2022-05-21, 14:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag hoppas du förstår att ett eventuellt beslut om kärnkraften i nuläget kommer först påverka elpriserna ett decennium i framtiden. Även om vi skulle gå mot den nyare tekniken med SMR:s som är snabbare att utveckla så kommer det ta flera år innan dessa är driftsatta.

Kort sagt, skadan som främst C och Mp ställt till med och som S har faciliterat är gjord och det kommer krävas både ett aktivt och målmedvetet arbete under flera år i framtiden för att få detta ogjort. Det bästa man kan göra om man äger sitt eget hushåll i dagsläget är att se över sin energikonsumption och möjligen investera i limiterad energiproduktion i form av solpaneler. Möjligen kan man hoppas på en förbättring av fjärrvärmesystemen som finns runt om i Sverige men jag är skeptisk.
Vilket är en faktor som kommer att påverka prisutvecklingen negativt.
2022-05-21, 14:30
Medlem
Lavas avatar
För alla som inte till fullo äger sin bostad har det på kort tid uppkommit mycket spännande tider, och många verkar helt tagna på sängen. Hur är det möjligt?

"Högre hyror och räntesmäll mot "Zombie-bostadsrätter
Inflationen och de höga räntorna väntas ge betydligt högre hyror de närmaste åren. Dessutom varnar flera experter för att bostadsrättsföreningar kommer behöva höja avgifterna kraftigt, särskilt i vissa föreningar."

https://sverigesradio.se/avsnitt/hogre-hyror-och-rantesmall-mot-zombie-bostadsratter
2022-05-21, 17:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
"de höga räntorna väntas ge betydligt högre hyror de närmaste åren"
Ser man på. Högre hyror minsann.

Jag antar att det blir ett lämmeltåg till HR med högre hyror då.

Varför bo i en villa eller BR om man kan få bo i en HR med hög hyra liksom.
2022-05-21, 17:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser man på. Högre hyror minsann.

Jag antar att det blir ett lämmeltåg till HR med högre hyror då.

Varför bo i en villa eller BR om man kan få bo i en HR med hög hyra liksom.
Ja HR-boende drog ”nitlotten” i år när hyrorna gick upp 2 % och inflationen ligger på 6 %? Hur skall de klara sig?
2022-05-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Räntan är inget problem för de som köper bostäder i orter där priserna är runt 30k/kvm. Klart att det kommer dippa lite även där men det handlar om småpengar oavsett.

Lönerna i Stockholm är kanske 30% högre men bostadspriserna är 300% högre. Finns inte betalningsförmåga där för denna prisnivå om räntan är 4%.

Riksbankens prognoser gäller i två veckor ungefär, och allt bortom ett år kan alla bara strunta i. Bryter KPIF genom 7% i maj blir det nog 50p redan i juni.

Ja precis. Det kan väl nästintill vara bra om föreningen har räntor som fortfarande är bundna ett tag framöver, (och även du som BR-ägare) att Riksbanken börjar höja ganska kraftigt redan nu. 0.5 i Juni är väl det som förväntas av dom flesta nu.

I min mening är det väl bättre att få ner inflationen så snabbt som möjligt, istället för att dra ut på det.

Citat:
För alla som inte till fullo äger sin bostad har det på kort tid uppkommit mycket spännande tider, och många verkar helt tagna på sängen. Hur är det möjligt?

"Högre hyror och räntesmäll mot "Zombie-bostadsrätter
Inflationen och de höga räntorna väntas ge betydligt högre hyror de närmaste åren. Dessutom varnar flera experter för att bostadsrättsföreningar kommer behöva höja avgifterna kraftigt, särskilt i vissa föreningar."

https://sverigesradio.se/avsnitt/hogre-hyror-och-rantesmall-mot-zombie-bostadsratter

Lyssnade igenom, var typ 25 minuter om <hyresgästernas> situation och väldigt snabbt om bostadsrätter; "Har du en väldigt högt belånad förening, vars räntor går ur dom närmaste åren och ska omförhandlas, får ni räkna med höjda avgiter".

Kan väl inte påstå att det är något nytt under solen där tycker ändå det var ganska värt att lyssna på. Sammantaget var ju att i princip alla kommer lida ett tag framöver, eller inte alla, men merparten, oavsett om du bor i HR eller BR.
2022-05-21, 19:49
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Lyssnade igenom, var typ 25 minuter om <hyresgästernas> situation och väldigt snabbt om bostadsrätter; "Har du en väldigt högt belånad förening, vars räntor går ur dom närmaste åren och ska omförhandlas, får ni räkna med höjda avgiter".

Kan väl inte påstå att det är något nytt under solen där tycker ändå det var ganska värt att lyssna på. Sammantaget var ju att i princip alla kommer lida ett tag framöver, eller inte alla, men merparten, oavsett om du bor i HR eller BR.

Ja, det var resonabelt behagliga bekräftande minutrar. De som sitter bäst till verkar vara den lilla rotfruktsätande gruppen som inte har lån, bor i energismart villa med taket fullt med solceller och transporterar sig med egen elbil. Plånboken angrips från flera olika håll. Det som händer nu var också det scenario som tidigt pekades ut i tråden som marknadens mest troliga deal breaker. Nu tycks vi vara där, spännande och intressant.
2022-05-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ja, det var resonabelt behagliga bekräftande minutrar. De som sitter bäst till verkar vara den lilla rotfruktsätande gruppen som inte har lån, bor i energismart villa med taket fullt med solceller och transporterar sig med egen elbil. Plånboken angrips från flera olika håll. Det som händer nu var också det scenario som tidigt pekades ut i tråden som marknadens mest troliga deal breaker. Nu tycks vi vara där, spännande och intressant.

Köpte du själv någon bostad? Inflationen kan man sällan komma undan hur man än väljer att bo.
2022-05-21, 20:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Köpte du själv någon bostad? Inflationen kan man sällan komma undan hur man än väljer att bo.

Det gjorde jag, ett förmånligt inköp. Sålde år 2019, bestämde mig för att avvakta nytt inköp eftersom jag hade en "dålig känsla".

Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ändå legend att du är inne och postar i tråden, som dess skapare för 12 år sedan!

Det som nu händer var det jag såg risken för och skälet till trådstarten. Många i tråden har under resans gång varit övertygade om att detta som nu sker inte kunde ske. Noterar emellertid att en av trådens största skitkastare dämpat tonen lite. Frågan nu är om den konstaterade bubblan spricker eller om den skjuts upp ytterligare. Nu har vi i alla fall alla ingredienser på plats, oroligheter i världen, inflation högre än på 30 år, hög arbetslöshet, uppskruvade räntor, höga bränsle och elpriser, en befolkning som tillhör de mest skuldsatta i Europa med skulderna huvudsakligen knutna till överprisade bostäder (och andra nöjen de kostat på sig pga låga räntenivåer).

Lars Heikensten har sannolikt rätt i att det troligen inte räcker med enbart skicklighet, det kommer även behövas tur för att bryta denna utveckling.

https://sverigesradio.se/avsnitt/finanspolitiska-radets-lars-heikensten-jag-ar-oroad-over-det-ekonomiska-laget
2022-05-21, 22:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ja precis. Det kan väl nästintill vara bra om föreningen har räntor som fortfarande är bundna ett tag framöver, (och även du som BR-ägare) att Riksbanken börjar höja ganska kraftigt redan nu. 0.5 i Juni är väl det som förväntas av dom flesta nu.

I min mening är det väl bättre att få ner inflationen så snabbt som möjligt, istället för att dra ut på det.

Riksbankens problem är dock att deras styrränta har liten påverkan på KPIF. När de sänkte ner till -0.50% fick de ingen ökad KPIF, nu när de höjer till 2% kommer det påverka KPIF ganska lite (ffa om andra CBs också höjer då det inte ger ens en FX-sänkning på importen).

Å andra sidan, om RB inte höjer nu så visar det ju hur värdelösa de är på att styra "inflationen" och det urgröper då förtroendet för fiatvalutan och inflationsmålet så folk kommer agera helt i kaos och flytta kapital utomlands och fucket kräver tvåsiffriga-% i lönehöjningar.

Får vi en höjning på 50p i juni kommer det släcka lyset på Stockholms räntedopade bostadsmarknad med minst 10% ytterligare ner utöver vad vi redan sett i april och maj. Mot 100k/kvm i Stockholms innerstad i augusti är mitt bet då.

I resten av landet ger min randomkoll viss indikation på att villor ligger i högt prisläge. Småstäder med huspriser runt 5m upp mot 10m är inte rimligt. Samtidigt ligger lägenheterna mer rimligt på 20-30k/kvm.
2022-05-21, 22:53
Medlem
Citat:
Det som nu händer var det jag såg risken för och skälet till trådstarten. Många i tråden har under resans gång varit övertygade om att detta som nu sker inte kunde ske. Noterar emellertid att en av trådens största skitkastare dämpat tonen lite. Frågan nu är om den konstaterade bubblan spricker eller om den skjuts upp ytterligare. Nu har vi i alla fall alla ingredienser på plats, oroligheter i världen, inflation högre än på 30 år, hög arbetslöshet, uppskruvade räntor, höga bränsle och elpriser, en befolkning som tillhör de mest skuldsatta i Europa med skulderna huvudsakligen knutna till överprisade bostäder (och andra nöjen de kostat på sig pga låga räntenivåer).

Håller med om att mycket det mörkt ut just nu. Men någon ovanlig hög arbetslöshet har vi väll inte?
2022-05-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Håller med om att mycket det mörkt ut just nu. Men någon ovanlig hög arbetslöshet har vi väll inte?

Reagerade med på det. Arbetsmarknaden/arbetslösheten ser väl inte alls dyster ut.
2022-05-21, 23:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

Citat:
Reagerade med på det. Arbetsmarknaden/arbetslösheten ser väl inte alls dyster ut.

Mycket riktigt. Arbetslösheten är helt sinnessjukt låg för närvarande och prognostiseras att bli till och med något lägre 2023. (FB) Prognos: Bostadspriserna faller med 10 procent.

Faktum är att arbetslösheten hos inrikes född befolkning (bostadsköpare) var ca 3.4% nyligen.https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-fjarde-kvartalet-2021/

Citat:
Det relativa arbetslöshetstalet för inrikes födda i åldern 20–64 år uppgick till 3,4 procent under fjärde kvartalet 2021.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in