2022-05-06, 06:50
Avslutad
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/fortsatt-stabila-priser-pa-bostader-under-april/

Va? Det totala raset skulle ju komma nu?
2022-05-06, 06:55
Medlem
Det de flesta missar i denna tråd är en joker, staten! Ingen vet vad de hittar på, kan bli allt från en räntefond som automatiskt betalar räntorna åt folk ett tag till skatteavdrag

Jag hade själv tänkt lägga ett bolag vilande och inte ta ut någon lön, men helt plötsligt kom permitteringsstöd och jag kunde plocka ut lön i det bolaget och istället flytta intäkter till ett annat där ingen lön togs ut

Jag eldade även en del under vintern för att det var dyrt att värma kåken, men helt plötsligt fick jag på plus pga elbidrag

Att sälja är idiotiskt, upprepar sig mönstret är det bara att vänta in subventionerna
2022-05-06, 07:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/fortsatt-stabila-priser-pa-bostader-under-april/

Som anekdot kan jag säga att jag letar hus och märker ingen inbromsning på marknaden. Har även min lägenhet som ”snart till salu” och det är folk som hör av sig till mäklaren veckovis och vill betala 10% över det satta utgångspriset.

Jag hade hoppats på en nedkylning så att jag kunde uppgradera billigare. Men icke.
2022-05-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Som anekdot kan jag säga att jag letar hus och märker ingen inbromsning på marknaden. Har även min lägenhet som ”snart till salu” och det är folk som hör av sig till mäklaren veckovis och vill betala 10% över det satta utgångspriset.

Jag hade hoppats på en nedkylning så att jag kunde uppgradera billigare. Men icke.

Flashback är ungefär verkligheten gånger 10

Exempelvis invandring, jag har själv bott i Stockholm hela mitt liv och aldrig märkt av den ökade invandringen, inte blivit utsatt för något brott mer än en stulen cykel.

Staten kan hålla bostadsmarknaden under armarna en lång tid framöver och tillsammans med näringslivet kan de även ändra normer och trender.

Om 10 år sitter dagens 20-åringar i ettor de köpt för 8 miljoner tillsammans med två barn och tycker det är ett helt normalt sätt att leva och sättet tidigare generationer bodde på är helt galet, precis som jag tycker det är galet att min förfädersgeneration slängde uttjänta kylskåp i havet

Tycker de högre drivmedel och elpriserna symboliserar hur snabbt folket vänjer sig. Inga uppror och folk åker till sina jobb ändå
2022-05-06, 07:27
Medlem
Citat:

Som anekdot i den Stockholms kommun jag bor i vet jag flera som letar hus, men är total torka… kommunen vill bygga men inga spadar i marken och invånarna överklagar alla planer. Det betyder i praktiken att det inte kommer stå ett enda nytt hus klart inom en 7-års period
2022-05-06, 07:31
Avslutad
Citat:

Det kommer säkerligen komma en nedgång. Men knappast i de nivåerna genierna härinne är övertygade om. Dessutom tar det tid för sådant att slå igenom. För att verkligen kunna göra ett klipp får man vara beredd att bo länge i andra hand. Och inte ens det har några som helst garantier. Det kostar en del att betala 25k i månaden för att hyra ett sunkigt radhus när samma radhus kostar 6000 i mån om man äger.
2022-05-06, 07:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Som anekdot i den Stockholms kommun jag bor i vet jag flera som letar hus, men är total torka… kommunen vill bygga men inga spadar i marken och invånarna överklagar alla planer. Det betyder i praktiken att det inte kommer stå ett enda nytt hus klart inom en 7-års period

Samma situation i göteborgsregionen där kommunerna inte släpper några villatomter, samtidigt som 90 talister kämpar med näbbar och klor om de få hus som ens är värda namnet. Ibland är det en hopplös känsla och man undrar om man bara ska nöja sig med en större BR.
2022-05-06, 07:38
Medlem
Citat:

Det kommer nog inget 'total ras' men går reporäntan upp cirka 2-3 procent vilket den gör till nästa sommar så gissar jag på ett prisfall på kanske 15-30% realvärdet minskar drastiskt jag tror inflationen ej avtagit helt till dess kpi över 3.

Så länge våra löner är höga kommer nog inte ett enormt prisfall i nominella belopp dock urholkas realvärdet med tiden.
2022-05-06, 07:49
Medlem
Citat:
Samma situation i göteborgsregionen där kommunerna inte släpper några villatomter, samtidigt som 90 talister kämpar med näbbar och klor om de få hus som ens är värda namnet. Ibland är det en hopplös känsla och man undrar om man bara ska nöja sig med en större BR.

Det finns inget som engagerar lokalbefolkningen mer än nybyggen. Helt plötsligt blir ytor som ingen besökt på 10 år jättevärdefulla för lokalbefolkningen och politikerna är idioter som ska ta bort ett träd…

Det intressanta är att Kina har nog världens största bostadsbubbla trots en diktatur som bara går fram med en bulldozer och bygger där de vill. Problemet där är inte för skralt utbud utan att de har extrema klyftor som gör att alla välbeställda köper 10 bostäder

Säg att man köpt en lägenhet för 5 år sedan och den ökat 1 miljon i värde och du kan låna denna värdeökning för 1 procent.

Regelverket gör att du inte kan köpa 10 lägenheter för denna miljon men däremot kan du betala handpenningen på 10 lägenheter (nybyggen). Du kommer inte ha råd att köpa dessa 10 lägenheter men du kommer kunna sälja av dem i takt med att de färdigställs, det blir enorma pengar i en uppåtgående marknad.

Problemet med denna spekulation är ju att marknaden skulle krascha när byggbolagen märker att alla köpare är spekulanter men i Sverige byggs det så lite att det kommer finnas köpare för dessa

Det värsta som kan hända i Sverige är personlig konkurs och jag läste en tråd om en person som levde så och måste påstå att denna lever ungefär som jag trots att jag är höginkomsttagarna 😂

Jag tror den bästa investeringen man kan göra för en miljon idag är att köpa 10 bostadsrätter (små ettor) på plan och bara betala handpenning om 100 000 med varierande byggtid 3-5 år, såklart i olika områden och byggbolag

Dessa ettor kommer sedan säljas dyrt till förstagångsköpatr genom statliga subventionslån likt CSN
2022-05-06, 08:13
Medlem
Citat:

Räntehöjningen kom i slutet av april, tillgänglig statistik är från april, vi får se hur maj utvecklar sig.
Själv brukar jag ta ca senaste 20 slutpriserna från hemnet och kolla snittet, än har det inte blivit något ras men en liten nedgång eller inbromsning.
2022-05-06, 08:15
Medlem
Tror för övrigt en bättre indikator för marknaden är att kolla på mäklararvoden, rimligtvis borde dessa vara de första som sjunker
2022-05-06, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Det finns inget som engagerar lokalbefolkningen mer än nybyggen. Helt plötsligt blir ytor som ingen besökt på 10 år jättevärdefulla för lokalbefolkningen och politikerna är idioter som ska ta bort ett träd…

Det intressanta är att Kina har nog världens största bostadsbubbla trots en diktatur som bara går fram med en bulldozer och bygger där de vill. Problemet där är inte för skralt utbud utan att de har extrema klyftor som gör att alla välbeställda köper 10 bostäder

Säg att man köpt en lägenhet för 5 år sedan och den ökat 1 miljon i värde och du kan låna denna värdeökning för 1 procent.

Regelverket gör att du inte kan köpa 10 lägenheter för denna miljon men däremot kan du betala handpenningen på 10 lägenheter (nybyggen). Du kommer inte ha råd att köpa dessa 10 lägenheter men du kommer kunna sälja av dem i takt med att de färdigställs, det blir enorma pengar i en uppåtgående marknad.

Problemet med denna spekulation är ju att marknaden skulle krascha när byggbolagen märker att alla köpare är spekulanter men i Sverige byggs det så lite att det kommer finnas köpare för dessa

Det värsta som kan hända i Sverige är personlig konkurs och jag läste en tråd om en person som levde så och måste påstå att denna lever ungefär som jag trots att jag är höginkomsttagarna 😂

Jag tror den bästa investeringen man kan göra för en miljon idag är att köpa 10 bostadsrätter (små ettor) på plan och bara betala handpenning om 100 000 med varierande byggtid 3-5 år, såklart i olika områden och byggbolag

Dessa ettor kommer sedan säljas dyrt till förstagångsköpatr genom statliga subventionslån likt CSN
Bättre investering är väl att köpa i tex usa 1or , 2or som går att hitta för under 100k dollar kan hyras ut för 1,5 k i månaden. Köp 2-3 st 40% går till underhåll /avgift resten i fickan. Ca 3 k dollar i månaden är inte illa, iaf en hyfsad pension.
Om bostadsmarknaden kraschar i usa kan man göra riktiga kapp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in