Citat:
Ursprungligen postat av
MarkofTheBeast
Är det något märkligt kring att han gick på gymet? Men tanke på att han fick kortet i april/maj och bara tränade den 11e och 15e. Han blev ju förhörd om det i rättegången.
Ni som vet, vad handlar det om?
Undrar även om vattningen av gräset. Känns som att de undrar över det också. På mordnatten
Både den 11-12 maj och 14 (!) maj är två dagar som är märkliga på flera sätt. Det finns också stora likheter mellan dagarna. Dagar fulla med aktiviteter som till synes var och en märkliga. Båda dagarna är SD på jobbet, på Gustavsvik (gymmet) och som det verkar stämmer träff med Lena på natten.
Åklagarna lägger mer vikt vid likheterna mellan dessa dagar, än vad HR domen gör. Den tar inte fasta på dagarna 11-12 maj på samma sätt som åklagarna.
Utredningen försökte få klarhet i detaljerna runt de här dagarna, men i HR domen har man inte lagt stort fokus på de två turerna till just Gustavsvik mer än som ett konstaterande (om jag minns rätt) att så skedde och att Gustavsvik besöktes samma dag, 11 maj som Lena var ute mitt i Vivallasskogen mitt i natten. I domen konstaterar man att Lena kunde göra så av olika anledningar.
I HR domen konstaterar man bara att det finns tyliga likheter mellan dagarna över
att Lena hastigt lämnar bostaden 11 maj efter att strax innan ha borstat tänderna , precis om 14 maj, utan att nämna något till JJ eller A*ron (sonen), men HR konstaterar också att det inte förefaller vara ovanligt att de träffas så på SDs villkor och att det
inte går att dra slutsatser av likheterna att Lena lämnar sin bostad 14 maj för att träffa SD av detta eller att vad SD gjorde den dagen kan kopplas till mordet 14 maj.
Förhörsledaren frågar SD om besöket på Gustavsvik 11 maj med frågar runt hans bilder från gymmet då han uppbenbarligen ser blöt ut, har på sig något som liknar badbrallor och bar överkropp. Har han gymmat eller badat?
Det är även underligheter runt inpasseringarna där han verkar "planka" in med någon. Hans kort är draget i inpasseringen, men plankar in från vändkorset. SD påstår att det är en städare som har släppt in honom, att de snackade, men städaren har inget minne alls av detta.
Vad Gustavsviksbesöken handlar om är en gåta.
I tråden har vi spekulerat runt de här besöken på Gustavsvik, särskilt runt ev lånat eller upphämtat tillhygge (mordvapen), men enligt personal på Gustavsvik saknades inga gymsaker (stänger) vad man noterat. !5 maj är ju inte SD på gymmet, dvs kan inte ha återlämnat någon stång t ex.
I utredningen har man nämnt linjära skador på Lenas huvud och det finns även en bild från SD där utredarna har ringat in en bild som han skickat på stänger som ligger och vilar på en ställning. Jag har därför fått den tron att en sådan stång skulle kuna passa på skadorna.
Vad vi vet av utredningen är att den 11 maj bestämmer Lena och SD att träffas. Lena skriver för ovanlighetens skull till SD via
sms strax efter midnatt ståendes vid Fågelbärsvägen tre "Hallå", utan att få svar, men att alla konversationer de har haft är borta och man vet således inte varför Lena står där. Domstolen konstaterar att genom dessa sms är det ändå klarlagt att de bestämt träff.
Samma natt 11-12 maj är SD också ute på sin tur i skogen och enligt egen utsago och jagar tre skumma män som han påstår sig tidigare ha blivit inträngd i en hotfull situation vid gångbron (nära Fågelbärsvägen kan man ju tänka), ringt till polisen som kommer och kollar. Mobilen har han kvar hemma.
Lena kan ha besökt SD på hans jobb den dagen, tiderna i deras tidslinje passar perfekt. De kan ju där bestämt att de ska ses på kvällen.
Dagen efter, den 12 maj, går Lena ut i skogen för att kolla på sin cache Absolute X-mas, som hon sagt till JJ att "
någon" påstått varit för synlig efter gallring av skogen. Men nej, konstaterar hon i samtal till JJ, den ligger bra där. Inte alls för synlig.
Vi vet alltså inte vem denna någon är, men man kan väl ha sina spekulationer då hon 11 maj går ut i samma område, men vänder hem igen och dagen efter går tillbaka till området och ser till cachen.
Så, det är och förblir spekulationer från utredningen, som är svåra att bevisa; att SD försökt lura ut Lena till ödsliga ställen 11-12 maj och 14 maj för att kunna mörda henne.
Det kan väl (i min föreställning) se ut som att SD försöker fylla dagarna med aktiviteter för att få till alibi, radera konversationer mellan honom och Lena så att träff inte ska kunna bevisas.
Besöken på Gustavsvik kan ha varit en del i planeringen (min egen spekulation) för att dels fylla dagen, kanske den 11 maj kolla om det gick att norpa med sig en stång som mordvapen utan att det skulle kunna märkas. Hans uppenbarelse av poliserna som kom ut till Vivlalla 11-12 maj när SD ringer 112 är ju att de ber honom visa upp händerna; det ser ut som att han gömmer något innanför jackan.
En annan tanke jag har haft är att han gömt något i vattentornet. Den 14:e tar han en bild på det, och dröjer konstigt länge på platsen så att JG som han ska till undrar varför han inte kommer.
Till vattentornet har SD och bara två personer till nycklar (eller var det kod?) Kanske SD gömde ett tillhygge där, som han efter mordet har ghort sgi av med?
------------------------------------------------------------------------------
När man kommer till allt som hände den 14 maj före och efter mordet, har som bekant SD inte många minnen. De varierar och vad gäller hans vattnande på natten, förblir även det från utredningen oklart vad som hände.
I förhör har SD haft olika versioner på om han vattnade för hand eller om han vattnade med sprinkler. Han påstår själv sedan att han somnade ifrån sprinklern och att han trodde att grannen hade varit och stängt av den, vilket grannen sagt i förhör att han inte hade gjort.
Min spekulation har varit att SD varit blodig efter mordet och därför varit orolig för att någon sett honom spola av sig och cykeln (i mörkret enligt en granne som var vaken och la märke till att utebelysningen (lämligt) var avstängd för ovanlighetens skull under natten.
Vid husrannsakan tog man inte med växthuset där sprinklerna låg, vilket kan verka märkligt. Inte heller kollade man marken i trädgården vad gäller blod efter spolning. Inga vittnen har sett vattning under natten.