Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Samma situation i göteborgsregionen där kommunerna inte släpper några villatomter, samtidigt som 90 talister kämpar med näbbar och klor om de få hus som ens är värda namnet. Ibland är det en hopplös känsla och man undrar om man bara ska nöja sig med en större BR.
Det finns inget som engagerar lokalbefolkningen mer än nybyggen. Helt plötsligt blir ytor som ingen besökt på 10 år jättevärdefulla för lokalbefolkningen och politikerna är idioter som ska ta bort ett träd…
Det intressanta är att Kina har nog världens största bostadsbubbla trots en diktatur som bara går fram med en bulldozer och bygger där de vill. Problemet där är inte för skralt utbud utan att de har extrema klyftor som gör att alla välbeställda köper 10 bostäder
Säg att man köpt en lägenhet för 5 år sedan och den ökat 1 miljon i värde och du kan låna denna värdeökning för 1 procent.
Regelverket gör att du inte kan köpa 10 lägenheter för denna miljon men däremot kan du betala handpenningen på 10 lägenheter (nybyggen). Du kommer inte ha råd att köpa dessa 10 lägenheter men du kommer kunna sälja av dem i takt med att de färdigställs, det blir enorma pengar i en uppåtgående marknad.
Problemet med denna spekulation är ju att marknaden skulle krascha när byggbolagen märker att alla köpare är spekulanter men i Sverige byggs det så lite att det kommer finnas köpare för dessa
Det värsta som kan hända i Sverige är personlig konkurs och jag läste en tråd om en person som levde så och måste påstå att denna lever ungefär som jag trots att jag är höginkomsttagarna 😂
Jag tror den bästa investeringen man kan göra för en miljon idag är att köpa 10 bostadsrätter (små ettor) på plan och bara betala handpenning om 100 000 med varierande byggtid 3-5 år, såklart i olika områden och byggbolag
Dessa ettor kommer sedan säljas dyrt till förstagångsköpatr genom statliga subventionslån likt CSN