2022-04-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Vill höja ett varningens finger för denna typ föreningar. Det är klart att det finns vettiga företag där det fungerar bra. Det har dock blivit ett vanligt sätt för verksamheter som pysslar med utslussning av problemfolk att köpa in sig i föreningar av det här slaget. Känner till en förening där 15% av lägenheter ägs på detta sätt och det är ett jävla strul med brottslighet o spring. Det är jätte bra o billigt för dessa verksamheter o äga på detta sättet men tar ju bort en stor del av att man vårdar det man själv äger på ett bättre sätt. Ingen dyker upp på städdagar och det blir mycket merjobb för styrelsefolket.

Företag ja, men de kan inte hindra kommuner eller regioner som vill använda lägenheten till samma sak. 2 kap. 4 paragrafen 2 st. bostadsrättslagen:
"En kommun eller en region som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen."
2022-04-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Företag ja, men de kan inte hindra kommuner eller regioner som vill använda lägenheten till samma sak. 2 kap. 4 paragrafen 2 st. bostadsrättslagen:
"En kommun eller en region som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen."

Skillnaden är att kommunen har bara en viss summa pengar att lägga på inköp och i städerna har det byggts mycket hyresrätter de senaste 15åren. I städerna har de massor med snordyra nyproduktionshyresrätter som de använder nuförtiden för sånt. Du kan ju fundera på varför det inte kommer ut några vettiga hyresrätter i köerna längre. Alla går i förtur till "behövande".

Jag har tagit upp detta med en chef på Uppsala kommun vid ett tillfälle då de till slut ägde nästan hälften av bostadsrätterna i en BRF tidigt 2000-tal. Då gick det att köpa 4-5or där för runt 100 000kr trots att avgifterna var tokhöga. Fick som svar att totalkostnaden per månad var irrelevant för dem utan det var bara inköpspriset som var viktigt eftersom de hade en pott för sånt och att det inte fick ske någon budgivning. Mäklarna var ju inte sena med att snappa upp detta så efter några försäljningar kostade de 1 miljon istället. Det slutade med att föreningen fick så mycket problem så att kommunen lovade att inte köpa fler i den föreningen efter några insändare i tidningarna.

Vad jag vill komma fram till är att problemet existerar ej idag utan det är stackars grannar i hyresrätterna som får stå ut istället.
2022-04-08, 08:54
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Bostadsköparna skiter blankt i krig, inflation och räntor verkar det som. Vi ska uppåt!

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/bostadspriserna-fortsatter-uppat-3/

Citat:
Under mars ökade priserna på både bostadsrätter och villor med +1%. Prisutvecklingen på årsbasis ligger nu på +7% för bostadsrätter och +10% för villor.

Kan även rent anekdotiskt tycka mig se att budgivningar gått igång även på höga utgångspriser i min stad senaste veckan. Det verkar som att den akuta ränteoron är som bortblåst.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-08 kl. 08:57.
2022-04-08, 09:25
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Bostadsköparna skiter blankt i krig, inflation och räntor verkar det som. Vi ska uppåt!

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/bostadspriserna-fortsatter-uppat-3/

Kan även rent anekdotiskt tycka mig se att budgivningar gått igång även på höga utgångspriser i min stad senaste veckan. Det verkar som att den akuta ränteoron är som bortblåst.

Det är väl för att de flesta inte påverkas så mycket av ökade räntor ändå.

Ett akademikerpar med 50k brutto var som är maxbelånade får en ökad kostnad med ca 3000kr per månad efter ränteavdrag om räntan stiger med 1%. Samtidigt stiger lönen med ca 1500kr efter skatt i den årligen i lönerevisionen. De flesta kommer nog förhandla till sig en löneglidning också, så lägg på 1500kr till?

Då ska man ha i åtanke att det är ganska få som tjänar 100k brutto tillsammans, de flesta ligger betydligt lägre.
2022-04-08, 10:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Bostadsköparna kanske borde straffas för sitt lättsinniga beteende.

Inte ett enda minus på sista månaden för BR. Även om det är knepigt att mäta med så kort period hade man ju kunnat tänka sig snarare 0% i snitt. Men det är klart 1% på riket är nära noll. Men plus 4% på 3 mån var förvånande mycket. Här har folk känt till att det blir slut på restriktioner och det bara är en tidsfråga innan de kan resa som vanligt igen. Då hade man kunna tänka sig att bostadsköpviljan skulle vara lite svagare.

Sedan har snitt-småhuset åkt upp till 4.3 MSEK. Det var inte så länge sedan det låg på 3 MSEK.
Men 4 år med 10% upp räcker ju för det.

Snittpriset i Storstockholm på 7.5 MSEK är dock klar lägre än de 10 MSEK som talas om här i forumet som ett minpris.

Ett "motbeteende" kan vara att folk vill passa på att köpa nu och binda ränta i x år. För de tänker att kapitalkostnaden blir större om de väntar.
Det med att priserna skall rasa är bara ett tankemönster från bubbelpratande fyndköpare. Finns exakt inget som säger att resten av folket skulle prenumerera på det.
2022-04-08, 10:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jo absolut men blir inte räntenettot positivt om dem försöker hålla sig till någon slags grundregel i detta fall stibor+riskpremien och marginalerna, sen kan dem kanske ändra på marginaler beroande på kreditrisken mm ? Det jag tänker är att dem måste ha än minimum något riktvärde de förhåller sig till?
Kan det inte vara så att det som rb presenterar resulterar i en listränta men är inte nödvändigtvis vad kunderna får?

Låter ju såklart logiskt att de måste eftersträva ett positivt räntenetto.

Måste säga att formatet på tabellen var under all kritik svårt att tyda kolonner och rader.
Du behöver begrunda att bankerna måste sätta ränta beroende på hur marknaden och konkurrenterna agerar. Dom agerar inte i ett vacuum.
Sedan har dom som jag säger inte en rörlig ränta. Dom har minst 5 riskkategorier som får olika rörlig ränta.
Och dom lär behöva ligga och justera detta hela tiden för att parera konkurrenternas ränteändringar.

Om dom bara skall gå på en formel statiskt som du föreslår kan det sluta med att som inte har några kunder längre och gå i kk.

Finansinspektionen har krav på att banker skall rapportera in snittränta. Och hur den skall räknas fram. Så snitträntan på 1.6% från i mars kan vi utgå från är korrekt.
Sedan får vi se om en månad om den stigit. Kan ju bli så iom att obligationsräntorna stiger.
2022-04-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
S.2

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomiska-kommentarer/svenska/2020/storbankernas-finansiering-och-dess-paverkan-pa-hushallens-bolanerantor.pdf
"Säkerställda obligationer utgör den största finansieringskällan för ett svenskt bolån
Alla finansieringskällor har dock inte lika stor betydelse för prissättningen av bolån och därför
kommer denna ekonomiska kommentar att fokusera lite närmare på vissa delar av
finansieringen. Den enskilt största finansieringskällan för ett bolån är säkerställda
obligationer.
7 För banksystemet som helhet utgör de säkerställda obligationerna ungefär 70
procent av den totala finansieringen för svenska bolån (se Diagram 2). Återstående 30
procent finansieras genom en blandning av andra skulder och eget kapital."
Hänvisar till bland annat scb.

Alltså, hur funkar bolån egentligen? Jag trodde att bankerna i princip bara skrev ut en skuldsedel och "skapade pengarna". Är det inte så fractional reserve banking funkar? Eller säljer de vidare en del av skulderna för att de lånat ut så mycket att deras kapitalbas inte räcker till? Jag känner mig en aning obildad som inte har koll på detta, men jag anar att de flesta inte har full koll på hur banksystemet funkar.
2022-04-08, 10:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Genomsnittlig bostadsköpare har snarare ingen större koll och sitter inte och runkar makrodata och CB-uttalanden dagligen. Dessutom kom snacket igång först en bit in i mars månad, så det är knappast överraskande att inte något särskilt har hänt. Än.

När höjd ränta är ett faktum kommer snarare många vara förvånade. Var inslag igår om hur bostadsköpare har "lånelöfte" med räntan specificerad, men när köpet sen går igenom får de räntan som gäller på betalningsdagen vilket kan vara 0,3-0,7% högre på bundna lån.

Rörlig ränta har ännu inte stigit, får se hur Rikscirkusen agerar nu i slutet av månaden.
2022-04-08, 10:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Skillnaden är att kommunen har bara en viss summa pengar att lägga på inköp och i städerna har det byggts mycket hyresrätter de senaste 15åren. I städerna har de massor med snordyra nyproduktionshyresrätter som de använder nuförtiden för sånt. Du kan ju fundera på varför det inte kommer ut några vettiga hyresrätter i köerna längre. Alla går i förtur till "behövande".

Jag har tagit upp detta med en chef på Uppsala kommun vid ett tillfälle då de till slut ägde nästan hälften av bostadsrätterna i en BRF tidigt 2000-tal. Då gick det att köpa 4-5or där för runt 100 000kr trots att avgifterna var tokhöga. Fick som svar att totalkostnaden per månad var irrelevant för dem utan det var bara inköpspriset som var viktigt eftersom de hade en pott för sånt och att det inte fick ske någon budgivning. Mäklarna var ju inte sena med att snappa upp detta så efter några försäljningar kostade de 1 miljon istället. Det slutade med att föreningen fick så mycket problem så att kommunen lovade att inte köpa fler i den föreningen efter några insändare i tidningarna.

Vad jag vill komma fram till är att problemet existerar ej idag utan det är stackars grannar i hyresrätterna som får stå ut istället.
Om kommunen är lite förslagen sprider dom ut köpen av sin BR jämnt så det inte "stör". Då kan dom tjäna på prisökningen på BR. Då löser dom sina åtaganden "gratis".
2022-04-08, 10:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Alltså, hur funkar bolån egentligen? Jag trodde att bankerna i princip bara skrev ut en skuldsedel och "skapade pengarna". Är det inte så fractional reserve banking funkar? Eller säljer de vidare en del av skulderna för att de lånat ut så mycket att deras kapitalbas inte räcker till? Jag känner mig en aning obildad som inte har koll på detta, men jag anar att de flesta inte har full koll på hur banksystemet funkar.

Bankerna kan såklart inte bara skapa pengar hur som helst, då skulle de ju inte behöva bedriva någon verksamhet. Sluta kolla på Youtubefilmer om FRB, det används ändå inte (i Sverige).

"Bankerna" förmedlar lån som de i sin tur finansierar med bostadsobligationer, inlåning från allmänheten (löne-, spar- och företagskonton) samt lån från andra affärsbanker (eller Riksbanken).
2022-04-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Tar du denna bollen liksom-fb. Förklara gärna från grunden .
2022-04-08, 16:17
Medlem
Det är nu ni ska kolla föreningens belåningsgradsgrad mot kvm och om det är tomträtt blir det lite grädde på moset. Är ni få i föreningen hoppas jag ni har rika föräldrar
Tomträttsavgälden i Sthlm höjs med 100% i steg om 5
Det känns för tomträttsägare och nu räntan oxå
Fy inte avis på er som hetsköpt dessa två år

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in