundar sina värderingar.
Merrybum har säkert hundra gånger i tråden berättat att värderingen som EBba skickade in till domstolen har det datum då det skrevs ut noterat,
Du är inte speciellt rädd om din trovärdighet du inte. Jag klippte föresten bort otrevligheterna och dravlet.

Jag sa ju att båda värderingarna använt ortsmetoden som en del av sin värdering. Det vore bra om du läste lite i tråden innan du postar.

Bullshit, skitsnack och förbannande lögn! Angivet värderings datum är i oktober. Det är en bit ner på sidan med både text över och under. Det finns ingen dator i världen som noterar ett utskriftsdatumet där. Ett utskrifts datum står heller inte angivet under rubriken värderingsdatum. Du måste ju själv inse att det du skriver är totalt orimligt, vem försöker du lura?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in