2022-10-16, 16:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har dina kostnader ökat med 10000kr per månad ?
Det är väl ingen extrem ökning? Tvåtusen på ett bolån, tusenlapp i bränsle, tvåtusen i mat blir femtusen. Och då har vi inte ens kollat på allting annat som också stuckit iväg. Hade han ett bolån på 8 miljoner (ingen extrem summa för någon som kan lägga undan uppemot 20k per månad) blir en räntehöjning på en procent närmare 5000 kr/månad efter ränteavdraget.
Citera
2022-10-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är väl ingen extrem ökning? Tvåtusen på ett bolån, tusenlapp i bränsle, tvåtusen i mat blir femtusen. Och då har vi inte ens kollat på allting annat som också stuckit iväg. Hade han ett bolån på 8 miljoner (ingen extrem summa för någon som kan lägga undan uppemot 20k per månad) blir en räntehöjning på en procent närmare 5000 kr/månad efter ränteavdraget.

Har man ett bolån på 8 miljoner så har man gemensam inkomst på 150000kr för hushållet. Då gråter man inte för 10000kr, dessutom sparar man mer än 5000kr som han jag citerade gör.

Dessutom har majoriteten av hushåll ett bolån på under 2 miljoner. Med majoritet menas över 70% i det här fallet. Så 8 miljoner är visst en extrem summa.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-10-16 kl. 16:23.
Citera
2022-10-16, 17:25
Medlem
Citat:
Förlåt, det var inte meningen att vara elak. Det känns som att det är mycket.

Skulle du kunna redogöra för kostnaderna eller är det privat?

Mina ökade kostnader 2022:

Diesel: cirka 1000kr mer
Mat för två personer: cirka 1000kr mer
El för två personer i lägenhet: 200kr mer

Tycker 10000kr låter mycket.

Jag har inte orkat sätta mig in i exakt var kostnaderna är. Men jag äter ute mycket och de priserna har ökat. Bolåneräntan har gått från 1.20 till 1.59 också. Men jag har bara 1.6 miljoner i lån så inga stora summor.
Citera
2022-10-16, 17:27
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Som majoriteten av alla flashbackare märker jag inget av inflationen

Man har ju sett till att jobba i rätt bransch samt investerat korrekt

Du bor och arbetar i stan, så du är inte beroende av el? Äta behöver du ju inte heller eller åka kollektivt och köra bil. Du är lyckligt lottad.
Citera
2022-10-16, 17:35
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Du bor och arbetar i stan, så du är inte beroende av el? Äta behöver du ju inte heller eller åka kollektivt och köra bil. Du är lyckligt lottad.
Våran brf har förberett oss med vindkraft och solceller på taket samt batterier i källaren. Dessutomvedeldade kaminer.

Jag åker ebike i stan som laddas av brf.

Så jag påverkas ingdnting
Citera
2022-10-16, 18:09
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Noterade i veckan att Willys prishöjde 10-15 varor av de cirka 120 varor jag håller på bevakning. Visserligen mest med 1-2 kronor styck, inga enorma procentsatser, men utslaget på en normal matkasse blir det pengar.

Jag storhandlar från Willys varje vecka och har också märkt detta. Varje måltid här hemma får i snitt kosta högst 100 kronor. Jag brukar handla 60-70 varor varje vecka (handlar mycket frukt vilket gör att antalet varor är högt). Detta innebär då att om alla varor går upp 1,50 i pris så blir det cirka 100 kronor, jag går då ”back” en måltid i veckan.
Senast redigerad av Tzatzikin 2022-10-16 kl. 18:15.
Citera
2022-10-16, 18:10
Medlem
GoranPongs avatar
Snart får man leva på blodpudding, pasta och vatten
Citera
2022-10-16, 18:17
Medlem
Musik.mannens avatar
Jag förstår inte varför ingen i Sverige protesterar emot detta.
Dessutom så har det pratats om att Moderaterna vill införa höjd mat moms vilket kommer att slå hårdare mot hushållen.

För drygt 100år sedan så hade vi hungerkravaller i Sverige till följd av höga matpriser och råvarubrist.
Citera
2022-10-16, 18:30
Medlem
Citat:
dessutom sparar man mer än 5000kr som han jag citerade gör.

Jag är egenföretagare så tar ut bara en bit över statlig inkomstskatt (60k tar jag ut) så har ingen fantasilön. Tar ut ca 400 till 500 i utdelning per år så efter skatt ca 375 i snitt. Mao ca 31k i månad i extra pengar utöver lönen.
Citera
2022-10-16, 18:36
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Våran brf har förberett oss med vindkraft och solceller på taket samt batterier i källaren. Dessutomvedeldade kaminer.

Jag åker ebike i stan som laddas av brf.

Så jag påverkas ingdnting

Du betalade naturligtvis lägenheten kontant? Inga lån? Du äter inte? Du jobbar inte?
Det håller inte, mannen.
Citera
2022-10-16, 18:40
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Du betalade naturligtvis lägenheten kontant? Inga lån? Du äter inte? Du jobbar inte?
Det håller inte, mannen.
Klart jag jobbar men brfen investerade i ett eget litet jordbruk på gården med höns grisar och kor

Självförsörjane det enda är att vi betalaf för varmt vatten men finns vedeldad bastu
Citera
2022-10-17, 07:35
Medlem
W.Smiths avatar
Citat:
Har man ett bolån på 8 miljoner så har man gemensam inkomst på 150000kr för hushållet. Då gråter man inte för 10000kr, dessutom sparar man mer än 5000kr som han jag citerade gör.

Dessutom har majoriteten av hushåll ett bolån på under 2 miljoner. Med majoritet menas över 70% i det här fallet. Så 8 miljoner är visst en extrem summa.

Var hittar du den datan? 70% har ett bolån under 2 miljoner?

Det är förstås inte sant men någon slags källa räknar jag med att du kan anföra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in