2022-05-06, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Bättre investering är väl att köpa i tex usa 1or , 2or som går att hitta för under 100k dollar kan hyras ut för 1,5 k i månaden. Köp 2-3 st 40% går till underhåll /avgift resten i fickan. Ca 3 k dollar i månaden är inte illa, iaf en hyfsad pension.
Om bostadsmarknaden kraschar i usa kan man göra riktiga kapp.

Känner en som köpte fastigheter i Florida av banken 2008, bra investering. Dock bor han där vilket såklart underlättar

Men uthyrning är alltid förenat med jobb
2022-05-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Som anekdot kan jag säga att jag letar hus och märker ingen inbromsning på marknaden. Har även min lägenhet som ”snart till salu” och det är folk som hör av sig till mäklaren veckovis och vill betala 10% över det satta utgångspriset.

Jag hade hoppats på en nedkylning så att jag kunde uppgradera billigare. Men icke.

Du som letar hus, märker du någon skillnad på olika objekt, där man kan sålla agnarna från vetet?

Det jag noterat på en het marknad att allt blir dyrt, oavsett läge och skick. När utbudet ökar, borde marknaden återgå till normala förhållanden. Min tanke är att köparna blir mer kräsna, och undersöker det de ska köpa, mer än vad de gjort när objekten försvinner direkt.

Hur ser du på olika hus, som läget inom ett bostadsområde du är intresserad av. Typ nära allmänning eller trafikerad väg, nära till kommunikationer, kommunal service o.s.v.?
2022-05-06, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Det kommer nog inget 'total ras' men går reporäntan upp cirka 2-3 procent vilket den gör till nästa sommar så gissar jag på ett prisfall på kanske 15-30% realvärdet minskar drastiskt jag tror inflationen ej avtagit helt till dess kpi över 3.

Så länge våra löner är höga kommer nog inte ett enormt prisfall i nominella belopp dock urholkas realvärdet med tiden.

Enligt många härinne skulle bara en höjning om 25 punkter få tsunamieffekter. Vi får se. En generell minskning om 30% har jag svårt att se utan arbetslöshet.
2022-05-06, 08:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Räntehöjningen kom i slutet av april, tillgänglig statistik är från april, vi får se hur maj utvecklar sig.
Själv brukar jag ta ca senaste 20 slutpriserna från hemnet och kolla snittet, än har det inte blivit något ras men en liten nedgång eller inbromsning.

Hela Sverige visste i april att en höjning skulle komma i slutet av april. Knappast så att någon satt som en fågelholk efter riksbankens besked.

Eller tror du som begåvningsreserven härinne att maj kommer visa enorma nedgångar pga höjningen?
2022-05-06, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enligt många härinne skulle bara en höjning om 25 punkter få tsunamieffekter. Vi får se. En generell minskning om 30% har jag svårt att se utan arbetslöshet.

Krävs ju mer procent ner än upp så att säga. Priserna har väl stigit nästan 40% sen innan Corona? Det kräver alltså ett prisfall på 30% för att radera denna 40% uppgång.

För dem som köpt under denna period blir såklart en 30% nedgång brutal men hur ofta flyttar folk egentligen? Jag menar att säljs 100 objekt med 30% lägre priser sjunker ju statistiken men i praktiken påverkar det väldigt få
2022-05-06, 08:38
Medlem
Citat:
Hela Sverige visste i april att en höjning skulle komma i slutet av april. Knappast så att någon satt som en fågelholk efter riksbankens besked.

Eller tror du som begåvningsreserven härinne att maj kommer visa enorma nedgångar pga höjningen?

Finns många fågelholkar i Sverige

Jag hörde något exempel om någon som sa att de hade typ 10% i ränta på bolånet och hade förklarat att ett av lånen hade 2%, ett annat 1,5% osv och totalt blev det 10%!

Extremt många svenskar är på denna nivå. Räntan spelar ingen roll för mig, den har jag på autogiro osv
2022-05-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Dina antaganden styrs av dina skygglappar och blir ofta fel. Jag röstar på SD och innan dess M sedan 30 år.

Jag är emot lågräntepolitiken, som gör att pengar har Noll värde. Så mycket bättre med räntor på 5% när man verkligen tänker efter om man behöver det exrta sovrummet eller inte ifall farmor kommer en dag per år. Men så har jag inte heller några lån och storrt kapital på banken.

Det är minst en miljon svenskar som tjänat 1 mkr netto på sin bostad under lågränteperioden. De/vi är födda 1960-80, man kan säga att vi hade tur men finns även lite skicklighet eftersom vi inte hyrt vårt bostad som ger noll-vinst. De födda på 1990-talet är chanslösa, innan bostadsbubblan spricker.

Antagligen tillhör du den kategorin av befolkningen som inte gynnats av bidrag och köer i bostadsförmedlingen. Du blev "tvingad" att lösa dina bostadsproblem genom att köpa bostad. Så var det för mig. Sen var det livet som gjorde att man köpte en annan bostad, som också steg i pris. Det finns alltid ett moment av tur, som inte ska underskattas när man diskuterar ekonomi.

Nu har det visat sig att den sossepolitik som gynnat vissa grupper, har gjort dem till förlorare. Det var inte så härligt att få en hyreslägenhet med låg hyra i städerna, med facit i hand, när en bostadsrätt på 90 talet kostade lite och hade låg avgift, och har stigit mer i pris än vad någon kunde har förutsett.
2022-05-06, 08:41
Medlem
Citat:

Vilka har påstått att det kommer enorma nedgångar i maj?
Jag skrev att det är för tidigt att avgöra om räntehöjningen gav utslag på priserna.
Jag tror att många med lånelöfte skyndade sig att köpa och där har vi en eftersläpning på utvecklingen.
2022-05-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Jag hörde något exempel om någon som sa att de hade typ 10% i ränta på bolånet och hade förklarat att ett av lånen hade 2%, ett annat 1,5% osv och totalt blev det 10%!

Extremt många svenskar är på denna nivå. Räntan spelar ingen roll för mig, den har jag på autogiro osv
Hahaha
2022-05-06, 08:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Lättare om du bara kollar husmask.se, områdesjusterat. Den här typen av statistik blir aldrig perfekt, men den fungerar ypperligt relativt alla alternativ jag sett. Slipper du ägna livet åt att manuellt titta på bostadspriser, verkar inte helt hälsosamt.

Initialt denna månad ser det ut väldigt likt som när covid slog till, innan de enorma statliga ingreppen kom på plats. Budandet rakt ned i botten och priser faller tvärt (något mer, än så länge).

Men det är bara på 400-500 objekt, vilket är för lite. Men då kan du följa husmask i takt med att objekten rullar på, istället för att sitta och rota manuellt.

Fundamentalt är det väl ganska givet att priserna ska ned, men det ska bli spännande att se om vi istället tar de sista stegen för att förstöra landet Sverige (via statlig finansiering osv). Det är ju egentligen inte större steg än vi redan tagit senaste 15 åren, inte minst under covid. Men det är de slutgiltiga stegen, sedan är Sverige i samma liga som icke-demokratiska länder som Ryssland eller Kina (sen skiljer vi oss såklart på många andra sätt - liksom Kina och Ryssland också gör).

-----

Måste förövrigt vara jävligt svårt att sälja 2or som du kikar på just nu. När någon lägger 7-8msek i en skakig marknad vill de allra flesta (säg net worth under 20 miljoner sek) ha något de känner att de kan leva i oavsett livsutveckling. Och är de singlar kan de likabra bo i en 1a för att riskera mindre kapital.

Egentligen har jag aldrig förstått det stora utbudet på 2or. De fungerar såklart utmärkt för ett par som exempelvis studerar (nåja - när ingen pandemi härjar funkar det utmärkt), men för de allra flesta är det under en väldigt begränsad tid. Vilket är just den typen av scenarion det inte är speciellt kul att äga saker.

I de flesta allra fall är en 2a precis fel storlek. Den är onödigt stor och på tok för liten.

Jo men husmask registrerar ju först när statistik kommer in eller en försäljning går in. På detta sätt så ser du ju en månad innan var tendenserna ligger och direkt hur stort en prisfall är redan innan en försäljning.

Ta Fruängen till exempel där du kan se att prissänkningen ligger på ett visst antal procent, men en försäljning fortfarande inte gått igenom då kan du beräkna var en försäljning borde sluta. Helt plötsligt behöver du inte vänta in statistik du vet det redan innan det kommer in.

Vi satt ju här månader i förväg hela hösten och våren 2017 och gissade rätt på nedgången på områden och objekt. Då behöver man inte ens räkna med alla objekt utan tendenserna visar sig rätt snabbt med ett fåtal då folk har väldigt gärna köper lägenheter på vad snittpriset är per kvm.
2022-05-06, 08:56
Medlem
Citat:

Garvade fan IRL när jag läste det där. Jesus.
2022-05-06, 09:06
Medlem
Citat:

Vad har denna anekdot med saken göra ö.h.t?

Edit, tveksamt om många är på den nivån, däremot är det nog betydligt fler som tror att allt varar för evigt och att tillvaron är statisk.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-05-06 kl. 09:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in