2022-05-08, 11:29
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mer viktigt för de flesta:

Dyrare malt, humle, aluminium och allmän inflation gör att många bryggerier är pressade. Åbro har redan höjt priserna på öl i år och fler höjningar väntar.

Åbro tvingades höja priset med 7 procent i början av året och bolagets vd Henrik Dunge räknar med ytterligare en höjning i år på 5 till 10 procent.

https://tt.omni.se/bryggerier-pressas-dyrare-ol-vantar/a/wOz5vd

Blir att dricka te på uteserveringarna i sommar

En tyst minut för våra fattiga studenter... Det borde ju vara förbjudet att prishöja Arboga 10,2% iaf. Bättre APK får man leta efter
Citera
2022-05-08, 13:20
Medlem
Utelunchen har höjts från 90kr till 110 åt ute varje dag innan men har nu dragit ner på det och kör mestadels egen matlåda till jobbet äter ute kanske 2ggr per vecka istället för 7 gånger som tidigare.

Det positiva är att jag blivit tvungen att lära mig laga mat så det blir gott på riktigt för att stå ut med mina lådor
Citera
2022-05-08, 14:57
Medlem
datalogs avatar
Utematen har gått upp ganska rejält i mitt tycke. Var ju bara något åt sedan en lunch kostade under hundringen, nu går det lätt på 129:- för en vanlig måltid.

Tycker även det verkar vara brist på leveranser för massa olika saker. Har t.ex. beställt lite elektronik från både Webhallen och Inet, men har inte sett röken av den trots att bägge beställningarna las för över 5 månader sedan. Kaffe och bönor har också stundvis varit slut på min lokala ICA.
Citera
2022-05-08, 14:59
Medlem
Taigamannens avatar
Sämre ränta på bolånet är den enda stora smällen egentligen.

Lever ganska snålt i övrigt. Äter en till två uteluncher i månaden, köper sällan kläder osv.

Att maten har blivit dyrare i affärerna försöker jag kontra så gott det går med att köpa generellt billigare livsmedel än tidigare.
Citera
2022-05-08, 17:08
Medlem
DrVonAnkas avatar
En tanke som slog mig nu är att när shrinkflation inte längre fungerar, d.v.s du kan inte göra förpackningen mindre utan att det blir löjligt, kommer det tjonga upp priset istället för att vinsterna ska öka åt ägarna?

Det är såklart olika när detta sker men det känns som samtliga matförpackningar har blivit mindre genom åren. Marginalerna har växt tack vare prishöjningar + mindre förpackningar. Ska prishöjningarna ta höjd för att man inte längre minskar förpackningarna kanske man passar på nu, lätt att komma undan med.
Citera
2022-05-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Jag har gjort några observationer senaste veckorna.

En favorit i vårt hushåll är Eldorados frysta wokmix. Kanske den bästa mixen till ett bra pris. Men senaste veckorna så finns den inte i frysdisken. Det samma gäller för en god och prisvärd fruktmüsli, som inte finns i hyllorna medans den andra enklare sorten alltid finns tillgänglig. Detta har skett vid flera besök, så inte så att de varit slut vid något enstaka tillfälle.

En hypotes är att ökade priser på frukt och grönt har pressat marginalerna och att man då hellre pausar utbudet en stund en höjer priserna mot kund? Eller kan det vara från tillverkningssidan att man just nu inte producerar dessa för att tillgångsbristen gör att insatsvarorna hamnar i produkter med högre förädlingsvärde som dyra fruktbars, godis och liknande?

Jag undrar också om detta kommer att synas i SCBs KPI mått, om prisvärda varor försvinner eller minskar i tillgång så att konsumenter måste välja dyrare eller mindre prisvärda alternativ.

Kom gärna med era observationer och om ni upplevt något liknande.

30 stora ägg på ICA Maxi kostade tidigare 59 och kostar nu 79. 20 kr är en del.
Citera
2022-05-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Håll i er, för snart kommer den märkas igen i mataffärerna https://tt.omni.se/nu-slar-kriget-pa-matpriserna/a/Xq03OB

Så mycket skrämsel-porr och ni sväljer hela satsen. Hur orkar ni?d
Citera
2022-05-08, 19:56
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så mycket skrämsel-porr och ni sväljer hela satsen. Hur orkar ni?d

Skrämsel? Det är den råa verkligheten. Får man inte sörja 2010-talets ekonomiska välstånd och låga inflation en stund?

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
30 stora ägg på ICA Maxi kostade tidigare 59 och kostar nu 79. 20 kr är en del.

Mjo och just ägg ska högre... https://www.ja.se/artikel/2230471/delad.html

Citat:
Peter och Johan Wellander driver äggproduktion strax utanför Örebro. De menar att till följd av skenande produktionskostnader är läget akut inom deras produktionsgren. Av dagens butikspris på cirka 2,50 kronor per ägg får uppfödarna knappt en tredjedel. När sedan det dyra fodret är betalt finns det inget kvar som täcker de övriga kostnaderna. Därför menar de att äggpriset i butik omedelbart måste höjas med cirka 45 öre per ägg, som går direkt till äggbonden.
Citera
2022-05-08, 19:59
Medlem
Citat:
Skrämsel? Det är den råa verkligheten. Får man inte sörja 2010-talets ekonomiska välstånd och låga inflation en stund?

Neger snälla. Det är tråkigt med högre priser. Men vi har avhandlat detta i flera månader. Att fortsätta gråta över spilld mjölk är patetiskt.
Citera
2022-05-08, 20:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Neger

Värdegrunden

Citat:
Det är tråkigt med högre priser. Men vi har avhandlat detta i flera månader. Att fortsätta gråta över spilld mjölk är patetiskt.

Men vi har ju precis börjat!
Citera
2022-05-08, 20:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:

"Av dagens butikspris på cirka 2,50 kronor per ägg får uppfödarna knappt en tredjedel."

Det är väl detta som är det genomgående problemet. Feta marginaler både i grossist- och retail-led med oligopolställning. Fattiga producenter och höga priser till konsumenter.

Innan trådapan poppar upp som apan i lådan: Nej jag tänker inte starta någon livsmedelsproduktion, grossistverksamhet eller livsmedelbutik, så håll käften.
Citera
2022-05-08, 20:04
Medlem
Citat:
Värdegrunden

Men vi har ju precis börjat!

Den här snart 2 år gamla skrämsel-porr tråden bumpades nyligen. Samma innehåll, en annan "kris":

(FB) Den ekonomiska krisen är här: BNP rasar -8,6%

Hur orkar ni ständigt sitta och älta det här. Okej, matpriserna var något att diskutera för 2-3 månader sedan. Nu vet vi det. Istället för att varje dag gråta över det så kan man försöka parera det så gott man kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in