Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Min egen gissning är att det snarare är nu utflyttningarna från Stockholm börjar (eller nåja.. accelererar, det har pågått lite smått några år). Många människor har inte möjligheter att flytta till idag attraktivare länder och städer (svenskar har blivit relativt fattigare), men däremot har de möjligheter att flytta ut från Stockholm till ett finare, bättre (större, barnvänligare, osv) och markant billigare boende i samma land.
Tittar vi på fundamenta kring hur ekonomin centrerades till Stockholm i ett accelererat tempo 1990-2010 så finns vissa logiska anledningar att folk flyttade dit, som helt enkelt inte existerar längre. Bland annat kunde man flytta till Stockholm från orten för att tjäna mer pengar. Sådana faktorer gäller absolut inte längre.
Bland annat försvinner nu uppemot 85% (!) av allt potentiellt sparkapital i skatt. Får du arbetsgivaren att betala 20 000:-/månad mer för att du bor i Stockholm så får du ca 3000:-/månad mer i potentiellt sparkapital, eller 36 000:-/år. Eller 360 000:-/10 år. Det är skrattretande låga siffror, och priser i allmänhet kommer såklart sluka den skillnaden utan problem.
Att utöva statligt våld för att pumpa arv går tills det inte går längre. Förr eller senare kommer fundamenta ikapp, och min gissning är att vi kommer se effekterna av det nu. Sen kan jag såklar ha fel och att det går att göra det 5 år till, men jag kan lova att vi inte är speciellt långt ifrån återvändsgränden.
EDIT: för att relatera det till trådens topic blir effekten av det såklart sjunkande reala värderingar; kanske eller kanske inte likvideringar. Det finns ju verkligen för/emot där. Hela bostadsmarknaden - i synnerhet i Stockholm - dryper av leverage. Vid en friare marknade kommer alltså tvångslikvideringar hagla förr eller senare. Men nu har vi ju inte alls någon fri marknad, och det finns massa knep för att undvika en sådan likvideringsspiral. Dessa "knep" gör livet mycket sämre för typ alla som bor här än vad en bostadskrasch skulle göra, men i en auktoritär stat kan det ändå vara ett realistiskt val.
Jag tycker du har intressanta synpunkter som jag funderar över. Om man får valuta för pengarna när man köper bostad i storstäderna, jämfört med andra delar av Sverige, där det satsas för fullt på industri. Det sker mycket på platser där det måste vara fungerande samhällen med service och arbeten inom de flesta yrken. Nu kan man arbeta på distans, och då är det inte lika attraktivt att vara trångbodd.
Har du några synpunkter på att kronan är svag, och hur det påverkar bostadsmarknaden och vilka slags objekt?