2022-05-04, 20:51
Medlem
tripprapporters avatar
Har pratat med två personer i Stockholm de senaste dagarna som oberoende av varandra bestämt sig för att sälja sina lägenheter och bo på annat sätt under en tid för att lyckas pricka in dippen. Sannolikt gör många fler på samma sätt. Det blir intressant att se hur stort utbud av lägenheter det blir under de kommande veckorna.
2022-05-04, 21:25
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Har pratat med två personer i Stockholm de senaste dagarna som oberoende av varandra bestämt sig för att sälja sina lägenheter och bo på annat sätt under en tid för att lyckas pricka in dippen. Sannolikt gör många fler på samma sätt. Det blir intressant att se hur stort utbud av lägenheter det blir under de kommande veckorna.

Tajma marknaden, det har ju historiskt fungerat bra.
2022-05-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Min egen gissning är att det snarare är nu utflyttningarna från Stockholm börjar (eller nåja.. accelererar, det har pågått lite smått några år). Många människor har inte möjligheter att flytta till idag attraktivare länder och städer (svenskar har blivit relativt fattigare), men däremot har de möjligheter att flytta ut från Stockholm till ett finare, bättre (större, barnvänligare, osv) och markant billigare boende i samma land.

Tittar vi på fundamenta kring hur ekonomin centrerades till Stockholm i ett accelererat tempo 1990-2010 så finns vissa logiska anledningar att folk flyttade dit, som helt enkelt inte existerar längre. Bland annat kunde man flytta till Stockholm från orten för att tjäna mer pengar. Sådana faktorer gäller absolut inte längre.

Bland annat försvinner nu uppemot 85% (!) av allt potentiellt sparkapital i skatt. Får du arbetsgivaren att betala 20 000:-/månad mer för att du bor i Stockholm så får du ca 3000:-/månad mer i potentiellt sparkapital, eller 36 000:-/år. Eller 360 000:-/10 år. Det är skrattretande låga siffror, och priser i allmänhet kommer såklart sluka den skillnaden utan problem.

Att utöva statligt våld för att pumpa arv går tills det inte går längre. Förr eller senare kommer fundamenta ikapp, och min gissning är att vi kommer se effekterna av det nu. Sen kan jag såklar ha fel och att det går att göra det 5 år till, men jag kan lova att vi inte är speciellt långt ifrån återvändsgränden.

EDIT: för att relatera det till trådens topic blir effekten av det såklart sjunkande reala värderingar; kanske eller kanske inte likvideringar. Det finns ju verkligen för/emot där. Hela bostadsmarknaden - i synnerhet i Stockholm - dryper av leverage. Vid en friare marknade kommer alltså tvångslikvideringar hagla förr eller senare. Men nu har vi ju inte alls någon fri marknad, och det finns massa knep för att undvika en sådan likvideringsspiral. Dessa "knep" gör livet mycket sämre för typ alla som bor här än vad en bostadskrasch skulle göra, men i en auktoritär stat kan det ändå vara ett realistiskt val.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-05-04 kl. 21:36.
2022-05-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hittade ett lite intressant exempel i Vasastan. Sekelskifte, tvåa 48 kvm, låg belåning, låg avgift, äger marken, 3tr upp.

https://www.booli.se/annons/4610336

Såld idag för: 5 250 000 kr

Köpt 2017 för: 5 025 000 kr

Blev ingen bostadsvinst att tala om där, priset tillbaka på den förra toppen från 2017.
Enligt hemnet gick den för 5 300 000, hemnet har säkrare uppgifter.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-vasastan-ostermalm-stockholms-kommun-birger-jarlsgatan-110-1693745419918248562
2022-05-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Min egen gissning är att det snarare är nu utflyttningarna från Stockholm börjar (eller nåja.. accelererar, det har pågått lite smått några år). Många människor har inte möjligheter att flytta till idag attraktivare länder och städer (svenskar har blivit relativt fattigare), men däremot har de möjligheter att flytta ut från Stockholm till ett finare, bättre (större, barnvänligare, osv) och markant billigare boende i samma land.

Tittar vi på fundamenta kring hur ekonomin centrerades till Stockholm i ett accelererat tempo 1990-2010 så finns vissa logiska anledningar att folk flyttade dit, som helt enkelt inte existerar längre. Bland annat kunde man flytta till Stockholm från orten för att tjäna mer pengar. Sådana faktorer gäller absolut inte längre.

Bland annat försvinner nu uppemot 85% (!) av allt potentiellt sparkapital i skatt. Får du arbetsgivaren att betala 20 000:-/månad mer för att du bor i Stockholm så får du ca 3000:-/månad mer i potentiellt sparkapital, eller 36 000:-/år. Eller 360 000:-/10 år. Det är skrattretande låga siffror, och priser i allmänhet kommer såklart sluka den skillnaden utan problem.

Att utöva statligt våld för att pumpa arv går tills det inte går längre. Förr eller senare kommer fundamenta ikapp, och min gissning är att vi kommer se effekterna av det nu. Sen kan jag såklar ha fel och att det går att göra det 5 år till, men jag kan lova att vi inte är speciellt långt ifrån återvändsgränden.

EDIT: för att relatera det till trådens topic blir effekten av det såklart sjunkande reala värderingar; kanske eller kanske inte likvideringar. Det finns ju verkligen för/emot där. Hela bostadsmarknaden - i synnerhet i Stockholm - dryper av leverage. Vid en friare marknade kommer alltså tvångslikvideringar hagla förr eller senare. Men nu har vi ju inte alls någon fri marknad, och det finns massa knep för att undvika en sådan likvideringsspiral. Dessa "knep" gör livet mycket sämre för typ alla som bor här än vad en bostadskrasch skulle göra, men i en auktoritär stat kan det ändå vara ett realistiskt val.

Dina påståenden kring ekonomi och utflyttning är helt fel. Lönegapet mellan Stockholmare och övriga landet har ökat varje år i accelererande takt ändå sedan 90-talet. Stockholm har dessutom haft en positiv befolkningstillväxt varje år ännu längre tillbaka än så.

Att jämföra snittlöner som incitament till att flytta till Stockholm är dessutom ganska meningslöst, man flyttar inte till Stockholm för att jobba på ICA eller som målare, det skulle man kunna gjort i vilket håla som helst. Folk som flyttar till Stockholm har oftast en utbildning och söker sig till karriärmöjligheter som helt enkelt inte finns på andra platser.

Oklart vad du menar med friare marknad, men genomsnittliga hushållet i Stockholm har faktiskt lägre "leverage" (belåningsgrad) än i övriga landet.
Senast redigerad av FakeNews123 2022-05-04 kl. 23:11.
2022-05-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Tajma marknaden, det har ju historiskt fungerat bra.

Haha, exakt. Jag har en kollega på jobbet som idag satt och beklagade sig över att han inte lyckas sälja sin lägenhet. "Mäklaren har satt ett för högt pris.. och bilderna var dåliga, det är därför den inte såldes direkt". När jag då föreslog att sälja priset tittade han på mig som att jag var ett UFO, gissningsvis sitter han i skiten och behöver pengarna. Han har dessutom köpt hus och måste dumpa lägenheten ASAP, så han har tajmat detta extremt dåligt.
2022-05-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vinst 300k.
Mäklaravgift 40k. Kan kvittas mot vinst.
De flesta kan har någon typ av mindre renovering som kan kvittas mot vinst, låt säga 60k.
Vinstskatt 44k.

Är väl inte fy skam att ha bott på bästa adress i 5 år för ca 4.5k i månaden(ränta + avgift) och casha ut ca 200k.

En nyproducerad hyres 2a i en förort kostar ca 12k. Så dom har sparat in nästan 500k i hyra på dessa år.
Njah.. detta är helt befängt. Ska inte misstolkas som att 2an i Vasastan var dålig konsumption. Det lät rent av trevligt (om man får plats i en 2a).

Men siffrorna är helt galet fel. För det första kostar det snarare 10 än 12, för det andra jämför du päron och äpplen vad gäller kvalitet. Mycket i Vasastan är gammalt och slitet; nyrenoverat i Vasastan är dyrt.

Framförallt: för det tredje missar du alternativkostnaden på bundet kapital. Även om vi räknar så lågt som 20% snitt i insats så är det 1msek. 1 msek i globalt index dessa 5 år ger åtminstone +400 000:-.

Dvs hur man än räknar (inflation eller alternativkostad) gjordes en förlust på den där lägenheten, även om förlusten inte var så stor.
2022-05-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Oklart vad du menar med friare marknad
Jag förstår det, för hela ditt inlägg dryper av den bisarra verklighetsuppfattning som för tankarna till betald psyops. Jag förstår att det inte är med flit, men du befinner dig i en så sjuk kognitiv bubbla så man vet inte vart man ska börja.

Detta är en fri marknad alltså, eller vadå? Public service är bra, för det skyddar dig från "alternativ fakta"?
2022-05-05, 00:05
Medlem
Citat:
Jag förstår det, för hela ditt inlägg dryper av den bisarra verklighetsuppfattning som för tankarna till betald psyops. Jag förstår att det inte är med flit, men du befinner dig i en så sjuk kognitiv bubbla så man vet inte vart man ska börja.

Detta är en fri marknad alltså, eller vadå? Public service är bra, för det skyddar dig från "alternativ fakta"?

Haha du är rolig du, menar du att det är public service och statens propaganda som ligger bakom bostadspriserna?

Siffrorna med befolkning och inkomster kan du hitta här: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Stockholms-lan/Stockholm/?var=17249

Siffrorna gällande belåningsgrad finns här: https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2022/

Men det är ju trots allts statliga källor, så det kanske är propaganda vad vet jag....
2022-05-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Haha du är rolig du, menar du att det är public service och statens propaganda som ligger bakom bostadspriserna
Nej din duktiga apa, det ligger bakom din ofattbart begränsade kunskap. Du var inte kroniskt född med kognitiva defekter.
2022-05-05, 06:12
Medlem
Citat:
Njah.. detta är helt befängt. Ska inte misstolkas som att 2an i Vasastan var dålig konsumption. Det lät rent av trevligt (om man får plats i en 2a).

Men siffrorna är helt galet fel. För det första kostar det snarare 10 än 12, för det andra jämför du päron och äpplen vad gäller kvalitet. Mycket i Vasastan är gammalt och slitet; nyrenoverat i Vasastan är dyrt.

Framförallt: för det tredje missar du alternativkostnaden på bundet kapital. Även om vi räknar så lågt som 20% snitt i insats så är det 1msek. 1 msek i globalt index dessa 5 år ger åtminstone +400 000:-.

Dvs hur man än räknar (inflation eller alternativkostad) gjordes en förlust på den där lägenheten, även om förlusten inte var så stor.
Tvåor nyproduktion HR i bl.a. Hägerstensåsen och Älvsjö kostar 12 000+/mån.
Däremot var tvåan på Birger Jarlsgatan ingen bra investering, om det var menat som det.
2022-05-05, 06:21
Medlem
Citat:

Bra tagning som jag är enig I och speciellt att svenskarna blivit fattigare senaste åren, speciellt sett till egen svansföring. Det är väldigt lite speciellt med Sverige tillsammans med en suboptimal samhällsservice. De som kan flytta flyttar. Det är så det har blivit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in